Moss: Book 2 is geen vervolg volgens het boekje
Reviews

Moss: Book 2 is geen vervolg volgens het boekje

Terwijl iedereen zijn adem inhoudt voor meer informatie over PlayStation VR2, brengt Polyarc zonder veel fanfare het vervolg uit op een van de allerbeste vr-games voor de inmiddels ‘oude’ PlayStation VR. Er is echter geen reden om muisstil te zijn over Moss: Book 2. De studio is er wederom in geslaagd om van een piepkleine game iets grandioos te maken.

Het is alweer vier jaar geleden sinds de eerste Mossverscheen, maar wanneer we Book 2 opstarten is het alsof er geen minuut verstreken is. Niet alleen omdat het verhaal direct verdergaat waar het gebleven was, maar ook omdat de kleine muis Quill en haar fantasierijke wereld gelijk zo vertrouwd aanvoelen.

©GMRimport

Goddelijk persoonsperspectief

Net als in het eerste deel bekijk je de actie niet vanuit een eerstepersoonsperspectief, maar kruip je in de huid van een zogeheten Reader: een soort goddelijke entiteit die boven de spelwereld torent en Quill begeleidt tijdens haar avontuur. Door je hoofd en lichaam te bewegen bekijk je iedere situatie letterlijk vanuit een andere hoek, wat uiteraard ook regelmatig leidt tot de oplossing van een puzzel of het vinden van verzamelbare items.

Ondertussen bestuur en help je Quill tijdens haar avontuur om de wereld van Moss te behoeden voor een groot kwaad. Dat doe je door daadwerkelijk in de levels te reiken en blokken te verschuiven, loodzware deuren te openen en vijanden vast te houden zodat Quill ze kan bestoken met haar zwaard. Tot zover is er weinig nieuws aan de horizon en voelt Moss: Book 2 soms wel erg vertrouwd. Toch blijkt uit subtiele aanpassingen en vernieuwingen dat dit geen vervolg volgens het boekje is.

Magic Mouse

De hoofdrol is bijvoorbeeld niet langer alleen weggelegd voor Quill. Zij deelt de spotlight met onder andere jou als haar Reader. Quill communiceert nog steeds via gebarentaal en steekt haar kleine pootje regelmatig in de lucht voor een high-five, maar je beïnvloedt in dit deel ook haar wapens en manipuleert de omgeving met nieuwe krachten. Jouw band met Quill speelt bovendien een rol in het verhaal. Die connectie wordt meer dan tevoren op de proef gesteld.

Laat je echter niet misleiden door het schattige uiterlijk van de antropomorfe dieren: het verhaal van Moss wordt dan wel verteld als een sprookje, maar zoetsappig is het zeker niet. Het ontbreekt in Book 2 dan ook niet aan hartverscheurende momenten en bloedstollende confrontaties. En die kleine, schattige muis? Die kan venijnig van haar afbijten.

©GMRimport

Scherp wapen, scherpe geest

Zo krijgt Quills arsenaal ook een upgrade gedurende de game. Behalve zwaardvechten kan Quill met chakrams gooien en zwaait ze gevaarlijk een gigantische hamer rond. De afwisseling tussen deze wapens maakt het vechten een stuk minder monotoon, waarmee Moss: Book 2 gelijk een van de kritiekpunten op het origineel oplost. De manier waarop je wisselt tussen wapens is echter vrij omslachtig: je dient de touchpad in te drukken, waarna een zwevend menu opent waaruit je wapens ‘plukt’ en naar Quill sleept. Waarom dit niet simpelweg kan met een knop op de controller, is ons onduidelijk, zeker aangezien het gros van de knoppen op de DualShock 4-controller verder geen functie heeft.

Quills nieuwe gadgets maken ook de weg vrij voor diepgaandere puzzels. Door de aanvalsknop ingedrukt te houden en als Reader haar wapen aan te raken, kan Quill krachtige en vernuftige trucjes uithalen die vaak de sleutel tot de oplossing van een puzzel vormen. Een opgeladen chakram kan bijvoorbeeld in een muur geslagen worden, waarna Quill het vanaf een andere locatie kan terugroepen en op die manier schakelaars kan raken die voorheen onbereikbaar waren. Moss: Book 2 benut de unieke eigenschappen van Quills wapens en jouw nieuwe vaardigheden als Reader op creatieve wijze. De puzzels blijven daarbij tot het einde uitdagend.

©GMRimport

Ondersteboven

Het helpt dat de omgevingen erom smeken om verkend te worden. Dankzij vr wordt de schaal van de levels overtuigend overgebracht en deze zijn ondanks de korte speelduur (zo’n vijf uur) ook nog eens bijzonder afwisselend. Quill doorkruist torenhoge kastelen, verkent kolkend hete ondergrondse mijnen en bewandelt tussendoor ook mystieke bossen. Wanneer je denkt alles wel gezien te hebben, komt de game met nog een krankzinnige locatie op de proppen waarvan je letterlijk ondersteboven raakt. Polyarc bewijst wederom dat ze weten hoe je een oogstrelend spelletje maakt, ook al voelt de grafische kracht van de PSVR inmiddels wel gedateerd.

De af en toe haperende techniek is dan ook hetgeen wat ons ervan weerhoudt om van begin tot eind in de wereld van Moss te wanen. De PlayStation Camera lijkt soms de DualShock-controller uit het oog te verliezen, waardoor je wat hardhandig door de muren van een level beukt. Wat begint als een klein ongemak, kan al snel tot frustratie leiden wanneer je door de falende tracking niet op tijd Quills wonden geneest of überhaupt haar locatie niet kan bereiken met je magische cursor. Mogelijk is de ervaring beter als Moss: Book 2 naar andere vr-apparaten komt - we zijn dan ook benieuwd of de game ook voor de nieuwe PlayStation VR2 verschijnt.

Het is echter niet nodig om van een muis een olifant te maken, want Moss: Book 2 is over het algemeen een hele fijne game die zichzelf goed weet te vernieuwen ten opzichte van het briljante eerste deel. We zijn alvast benieuwd naar Polyarcs volgende project, of dit nou een derde Moss-boek is of een gloednieuw hoofdstuk voor de veelbelovende vr-studio.

Moss: Book 2 is nu verkrijgbaar voor PlayStation VR (PlayStation 4).

Uitstekend
Conclusie

Nieuwe manieren om met de spelwereld te interageren zorgen voor een sterkere samenwerking tussen jou en Quill. Daardoor voelt Moss: Book 2 zowel vertrouwd als vernieuwend aan.

Plus- en minpunten
  • Kijkdooseffect is nog altijd ongeëvenaard, slimme en creatieve puzzels, prachtige spelwereld en soundtrack
  • Tracking hapert soms, wisselen van wapens is onhandig, technisch inmiddels een beetje gedateerd

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sword of the Necromancer: Resurrection komt op 23 januari uit
Nieuws

Sword of the Necromancer: Resurrection komt op 23 januari uit

Op alle moderne consoles en Steam

Sword of the Necromancer: Resurrection, de remake van Sword of the Necromancer, is vanaf 23 januari 2025 beschikbaar op pc en consoles.

Dat heeft ontwikkelaar Grimorio of Games aangekondigd. De remake van de in 2021 verschenen game plaatst de game in een driedimensionale spelwereld, wat ook weer nieuwe gameplaymechanieken met zich meebrengt.

Sword of the Necromancer: Resurrection wordt omschreven als een 'dungeon crawler actie-rpg' met procedureel gegenereerde elementen. Het unieke aspect van de reeks is dat verslagen vijanden weer tot leven gewekt kunnen worden om ze aan de zijde van de speler te laten vechten.

Sword of the Necromancer: Resurrection komt naar PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, Nintendo Switch en Steam. Hieronder is een nieuwe trailer te zien. Grimorio of Games werkt ondertussen ook aan een vervolg genaamd Sword of the Necromancer: Revenant, maar daar is nog geen releasedatum van bekend.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Shadow the Hedgehog nu speelbaar in Sonic Dream Team
Nieuws

Shadow the Hedgehog nu speelbaar in Sonic Dream Team

Het personage heeft een grote rol in aankomende film Sonic the Hedgehog 3

Middels een gratis update is het personage Shadow the Hedgehog speelbaar gesteld in de mobiele game Sonic Dream Team.

Shadow heeft daarbij zijn eigen, unieke krachten gecentreerd rondom Chaos. Zo kan hij Chaos Control en Chaos Shift gebruiken, bijvoorbeeld om vijanden en objecten in de omgeving op een plek vast te zetten.

Shadow kan ontgrendeld worden om in Adventure-modus te gebruiken door de uitdagingen van Tails uit te behalen. Verder zijn er zes beeldjes gebaseerd op Shadow om te verzamelen, is de tutorial aangepast en zijn er nieuwe muzieknummers toegevoegd.

De toevoeging van Shadow is geen verrassing: het personage speelt een grote rol in de op 26 december in de bioscoop te verschijnen film Sonic the Hedgehog 3. Daarin wordt hij van stem voorzien door The Matrix- en Cyberpunk 2077-acteur Keanu Reeves.

Het eind vorig jaar op Apple Arcade uitgekomen Sonic Dream Team biedt 3D-platformactie waarbij spelers naast Shadow ook Sonic, Tails, Knuckles, Amy, Rouge en Cream kunnen besturen. Het verhaal draait om Dr. Eggman die de Reverie steelt, een eeuwenoud apparaat waarmee dromen werkelijkheid worden. Logischerwijs wil de slechterik dit gebruiken om de wereld te veroveren, en het is aan Sonic en zijn vrienden om dit tegen te houden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!