De Logitech G Pro X Superlight 2 is een op-en-top serieuze gamemuis
Reviews

De Logitech G Pro X Superlight 2 is een op-en-top serieuze gamemuis

Meer van hetzelfde, maar net dat beetje beter

Met de uitrol van de nieuwe G Pro-apparatuur komt ook een verse, op competitie gerichte muis om de hoek kijken. Veruit Logitechs meest bejubelde draadloze gamemuis wordt vernieuwd. Met een al aardig sterk beginsel op voorhanden blijkt de G Pro X Superlight 2 al snel een inkoppertje voor Logitech.

De G Pro X Superlight ken je wellicht van menig ‘wat gebruiken de esporters’-lijstje. Met een strakke bouw en nauwelijks poespas kwam de draadloze muis neer op 63 gram aan ultra-beweeglijke gameapparatuur. Nul rgb, pure prestaties. De enige weeldige luxe was terug te vinden in de Hero-sensor van Logitech, goed voor 25.600 dpi (dots per inch) aan ongefilterde precisie.

Met een fraaie bouw en prima prestaties - zelfs draadloos - valt er niet veel te verbeteren voor de G Pro X Superlight 2. Het zijn dus vooral de kleine touches die deze opvolger verder moeten perfectioneren.

Wederom iets (super)lichter

Te beginnen met de fysieke bouw van de G Pro X Superlight 2. Op het eerste oog lijkt die wijs genoeg onveranderd - zelfs het scrollwiel is één op één overgeheveld. Onder de motorkap is echter het nodige werk verricht, waaronder verdere optimalisatie van het gewicht. Ditmaal weegt de muis slechts 60 gram — weer 3 gram minder dan het al lichte origineel. Dat maakt de Superlight 2 niet per se ‘s werelds lichtste gamemuis, maar in deze draadloze klasse speelt de muis zonder meer mee in het absolute topsegment.

Dat voel je uiteraard terug in het gebruik. Het compacte pakketje nestelt comfortabel onder een midden-tot-lange rechterhand en zwiept moeiteloos over flinke stukken muismat. Onderop deze vervolgmuis prijken dezelfde, behoorlijk omvangrijke glijvoetjes van puur PTFE, die vrijwel elk vorm van frictie elimineren. Ook onder flinke druk glijdt de Superlight 2 soepel heen en weer.

Logitech G Pro X Superlight 2 - Technische specificaties

-        Sensor: Hero 2

-        Resolutie: 100 tot 32.000 DPI

-        Ultrapolling: 2000 Hz

-        Responstijd: 0,5 milliseconde (draadloos/bedraad)

-        Acceleratie: >40G

-        Snelheid: >500 IPS

-        Knoppen: 5 stuks

-        Aansluiting: usb-c (muis), usb-a (dongle)

-        Draadloos: 2,4 GHz Lightspeed

-        Draadloos bereik: tot 10 meter

-        Accuduur: tot 95 uur (constante beweging)

-        Geheugen: Tot 5 profielen on-board

-        Software: Logitech G Hub

-        Glijvoetjes: puur PTFE

-        Afmetingen: 125 x 64,5 x 40 mm (lengte x breedte x hoogte)

-        Gewicht: 60 gram (zonder kabel, dongle)

-        Inbegrepen: usb-c-naar-a-kabel, usb-c adapter,

-        Adviesprijs: 169 euro

Slimme nieuwe schakeltechnologie

De primaire twee klikkertjes zien met de Superlight 2 ook relevante vernieuwing. Logitechs naar eigen zeggen revolutionaire Lightforce-schakelaars, eerder geïntroduceerd met de G 502 X-muizen, komen nu ook overwaaien naar de competitiemuis. Best logisch: betere switches voor de beste spelers onder ons.

De hybride Lightforce-technologie berust op de traditionele mechanische activatie, maar registreert de daadwerkelijke actiemoment met optische sensoren. Dat leidt tot net dat beetje meer responsiviteit, met opvallend crispy feedback bovendien. Het drukgevoel en -geluid heeft een soort nauwkeurige nuance. De muis is daardoor in gebruik wel behoorlijk luid, maar dat hebben we uiteraard graag over voor prettiger en preciezer klikwerk.

De luxere, hybride schakeltechnologie gaat overigens ook niet significant ten koste van de accuduur. Door de optische sensoren enkel te activeren als het fysieke element in werking treedt, wordt weer net dat beetje energie bespaard. Toch een mooi gevonden voordeel van de hybride schakelaars.

Los van de twee Lightforce-klikkertjes verandert er niet veel aan het knoppenwerk op de G Pro X Superlight 2. Zowel de twee zijtoetsen als het eerder genoemde scrollwiel zijn geheel onveranderd gebleven. Dat is overigens geen schande: de twee duimtoetsen klikken lekker weg, zonder ooit te licht of goedkoop aan te voelen.

Het overgehevelde scrollwiel is wederom behoorlijk licht, maar biedt voldoende wrijving en feedback om precies te bedienen. Ook de onveranderde aspecten van de Superlight beloven nog altijd prima spul voor liefhebbers van vlugge shooters en competitieve strategie. 

Een scherpere, stabielere Hero-sensor

Uiteraard heeft ook de sensor, toch het ‘hart van de muis’, een stevige upgrade gekregen. De vernieuwde Hero 2 topt af op 32.000 dpi en kan versnellingen tot 40G en 500 ips (inch per second) bijbenen. Met behulp van een secundaire sensor wordt ook het bereik van het oogje vergroot, zodat bewegingen ook van verderaf of zelfs gekanteld nog geregistreerd kunnen worden. Logitech zet alles op alles om die wilde flicks op te kunnen pikken.

Met dit kaliber specificaties is de Hero 2 een breed inzetbare sensor, zo onderstreept Logitech zelf ook met de vele instellingen voor het beestje in de G Hub-software. Uiteraard zijn zaken als dpi-profielen en liftoff-hoogte daar vrij in te stellen, maar de Hero 2 kan ook andere sensoren ‘emuleren’. Mocht je het gevoel van andere sensoren net wat prettiger vinden, dan kan de Hero 2 diens prestaties daarop aanpassen. Voor deze en andere nieuwe sensorinstellingen wordt de G Hub-software overigens ook doeltreffend aangepast. De Superlight 2-profielen laten zich wat makkelijker aanpassen en opslaan. 

In het daadwerkelijke gebruik mag de Hero 2-sensor er absoluut wezen. De prestaties voelen puur en precies, ook tijdens de meest absurde in-game momenten. Afhankelijk van smaak biedt de Superlight 2 ruim voldoende mogelijkheden om het muisgedrag naar eigen hand te vormen, maar de sensor voelt te allen tijde responsief en realistisch. Op de eerste Hero was al weinig aan te merken, maar dit biedt nét dat stukje meer speling.

Ook draadloos net iets sneller

Zelfs de draadloze Lightspeed-technologie van Logitech wordt met de G Pro X Superlight 2 verscherpt. Nog altijd is het mogelijk de Lightspeed-dongles onderling te gebruiken of zelfs twee apparaten aan één dongle te koppelen, maar specifiek de Superlight 2 opereert ook een tik sneller. Waar de Lightspeed-dongles voorheen op 1000 Hz opereerden, ondersteunt de Superlight 2 draadloze ultrapolling tot 2000 Hz. Theoretisch staat dat tevens tot responstijden van 0,5 milliseconde.

Logitechs hogere poll rate staat nog altijd schril tegenover de claims over 8000 Hz van andere partijen, maar laten we wel wezen: dat draait grotendeels om prestige. Ook esporters kunnen prima uit de voeten met de traditionele duizend datapakketjes per seconde; veel meer is voorlopig vooral het spul van ingenieurs en marketingteams.

Desalniettemin is het mooi om te zien dat Logitech tegenwoordig 2000 Hz over de draadloze dongle trekt — ze staan tenminste niet stil in tijden van innovatie. Zeker in het competitieve segment mag die houding er wezen.

Sterker rendement en uiteraard usb-c

Verder moet de Logitech G Pro X Superlight 2 het vooral hebben van kleine, veelal voor de hand liggende verbeteringen. Zo maakt de micro-usb-aansluiting van de voorganger eindelijk plaats voor een universele usb-c-poort en gaat ook de accu weer een tik langer mee.

Logitech beweert dat de accu zeker 95 uur aan constante beweging kan leveren, een belofte die voor ons lastig na te meten is. Wel valt op dat de muis gemakkelijk anderhalve week aan intensief dagelijks gebruik meegaat. Hang je de muis eens in de week een nachtje aan de beademing, dan hoef je sowieso nooit te vrezen dat het apparaat het terstond begeeft.

Optioneel is de muis ook met de PowerPlay-matten van Logitech te gebruiken. Onderop de Superlight 2 schuilt een plastic puck, die te verwisselen is met een ontvanger voor de draadloze stroomlevering van Logitech. Die oplaadmatten staan weliswaar al stil sinds medio 2017, maar worden nog altijd ondersteund door Logitechs nieuwere gamemuizen. Waarom ook niet? De belofte van draadloze muizen zónder laadkabels is nog altijd begeerlijk, dus dit soort backward compatibility met PowerPlay nemen we in onverminderde dank af.

Fantastisch
Conclusie

Logitech hoeft niet veel te verbeteren om de Superlight relevant te houden, maar doet het toch. De G Pro X Superlight 2 is weer net dat beetje lichter en net dat beetje fijner. Van preciezere klikkertjes tot haast een overkill aan sensorprestaties; ook deze muis gaan we ongetwijfeld terugzien in de set-ups van de beste fps-atleten.

Plus- en minpunten
  • Serieuze en doelgerichte muis
  • Nog luxere Hero 2-sensor
  • Logische maar fijne doorgroei
  • Zeker drie tientjes duurder

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!