Review: Teufel Zola-gameheadset
Reviews

Review: Teufel Zola-gameheadset

Het Duitse hi-fi-merk Teufel mengt zich nog niet zolang op de gamemarkt. De eerste gameheadset die ze maakten, de Teufel Cage, was echter wel direct een succes. Nu komt het bedrijf met een nieuw model: de Zola.

Deze headset is een behoorlijk rechttoe rechtaan model. Geen draadloze verbindingsmogelijkheden, uitgebreide software of rgb-verlichting, maar een bekabeld model dat zich met een prijspunt van 130 euro richt op de stabiele middenmoot. Wel beschikt de Zola over een dongle die je voorziet van een surround sound-simulatie.

Bouwkwaliteit 

De Zola heeft een behoorlijk uitgesproken ontwerp. Alle randen en hoeken zijn afgerond, waardoor de headset er een beetje retro uitziet. De buitenkant van de oorschelpen en de hoofdband zijn gemaakt van hard plastic. De verbinding tussen de oorschelpen en hoofdband is overigens wel van metaal. Dat is een slimme keuze van Teufel, want dit zorgt voor een behoorlijk stevig en vertrouwenwekkend gevoel, terwijl de headset toch redelijk lichtgewicht is.

Op de ietwat krappe oorkussens van de Zola zit een goed ademende stof die ervoor zorgt dat de warmteopbouw ook over langere draagperiodes beperkt blijft. Ook de hoofdband is voorzien van deze stof en een dun kussen dat dankzij de slim gezette stiksels in de stof toch erg zacht aanvoelt. In theorie zijn het allemaal elementen die zorgen voor een goed draaggevoel; toch gaat het bij de Zola een klein beetje mis. Dat komt vooral door de combinatie van de kleine oorschelpen en de klemdruk. Hoewel de oorschelpen niet zo klein zijn dat ze echt oncomfortabel aanvoelen, klemt de headset net iets te hard, waardoor er na een uurtje al een vermoeiend gevoel ontstaat.

Wat betreft aansluitopties is de Zola redelijk rechttoe rechtaan: op de linkeroorschelp zitten twee minijackingangen, waarvan een voor de microfoon en een voor de kabel. Op de headset zelf zitten verder geen knoppen. Aan de kabel vind je wel een klein, plastic doosje met daarop een volumewiel en een microfoonmuteknop. Er zit ook een klein clipje aan waarmee je het kastje op je kleding kunt vastmaken. Hoewel het kastje een prima oplossing is voor het controleren van alle opties op de headset, voelt het voor het prijspunt van 130 euro wel iets aan de gammele kant.

©GMRimport

Het muten van de microfoon op het kastje heeft daarnaast helemaal geen feedback: er is geen lampje of audiocue. De microfoon is wel van verbazingwekkend goede kwaliteit. Als je de meegeleverde windkap erop schuift, dan gaat hij goed om met s- en t-klanken en weet hij ook nog een behoorlijk volle klank te laten horen. De enige kanttekening is dat je geen sidetone-mogelijkheden hebt, tenzij je third party-software gebruikt.

Naast de standaard minjackkabel krijg je er ook een bedrade Dts:x 2.0 dongle bij. De dongle is een klein verlengstukje voor de kabel: je prikt de minijack erin en je sluit hem aan met usb-a. Houd er wel rekening mee dat het kastje met volumewiel verbonden is aan de minijack en dat het aansluiten via de usb-a dus niet betekent dat het wieltje direct in verbinding staat met het systeemvolume van het aangesloten platform. Op de dongle zit een knop die het mogelijk maakt om de binaurale, 7.1-surround sound-simulatie in te schakelen als je de headset gebruikt in combinatie met een Windows-pc.

De klank 

Teufel is in de eerste plaats natuurlijk een bedrijf met de focus op hi-fi-apparatuur en die focus hoor je gelukkig terug in deze Zola. Bij het luisteren naar muziek valt direct de openheid en diepte in de klank op. En dan niet de diepte van een overdreven hoeveelheid sublaag, maar eerder een aangename focus op het perspectief van een opname. De nuances en verschillende tussen voor- en achtergrond worden op een mooie manier weergegeven en dat zorgt ervoor dat veel verschillende soorten muziek overtuigend overkomt.

Die focus op perspectief en diepte zorgt soms wel voor een ietwat afstandelijke klank. Dat valt vooral op bij hardere muziek; denk aan een stevige rockplaat. Zelfs snerpende gitaren en overstuurde zang klinken op deze headset soms genuanceerd, waardoor het aan persoonlijkheid en directheid inboet. Een ander minpuntje in de luisterervaring is het sublaag van deze headset. Dit voelt namelijk tijdens het luisteren naar muziek niet helemaal in balans. Zeker op het moment dat er veel sublaag in een opname zit, lijkt de balans verstoord te worden; het sublaag drukt dan behoorlijk op de rest van het spectrum. Er ontstaat een onnatuurlijk gat in het midlaag en een iets te knijpende nadruk op het midhoog. Desalniettemin blijft er toch voornamelijk een positief gevoel achter: de Zola klinkt gebalanceerd en overtuigend.

©GMRimport

Ook in-game presteert de headset goed. Hoewel het laag soms nog steeds wat overdreven om de hoek komt kijken, is het bij veel momenten juist een behoorlijke boost voor de beleving. Explosies klinken groots en op een aangename manier overdreven. Het midhoog is daarnaast puntig en gedefinieerd, waardoor actievolle handelingen urgent en overtuigend klinken. Wel steekt bij snellere actiegames ook het probleem van de afstandelijkheid soms de kop op.

De precisie in het weergeven van voor- en achtergrondgeluid zorgt er daarnaast voor dat de Zola zich erg goed laat lenen voor openwereldgames met verhalende gameplay. Er is veel detail te horen en dankzij de diepte in de luisterervaring wordt het gevoel van immersie behoorlijk versterkt. De Dts:x 2.0 surround sound-simulatie is hierin een leuke toevoeging. Het zorgt voor een iets andere belevenis, maar verwacht niet dat je de toch al uitstekende lokalisatie ineens verbetert.

Concluderend 

Hoewel er wat haken en ogen zijn op het gebied van draagcomfort en luisterervaring, laat de Zola toch voornamelijk een positieve indruk achter. De headset klinkt simpelweg erg goed en gebalanceerd, is redelijk stevig gebouwd en ziet er prima uit. Soms klinkt hij wat afstandelijk en het draagcomfort is niet optimaal, maar voor het prijspunt is de Zola een prima optie voor de gamer die een headset zoekt waarmee je ook van muziek kunt genieten.

Goed
Conclusie

Het is duidelijk hoorbaar dat de Zola is gemaakt door een bedrijf dat zich specialiseert in hi-fi. Wel is er hier en daar wat aan te merken op de headset: hij klinkt hier en daar iets te afstandelijk en het draagcomfort is niet perfect. Desalniettemin is dit zeker voor zijn prijs een prima, doeltreffende headset. Ben je een gamer die van gimmicks houdt, dan is dit niets voor jou. Wil je echter ook af en toe van muziek genieten, dan zit je met de Zola wel goed.

Plus- en minpunten
  • Klank, definitie, diepte en stereobeeld
  • Draagcomfort, oorschelpen wat aan de kleine kant

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'Grand Theft Auto 6 draait in eerste jaar 3,2 miljard dollar aan omzet'
Nieuws

'Grand Theft Auto 6 draait in eerste jaar 3,2 miljard dollar aan omzet'

Voor release zou de game al meer dan een miljard dollar kunnen opleveren

Grand Theft Auto 6 zou in het eerste jaar vanaf release naar schatting zo'n 3,2 miljard dollar aan omzet opleveren.

Dat claimt onderzoeksinstantie DFC Intelligence (via Financial Times). Naar verwachting zal de langverwachte game voor release al meer dan een miljard dollar opbrengen via reserveringen. In het eerste jaar van verkoop zullen de verdiensten neerkomen op zo'n 3,2 miljard dollar. Naar verwachting wordt GTA 6 dan ook de grootste entertainmentrelease van het jaar, inclusief films en andere games.

De schatting komt niet helemaal uit de lucht vallen: Grand Theft Auto 5 leverde in 2013 in de eerste drie dagen na release meer dan 1 miljard dollar aan opbrengsten op. Daarbij zal een gedeelte van de omzet logischerwijs bestemd zijn om de kosten voor de ontwikkeling en marketing terug te verdienen.

Grand Theft Auto 6 werd eind 2023 onthuld middels een eerste trailer. De game speelt zich af in Vice City en omstreken, gebaseerd op Miami in de Verenigde Staten, en draait om twee hoofdpersonages, Lucia en Jason. Rockstar Games en Take-Two Interactive hebben meermaals benadrukt dat Grand Theft Auto 6 ergens aankomend najaar uitkomt op PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Meer info over Russische gameconsoles naar buiten gekomen
Nieuws

Meer info over Russische gameconsoles naar buiten gekomen

De consoles zijn bedoeld om in Rusland ontwikkelde games af te spelen

Er zijn meer details online verschenen over meerdere spelcomputers waar in Rusland aan wordt gewerkt.

Vorig jaar kwam al naar buiten dat de Russische president Vladimir Poetin zijn overheid heeft opgedragen om onderzoek te plegen naar de mogelijkheid voor het ontwikkelen van een eigen gameconsole. Ook zou men onderzoeken of het mogelijk is om een eigen besturingssysteem en een cloudsysteem om games direct aan consumenten te leveren te ontwikkelen.

Inmiddels heeft Anton Gorelkin, de plaatsvervangende voorzitter van de State Duma Committee on Information Policy, meer info naar buiten gebracht over deze projecten. De Russische gameconsole wordt ontwikkeld door het ministerie van industrie en handel, zo meldt Techspot. De console zou een Elbrus-processor bevatten en draaien op Aurora of Alt Linux. Dit zijn Russische versies van het Linux-besturingssysteem.

De Elbrus-processor is ontwikkeld door het Moscow Center of SPARC Technologies en was primair bestemd voor defensie en andere applicaties. Volgens Gorelkin is het de bedoeling dat het "in het binnenland ontwikkelde videogames" gaat afspelen. Dat betekent dat er dus ook games in Rusland ontwikkeld moeten worden om de console mee te ondersteunen. De hardware zou niet in de buurt komen van de technische specificaties van de PlayStation 5 en Xbox Series-consoles.

Daarnaast wordt er gewerkt aan een console genaamd Fog Play, dat gericht is op cloudgaming. Het idee is dat consumenten met krachtige computers hun hardware virtueel kunnen 'uitlenen' aan mensen die via Fog Play willen gamen.

Nadat Rusland in 2022 de invasie van Oekraïne inzette, hebben diverse vooraanstaande gamebedrijven besloten te stoppen met het leveren van producten aan het eerstgenoemde land. Denk aan Sony, Nintendo, Microsoft, Activision Blizzard en meer. Daarbij wil Rusland gezien de huidige geopolitieke situatie steeds minder afhankelijk worden van internationale producten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!