Waarom Astro Bot de nieuwe PlayStation-mascotte moet worden
Achtergrond

Waarom Astro Bot de nieuwe PlayStation-mascotte moet worden

Op de Astro-truck door de straten van New York

Die State of Play vorige week was niet zo bijzonder, maar één moment maakte alles goed: eindelijk krijgt Astro Bot, het blauwwit robotje van ontwikkelaar Team Asobi, zijn eigen volwaardige PlayStation 5-titel. Sony heeft duidelijk vertrouwen in de PlayStation-franchise. Maar heeft Sony genoeg vertrouwen om Astro Bot het nieuwe gezicht van PlayStation te maken? Daar valt namelijk iets voor te zeggen.

Astro Bot ligt vanaf september voor de volle mep in de winkels. De nieuwe platformer van de Japanse ontwikkelaar Team Asobi telt ruim tachtig levels, zes kleurrijke werelden en meer dan honderdvijftig verwijzingen naar bekende PlayStation-series. Het is óók de eerste echte grote game op de PlayStation 5 voor het robotje. Astro Bot: Rescue Mission was een vr-game op de PlayStation 4 en Astro’s Playroom zat als een soort gratis techdemo bij de PlayStation 5.

In de eerste beelden van het nieuwe Astro Bot maakt de PlayStation 5-game in ieder geval een bijzonder goede indruk. De charme en stijl, de kleurtjes, de toegankelijkheid, de geweldige muziek: het overtuigt allemaal. Misschien nog wel belangrijker is de weelde aan spelconcepten die langskomen. In de trailer wisselen tig verschillende platform- en actiesegmenten elkaar in rap tempo af - ter land, ter zee en in de lucht.

Watch on YouTube

Nu leest het bovenstaande vast en zeker als een reclametekst, maar wees gerust, ik werk niet voor Sony. Want als ik wél voor Sony had gewerkt, reed er nu een Astro-truck met een levensgrote Astro Bot door de straten van New York en Tokio. Waarom? Omdat Astro Bot de nieuwe PlayStation-mascotte hoort te zijn! Niet Ellie met een akoestische gitaar, niet Joel met een golfclub, niet Kratos met zijn zoon: de main character van PlayStation is Astro Bot. 

Astro Bot voldoet aan alle belangrijke criteria en is the right bot for the job. Laten we eens kijken naar zijn kwalificaties. 

1: Astro Bot vertegenwoordigt het hele merk

Astro’s Playroom zat vol verwijzingen naar de geschiedenis van PlayStation. Een feest van herkenning, zou een gemiddelde schrijver het noemen, vermomd als techdemo om journalisten en kersverse PlayStation 5-bezitters op het verkeerde been te zetten. Ja, Astro’s Playroom liet de kracht van de DualSense-controller zien, maar Astro Bot was ook een interactieve geschiedenisles die de uiterste krochten van het PlayStation-merk verkende.

©GMRimport

Ook deze nieuwe Astro Bot-game fungeert als een soort spil in Sony’s vele spelwerelden en personages. Kratos, Journey, Parappa the Rapper - ze duiken allemaal op in de trailer van Astro Bot. Sony gebruikt het personage dus al voor ‘crossovers’, maar ik denk dat er nog meer in het vat zit. Om een idee van mijn collega Erik Nusselder te stelen: stel je eens een game voor waarin Astro Bot andere spelwerelden uit Sony-games bezoekt.

Een beetje zoals Kingdom Hearts. Die game laat Final Fantasy-personages rondlopen in Disney-werelden, waardoor Donald Duck op papier de krachtigste magiër in het Final Fantasy-universum geworden is. Nu wil ik Kingdom Hearts niet vergelijken met goede games, maar zulke absurde crossovers hebben duidelijk hun charme. En Sony heeft ook nog eens tig franchises om uit te putten.

Ik zie het helemaal voor me: Astro Bot die het al high fivend uitvecht met Atreus of achterop het paard zit met Ellie. Of Astro Bot die in Flower de bloemen water geeft. Ik weet niet of Sony zoveel stijlbreuk aandurft, maar een game waarin Astro Bot allerlei werelden bezoekt uit Sony’s bekendste franchises klinkt mij als muziek in de oren. 

2: Omdat Astro Bot het beste cv heeft

 

Er is een soort ongeschreven regel als het om mascottes gaat: ze representeren idealiter wat de console zo indrukwekkend maakt. Microsoft en Sony zetten nieuwe consoles al jarenlang in de markt als ‘powerhouses’. Dat is vooral marketing: consoles zijn enkel krachtig in relatieve zin, want pc’s zijn veel krachtiger. Maar als je kijkt naar de prijs is een console meestal een geweldige deal - iets wat consolemakers graag benadrukken.

Je hebt enkel nog games nodig die het onderste uit de kan halen. Voor de PlayStation 5 was die ‘game’ onder meer Astro’s Playroom, maar inmiddels zijn er nog veel meer titels die de kracht van de PlayStation 5 etaleren. Dat zijn ook allemaal games waarvan de hoofdpersonages bij gamers bekend zijn. Maar zijn die personages ook allemaal geweldige mascottes? Mwoah. 

Man die spinnenweb schiet: niet enkel een Sony-mascotte. Man met bijl: beetje bozig en niet heel kindvriendelijk. Jonge seriemoordenaar die zwangere vrouw heeft neergestoken uit onbezonnen wraak: ik denk niet dat ik deze hoef uit te leggen. 

Sony heeft natuurlijk nog meer uithangborden (Parappa, Sly, Sackboy, Ratchet), maar ook die hebben hun kans eigenlijk al gehad. Er is maar één hoofdpersonage dat in een audiovisueel spektakel schittert dat de kracht van de PlayStation 5-hardware laat zien, maar óók alle andere mascotte-hokjes aanvinkt. Want Astro Bot spreekt zowel een oudere als jongere doelgroep aan, is herkenbaar én krijgt dit jaar een nieuwe game. Een ideaal cv.

3: Omdat het moet voor mijn gemoedstoestand

Dus Astro Bot is aangenomen als nieuwe mascotte? Wat mij betreft wel, al zijn er wat haken en ogen…die ik vakkundig heb genegeerd om een veel breder punt te kunnen maken.

Allereerst heeft Sony helemaal geen mascotte nodig. Ik bedoel, kom op: het gaat PlayStation behoorlijk goed af zonder. Daarnaast figureert Astro Bot in ‘maar’ twee games. Dat terwijl er veel PlayStation-personages zijn met een langere staat van dienst. En ook wel relevant: Sony toont al veel vertrouwen in Astro Bot. Hij krijgt een nieuwe game, zat vorig jaar in een PlayStation 5-reclame tijdens de Champions League-finale en werd ook tijdens de finale afgelopen weekend uitvoerig ingezet. Dat is niet niks.

Watch on YouTube

Dus waarom wil ik dat Astro Bot een mascotte wordt? Nou, omdat Astro Bot een platformer is, en dan slaat mij toch een beetje de angst om het hart. Platformers verkopen de laatste jaren vrij matig, met name als ze geen Mario heten. Andrew Johnston schreef daar een heel mooi stukje over, maar dat stukje komt uit 2022. Twee jaar geleden dus, toen het nog veel beter met de game-industrie ging dan nu. Er was toen nog iets van optimisme.

Nu is het 2024, het jaar waarin het ontslagen en sluitingen regent omdat de groei in de industrie na de pandemie is gestagneerd. Het jaar waarin Sony deze beangstigende update schreef nadat het meerdere projecten annuleerde. Het jaar waarin Sony ongenoegen heeft uitgedrukt over de groei van PlayStation. Dat jaar is dus ook het jaar waarin Astro Bot zich als platformer voor het eerst moet bewijzen met een grote game.

Je snapt wellicht waar dit heengaat. Kijk, de kans is groot dat Astro Bot heel erg goed wordt. Maar hoe groot is de kans dat de game ook goed verkoopt? Dat is een hele andere vraag. En die vraag is bijna net zo belangrijk: Astro Bot kan nog zo goed, koddig, vrolijk en charmant zijn, onderaan de streep moet de game verkopen. Als dat niet gebeurt is er misschien wel een kans dat Astro Bot Sly Cooper achterna gaat, de ijskast in.

Behalve…behalve als Sony dat vervolg op Astro Bot wel móet maken, omdat Astro Bot de enige echte officiële mascotte van de PlayStation is geworden! 

Want de enige echte officiële mascotte mag op geen enkele console van Sony ontbreken, dat is duidelijk. Dus Sony, zet Astro Bot zo snel mogelijk op die Astro-truck en rijdt ‘m door de straten van New York. Dan kan ik in de toekomst uitkijken naar Astro Bot 2, een vervolg dat gewoon in 2029 op de PlayStation 6 gaat uitkomen en gemaakt wordt door de dan welbekende en goed functionerende Japanse studio die Team Asobi heet.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gameplay van geannuleerde Star Wars Battlefront 3 gelekt
Nieuws

Gameplay van geannuleerde Star Wars Battlefront 3 gelekt

Game uit de koker van Free Radical Design werd in 2008 geannuleerd

Er zijn gameplaybeelden van een geannuleerde derde game in de klassieke Star Wars Battlefront-franchise online verschenen.

Het gaat om een derde deel in de reeks waarvan begin dit millennium games uitkwamen, en dus niet te verwarren met de Battlefront-shooters die afgelopen decennium uitkwamen.

Free Radical Design - bekend van de Timesplitters-games - werkte aan Star Wars Battlefront 3. De game werd in 2008 uiteindelijk geannuleerd. Het spel had op de Wii, PlayStation 3, Xbox 360 en pc uit moeten komen.

Inmiddels is er dus gameplay te zien van het nooit uitgekomen spel. De beelden zouden daarbij afkomstig zijn van een versie van de game een week voordat deze geannuleerd werd. Het gaat daarbij specifiek om de Wii-versie van het spel.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Pacific Drive-televisieserie op komst
Nieuws

Pacific Drive-televisieserie op komst

Saw-medebedenker James Wan heeft de rechten in handen

Er gaat gewerkt worden aan een televisieserie gebaseerd op het eerder dit jaar uitgekomen Pacific Drive.

Variety meldt dat Atomic Monster, het productiebedrijf van Saw-medebedenker James Wan, de rechten op een televisieserie gebaseerd op de game in handen heeft. Hij zal als executive producer meewerken aan de film, al is er nog geen netwerk of streamingdienst bevestigd.

In elk potje van Pacific Drive maken spelers een unieke tocht door een griezelig gebied genaamd de Olympic Exclusion Zone. Belangrijk is dat de auto gedurende speelsessies blijft lopen, omdat er anders erge dingen kunnen gebeuren.

Het is aan de speler om de auto te upgraden en kapotte onderdelen te fixen. Daarvoor moeten spelers soms ook uit de auto stappen en de omgeving afspeuren naar nieuwe onderdelen.

Pacific Drive is verkrijgbaar op Steam, Epic Games Store en PlayStation 5.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!