Moss: Book 2 is geen vervolg volgens het boekje
Reviews

Moss: Book 2 is geen vervolg volgens het boekje

Terwijl iedereen zijn adem inhoudt voor meer informatie over PlayStation VR2, brengt Polyarc zonder veel fanfare het vervolg uit op een van de allerbeste vr-games voor de inmiddels ‘oude’ PlayStation VR. Er is echter geen reden om muisstil te zijn over Moss: Book 2. De studio is er wederom in geslaagd om van een piepkleine game iets grandioos te maken.

Het is alweer vier jaar geleden sinds de eerste Moss verscheen, maar wanneer we Book 2 opstarten is het alsof er geen minuut verstreken is. Niet alleen omdat het verhaal direct verdergaat waar het gebleven was, maar ook omdat de kleine muis Quill en haar fantasierijke wereld gelijk zo vertrouwd aanvoelen.

©GMRimport

Goddelijk persoonsperspectief

Net als in het eerste deel bekijk je de actie niet vanuit een eerstepersoonsperspectief, maar kruip je in de huid van een zogeheten Reader: een soort goddelijke entiteit die boven de spelwereld torent en Quill begeleidt tijdens haar avontuur. Door je hoofd en lichaam te bewegen bekijk je iedere situatie letterlijk vanuit een andere hoek, wat uiteraard ook regelmatig leidt tot de oplossing van een puzzel of het vinden van verzamelbare items.

Ondertussen bestuur en help je Quill tijdens haar avontuur om de wereld van Moss te behoeden voor een groot kwaad. Dat doe je door daadwerkelijk in de levels te reiken en blokken te verschuiven, loodzware deuren te openen en vijanden vast te houden zodat Quill ze kan bestoken met haar zwaard. Tot zover is er weinig nieuws aan de horizon en voelt Moss: Book 2 soms wel erg vertrouwd. Toch blijkt uit subtiele aanpassingen en vernieuwingen dat dit geen vervolg volgens het boekje is.

Magic Mouse

De hoofdrol is bijvoorbeeld niet langer alleen weggelegd voor Quill. Zij deelt de spotlight met onder andere jou als haar Reader. Quill communiceert nog steeds via gebarentaal en steekt haar kleine pootje regelmatig in de lucht voor een high-five, maar je beïnvloedt in dit deel ook haar wapens en manipuleert de omgeving met nieuwe krachten. Jouw band met Quill speelt bovendien een rol in het verhaal. Die connectie wordt meer dan tevoren op de proef gesteld.

Laat je echter niet misleiden door het schattige uiterlijk van de antropomorfe dieren: het verhaal van Moss wordt dan wel verteld als een sprookje, maar zoetsappig is het zeker niet. Het ontbreekt in Book 2 dan ook niet aan hartverscheurende momenten en bloedstollende confrontaties. En die kleine, schattige muis? Die kan venijnig van haar afbijten.

©GMRimport

Scherp wapen, scherpe geest

Zo krijgt Quills arsenaal ook een upgrade gedurende de game. Behalve zwaardvechten kan Quill met chakrams gooien en zwaait ze gevaarlijk een gigantische hamer rond. De afwisseling tussen deze wapens maakt het vechten een stuk minder monotoon, waarmee Moss: Book 2 gelijk een van de kritiekpunten op het origineel oplost. De manier waarop je wisselt tussen wapens is echter vrij omslachtig: je dient de touchpad in te drukken, waarna een zwevend menu opent waaruit je wapens ‘plukt’ en naar Quill sleept. Waarom dit niet simpelweg kan met een knop op de controller, is ons onduidelijk, zeker aangezien het gros van de knoppen op de DualShock 4-controller verder geen functie heeft.

Quills nieuwe gadgets maken ook de weg vrij voor diepgaandere puzzels. Door de aanvalsknop ingedrukt te houden en als Reader haar wapen aan te raken, kan Quill krachtige en vernuftige trucjes uithalen die vaak de sleutel tot de oplossing van een puzzel vormen. Een opgeladen chakram kan bijvoorbeeld in een muur geslagen worden, waarna Quill het vanaf een andere locatie kan terugroepen en op die manier schakelaars kan raken die voorheen onbereikbaar waren. Moss: Book 2 benut de unieke eigenschappen van Quills wapens en jouw nieuwe vaardigheden als Reader op creatieve wijze. De puzzels blijven daarbij tot het einde uitdagend.

©GMRimport

Ondersteboven

Het helpt dat de omgevingen erom smeken om verkend te worden. Dankzij vr wordt de schaal van de levels overtuigend overgebracht en deze zijn ondanks de korte speelduur (zo’n vijf uur) ook nog eens bijzonder afwisselend. Quill doorkruist torenhoge kastelen, verkent kolkend hete ondergrondse mijnen en bewandelt tussendoor ook mystieke bossen. Wanneer je denkt alles wel gezien te hebben, komt de game met nog een krankzinnige locatie op de proppen waarvan je letterlijk ondersteboven raakt. Polyarc bewijst wederom dat ze weten hoe je een oogstrelend spelletje maakt, ook al voelt de grafische kracht van de PSVR inmiddels wel gedateerd.

De af en toe haperende techniek is dan ook hetgeen wat ons ervan weerhoudt om van begin tot eind in de wereld van Moss te wanen. De PlayStation Camera lijkt soms de DualShock-controller uit het oog te verliezen, waardoor je wat hardhandig door de muren van een level beukt. Wat begint als een klein ongemak, kan al snel tot frustratie leiden wanneer je door de falende tracking niet op tijd Quills wonden geneest of überhaupt haar locatie niet kan bereiken met je magische cursor. Mogelijk is de ervaring beter als Moss: Book 2 naar andere vr-apparaten komt - we zijn dan ook benieuwd of de game ook voor de nieuwe PlayStation VR2 verschijnt.

Het is echter niet nodig om van een muis een olifant te maken, want Moss: Book 2 is over het algemeen een hele fijne game die zichzelf goed weet te vernieuwen ten opzichte van het briljante eerste deel. We zijn alvast benieuwd naar Polyarcs volgende project, of dit nou een derde Moss-boek is of een gloednieuw hoofdstuk voor de veelbelovende vr-studio.

Moss: Book 2 is nu verkrijgbaar voor PlayStation VR (PlayStation 4).

Uitstekend
Conclusie

Nieuwe manieren om met de spelwereld te interageren zorgen voor een sterkere samenwerking tussen jou en Quill. Daardoor voelt Moss: Book 2 zowel vertrouwd als vernieuwend aan.

Plus- en minpunten
  • Kijkdooseffect is nog altijd ongeëvenaard, slimme en creatieve puzzels, prachtige spelwereld en soundtrack
  • Tracking hapert soms, wisselen van wapens is onhandig, technisch inmiddels een beetje gedateerd

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Donkey Kong-kampioen Billy Mitchell wint in smaadzaak
Nieuws

Donkey Kong-kampioen Billy Mitchell wint in smaadzaak

Australische YouTuber Karl Jobst moet schadevergoeding betalen

Billy Mitchell, de voormalige recordhouder in Donkey Kong, heeft een rechtszaak gewonnen van de Australische YouTuber Karl Jobst. De rechter bepaalde dat er sprake was van smaad.

Jobst claimde in meerdere YouTube-video's dat Mitchell vals had gespeeld om de hoogste highscore in Donkey Kong te behalen. Mitchell verzet zich al jaren tegen dergelijke claims. Jobst claimde in zijn video's ook dat YouTuber Ben Smith (Apollo Legend) zelfmoord pleegde omdat Mitchell in 2020 een rechtszaak van hem won.

Mitchell klaagde Jobst aan voor smaad en heeft van rechter Ken Barlow in Brisbane gelijk gekregen. Jobst moet Mitchell 300.000 Australische dollar (173.881,50 euro) in schadevergoeding betalen, en nog eens 50.000 Australische dollar voor een andere video waarin Jobst de spot dreef met Mitchells aanklacht.

Jobst verontschuldigde zich op social media richting zijn fans. Sommigen van hen hebben meebetaald aan de kosten verbonden aan de rechtszaak. "De rechter achtte Billy een geloofwaardige getuige en geloofde alles. Vanaf dat moment kon ik niets meer doen om mijzelf te redden. Ik ga mijn opties overwegen." Mitchell gaf op social media aan "van de geur van winst in de avond te houden" en bedankte iedereen die hem steunde.

Mitchell werd vooral bekend in de jaren tachtig en negentig dankzij highscores in games als Donkey Kong en Pac-Man. In de documentaire The King of Kong: A Fistful of Quarters werd hij afgeschilderd als de aardsvijand van Steve Wiebe, de de highscore van Mitchell probeerde te verslaan. Tegenwoordig heeft Robbie Lakeman de hoogste score in Donkey Kong.

View post on X
View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
PlayStation Plus Essential-games van april nu te claimen
Nieuws

PlayStation Plus Essential-games van april nu te claimen

Met Robocop: Rogue City, The Texas Chain Saw Massacre en meer

Mensen kunnen vanaf vandaag de PlayStation Plus Essential-games van april claimen.

Zoals vorige week werd bekendgemaakt, gaat het om drie spellen, waaronder Robocop: Rogue City. Die game verscheen oorspronkelijk in het najaar van 2023 en werd goed ontvangen door critici en fans. In de first-person game moeten spelers als de robotagent de straten van Old Detroit misdaadvrij houden. De game is alleen op PlayStation 5 speelbaar.

De andere games die nu geclaimd kunnen worden zijn The Texas Chain Saw Massacre (PS5 en PS4) en Digimon Story: Cyber Sleuth - Hacker's Memory (voor PS4, maar ook op PS5 speelbaar). Alle drie de games kunnen tot 5 mei door alle PlayStation Plus-leden geclaimd worden. Hieronder zijn meer beelden van alle drie de games te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!