Waarom Astro Bot de nieuwe PlayStation-mascotte moet worden
Achtergrond

Waarom Astro Bot de nieuwe PlayStation-mascotte moet worden

Op de Astro-truck door de straten van New York

Die State of Play vorige week was niet zo bijzonder, maar één moment maakte alles goed: eindelijk krijgt Astro Bot, het blauwwit robotje van ontwikkelaar Team Asobi, zijn eigen volwaardige PlayStation 5-titel. Sony heeft duidelijk vertrouwen in de PlayStation-franchise. Maar heeft Sony genoeg vertrouwen om Astro Bot het nieuwe gezicht van PlayStation te maken? Daar valt namelijk iets voor te zeggen.

Astro Bot ligt vanaf september voor de volle mep in de winkels. De nieuwe platformer van de Japanse ontwikkelaar Team Asobi telt ruim tachtig levels, zes kleurrijke werelden en meer dan honderdvijftig verwijzingen naar bekende PlayStation-series. Het is óók de eerste echte grote game op de PlayStation 5 voor het robotje. Astro Bot: Rescue Mission was een vr-game op de PlayStation 4 en Astro’s Playroom zat als een soort gratis techdemo bij de PlayStation 5.

In de eerste beelden van het nieuwe Astro Bot maakt de PlayStation 5-game in ieder geval een bijzonder goede indruk. De charme en stijl, de kleurtjes, de toegankelijkheid, de geweldige muziek: het overtuigt allemaal. Misschien nog wel belangrijker is de weelde aan spelconcepten die langskomen. In de trailer wisselen tig verschillende platform- en actiesegmenten elkaar in rap tempo af - ter land, ter zee en in de lucht.

Watch on YouTube

Nu leest het bovenstaande vast en zeker als een reclametekst, maar wees gerust, ik werk niet voor Sony. Want als ik wél voor Sony had gewerkt, reed er nu een Astro-truck met een levensgrote Astro Bot door de straten van New York en Tokio. Waarom? Omdat Astro Bot de nieuwe PlayStation-mascotte hoort te zijn! Niet Ellie met een akoestische gitaar, niet Joel met een golfclub, niet Kratos met zijn zoon: de main character van PlayStation is Astro Bot. 

Astro Bot voldoet aan alle belangrijke criteria en is the right bot for the job. Laten we eens kijken naar zijn kwalificaties. 

1: Astro Bot vertegenwoordigt het hele merk

Astro’s Playroom zat vol verwijzingen naar de geschiedenis van PlayStation. Een feest van herkenning, zou een gemiddelde schrijver het noemen, vermomd als techdemo om journalisten en kersverse PlayStation 5-bezitters op het verkeerde been te zetten. Ja, Astro’s Playroom liet de kracht van de DualSense-controller zien, maar Astro Bot was ook een interactieve geschiedenisles die de uiterste krochten van het PlayStation-merk verkende.

©GMRimport

Ook deze nieuwe Astro Bot-game fungeert als een soort spil in Sony’s vele spelwerelden en personages. Kratos, Journey, Parappa the Rapper - ze duiken allemaal op in de trailer van Astro Bot. Sony gebruikt het personage dus al voor ‘crossovers’, maar ik denk dat er nog meer in het vat zit. Om een idee van mijn collega Erik Nusselder te stelen: stel je eens een game voor waarin Astro Bot andere spelwerelden uit Sony-games bezoekt.

Een beetje zoals Kingdom Hearts. Die game laat Final Fantasy-personages rondlopen in Disney-werelden, waardoor Donald Duck op papier de krachtigste magiër in het Final Fantasy-universum geworden is. Nu wil ik Kingdom Hearts niet vergelijken met goede games, maar zulke absurde crossovers hebben duidelijk hun charme. En Sony heeft ook nog eens tig franchises om uit te putten.

Ik zie het helemaal voor me: Astro Bot die het al high fivend uitvecht met Atreus of achterop het paard zit met Ellie. Of Astro Bot die in Flower de bloemen water geeft. Ik weet niet of Sony zoveel stijlbreuk aandurft, maar een game waarin Astro Bot allerlei werelden bezoekt uit Sony’s bekendste franchises klinkt mij als muziek in de oren. 

2: Omdat Astro Bot het beste cv heeft

 

Er is een soort ongeschreven regel als het om mascottes gaat: ze representeren idealiter wat de console zo indrukwekkend maakt. Microsoft en Sony zetten nieuwe consoles al jarenlang in de markt als ‘powerhouses’. Dat is vooral marketing: consoles zijn enkel krachtig in relatieve zin, want pc’s zijn veel krachtiger. Maar als je kijkt naar de prijs is een console meestal een geweldige deal - iets wat consolemakers graag benadrukken.

Je hebt enkel nog games nodig die het onderste uit de kan halen. Voor de PlayStation 5 was die ‘game’ onder meer Astro’s Playroom, maar inmiddels zijn er nog veel meer titels die de kracht van de PlayStation 5 etaleren. Dat zijn ook allemaal games waarvan de hoofdpersonages bij gamers bekend zijn. Maar zijn die personages ook allemaal geweldige mascottes? Mwoah. 

Man die spinnenweb schiet: niet enkel een Sony-mascotte. Man met bijl: beetje bozig en niet heel kindvriendelijk. Jonge seriemoordenaar die zwangere vrouw heeft neergestoken uit onbezonnen wraak: ik denk niet dat ik deze hoef uit te leggen. 

Sony heeft natuurlijk nog meer uithangborden (Parappa, Sly, Sackboy, Ratchet), maar ook die hebben hun kans eigenlijk al gehad. Er is maar één hoofdpersonage dat in een audiovisueel spektakel schittert dat de kracht van de PlayStation 5-hardware laat zien, maar óók alle andere mascotte-hokjes aanvinkt. Want Astro Bot spreekt zowel een oudere als jongere doelgroep aan, is herkenbaar én krijgt dit jaar een nieuwe game. Een ideaal cv.

3: Omdat het moet voor mijn gemoedstoestand

Dus Astro Bot is aangenomen als nieuwe mascotte? Wat mij betreft wel, al zijn er wat haken en ogen…die ik vakkundig heb genegeerd om een veel breder punt te kunnen maken.

Allereerst heeft Sony helemaal geen mascotte nodig. Ik bedoel, kom op: het gaat PlayStation behoorlijk goed af zonder. Daarnaast figureert Astro Bot in ‘maar’ twee games. Dat terwijl er veel PlayStation-personages zijn met een langere staat van dienst. En ook wel relevant: Sony toont al veel vertrouwen in Astro Bot. Hij krijgt een nieuwe game, zat vorig jaar in een PlayStation 5-reclame tijdens de Champions League-finale en werd ook tijdens de finale afgelopen weekend uitvoerig ingezet. Dat is niet niks.

Watch on YouTube

Dus waarom wil ik dat Astro Bot een mascotte wordt? Nou, omdat Astro Bot een platformer is, en dan slaat mij toch een beetje de angst om het hart. Platformers verkopen de laatste jaren vrij matig, met name als ze geen Mario heten. Andrew Johnston schreef daar een heel mooi stukje over, maar dat stukje komt uit 2022. Twee jaar geleden dus, toen het nog veel beter met de game-industrie ging dan nu. Er was toen nog iets van optimisme.

Nu is het 2024, het jaar waarin het ontslagen en sluitingen regent omdat de groei in de industrie na de pandemie is gestagneerd. Het jaar waarin Sony deze beangstigende update schreef nadat het meerdere projecten annuleerde. Het jaar waarin Sony ongenoegen heeft uitgedrukt over de groei van PlayStation. Dat jaar is dus ook het jaar waarin Astro Bot zich als platformer voor het eerst moet bewijzen met een grote game.

Je snapt wellicht waar dit heengaat. Kijk, de kans is groot dat Astro Bot heel erg goed wordt. Maar hoe groot is de kans dat de game ook goed verkoopt? Dat is een hele andere vraag. En die vraag is bijna net zo belangrijk: Astro Bot kan nog zo goed, koddig, vrolijk en charmant zijn, onderaan de streep moet de game verkopen. Als dat niet gebeurt is er misschien wel een kans dat Astro Bot Sly Cooper achterna gaat, de ijskast in.

Behalve…behalve als Sony dat vervolg op Astro Bot wel móet maken, omdat Astro Bot de enige echte officiële mascotte van de PlayStation is geworden! 

Want de enige echte officiële mascotte mag op geen enkele console van Sony ontbreken, dat is duidelijk. Dus Sony, zet Astro Bot zo snel mogelijk op die Astro-truck en rijdt ‘m door de straten van New York. Dan kan ik in de toekomst uitkijken naar Astro Bot 2, een vervolg dat gewoon in 2029 op de PlayStation 6 gaat uitkomen en gemaakt wordt door de dan welbekende en goed functionerende Japanse studio die Team Asobi heet.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nightdive Studios wil Xbox 360- en PlayStation 3-games remasteren
Nieuws

Nightdive Studios wil Xbox 360- en PlayStation 3-games remasteren

Het bedrijf bracht eerder remasters van de Turok-trilogie en System Shock-games uit

Nightdive Studios geeft aan bereid te zijn Xbox 360- en PlayStation 3-games van remasters te voorzien.

De ontwikkelaar is gespecialiseerd in het overzetten van klassieke games naar moderne platforms. De afgelopen jaren heeft het bedrijf nieuwe versies van games als Doom 64, Quake en Quake 2, de Turok-trilogie, The Thing, System Shock, Blade Runner en Shadow Man uitgebracht. Over het algemeen gebruikt het bedrijf daarvoor pc-versies van deze games, die vervolgens worden overgezet naar de KEX Engine van Nightdive.

Aan VGC lieten Nightdive-studiohoofd Stephen Kick en director of business development Larry Kuperman echter weten van plan te zijn games die alleen op Xbox 360 of PlayStation 3 zijn uitgekomen naar moderne platforms te brengen. Dat is wel afhankelijk van of er broncode van de betreffende games beschikbaar is. "Er zijn een aantal hele goede games uit dat tijdperk die niet verloren mogen gaan", aldus Kuperman. Kick gaf Haze van Crytek UK (oorspronkelijk Free Radical Design) als voorbeeld van een game die van een remaster voorzien kon worden.

De mannen laten daarbij weten dat het specifiek een uitdaging wordt om PlayStation 3-games over te zetten, aangezien die console unieke architectuur had. Kick: "Die architectuur was tijdens de release van de console al een uitdaging voor ontwikkelaars, en dat levert ook problemen op met backward compatibility. (...) Wanneer we aan PS3-games toekomen, wordt dat zeker een uitdaging. Maar ik denk dat we genoeg ervaring hebben opgedaan om een goede PS3-remaster af te kunnen leveren."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: GameCube-games komen naar Nintendo Switch Online
Nieuws

Gerucht: GameCube-games komen naar Nintendo Switch Online

De GameCube-spellen zouden al gedurende het eerste jaar van de Switch 2 verschijnen op de dienst

GameCube-games zouden wel eens via Nintendo Switch Online aangeboden kunnen gaan worden.

Dat claimt de over het algemeen betrouwbare insider Nate the Hate in zijn YouTube-video met voorspellingen voor de Nintendo Switch 2 Direct. De insider meldt dat hij heeft vernomen dat GameCube-games naar de online dienst voor Switch-consoles komen. "Het is geen kwestie van of, maar van wanneer." GameCube-games zouden volgens hem al ergens gedurende het eerste jaar van de Switch 2-release kunnen verschijnen.

Eerder dit jaar werd er een FCC-registratie ontdekt voor een mogelijke GameCube-controller voor Nintendo Switch 2. Nintendo heeft voor diverse andere consoles waarvan via Switch Online games zijn te spelen ook replica's van controllers uitgebracht, dus het zou logisch zijn als het bedrijf dit ook doet voor GameCube-spellen.

Via Nintendo Switch Online (en het uitbreidingspakket waar meer betaald voor moet worden) krijgen Switch-gamers toegang tot diverse apps van oude consoles, waaronder NES, SNES, Nintendo 64, Game Boy, Game Boy Advance en Mega Drive. Het ligt in de lijn der verwachting dat dit concept wordt voortgezet - en uitgebreid - op Nintendo Switch 2.

Vandaag om 15:00 uur zendt Nintendo een Direct-livestream uit rondom de Nintendo Switch 2 en diens games. De presentatie duurt ongeveer een uur. De komende dagen worden er daarnaast livestreams gehouden waarin meer gameplay van aankomende Switch 2-game te zien is. Lees hier meer over de Direct.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!