Moss: Book 2 is geen vervolg volgens het boekje
Reviews

Moss: Book 2 is geen vervolg volgens het boekje

Terwijl iedereen zijn adem inhoudt voor meer informatie over PlayStation VR2, brengt Polyarc zonder veel fanfare het vervolg uit op een van de allerbeste vr-games voor de inmiddels ‘oude’ PlayStation VR. Er is echter geen reden om muisstil te zijn over Moss: Book 2. De studio is er wederom in geslaagd om van een piepkleine game iets grandioos te maken.

Het is alweer vier jaar geleden sinds de eerste Mossverscheen, maar wanneer we Book 2 opstarten is het alsof er geen minuut verstreken is. Niet alleen omdat het verhaal direct verdergaat waar het gebleven was, maar ook omdat de kleine muis Quill en haar fantasierijke wereld gelijk zo vertrouwd aanvoelen.

©GMRimport

Goddelijk persoonsperspectief

Net als in het eerste deel bekijk je de actie niet vanuit een eerstepersoonsperspectief, maar kruip je in de huid van een zogeheten Reader: een soort goddelijke entiteit die boven de spelwereld torent en Quill begeleidt tijdens haar avontuur. Door je hoofd en lichaam te bewegen bekijk je iedere situatie letterlijk vanuit een andere hoek, wat uiteraard ook regelmatig leidt tot de oplossing van een puzzel of het vinden van verzamelbare items.

Ondertussen bestuur en help je Quill tijdens haar avontuur om de wereld van Moss te behoeden voor een groot kwaad. Dat doe je door daadwerkelijk in de levels te reiken en blokken te verschuiven, loodzware deuren te openen en vijanden vast te houden zodat Quill ze kan bestoken met haar zwaard. Tot zover is er weinig nieuws aan de horizon en voelt Moss: Book 2 soms wel erg vertrouwd. Toch blijkt uit subtiele aanpassingen en vernieuwingen dat dit geen vervolg volgens het boekje is.

Magic Mouse

De hoofdrol is bijvoorbeeld niet langer alleen weggelegd voor Quill. Zij deelt de spotlight met onder andere jou als haar Reader. Quill communiceert nog steeds via gebarentaal en steekt haar kleine pootje regelmatig in de lucht voor een high-five, maar je beïnvloedt in dit deel ook haar wapens en manipuleert de omgeving met nieuwe krachten. Jouw band met Quill speelt bovendien een rol in het verhaal. Die connectie wordt meer dan tevoren op de proef gesteld.

Laat je echter niet misleiden door het schattige uiterlijk van de antropomorfe dieren: het verhaal van Moss wordt dan wel verteld als een sprookje, maar zoetsappig is het zeker niet. Het ontbreekt in Book 2 dan ook niet aan hartverscheurende momenten en bloedstollende confrontaties. En die kleine, schattige muis? Die kan venijnig van haar afbijten.

©GMRimport

Scherp wapen, scherpe geest

Zo krijgt Quills arsenaal ook een upgrade gedurende de game. Behalve zwaardvechten kan Quill met chakrams gooien en zwaait ze gevaarlijk een gigantische hamer rond. De afwisseling tussen deze wapens maakt het vechten een stuk minder monotoon, waarmee Moss: Book 2 gelijk een van de kritiekpunten op het origineel oplost. De manier waarop je wisselt tussen wapens is echter vrij omslachtig: je dient de touchpad in te drukken, waarna een zwevend menu opent waaruit je wapens ‘plukt’ en naar Quill sleept. Waarom dit niet simpelweg kan met een knop op de controller, is ons onduidelijk, zeker aangezien het gros van de knoppen op de DualShock 4-controller verder geen functie heeft.

Quills nieuwe gadgets maken ook de weg vrij voor diepgaandere puzzels. Door de aanvalsknop ingedrukt te houden en als Reader haar wapen aan te raken, kan Quill krachtige en vernuftige trucjes uithalen die vaak de sleutel tot de oplossing van een puzzel vormen. Een opgeladen chakram kan bijvoorbeeld in een muur geslagen worden, waarna Quill het vanaf een andere locatie kan terugroepen en op die manier schakelaars kan raken die voorheen onbereikbaar waren. Moss: Book 2 benut de unieke eigenschappen van Quills wapens en jouw nieuwe vaardigheden als Reader op creatieve wijze. De puzzels blijven daarbij tot het einde uitdagend.

©GMRimport

Ondersteboven

Het helpt dat de omgevingen erom smeken om verkend te worden. Dankzij vr wordt de schaal van de levels overtuigend overgebracht en deze zijn ondanks de korte speelduur (zo’n vijf uur) ook nog eens bijzonder afwisselend. Quill doorkruist torenhoge kastelen, verkent kolkend hete ondergrondse mijnen en bewandelt tussendoor ook mystieke bossen. Wanneer je denkt alles wel gezien te hebben, komt de game met nog een krankzinnige locatie op de proppen waarvan je letterlijk ondersteboven raakt. Polyarc bewijst wederom dat ze weten hoe je een oogstrelend spelletje maakt, ook al voelt de grafische kracht van de PSVR inmiddels wel gedateerd.

De af en toe haperende techniek is dan ook hetgeen wat ons ervan weerhoudt om van begin tot eind in de wereld van Moss te wanen. De PlayStation Camera lijkt soms de DualShock-controller uit het oog te verliezen, waardoor je wat hardhandig door de muren van een level beukt. Wat begint als een klein ongemak, kan al snel tot frustratie leiden wanneer je door de falende tracking niet op tijd Quills wonden geneest of überhaupt haar locatie niet kan bereiken met je magische cursor. Mogelijk is de ervaring beter als Moss: Book 2 naar andere vr-apparaten komt - we zijn dan ook benieuwd of de game ook voor de nieuwe PlayStation VR2 verschijnt.

Het is echter niet nodig om van een muis een olifant te maken, want Moss: Book 2 is over het algemeen een hele fijne game die zichzelf goed weet te vernieuwen ten opzichte van het briljante eerste deel. We zijn alvast benieuwd naar Polyarcs volgende project, of dit nou een derde Moss-boek is of een gloednieuw hoofdstuk voor de veelbelovende vr-studio.

Moss: Book 2 is nu verkrijgbaar voor PlayStation VR (PlayStation 4).

Uitstekend
Conclusie

Nieuwe manieren om met de spelwereld te interageren zorgen voor een sterkere samenwerking tussen jou en Quill. Daardoor voelt Moss: Book 2 zowel vertrouwd als vernieuwend aan.

Plus- en minpunten
  • Kijkdooseffect is nog altijd ongeëvenaard, slimme en creatieve puzzels, prachtige spelwereld en soundtrack
  • Tracking hapert soms, wisselen van wapens is onhandig, technisch inmiddels een beetje gedateerd

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Star Wars Outlaws krijgt nieuwe creative director, grote update op komst
Nieuws

Star Wars Outlaws krijgt nieuwe creative director, grote update op komst

De update verschijnt op 21 november, tegelijk met de Steam-versie

Drew Rechner is de nieuwe creative director van Star Wars Outlaws. Hij heeft details gedeeld over een aankomende patch die de grootste update voor de game tot nu toe wordt genoemd.

Rechner neemt het stokje over van Julian Gerighty, die zich nu richt op de ontwikkeling van The Division 3. Rechner laat op de Ubisoft-website weten dat er een grote update voor Outlaws op komst is. Deze 'Title Update 1.4' verschijnt op 21 november, tegelijk met de eerder aangekondigde Steam-release van de game en de eerste verhalende dlc genaamd Wild Card.

Volgens Rechner zijn er veel mogelijkheden voor verbeteringen in de combat en stealth, waarbij "de tactische zetten en precisie van spelers nog meer beloond kan worden". Qua stealth moet er nog meer vrijheid komen zodat spelers zelf bepalen hoe ze situaties aanpakken. Een andere punt van focus is de besturing. Zo moet het schuilen achter objecten consistenter gaan werken en moet klimmen en kruipen beter reageren op de inputs van spelers.

Star Wars Outlaws ontving op release de nodige kritiek vanwege bepaalde onafgewerkte gameplaysegmenten en bugs. Ubisoft gaf eerder al aan dat de game niet naar verwachting werd ontvangen en is verkocht. Het was dan ook een van de redenen voor het bedrijf om Assassin's Creed Shadows uit te stellen naar begin volgend jaar, om er zeker van te zijn dat die game wel aan de verwachtingen van fans voldoet.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Call of Duty: Black Ops 6-multiplayermaps voor seizoen één te zien
Nieuws

Nieuwe Call of Duty: Black Ops 6-multiplayermaps voor seizoen één te zien

Hideout, Extraction en Heirloom

Activision en Treyarch hebben de eerste bewegende beelden van drie nieuwe multiplayermaps die het aankomende eerste seizoen aan Call of Duty: Black Ops 6 worden toegevoegd getoond.

De video geeft alvast een korte blik op drie nieuwe maps. Zowel Hideout als Extraction zijn puur bedoeld voor wedstrijden van zes tegen zes spelers. Heirloom is daarnaast bedoeld voor potjes van twee versus twee spelers, en via een speciale speellijst ook voor zes tegen zes spelers.

Eerder werd al aangekondigd dat het eerste seizoen van Black Ops 6 (en Warzone) op 14 november begint. Activision belooft daarbij "een kolossale hoeveelheid gratis content" voor de multiplayer, Zombies en Warzone. Afgelopen week werden al de Infected-modus en de Nuketown-map aan de multiplayer toegevoegd.

Gisteren is er een patch uitgekomen voor Call of Duty: Black Ops 6 waarmee de balans van diverse wapens, items en perks is aangepast. Lees er hier meer over.

Call of Duty: Black Ops 6 is nu verkrijgbaar op PlayStation- en Xbox-consoles, pc en Xbox Game Pass. De game bevat een singleplayercampagne, multiplayer met nieuwe maps en een Zombies-modus met rondes. De campagne draait ditmaal om de Golfoorlog, en bekende Black Ops-personages zoals Frank Woods keren weer terug. De multiplayer bevat zestien maps. Nieuw aan de game is het Omnimovement-systeem, waarmee spelers in alle richtingen kunnen rennen, glijden, springen en duiken.

Ron Vorstermans beloonde de game met een 8 in de Gamer.nl-review: "Zombies is dit jaar geweldig als vanouds. De singleplayer is heel vermakelijk, al zijn sommige missies richting het einde een beetje saai. De multiplayer is polariserend. Bekende problemen (spawns, kogelregistratie) zijn niet aangepakt. Hoewel de nieuwe manier van bewegen hele spectaculaire acties mogelijk maakt, zorgt het hoge tempo ook voor een hoge instapdrempel. Black Ops 6 is als totaalpakket een goede Call of Duty, maar gaat geen afgehaakte spelers overtuigen. Daarvoor is Black Ops 6 te veilig - zelfs voor een Call of Duty."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!