Interview: Square Enix vestigt alle hoop op Final Fantasy 14-maker Naoki Yoshida
Achtergrond

Interview: Square Enix vestigt alle hoop op Final Fantasy 14-maker Naoki Yoshida

Met zowel Final Fantasy 14 als 16 op zijn cv is Naoki Yoshida één van de sleutelfiguren binnen Square Enix geworden. We spraken hem over de plannen voor Dawntrail en latere uitbreidingen - en hoe Square all-in gaat met zijn studio.

Gamer.nl: Toen we elkaar vorig jaar spraken voordat Final Fantasy 16 uit was gekomen, jongleerde je twee grote games tegelijkertijd. Kun je weer wat meer ontspannen nu je alleen aan 14 werkt?

Naoki Yoshida, zuchtend: "Zoals je wellicht al aan me ziet, is het niet echt makkelijker geworden. Ik denk dat het nu zelfs moeilijker is."

Oh, nee...

"Bij Final Fantasy 16 was ik niet de regisseur, maar de producent. En dat werk is denk ik een stuk makkelijker."

"Bij Final Fantasy 14 werken we nu aan de uitbreiding, maar kijk ik tegelijkertijd ook naar de toekomst. Na tien jaar moeten we nu echt gaan nadenken over de volgende grote stap. Er zijn veel verschillende plannen waar ik veel over moet vergaderen. Bovendien is deze uitbreiding complexer, omdat we een grote grafische upgrade introduceren."

"Het zorgt ervoor dat mijn werk als regisseur drukker is geworden vergeleken met eerdere uitbreidingen. Ik denk dat er nu meer werkdruk op mij ligt dan een jaar terug."

"Daarnaast hebben we een nieuwe CEO en zit ik in de raad van bestuur. Hierdoor heb ik veel ondersteunende taken bij andere projecten in het bedrijf. Maar wees gerust: ik vind wat ik doe leuk, dus ik blijf mijn best doen."

Zorgt dat ook voor meer druk?

"Ik voel niet zomaar druk, dat zit wel goed."

Over de raad van bestuur gesproken: vorig jaar zei je een hekel te hebben aan dat deel van je werk. Ben je nog in de problemen gekomen omdat je dat zei?

"Nee, ik kom niet zomaar in de problemen. Want zelfs als ik iets niet leuk vind, weten ze dat ik alsnog mijn best blijf doen. Ook al wil ik diep van binnen het liefst heel de dag aan de ontwikkelingskant werken."

Er vond recent een forse reorganisatie plaats binnen Square Enix. Heeft dat nog invloed gehad op jouw team?

"Er is één ding veranderd: onze naam heette vroeger 'Creative Business Unit 3'. Dat is nu 'Creative Studio 3' geworden. Daarnaast is er absoluut niks gewijzigd. Ik heb geen mensen hoeven ontslaan en het huidige team is ongewijzigd. We zijn zelfs bezig om nieuw personeel aan te nemen."

"Het bedrijf heeft hoge verwachtingen van onze divisie. Het is één van de steunpilaren van Square Enix. Er is geen enkele kans dat ze bij ons gaan snijden of minder gaan investeren. We blijven net zo hard aan de game werken, dus spelers hoeven zich geen zorgen te maken."

"We werken ook aan wat games die nog niet zijn aangekondigd. Gezien hoe ons team in elkaar zit, kunnen we niet aan heel veel games tegelijk werken, maar we blijven ons best doen. Binnenkort zijn er mogelijk wat aankondigingen over twee nieuwe games waar wij aan werken."

Watch on YouTube

Wat waren de uitdagingen bij het bedenken van een nieuw verhaal?

"De spelers weten eigenlijk nog niets. We hebben gezegd dat ze in Dawntrail op vakantie gaan, maar hebben nog niet verklapt waar die vakantie precies naartoe zal leiden. We hebben in Endwalker een paar verhaalpunten verwerkt en ik ben benieuwd hoe iedereen gaat reageren als ze dat doorkrijgen."

"Ik denk dat het belangrijk is om verwachtingen bij spelers te creëren en die vervolgens op een goede manier te verraden, zodat je wordt verrast. Dat vind ik ook leuk om te zien bij andere media."

Vorige uitbreiding Endwalker sloot het overkoepelende verhaal van Final Fantasy 14 af. Bij Dawntrail start dus een nieuw verhaal. Denk je dat er daarom nu veel nieuwe spelers aan boord komen?

"Vroeger lag er altijd een nieuw doosje in de winkel als een uitbreiding verscheen, maar Final Fantasy 14 heeft geen fysieke release meer. Het is wel altijd een moment waarop we veel in PR en marketing investeren en er meer aandacht voor de game is, dus ik kan me voorstellen dat we tijdens deze periode sowieso nieuwkomers aantrekken."

"Maar een mmo is ook een servicegame waarbij we 365 dagen van het jaar aan nieuwe content sleutelen. Ik vind het zelf daarom niet zo belangrijk dat spelers op dit exacte moment starten. Ze kunnen de game immers ook op een ander moment oppikken."

"Ik denk wel dat we ditmaal veel nieuwe spelers krijgen dankzij onze grafische upgrade. Spelers zullen nu immers sneller hun screenshots en video’s op social media delen om te laten zien hoe mooi het spel nu is, waardoor anderen geïnspireerd raken om het ook te proberen."

Je hebt gezegd dat Dawntrail uitdagender moet voelen. Wat voor uitdagingen komen daarbij kijken?

Lachend: "Dit is een onderwerp voor ons binnen het ontwikkelteam. We denken vooral na over hoe iedereen de game benadert. We willen spelers entertainment bieden, ze moeten plezier hebben. Het moet niet als een uitdaging voelen om te blijven spelen."

"Als mensen horen dat we de game uitdagender willen maken, denken ze dat het moeilijker wordt. Maar we willen vooral een vollere ervaring bieden."

"Neem bijvoorbeeld Stormblood: bij die uitbreiding wilden we de game minder stressvol maken. Daar is niks mis mee, maar we zijn toen wel iets te ver gegaan. Spelers zeiden dat ze sommige dingen niet leuk vinden, zoals de extra verantwoordelijkheden voor een tweede tank, of dat dps naar een andere kamer moeten om daar vijanden te verslaan. Toen zijn we gestopt zulke alternatieve ideeën in gevechten te implementeren."

"Baasgevechten werden hierdoor een eenheidsworst, alles begon op elkaar te lijken. We zijn daarom weer nieuwe ideeën gaan verzinnen om bij gevechten in Dawntrail te gebruiken."

Er is bijna altijd wel een rock-&-roll-achtige job in uitbreidingen, zoals Dark Knight, Gunbreaker, Reaper en nu Viper. Je kleedt je zelf ook best wel als een rockster - is dat je eigen smaak die in de game terug te zien is?

"Dat komt door mij, maar ook door de rest van het team. Er is een Japanse uitdrukking die neerkomt op 'we zijn mentaal nog jonge tieners'. Ik denk dat veel mensen die betrokken zijn bij Final Fantasy zo in elkaar zitten. We zijn allemaal dol op anime, manga en verhalen over helden. Als we nieuwe namen voor jobs of aanvallen bedenken, proberen we vooral te bedenken wat cool klinkt."

"Maar nu je deze vraag aan me stelt voelt het eigenlijk ook een beetje gênant. Want laten we eerlijk zijn, ik ben inmiddels al 51 jaar oud."

Over je rocksterimago gesproken, je handen zitten altijd vol met ringen. Wat zit daar achter?

"De eerste kocht ik toen ik 21 jaar oud was, toen dacht ik dat het bij eentje zou blijven. Toen ik jaren later onderzoek deed voor een middeleeuwse game, stuitte ik op een grote pantserring. Dat was de eerste keer dat ik een creditcard gebruikte om iets uit het buitenland te kopen. Later ontdekte ik dat deze is gemaakt door modeontwerpster Vivienne Westwood."

"Toen ik later naar Tokio verhuisde, vond ik een plek waar handgemaakte ringen werden verkocht. Iedere handelaar had zijn eigen werk - het zijn echt kunstwerken waarmee iedere smid zijn of haar individualiteit uitdrukt. Ik bouw met iedere ring een band op en begon er steeds meer te verzamelen."

"Toen ik bijna vijftig werd, overwoog ik om te minderen en er een paar af te doen. Maar ik vroeg me toen af of dat vragen van spelers zou opleveren, dus draag ze daarom nog steeds."

Dawntrail verschijnt op 2 juli, maar is vanaf  28 juni al te spelen als je een pre-order hebt geplaatst. De uitbreiding is speelbaar op pc, PlayStation 5 en Xbox Series en vereist dat je de basisgame en eerdere uitbreidingen ook hebt gekocht.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!