Review: Nacon Rig 800 Pro Hs-gameheadset
Reviews

Review: Nacon Rig 800 Pro Hs-gameheadset

Nacon heeft na lange tijd weer nieuwe Rig-headsets geïntroduceerd. De nieuwe modellen richten zich voornamelijk op specifiek compatibiliteit: van ieder model is er een aparte consoleversie beschikbaar. Daarnaast heeft de uitstraling uiteraard een kleine opfrisser gehad.

Prijs: €199,99

Verbinding: 2,4Ghz Wireless met dongle

Compatibiliteit: PlaySation 4, PlaySation 5, Windows, Mac

RGB features: Nee

Batterijduur: 24 uur

De nieuwe Rigs bevinden zich in alle prijsklassen en deze Rig 800 Pro HS is de duurste van allemaal. Op de Nederlandse markt is hij voor 200 euro verkrijgbaar. De HS staat er in dit geval voor dat het specifiek de PlayStation-versie betreft. Dat betekent dat je hij compatibel is met zowel de PlayStation 4 als 5, maar als je hem draadloos wil verbinden met bijvoorbeeld je Windows- of Mac-pc is dat ook geen probleem.

Bouwkwaliteit

De 800 Pro HS is in zijn ontwerp behoorlijk uitgesproken. Voornamelijk op en rondom de oorschelpen is alles hoekig en puntig: een behoorlijk over-de-top uiterlijk. Het grootste deel van de headset is gemaakt van hard plastic. Alleen in de hoofdband vind je ook nog een ander materiaal. De kabels die de oorschelpen aan elkaar verbinden, worden met een strook rubber in het frame verwerkt en beschermd.

Het verstelsysteem bij de 800 Pro HS is vrijwel hetzelfde als bij de 300 Pro HS die we recent bekeken. Je kunt eenvoudig de oorschelpen van de hoofdband afhalen en ze hoger of lager terugzetten met een kliksysteem. In tegenstelling tot de 300 Pro Hs, is de hoofdband van de 800 Pro Hs voorzien van een elastieken band die de headset op je hoofd doet balanceren. Het systeem doet een beetje denken aan de oude SteelSeries-headsets, maar dan wat minder verfijnd. Desalniettemin zit het erg lekker.

Wel zijn ook de oorschelpen bij dit duurdere model uit de nieuwe serie ietwat aan de kleine kant. De achterkant van je oren raakt gegarandeerd de binnenvoering - dat zal voor sommige gamers iets zijn om rekening mee te houden. Wat betreft de bekleding is er op de buitenkant gekozen voor een synthetische stof die je makkelijk schoon houdt, terwijl voor de binnenkant van de oorschelpen gelukkig is gekozen voor een ademende, sportachtige stof. De headset blijft daarmee behoorlijk lang achter elkaar comfortabel.

©GMRimport

De 800 Pro HS is een volledig draadloze headset. Dat betekent dat hij wordt geleverd met een usb-a dongle die zowel in de betreffende console als in het docking station in te pluggen is. Het is een leuk systeem dat we nog niet eerder zagen. Het werkt niet zo naadloos als het docking station van bijvoorbeeld SteelSeries dat op twee bronnen aan te sluiten is, maar het is goed doordacht.

Het docking station kan ook dienen als opberg- en oplaadpunt voor de headset. Als de dongle in het station is geprikt, kun je het station middels een meegeleverde kabel verbinden met bijvoorbeeld PlayStation of Xbox (afhankelijk van de versie van de headset die je hebt) en simpelweg de headset uit het station pakken zodra je wilt gamen. Het enige minpunt daarbij is dat de headset dan dus wel alleen oplaadt als je console of pc aanstaat. De headset opladen met de meegeleverde kabel zonder docking station is ook een optie, maar dan moet je de boel dus wel eerst loskoppelen. Er zijn verder weinig extra’s op de headset en het aantal knoppen op de behuizing is dan ook beperkt. Op de linkeroorschelp vind je een aan- en uitknop, een volumeknop en een knop die het volume van de sidetone regelt. Dat maakt dat de headset naadloos te besturen is met alles waarmee hij verbindt.

Klank

Wat direct opvalt bij het luisteren naar muziek, is dat de laagfrequente informatie - en dan met name de subfrequenties - behoorlijk zijn aangedikt. Dat werkt, samen met het puntige hoog en gedefinieerde midhoog, absoluut geweldig bij elektronische muziek. Het geheel voelt dan groots en stuwend aan, terwijl je toch in details wordt meegenomen met het nummer. Bij akoestische opnames zijn deze eigenschappen een stuk minder op zijn plek. In zachtere (indie)pop en rockproducties springen basdrums er onnatuurlijk uit en voelt het geheel niet meer in balans. In vollere passages klinkt het geheel soms zelf geknepen: alsof er teveel muzikale informatie tegelijk om je aandacht vecht.

Dat is jammer, wat als het aankomt op de lokalisatie en breedte van het stereobeeld weet de 800 Pro HS wel te overtuigen. Er is veel openheid en ruimtelijkheid terug te horen en dat zorgt ervoor dat je vaak eenvoudig wordt meegevoerd in het verhaal van een nummer. Details in de opname komen daarnaast op deze manier ook mooi naar voren. Het is dan alleen vaak die overdonderende kick die je aandacht wegtrekt van wat er echt toe doet. Jammer, want anders was dit echt een prima headset geweest om allerlei soorten muziek op te beluisteren.

©GMRimport

In-game is de stevig aanwezige laagfrequente informatie een minder groot probleem. Sterker nog, het is vaak best een overtuigende toevoeging. Explosies klinken extreem groot en over-de-top en tussenfilmpjes krijgen echt een filmisch gevoel. Tijdens snelle gameplay kan het wel wat tegenstaan: als iedere kogel die uit een mitrailleur komt veel sublaag heeft, gaat het simpelweg vermoeien. Speel je liever wat rustigere openwereldgames waar de omgeving het verhaal vertelt, dan is de headset een stuk beter op z’n plek.

Dat wil niet zeggen dat je helemaal geen shooters kunt spelen met de 800 Pro HS. Het midhoog en tophoog zijn, zoals ook al opviel bij het luisteren naar verschillende soorten muziek, prima in orde. Vooral de definitie in het midhoog valt positief op. Dit zorgt er in-game voor dat actievolle handelingen erg direct aanvoelen en dat levert zeker een bijdrage aan het gevoel van immersie.

Concluderend

Er is echter een hele grote kanttekening bij al het eerder genoemde: de prijs. Deze headset kost op de Nederlandse markt 200 euro en die prijs wordt op geen enkel moment echt verantwoord. Er is geen overvloed aan extra opties zoals surround sound, ingebouwde equalizer-profielen, rgb-verlichting of andere handigheidjes. Er is maar één verbindingsmogelijkheid, namelijk de draadloze dongle - geen bluetooth of de optie om een kabel aan te sluiten.

De klank is oké, maar voor 200 euro mag je meer verwachten. Dat maakt van de 800 Pro HS een behoorlijk rechttoe rechtaan draadloze headset, waarbij het harde plastic aan de buitenkant van de oorschelpen ook nog eens net te licht aanvoelt om echt premium te zijn. Er zijn headsets die een stuk minder kosten en zowel op het gebied van bouwkwaliteit als toegevoegde opties meer te bieden hebben.

Conclusie

Er is kwalitatief niets echt mis met de Nacon Rig 800 Pro Hs. Hoewel het plastic waarvan de headset is gemaakt wat licht is, voelt hij stevig aan. Het ontwerp is prima en ook het docking station is een goede toevoeging. Het grootste probleem is echter de prijs. De headset bevat geen enkel element dat het prijspunt weet te verantwoorden.

Plus- en minpunten
  • - Docking station is handige toevoeging - Klank is zeker niet slecht
  • - Niets is van het niveau dat de prijs doet vermoeden

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!