Dell Alienware AW2721D-monitor biedt perfectie met een prijskaartje
Reviews

Dell Alienware AW2721D-monitor biedt perfectie met een prijskaartje

Dell Alienware is voornamelijk bekend van diens absurde desktops en laptops, maar ze ontwikkelen ook verrassend goede gamemonitoren. Zo lijkt de Alienware AW2721D-monitor werkelijk alles te hebben.

Dell Alienware AW2721D:

· 27-inch 2560x1440 IPS-paneel

· 240Hz verversingsfrequentie

· Nvidia G-Sync Ultimate én AMD FreeSync

· HDR 600 certificaat

· DisplayPort 1.4, 2x HDMI 2.0, 4x USB 3.2 en 3.5mm audiojack

· €729,-

Met een WQHD-resolutie, hoge verversingsfrequentie en HDR 600-certificaat schept Dell hoge verwachtingen. De resolutie van 1440p is namelijk nog steeds de ideale middenweg tussen 1080p en 4K voor hoge framerates en scherpe beelden: met de moderne videokaarten hoeft 240 fps op deze resolutie geen uitdaging meer te zijn, terwijl pixels op 27-inch klein genoeg zijn om beelden haarscherp weer te geven. Samen met de ondersteuning voor G-Sync en FreeSync heeft dit dus de potentie om één van de beste gameschermen op de markt te zijn

©GMRimport

Design

Bij het uitpakken van deze Alienware-monitor is het al snel duidelijk dat dit niet het gemiddelde beeldscherm in een kantoortuin is. Hoewel de afmetingen van het scherm en de smalle randjes de monitor er van de voorkant slank uit laten zien, is het aan de achterkant een lomp geheel. De mat witteuitvoering helpt een beetje bij het verbergen van het formaat, maar de monitor is alles behalve onopvallend. Dat wordt natuurlijk extra versterkt door de rgb-verlichting in het logo, onder de monitor en aan de achterkant van de voet. Zelfs de aan-uitknop is voorzien van een rgb-led. De achterkant van een monitor staat gelukkig meestal naar een muur gericht, maar er zijn zeker elegantere modellen op de markt mocht jij hem midden in de woonkamer zetten.

Ergonomisch heeft deze Alienware gelukkig wel alles wat je je maar kunt wensen. De monitor kan draaien, kantelen, voorover en achterover kantelen en in hoogte versteld worden. Daarnaast zijn alle gangbare aansluitingen aanwezig, zoals HDMI 2.0, DisplayPort 1.4, een USB 3.2-hub en een aansluiting voor een hoofdtelefoon. Luidsprekers zijn er niet, maar daar ligt niemand van wakker. Zeker als je ruim 700 euro uitgeeft aan een monitor, kun je waarschijnlijk ook wel een paar tientjes missen voor een doorgaans veel betere losse speakerset.

Mogelijk is dit zelfs het beste gamescherm die we tot nu toe hebben getest.

-

Beeldkwaliteit

De specificaties geven al een beetje aan wat we van de monitor kunnen verwachten, maar zoals altijd vertellen de specificaties van een monitor maar het halve verhaal. Daarom hebben we de AW2721D doorgemeten met de DataColor SpyderX Pro en uiteraard ook uitgebreid in de praktijk getest.

©GMRimport

sRGB-spectrum (stippellijn) en het bereik van de monitor (gekleurde lijn).

De kleurmetingen laten direct zien dat we niet met een gemiddelde gamemonitor te maken hebben. Het kleurenspectrum overlapt met 99,3 procent van het sRGB-spectrum en 96,6 procent van het DCI P3-spectrum. Hoewel er helaas geen sRGB- of DCI P3-profiel is ingebakken in de monitor, is het met een kalibratie dus wel mogelijk om sRGB en DCI P3 uitstekend weer te geven. De deltaE van slechts 1,8 maakt het plaatje compleet voor iedereen die zich serieus bezighoudt met kleuren. Dat zijn niet alleen grafische ontwerpers, maar ook de liefhebbers van films en games die de beelden graag zo zien als de regisseur ze heeft bedoeld. De hoge piekhelderheid van liefst 640 nits bij HDR-content is daarbij een heerlijke kers op de taart. Mocht het toch allemaal niet genoeg zijn, dan is het mogelijk om met een softwarekalibratie de deltaE terug te brengen tot 0,3.

Natuurlijk is het leuk dat de kleuren goed worden weergegeven, maar daar draait het bij deze monitor eigenlijk niet om. Snelheid is één van de belangrijkste aspecten van een gamemonitor en dat geldt ook voor de AW2721D. Met een verversingsfrequentie van 240Hz, ondersteuning voor G-Sync Ultimate en Nvidia Reflex zit je wat dat betreft gelukkig helemaal goed. Vergeleken met 144Hz is 240Hz gevoelsmatig niet zo’n grote stap vooruit als de stap van 60Hz naar 144Hz, maar tegen onze verwachtingen in is er een merkbaar verschil. Dit verschil is in eerste instantie niet zo duidelijk, maar wordt pas echt zichtbaar als je na een weekje gamen weer een poging doet op een 144Hz-monitor. Wellicht is het een placebo-effect of simpelweg puur geluk, maar voornamelijk in Counter-Strike: Global Offensive werden betere resultaten behaald op het Alienware-scherm. Daarbij helpen ook de verschillende gaming presets die tegenstanders in donkere hoekjes duidelijker zichtbaar maken, al zijn die presets niet aan te raden bij normaal computergebruik. Door bepaalde kleuren te versterken en donkere delen lichter te maken, ziet dan zelfs het Windows Startmenu er lelijk uit.

©GMRimport

Kijken we naar blur en input-lag, dan zien we opnieuw dat we te maken hebben met een topper. Tekst dat snel over het scherm beweegt is duidelijk leesbaar en zeer indrukwekkend voor een test waar IPS-panelen vaak erg nat gaan. Hoewel we de input-lag helaas niet hebben kunnen meten, zijn we ook daar geen gekke dingen tegengekomen. We kunnen er dus vanuit gaan dat het zo laag is als we van hedendaagse gamemonitoren gewend zijn.

Fantastisch
Conclusie

De hoge frequentie en een 1440p IPS-paneel met HDR 600-certificaat blijken in de praktijk een gouden combinatie voor iedereen die houdt van games, films en zelfs grafisch werk. Mogelijk is dit zelfs het beste gamescherm die we tot nu toe hebben getest. De enige echte kanttekening is de prijs, maar perfectie mag wat kosten.

Plus- en minpunten
  • 240Hz met G-Sync, uitstekende game-modi, gigantisch kleurbereik, HDR-ondersteuning
  • Geen standaard sRGB-profiel

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!