Review: SteelSeries Arctis Nova 1 gameheadset
Reviews

Review: SteelSeries Arctis Nova 1 gameheadset

De nieuwe SteelSeries Arctis Nova-lijn begint steeds meer vorm te krijgen. Na het absolute flagship-model in de vorm van de href="https://gamer.nl/artikelen/hardware/hardwarereview-steelseries-arctis-pro-nova-wireless-gameheadset/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">Nova Pro Wireless</a> en een middenmoter in de vorm van de Nova 3, testen we nu de budgetoptie van de Nova-lijn: De SteelSeries Arctis Nova 1.

De Arctis Nova 1 kost maar 69,99 euro en kent dan ook geen hele uitgebreide aansluitmogelijkheden: middels de minijackverbinding is deze headset compatibel met vrijwel ieder denkbaar platform. Bij de reviews van de Nova 3 en Nova Pro Wireless vielen vooral het nieuwe afstelsysteem en de volledig inschuifbare microfoon op. Ook de Nova 1 beschikt over deze nieuwe toevoegingen.

Bouwkwaliteit 

Gelukkig zorgt de lagere prijs verder niet voor grote concessies op het gebied van bouwkwaliteit. De Nova 1 kent bijna precies dezelfde, degelijke bouw als de iets duurdere Nova 3 die we recentelijk bekeken. Het hele frame van de headset is van plastic, maar toch stevig en vertrouwenwekkend. Ten opzichte van de Nova 3 zijn er een aantal details waaraan je merkt dat dit het budgetmodel binnen de Nova-lijn is. Zo is de buitenkant van de oorschelpen in dit geval ook volledig van plastic in plaats van bekleed met rubber en vind je geen led-ringen in de schelp.

Omdat het een headset met weinig extra’s betreft, zijn de controleopties aan op de headset ook beperkt. Er zijn maar twee knoppen te vinden, beiden op de linkeroorschelp: een volumeknop en een microfoonmuteknop. De microfoon is hetzelfde, vernieuwde model als op de andere Nova-headsets en verdwijnt volledig in de behuizing van de Arctis Nova 1.

©GMRimport

Wat betreft het draagcomfort is het goed gesteld met deze headset. Het vernieuwde verstelsysteem is, zoals al meermaals besproken, een schot in de roos. Je kunt de headset perfect aanpassen aan de grootte van je hoofd. Daarnaast is ook bij de Arctis Nova 1 gekozen voor de kenmerkende, zacht stoffen bekleding. Samen met de memory foam-oorkussens en gemiddelde klemdruk zorgt dit voor een aangenaam draaggevoel. Het enige minpuntje op comfortgebied is dat de oorschelpen ietwat aan de kleine kant zijn, waardoor je na een uur of twee toch even pauze wilt van de headset.

Microfoon en software

Hoewel de SteelSeries Arctis Nova 1 een behoorlijk eenvoudige headset is zonder echte extra opties, kunnen pc- en mac-gebruikers de headset wel combineren met de SteelSeries Engine. Zo krijg je alsnog de beschikking over een equalizer en een aantal andere audio-opties. Verder is het enige, andere bewegende onderdeel naast de volumeknop de microfoon.

Omdat de headset alleen aan te sluiten is met minijack en er dus geen stroom naar de headset gaat, beschikt de microfoon niet over een mutelampje of side-tone. De microfoon klinkt verder prima. Verwacht geen wonderen, maar ook zeker geen onaangename, schelle klank. Evenals bij de microfoon van de Nova 3, is het in dit geval ook aan te raden om de microfoon wat verder van je mond te positioneren om te voorkomen dat s- en t-klanken onnatuurlijk benadrukt worden.

De klank 

Bij het luisteren naar muziek valt direct op dat het stereobeeld in het midden behoorlijk strak afgebakend is. Net als bij de Nova 3 fladdert de rest van het stereobeeld hier een beetje omheen. Desalniettemin klinkt de Nova 1, zeker als je de prijs in je achterhoofd houdt, erg goed. Het laag is redelijk gedefinieerd en het hoog helder en - gelukkig - niet te overdreven. Dat zorgt ervoor dat voornamelijk elektronische muziek aangenaam puntig klinkt. Wel valt het laag in negatieve zin op: dit lijkt soms een beetje dicht te slibben. 

©GMRimport

Ook bij akoestische opnames hoor je dit terug. Het heeft voornamelijk te maken met het gebrek aan definitie in het mid-laag. Er is wel warmte, maar het is soms simpelweg wat rommelig. Net boven de warme frequenties is er dan weer iets teveel nadruk, waardoor je soms een dozige ondertoon krijgt - klankeigenschappen die bij akoestische muziek simpelweg wat meer naar voren komen dan bij elektronische muziek. Wel moet gezegd worden dat het al een hele verdienste is dat je bij een headset van deze prijs zoveel definitie in de klank hoort.

Gamen met de Nova 1 is daarnaast gewoonweg erg aangenaam. De headset zit lekker, klinkt prima en weet genoeg spektakel over te brengen. Bij openwereldgames is er genoeg definitie en precisie in de omgevingsgeluiden om je mee te slepen, terwijl het strakke midden van het stereobeeld ervoor zorgt dat ook dialogen rustig vertalen. Het sublaag is niet overdonderend, maar aanwezig genoeg om tijdens spectaculaire tussenfilmpjes te zorgen voor een behoorlijk filmisch gevoel.

Tijdens snelle shooters mis je hier en daar wel een beetje precisie in de lokalisatie, maar je kunt met deze headset desalniettemin een prima potje casual multiplayen. Het dynamische bereik valt hier positief op: snelle, actievolle momenten voelen daadwerkelijk aangenaam chaotisch en spectaculair.

Concluderend 

De Arctis Nova 1 is een budgetheadset en voldoet eigenlijk ook precies aan de eisen die je aan een budgetheadset stelt: comfortabel, stevig, eenvoudig in gebruik en een redelijk goede klank. De klank is zelfs wat beter dan je van een headset van dit prijspunt zou verwachten. Dit is echt een prima optie voor de gamer met de kleine portemonnee die graag casual op de bank speelt en ook opzoek is naar een headset die mee kan onderweg. Wil je echter toch liever een draadloze headset of net iets meer personalisatiemogelijkheden, dan zijn er binnen dezelfde prijsklasse ook goede alternatieven beschikbaar. Kijk daarvoor zeker eens in onze Headset Round-Up.

Goed
Conclusie

De Arctis Nova 1 is een budgetheadset. Eigenlijk voldoet het precies aan de eisen die je aan een budgetheadset stelt: hij is comfortabel, stevig, eenvoudig in gebruik en heeft een klank die beter is dan je van dit prijspunt mag verwachten. Wel zijn er binnen dezelfde prijsklassen ook headsets met draadloze verbindingsmogelijkheden en iets meer instelopties.

Plus- en minpunten
  • Klank, ontwerp, prijs-kwaliteitverhouding
  • Geen draadloze mogelijkheden, mid-laag niet altijd gedefineerd genoeg

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!