Review: SteelSeries Arctis Nova 7X Wireless-gameheadset
Reviews

Review: SteelSeries Arctis Nova 7X Wireless-gameheadset

SteelSeries is hard aan het bouwen aan de nieuwe Nova-lijn. Van vrijwel ieder model is inmiddels een vernieuwde variant op de markt en dus kon de Arctis 7 niet achterblijven. Ook hier blijven de kernwaarden behouden, maar worden er de nodige nieuwigheidjes in het ontwerp geïntroduceerd.

Prijs: €199,99

Verbinding: 2.4Ghz dongle met usb-c of usb-a,minijackkabel

Compatibiliteit: Volledig compatibel met Xbox en Windows-pc’s, beperkt compatibel met ieder platform dat beschikt over een minijack-ingang

RGB features: Nee

Batterijduur: 30 uur

Dat betekent in het geval van de Arctis Nova 7X Wireless heel veel verbindingsmogelijkheden en een focus op Xbox-gebruikers. Deze draadloze headset met een batterijduur van dertig uur is echter geen goedkope: je moet maar liefst 200 euro neertellen om hem in huis te halen. De vraag is dan ook direct: is hij dit geld waard?

Bouwkwaliteit

De bouwkwaliteit is in ieder geval uitstekend. De hele headset is gemaakt van hard plastic en de hoofdband is verstevigd met metaal. Net als bij de andere Nova-modellen, kunnen de oorschelpen kantelen en draaien. Ook de Arctis Nova 7X Wireless beschikt over het nieuwe verstelsysteem waarbij de oorschelpen in hoogte te verstellen zijn en je ook nog de elastieken hoofdband in hoogte aan kunt passen. De combinatie van scharnieren, kantelen en aanpassen van hoogte, zorgt ervoor dat de headset goed aansluit op de vorm van je hoofd.

Ook de oorkussens dragen bij aan het goede draagcomfort van de headset. Ze zijn niet alleen behoorlijk ruim opgezet, maar ook bekleed met een goed ademende stof. De binnenvoering is afgewerkt met een gladde, synthetische stof zodat je ze daar goed schoon kunt houden.

©GMRimport

De Arctis Nova 7X Wireless is zoals gezegd hoofdzakelijk een draadloze headset voor Xbox-gebruikers. Hij is dankzij de usb-c dongle, die uiteraard ook wordt geleverd met een verloopstuk naar usb-a, te verbinden met je Xbox. Daar blijft het niet bij, want je kunt deze headset ook tegelijk via bluetooth aan een tweede apparaat verbinden. Hiervoor vind je achterop de rechteroorschelp, net boven de aan- en uitknop, een bluetoothknop. Verder is de buitenkant van de rechteroorschelp voorzien van een usb-c ingang voor het opladen van de headset en een volumewiel dat de balans tussen game- en chatvolume regelt.

Op de linkeroorschelp vind je de microfoonmuteknop, een volumewiel voor het totale volume en een minijackingang die het mogelijk maakt de Nova 7X Wireless ook bedraad te gebruiken met zo’n beetje ieder platform dat je je kunt voorstellen. Ook wordt de linkeroorschelp gekenmerkt door het nieuwe, volledig weggewerkte, uitschuifbare microfoontje.

Microfoon en software

Aan het uiteinde van dit microfoontje vind je een kleine ledlamp die aangeeft wanneer de microfoon is gemute, maar eigenlijk hoor je dat vrijwel direct. Als je niets in de software aanpast, staat de microfoonmonitoring namelijk standaard aan. Er is, zoals bij alle SteelSeries-headsets, geen windkapje en dat blijkt in de praktijk gelukkig ook niet nodig, want het valt alleszins mee met overdreven s- en t-klanken. Wel klinkt het microfoontje simpelweg niet zo goed: je bent prima te verstaan voor je medespelers, maar de klank is wel behoorlijk geknepen en dun.

Hoewel de Arctis Nova 7X Wireless zich natuurlijk voornamelijk richt op Xbox-gebruikers, is hij ook volledig compatibel met de alom geprezen GG Engine-hub. Je kunt in deze hub een aantal zaken instellen, maar voornamelijk de equalizer is erg handig. Deze zit namelijk vol met profielen die de headset optimaliseert voor bepaalde games. Een leuke toevoeging, maar voor de consolegamer wel wat minder interessant.

©GMRimport

De klank

Gelukkig heb je ook niet perse een equalizer nodig om deze headset goed te laten klinken. Bij het luisteren naar muziek valt namelijk direct op dat hij behoorlijk gebalanceerd klinkt. Er is voornamelijk veel definitie in het midden- en tophoog en dat zorgt ervoor dat je veel details waar kunt nemen. Er zijn echter wel momenten dat het hoog iets te overdreven naar voren komt. Zeker bij moderne hiphop zijn hihats en andere percussie-elementen soms onnatuurlijk schel.

Ook valt het op dat het hier en daar ontbreekt aan dynamisch bereik. Hoewel de Arctis Nova 7X Wireless je op een aangename manier meeneemt in muziek, schiet hij soms wel wat tekort bij impactvolle momenten. Daar staat tegenover dat hij niet in dezelfde val trapt als veel headsets: compenseren met een overdadige hoeveelheid (sub)laag. Dat zorgt er in ieder geval voor dat, zelfs als het soms ontbreekt aan dynamiek, er in ieder geval geen dingen worden weggedrukt.

In-game vallen voornamelijk de lokalisatie en precisie in het midhoog positief op. Deze headset blinkt dan ook echt uit in shooters. Snelheid, actie en chaotische momenten worden erg goed vertaald door deze headset. Dat maakt het mogelijk om binnen luttele milliseconden een beslissing te maken. Omdat het laag niet zo overdreven is, vermoeid het geluid van de headset ook niet zo snel. Je kunt dus echt makkelijk een paar uur doorspelen met deze headset op je hoofd.

©GMRimport

De keerzijde van al die precisie en definitie in het midhoog, is dat het midlaag wat minder aandacht krijgt. Dat hoor je vooral terug als je graag openwereldgames speelt. Games waarbij de omgeving en het verhaal wat meer op de voorgrond liggen, vertalen op zich wel goed naar deze headset, maar het ontbreekt soms wel een beetje aan een écht immersief gevoel. Het is dan ook jammer dat er niet zoveel dynamisch bereik lijkt te zijn, want daardoor gaat de filmische kwaliteit van sommige tussenfilmpjes een beetje verloren.

Concluderend

Dat wil echter niet zeggen dat dit een slechte headset is, integendeel. Het is alleen wel een headset met een duidelijke voorkeur voor een genre, namelijk shooters. Er zijn daarnaast een heleboel goede punten op te noemen: de bouwkwaliteit, het comfort, alle verbindingsmogelijkheden en de prima software voor Windows-gebruikers. Het is jammer dat de headset in dynamisch bereik en lagere frequenties een steekje laat vallen, maar de Arctis Nova 7X Wireless is ondanks dat voor zijn prijs een prima optie voor Xbox-gamers.

Goed
Conclusie

De SteelSeries Arctis Nova 7X Wireless blinkt uit tijdens het spelen van shooters. Hij luistert erg precies en gedefinieerd in het midhoog. Dat zorgt ervoor dat je in-game snel beslissingen kunt maken en dat snelle actie goed overkomt. Wel laat hij het iets liggen in het dynamisch bereik en klinkt de microfoon niet zo goed. Desalniettemin is dit een prima optie voor Xbox-gebruikers.

Plus- en minpunten
  • - Ontwerp en bouwkwaliteit - Gebruikservaring - Hoeveelheid verbindingsmogelijkheden
  • - Ontwerp en bouwkwaliteit - Gebruikservaring - Hoeveelheid verbindingsmogelijkheden

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!