Preview: Astro Bot is veel meer dan een viering van PlayStation
Gamer.nl
Achtergrond

Preview: Astro Bot is veel meer dan een viering van PlayStation

PlayStation-nostalgie verpakt in een strakke platformer

Je kunt de Gamer.nl-redactie verdelen in twee kampen: zij die Astro’s Playroom beschouwen als een volwaardige game, en zij die het afdoen als een techdemo. Gelukkig maakt Sony’s aankomende platformer dat debat irrelevant. Astro Bot is per definitie een volwaardige PlayStation-titel, maar tegelijkertijd ook zoveel meer. 

Op papier hadden we Astro Bot al uitgetekend. Een kleurrijke spelwereld vol geheimen om te ontdekken, gevarieerde toepassingen van de DualSense-controller en een flinke focus op PlayStation-nostalgie in bekende universums. Toch voert dat laatste minder de boventoon dan je wellicht zou verwachten na het zien van de onthullingstrailer. Natuurlijk zit de game vol met cameo’s en zijn alle robotdieren in de wereld vormgegeven in het welbekende witte PS5-thema, maar het leeuwendeel van de levels is niet per se gebaseerd op Sony’s bekendste gamewerelden. Uiteindelijk speel je gewoon een strakke en gevarieerde platformer met slim uitgekozen thema’s die passen bij PlayStation. 

Verzameltocht

Althans, dat blijkt uit de eerste van zes werelden, waarvan we een handvol levels mogen verkennen. ‘Verkennen’ in de vrij letterlijke zin, want de groots opgezette parkoersen zitten bomvol zijpaden, puzzelstukjes en geheimen om te ontdekken. Zo duiken we vanaf een robotvogelduikplank in een diep aquarium, waar een luchtbel ons naar een geheime locatie brengt. Daar vinden we Rivet, Ratchets vrouwelijke metgezel uit Ratchet & Clank: Rift Apart. De game bevat honderdvijftig van deze ‘premium’ PlayStation-robots om de redden en naar je thuisplaneet te sturen. Als je net als wij vindt dat elke robot het verdient om gevonden te worden, dan kun je je opmaken voor een hele vermakelijke verzameltocht. 

Astro Bot is de eerste PlayStation 5-game in tijden die zich volledig toewijdt aan de DualSense zijn mogelijkheden. Grassprietjes kriebelen je handen, water vloeit in je handpalmen en de triggers bieden een fijne weerstand tijdens het boosten van je DualSense-ruimteschip alvorens je op spectaculaire wijze in het level arriveert. Die extra laag immersie is niet nieuw, maar voegt wel een hoop toe aan de speelse insteek van de game. Elke kist die je omver schopt of elk platform dat je torenhoog de lucht in lanceert voel je extra goed. 

Finesse

Tegelijkertijd mag de finesse van Astro Bot niet worden onderschat. Elk level heeft een bepaalde flow die gedragen wordt door gevarieerd leveldesign en nauw luisterende besturing. De lasersprong bijvoorbeeld voelt wat zwaar - de robot daalt toenemend snel naar de grond - maar is een unieke mechaniek die ook nog eens fungeert als een wapen om specifieke vijanden uit te schakelen. 

Ook introduceert elk level een nieuwe vaardigheid waar alle uitdagingen omheen gebouwd zijn. Denk aan een snelle dash en bokshandschoenen waarmee je ook aan balken kunt slingeren. Soms is het wat onwennig om in een volgend level de extra gameplaymechaniek weer kwijt te raken en voelt de robot zelf wat kaal, maar afgaande op de trailer keert een deel van Astro’s vaardigheden verderop in het spel terug. Ze zijn trouwens vooral interessant tijdens eindbazen, die meerdere stadia kennen en je dwingen slim na te denken over wat je zojuist hebt geleerd. We sterven tijdens onze speelsessie zelfs een paar keer voordat we doorhebben hoe we elke fase van die kwaadaardige octopus precies moeten overleven.

De puurheid van de gameplay schittert vooral tijdens challenge-levels, die zoals de naam al doet vermoeden een extra grote uitdaging bieden. Je kunt ze zien als speedrun-levels, zonder checkpoints en vol obstakels die je robotje meteen doen sneuvelen. Zo bijten we ons vooral stuk op het ‘O-level’ van de eerste wereld, waarin je onder andere een reeks rondslingerende ballen aan een ketting op gladde, afbrokkelende platforms moet zien te ontwijken. Als klap op de vuurpijl wacht ook nog eens een grote, rondslingerende ketting op een planeetachtige ring die je helemaal moet rondschaatsen.

Het andere challenge-level speelt dan weer met een soort tijdbommen, die de tijd rondom snel bewegende platforms tijdelijk stilzetten. Dat betekent dat er niets anders opzit dan in één sprint door het level racen, met alle risico’s van dien. PlayStation en Team Asobi benadrukken daarbij dat de game een breed spectrum aan platformspelers moet bedienen – de game kent naast de verkennende levels écht pittige uitdagingen 

Nieuwe mascotte

Astro Bot lijkt een prachtige game in een zeer leeg PlayStation jaar te worden. Hoewel de game links en rechts referenties naar PlayStation-franchises en -hardware maakt – nadat we Kratos en Atreus redden verschijnt er een heus God of War-level op de wereldkaart – biedt het bovenal strakke en gevarieerde platformactie. Wellicht is Astro Bot daarmee de mascotte waar Sony al tijden naar op zoek is.

Astro Bot verschijnt op 6 september voor PlayStation 5.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered aangekondigd en uitgekomen
Gamer.nl
Nieuws

The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered aangekondigd en uitgekomen

De game werd vanmiddag officieel uit de doeken gedaan

The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered is vandaag officieel aangekondigd middels een livestream. De game is meteen beschikbaar.

In de aankondigingsvideo praatten Bethesda's Todd Howard en Matt Carofano over de nieuwe editie van de game. In eerste instantie werden beelden van het origineel getoond, dat in 2006 op Xbox 360 en pc en in 2007 op PlayStation 3 uitkwam. Er werd gekeken naar het belang van de release van dit origineel, dat openwereld-rpg's naar een hoger niveau tilde.

Vervolgens toonde de livestream beelden van de nieuwe versie van het spel. Daarbij lag er veel nadruk op de grafische verbeteringen van de game, die mogelijk worden gemaakt door Unreal Engine 5. Door de toename van details moeten spelers zich nog meer onderdeel van de spelwereld voelen.

Gameplay is ook op de schop gegaan. Hoewel de game trouw aan het origineel blijft, zijn gameplaysystemen verbeterd. Ook animaties van personages en vijanden zijn verbeterd. Tijdens gevechten vliegen de vonken en bloedspetters van het gevecht af. Hoewel de game door de meesten met een eerstepersoonsperspectief wordt gespeeld, is er ook een derdepersoonsperspectief, die in deze versie beter moet werken. Dialogen klinken natuurlijker, maar de soms opmerkelijke gesprekken die het spel zijn charme geven zijn behouden.

Oblivion Remastered wordt gezien als "de meest complete versie van Oblivion". Alle dlc - waaronder de verhalende uitbreidingen - zitten ook bij het spel inbegrepen. De game is nu verkrijgbaar op Xbox Series-consoles, Steam en PlayStation 5, en staat ook op Game Pass. De game kost 54,99 euro, al is er ook een Deluxe-uitvoering van 64,99 euro, inclusief de befaamde horse armor.

Er gingen al geruime tijd geruchten dat er een remake of remaster van The Elder Scrolls 4: Oblivion in ontwikkeling was. Er waren zelfs screenshots uitgelekt. Volgens die geruchten werkt Virtuos aan de remake, en dat blijkt nu ook te kloppen. De studio is ook bekend van de aankomende remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Batterijduur Switch 2 Pro Controller gelijk aan vorige versie
Gamer.nl
Nieuws

Batterijduur Switch 2 Pro Controller gelijk aan vorige versie

Maar hij laadt wel sneller op

De batterijduur van de Nintendo Switch 2 Pro Controller is gelijk aan die van de Pro Controller van de eerste Switch, terwijl hij wel sneller oplaadt.

Dat spotte Nintendo Life op de officiële website van Nintendo. Net zoals de Pro Controller voor de eerste Switch, gaat de Pro Controller voor de Switch 2 ongeveer veertig uur mee voordat hij weer opgeladen moet worden. De Switch 2 Pro Controller doet er echter ongeveer 3,5 uur over om zich volledig op te laden, terwijl dit met de eerste Pro Controller zo'n 6 uur duurde.

We wisten al dat de Switch 2 Pro Controller diverse toevoegingen heeft. Zo zitten er aan de achterkant twee nieuwe knoppen - de GL- en GR-knoppen - en is er net als op de nieuwe Joy-Cons een C-knop aanwezig waarmee GameChat opgestart kan worden. De controller heeft ook HD Rumble 2, wat voor nog gedetailleerdere force feedback moet zorgen.

Het was al bekend dat huidige Pro Controllers en Joy-Cons ook gebruikt kunnen worden op de Switch 2. Het is alleen niet mogelijk om met de huidige controllers de Switch 2 uit slaapstand te halen. De Switch 2 - alsmede de Switch 2 Pro Controller - verschijnt op 5 juni.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!