Review: Sony Inzone H9-gameheadset
Reviews

Review: Sony Inzone H9-gameheadset

De H-serie is Sony’s eerste uitstapje in de nieuwe Inzone-lijn. De H-headsets zijn puur gericht op gamers en combineren Sony’s kenmerkend strakke, witte gamelook met noise cancelling uit de meer day-to-day-modellen.

Sony Inzone H9 

Verbinding: 

Compatibiliteit: 

RGB features: Nee


Batterijduur: 

€299,-

2,4Ghz Wireless en Bluetooth 5.0

Volledig compatibel met Windows-pc’s, goed compatibel met PlayStation 5 en ook inzetbaar met PlayStation 4 en andere bluetooth-apparaten

Met de noise cancelling af en toe aan zo’n 30 uur

Op dit moment zijn er drie verschillende H-modellen beschikbaar: de H3, de H5 en de H9. Wij testten de H9, het meest complete model van de serie en hoofdzakelijk compatibel met Windows-pc’s en de PlayStation 5. Compleet betekent in dit geval dat de headset beschikt over Bluetooth, een schakelbare 2.4Ghz Wireless-dongle, noise cancelling en de mogelijkheid om allerlei zaken aan te passen via de bijbehorende software hub. Al die features maken van de H9 geen goedkope headset: je betaalt 299 euro om er een in huis te halen.

©GMRimport

Bouwkwaliteit

Jammer is dat op het eerste gezicht de bouwkwaliteit niet helemaal overeenkomt met het prijspunt. De headset is op veel plekken van plastic, rammelt hier en daar en voelt zwaar aan op de verkeerde plekken. Zo zijn de oorschelpen van hard plastic ongelofelijk licht, terwijl er juist weer veel gewicht in de hoofdband zit. Dat maakt de headset een beetje topzwaar.

De oorkussens zijn ongelofelijk zacht en veren aangenaam mee. De bekleding is leerachtig en ademt weinig. Een strakke afsluiting is natuurlijk nodig vanwege de noise cancelling, maar in dit geval zorgt het wel voor erg veel warmteopbouw. Ook de hoofdband is voorzien van een erg zacht en verrassend dik kussen. Het zijn deze zachte kussens die ervoor zorgen dat het draaggevoel toch best prima is, ondanks de eerder genoemde topzwaarte.

Voor de hoeveelheid opties beperkt Sony het knopaantal op de oorschelpen tot een minimum: twee aan de linkerkant en drie rechts. Links vind je een knop voor het in- en uitschakelen van de noise cancelling en een volumewiel, terwijl je rechts je game- en chatbalans in kunt stellen, de Bluetooth inschakelt en de headset uit- en aanzet. Op de linkerschelp zit ook de ingang voor het opladen van de headset en de flip-to-mute-microfoon. Je kunt helaas niet bedraad luisteren, maar wel doorspelen tijdens het opladen. Vaak zal dat overigens niet voorkomen, want de batterij gaat - zelfs met noise cancelling regelmatig aan - zo’n dertig uur mee.

Features 

Voordat we wat dieper in de software duiken, kijken we eerst naar de rest van het uitgebreide featurepakket en de wat gangbaardere zaken. Te beginnen bij de flip-to-mute microfoon: die laat helaas nog wel het nodige te wensen over. Hoewel hij goed te positioneren is en buiten je gezichtsveld valt, loopt het spaak bij de belangrijkste eigenschap: de klank. Het microfoontje klinkt ongelofelijk dun en behoorlijk rauw. De s- en t-klanken zijn gelukkig niet overdreven, dus echt pijnlijk of onaangenaam wordt de klank nooit, maar desalniettemin klinkt deze microfoon behoorlijk telefoonachtig.

Op andere punten brengt de H9 het er een stuk beter van af. We stipten al even aan dat je de headset middels de 2.4Ghz wireless en bluetooth kunt verbinden, en dat kan dus ook tegelijk. Op die manier kun je op je pc of mobiele device je Discord draaien, terwijl je online gamet op je console. De dongle is daarnaast schakelbaar - een trend die we de afgelopen periode gelukkig bij veel headsets voorbij zien komen. Door een schakelaartje om te zetten, kan de dongle óf goed communiceren met een Windows-pc, óf met de PlayStation 5 (en 4). De dongle werkt overigens ook op Mac en dankzij de bluetoothverbinding kun je met veel andere devices aan de gang.

©GMRimport

De verbindingen werken grotendeels enorm soepel en stabiel. Wel zijn er in combinatie met Mac veel rare glitches te horen in de klank, alsof de headset intern even vastloopt. Daarnaast gaat het maken van een bluetoothverbinding tussen de H9 en een iPhone niet zo soepel: het duurt lang voordat de iPhone de headset herkent en de communicatie verloopt na verbinding ook niet volledig vlekkeloos. Zo zijn er soms miscommunicaties tussen de volumebesturing van iOS en de headset.

Ook de headset zelf kent af en toe wat gebruiksproblemen. Zo lijkt hij soms niet volledig op te starten, waarna de noise cancelling-knop niet werkt. Een aantal keer in- en uitschakelen lijkt dan de enige oplossing te zijn. Het ontbreekt daarnaast aan een eenvoudig led-lampje wat je vertelt of de headset aanstaat of niet. De twee led-ringen bovenop de oorschelpen gaan wel even branden als de headset in- of uitgeschakeld wordt, maar het ontbreekt aan verdere indicatie. Gebruik je de H9 in combinatie met de PlayStation 5, dan is de gebruikservaring een stuk beter op orde. De Tempest 3D-audio is volledig geïntegreerd, evenals de visuele indicaties met betrekking tot de werking van de headset.

De noise cancelling van de H9 is redelijk goed. We stipten al even de behoorlijk afsluitende bekleding van de headset aan, en deze lijkt zeker bij te dragen aan de hoeveelheid demping. De headset dempt voornamelijk veel ruisklanken: de wasmachine die aanstaat en auto’s die voorbijrijden worden allemaal weggefilterd. Op die manier draagt het zeker bij aan extra immersie tijdens het gamen. Er is ook een ambience modus waarmee omgevingsgeluid juist wat versterkt wordt. Dat is handig als je naast iemand op de bank zit en graag toch nog een beetje bereikbaar wil zijn.

Watch on YouTube

De klank

Wat direct opvalt bij het luisteren naar muziek, is dat de H9 behoorlijk diep en open klinkt. De headset heeft een breed en gedefinieerd stereobeeld waarin veel details zijn te horen. Niet alleen in de lokalisatie, maar ook in de hogere frequentieregionen is veel precisie. Dat zorgt ervoor dat verschillende texturen goed naar voren komen, maar dan wel zonder dat de headset schel klinkt. In het laag is de H9 behoorlijk stevig, maar gelukkig niet overdreven.

Een ander pluspunt in de luisterervaring is de definitie in het midlaag. Dit deel in het frequentiespectrum wordt bij veel headsets overgeslagen: veel sub en scherp, agressief hoog worden benadrukt, terwijl warmte achterblijft. Dat is bij de H9 gelukkig niet het geval en dat zorgt ervoor dat je niet alleen veel warmte in muziek hoort, maar dat er ook heel veel sfeer is tijdens het gamen. In deze frequentieregionen bevinden zich namelijk heel veel omgevingsgeluiden. Hoewel deze headset dus redelijk in balans is, blijft het wow-effect dat je kunt ervaren bij het luisteren naar muziek wel echt achterwege.

Ook bij gaming is de er nooit die wow-factor die je bij headsets van een soortgelijke prijs regelmatig voelt. Hoewel Sony de H9 vooral wegzet als perfecte headset voor shooters, beperkt hij zich daar zeker niet toe. Speel je veel openwereld-rpg’s, dan zorgt de klankbalans direct voor meer immersie. Maar in het schakelen tussen kalme en spectaculaire momenten mist er soms een beetje spektakel. Tijdens het spelen van shooters valt vooral de goede definitie in de hogere frequentieregionen op. Die zorgt namelijk niet alleen voor de mogelijkheid om snel te reageren, maar benadrukt ook de snelheid en agressie in de gameplay. 

De Sony Inzone H9 is een redelijk goed geslaagde headset die zeker in de smaak valt bij PlayStation 5-bezitters

-

Software

De bijbehorende software, de Inzone Hub, is alleen beschikbaar voor Windows-pc’s en biedt toegang tot de standaard personalisatiemogelijkheden die je verwacht bij een gameheadset. Je kunt uiteraard alle functies die je ook onder de knoppen op de headset vindt besturen. Daarnaast krijg je de beschikking over een 10-bands equalizer waarmee je de klank van de headset wat kunt vormgeven, is er de mogelijkheid uitschieters in volume wat te comprimeren met de Dynamic Range Control en kun je meer focus leggen op stemmen. Ook biedt Inzone Hub toegang tot 360 Spatial Sound.

Je kunt deze Spatial Sound, dankzij de bijbehorende app, volledig vormgeven aan jouw oor en dat werkt in de praktijk behoorlijk goed. Gelukkig simuleert de Spatial Sound géén surround sound, maar is het eerder een toevoeging op de toch al goede lokalisatie van de headset. Het zorgt voor behoorlijk wat extra ruimte en richtingsgevoeligheid in de klank. Je kunt, zeker bij intense shooters, een stuk sneller bepalen welke kant je op moet kijken en waar vijanden zich bevinden. 

Concluderend 

De Sony Inzone H9 is een redelijk goed geslaagde headset die zeker in de smaak valt bij PlayStation 5-bezitters. Niet alleen is de integratie van de features in combinatie met deze console goed, de handigheden van het tegelijk verbinden van 2.4Ghz wireless en bluetooth, de noise cancelling en de schappelijke batterijduur maken dit een hele prettige headset voor dagelijks gebruik. Er zijn echter ook een aantal kanttekeningen te plaatsen bij de H9. Zo werkt hij totaal niet soepel in combinatie met Mac en iOS en is de gebruikservaring op sommige punten net niet top.

Ook op klankgebied is het niet perfect. Ja, de headset is goed in balans en weet veel diepte en perspectief in de klank te leggen, maar als je het vergelijkt met headsets van een soortgelijk prijspunt, kan de H9 zich simpelweg niet meten. Deze headset is desalniettemin erg geschikt voor de Windows-pc-gamer die ook graag op een PlayStation 5 speelt en die veel waarde hecht aan een grote hoeveelheid features. Ben je een gamer die vooral waarde hecht aan echte topklank en een naadloze gebruikservaring (eigenschappen die je eigenlijk zou mogen verwachten voor deze prijs), en ben je wat minder gebrand op veel features, dan is de H9 niet voor jou.

Oké
Conclusie

Klanktechnisch is de Sony Inzone H9 goed met zichzelf in balans en er zijn features genoeg om iedere gamer op zijn wenken te bedienen. Toch voelt de headset niet perfect aan. Er zijn gebruiksproblemen in combinatie met Mac- en iOS-producten en de klank kan zich simpelweg niet meten met headsets met hetzelfde prijspunt.

Plus- en minpunten
  • Features, software, actieve noise-cancelling
  • Gebruikservaring Glitches i.c.m. Mac- en iOS-apparatuur, prijs-kwaliteitverhouding

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Xbox-reclame toont dat alle schermen een Xbox kunnen zijn
Nieuws

Nieuwe Xbox-reclame toont dat alle schermen een Xbox kunnen zijn

Microsoft wil Xbox op zoveel mogelijk plekken beschikbaar stellen

Microsoft heeft een nieuwe marketingcampagne gelanceerd om duidelijk te maken dat op Xbox gamen op meer manieren kan dan louter op een spelcomputer.

De reclamespot kan hieronder bekeken worden, en Microsoft vertelt op Xbox Wire meer over de campagne. In de reclame zijn verschillende apparaten te zien om Xbox-games te spelen, van een Xbox Series X-console tot een pc-handheld en smartphone.

Microsoft: "We bouwen een toekomst die draait om spelerskeuze - waar mensen op de manier waarop ze maar willen hun favoriete games kunnen spelen, nieuwe avonturen kunnen ontdekken en met vrienden in contact kunnen komen."

"We geloven dat games makkelijk en voor iedereen toegankelijk moeten zijn", zo vervolgt het bedrijf. "Dus of je nou een Xbox-console hebt, op pc speelt, of via een Samsung Smart TV, handhelds, mobiele telefoons, Amazon Fire TV, of een Meta Quest-headset met Game Pass Ultimate: je kunt met Xbox spelen."

De marketingcampagne is geen grote verrassing: Microsoft communiceert dit jaar regelmatig naar buiten dat het bedrijf wil dat mensen op zoveel mogelijk manieren hun games kunnen spelen. Dat komt overeen met de huidige strategie van het bedrijf: games van studio's die eigendom zijn van Microsoft, waaronder Call of Duty en Minecraft, zijn bijvoorbeeld ook speelbaar op andere consoles. Gisteren vertelde Xbox-baas Phil Spencer nog dat er geen limiet is aan de Xbox-games die naar concurrerende platforms kunnen komen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Valve-kenner lijkt overtuigd van komst Half-Life 3
Nieuws

Valve-kenner lijkt overtuigd van komst Half-Life 3

'HLX' zou al een aantal jaar in ontwikkeling zijn

Gabe Follower, een YouTuber die Valve nauwlettend in de gaten houdt, lijkt het zeker te weten: Valve werkt aan Half-Life 3.

In een video van een kwartier zet de YouTuber uiteen dat Valve al geruime tijd getalenteerde mensen uit de game-industrie en modders aanneemt - onder andere mensen die aan Red Dead Redemption en Fortnite hebben gewerkt - en beginnen er steeds meer hints online te verschijnen die naar het bestaan van Half-Life 3 hinten.

Zo zijn in codes op Steam steeds meer vermeldingen van 'HLVR' (dat staat voor Half-Life VR, oftewel het in 2020 uitgekomen Half-Life: Alyx) veranderd in'HLX'. Dit zou de codenaam zijn voor Half-Life 3. Daarbij zouden er diverse updates aan de Source 2-engine zijn uitgebracht die hinten naar dynamisch weer, realistischer NPC-gedrag en nieuwe voertuigen.

Gabe Follower claimt dat Valve eerdere pogingen om Half-Life 3 te ontwikkelen heeft afgeschoten omdat de technologie nog niet ver genoeg gevorderd was voor de plannen die het bedrijf voor een eventueel vervolg had. Gezien de aanpassingen aan de Source 2-engine zou de technologie hedendaags mogelijk wel op het gewenste niveau zijn.

De YouTuber is overigens niet de enige die er van overtuigd lijkt dat Half-Life 3 in ontwikkeling is. Afgelopen zomer claimde Valve-expert Tyler McVicker al hetzelfde. Ook hij maakte melding van de projectnaam HLX, alsmede 'Project White Sands'.

Overigens zijn sommige fans het wachten op een game die het verhaal van Half-Life 2: Episode 2 voortzet beu. Zij werken dan ook aan een onofficieel vervolg genaamd Project Borealis. Eerder deze week is daar een gratis proloog van uitgekomen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!