Moss: Book 2 is geen vervolg volgens het boekje
Gamer.nl
Reviews

Moss: Book 2 is geen vervolg volgens het boekje

Terwijl iedereen zijn adem inhoudt voor meer informatie over PlayStation VR2, brengt Polyarc zonder veel fanfare het vervolg uit op een van de allerbeste vr-games voor de inmiddels ‘oude’ PlayStation VR. Er is echter geen reden om muisstil te zijn over Moss: Book 2. De studio is er wederom in geslaagd om van een piepkleine game iets grandioos te maken.

Het is alweer vier jaar geleden sinds de eerste Moss verscheen, maar wanneer we Book 2 opstarten is het alsof er geen minuut verstreken is. Niet alleen omdat het verhaal direct verdergaat waar het gebleven was, maar ook omdat de kleine muis Quill en haar fantasierijke wereld gelijk zo vertrouwd aanvoelen.

©GMRimport

Goddelijk persoonsperspectief

Net als in het eerste deel bekijk je de actie niet vanuit een eerstepersoonsperspectief, maar kruip je in de huid van een zogeheten Reader: een soort goddelijke entiteit die boven de spelwereld torent en Quill begeleidt tijdens haar avontuur. Door je hoofd en lichaam te bewegen bekijk je iedere situatie letterlijk vanuit een andere hoek, wat uiteraard ook regelmatig leidt tot de oplossing van een puzzel of het vinden van verzamelbare items.

Ondertussen bestuur en help je Quill tijdens haar avontuur om de wereld van Moss te behoeden voor een groot kwaad. Dat doe je door daadwerkelijk in de levels te reiken en blokken te verschuiven, loodzware deuren te openen en vijanden vast te houden zodat Quill ze kan bestoken met haar zwaard. Tot zover is er weinig nieuws aan de horizon en voelt Moss: Book 2 soms wel erg vertrouwd. Toch blijkt uit subtiele aanpassingen en vernieuwingen dat dit geen vervolg volgens het boekje is.

Magic Mouse

De hoofdrol is bijvoorbeeld niet langer alleen weggelegd voor Quill. Zij deelt de spotlight met onder andere jou als haar Reader. Quill communiceert nog steeds via gebarentaal en steekt haar kleine pootje regelmatig in de lucht voor een high-five, maar je beïnvloedt in dit deel ook haar wapens en manipuleert de omgeving met nieuwe krachten. Jouw band met Quill speelt bovendien een rol in het verhaal. Die connectie wordt meer dan tevoren op de proef gesteld.

Laat je echter niet misleiden door het schattige uiterlijk van de antropomorfe dieren: het verhaal van Moss wordt dan wel verteld als een sprookje, maar zoetsappig is het zeker niet. Het ontbreekt in Book 2 dan ook niet aan hartverscheurende momenten en bloedstollende confrontaties. En die kleine, schattige muis? Die kan venijnig van haar afbijten.

©GMRimport

Scherp wapen, scherpe geest

Zo krijgt Quills arsenaal ook een upgrade gedurende de game. Behalve zwaardvechten kan Quill met chakrams gooien en zwaait ze gevaarlijk een gigantische hamer rond. De afwisseling tussen deze wapens maakt het vechten een stuk minder monotoon, waarmee Moss: Book 2 gelijk een van de kritiekpunten op het origineel oplost. De manier waarop je wisselt tussen wapens is echter vrij omslachtig: je dient de touchpad in te drukken, waarna een zwevend menu opent waaruit je wapens ‘plukt’ en naar Quill sleept. Waarom dit niet simpelweg kan met een knop op de controller, is ons onduidelijk, zeker aangezien het gros van de knoppen op de DualShock 4-controller verder geen functie heeft.

Quills nieuwe gadgets maken ook de weg vrij voor diepgaandere puzzels. Door de aanvalsknop ingedrukt te houden en als Reader haar wapen aan te raken, kan Quill krachtige en vernuftige trucjes uithalen die vaak de sleutel tot de oplossing van een puzzel vormen. Een opgeladen chakram kan bijvoorbeeld in een muur geslagen worden, waarna Quill het vanaf een andere locatie kan terugroepen en op die manier schakelaars kan raken die voorheen onbereikbaar waren. Moss: Book 2 benut de unieke eigenschappen van Quills wapens en jouw nieuwe vaardigheden als Reader op creatieve wijze. De puzzels blijven daarbij tot het einde uitdagend.

©GMRimport

Ondersteboven

Het helpt dat de omgevingen erom smeken om verkend te worden. Dankzij vr wordt de schaal van de levels overtuigend overgebracht en deze zijn ondanks de korte speelduur (zo’n vijf uur) ook nog eens bijzonder afwisselend. Quill doorkruist torenhoge kastelen, verkent kolkend hete ondergrondse mijnen en bewandelt tussendoor ook mystieke bossen. Wanneer je denkt alles wel gezien te hebben, komt de game met nog een krankzinnige locatie op de proppen waarvan je letterlijk ondersteboven raakt. Polyarc bewijst wederom dat ze weten hoe je een oogstrelend spelletje maakt, ook al voelt de grafische kracht van de PSVR inmiddels wel gedateerd.

De af en toe haperende techniek is dan ook hetgeen wat ons ervan weerhoudt om van begin tot eind in de wereld van Moss te wanen. De PlayStation Camera lijkt soms de DualShock-controller uit het oog te verliezen, waardoor je wat hardhandig door de muren van een level beukt. Wat begint als een klein ongemak, kan al snel tot frustratie leiden wanneer je door de falende tracking niet op tijd Quills wonden geneest of überhaupt haar locatie niet kan bereiken met je magische cursor. Mogelijk is de ervaring beter als Moss: Book 2 naar andere vr-apparaten komt - we zijn dan ook benieuwd of de game ook voor de nieuwe PlayStation VR2 verschijnt.

Het is echter niet nodig om van een muis een olifant te maken, want Moss: Book 2 is over het algemeen een hele fijne game die zichzelf goed weet te vernieuwen ten opzichte van het briljante eerste deel. We zijn alvast benieuwd naar Polyarcs volgende project, of dit nou een derde Moss-boek is of een gloednieuw hoofdstuk voor de veelbelovende vr-studio.

Moss: Book 2 is nu verkrijgbaar voor PlayStation VR (PlayStation 4).

Uitstekend
Conclusie

Nieuwe manieren om met de spelwereld te interageren zorgen voor een sterkere samenwerking tussen jou en Quill. Daardoor voelt Moss: Book 2 zowel vertrouwd als vernieuwend aan.

Plus- en minpunten
  • Kijkdooseffect is nog altijd ongeëvenaard, slimme en creatieve puzzels, prachtige spelwereld en soundtrack
  • Tracking hapert soms, wisselen van wapens is onhandig, technisch inmiddels een beetje gedateerd

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel
Gamer.nl
Nieuws

Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel

Bethesda doet The Elder Scrolls 4: Oblivion morgen officieel uit de doeken.

Dat heeft de uitgever aangekondigd. De remaster wordt uit de doeken gedaan in een livestream van het bedrijf die te volgen is via YouTube en Twitch. De stream begint om 17.00 uur Nederlandse tijd. Verder heeft de uitgever nog niets over de remaster bekendgemaakt.

Dat Oblivion Remastered eraan komt, komt geenszins uit de lucht vallen. De afgelopen tijd gingen er al veel geruchten en lekten er verschillende screenshots. Een chatgesprek dat een X-gebruiker met Xbox Support had, wees er zelfs op dat de game vandaag uit zou komen. Dat blijkt nu in ieder geval niet te kloppen. Journalist Jeff Grubb gaf aan dat de game deze week zou uitkomen. Of dat zo is, is nog niet bekend. Over een eventuele releasedatum is nog niets bekend.

Volgens geruchten draait The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered op Unreal Engine 5. Zes elementen zouden op de schop gaan, namelijk 'stamina', 'sneak', 'archery', 'hit reaction', blocking' en de user interface. Verder zou het staminasysteem minder frustrerend zijn voor spelers, zodat mensen minder snel nauwelijks kunnen bewegen doordat de stamina op is, en de interface zou moderner en mooier zijn gemaakt.

Tot slot zouden er duidelijkere effecten zijn wanneer spelers of npc's worden geraakt tijdens gevechten. De remake wordt waarschijnlijk ontwikkeld door Virtuos, dat ook aan de remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater werkt.

Het spel komt voor zover bekend uit op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!