Review: Nacon Rig 300 Pro Hs-gameheadset
Reviews

Review: Nacon Rig 300 Pro Hs-gameheadset

Er is een nieuwe serie Rig-headsets. Die worden niet meer onder de BigBen-, maar onder de Nacon-noemer uitgebracht. De nieuwe Rig-serie, die vooralsnog bestaat uit vijf typen, is qua ontwerp iets opgepoetst ten opzichte van de vorige generatie, maar nog steeds erg uitgesproken.

Prijs:                                                                   €29,90

Verbinding:                                                      Minijack

Compatibiliteit:                                             Ieder platform met een minijackingang

RGB features:                                                  Nee

Batterijduur:                                                    n.v.t.

Er is daarnaast veel aandacht voor verschillende platformen: vrijwel ieder nieuw Rig-model kent een Windows-pc-, Xbox- of PlayStation-variant. Het aanbod is daarnaast behoorlijk goed verdeeld over verschillende prijsklassen. Wij testen eerst het goedkoopste model uit de serie, de Rig 300 Pro HS. Je kunt hem aanschaffen voor net geen 30 euro en hij wordt aangeprezen als PlayStation-headset. In de praktijk is hij echter een stuk multi-inzetbaarder. Hij beschikt namelijk over een minijackverbinding, dus je kunt hem met zo’n beetje ieder platform verbinden.

Bouwkwaliteit en microfoon

Dat deze headset een absoluut budgetmodel is, valt minder op in de bouwkwaliteit dan je wellicht zou verwachten. Uiteraard beschikt dit model niet over de beste afwerking of materialen, maar het is absoluut géén extreem lichtgewicht, gammele headset. De hoofdband is gemaakt van hard plastic dat er wellicht iets degelijker en betrouwbaarder uit had gezien als hij niet zo glimmend was, maar desalniettemin voelt de hoofdband stevig aan. Voor de bekleding van de hoofdband en de oorkussens is gelukkig niet gekozen voor een synthetisch materiaal, maar een behoorlijk zachte sportstof die aardig ademt.

Zowel de kussens op de hoofdband als de oorschelpen zijn stevig en compact, maar voelen niet onaangenaam of oncomfortabel. Wel zijn de oorschelpen wat aan de kleine kant, waardoor je oren de binnenvoering raken. Je kunt de oorschelpen in hoogte verstellen door ze volledig los te trekken van de hoofdband en ze opnieuw vast te klikken in een van de drie uitsparingen in de constructie. Dat betekent in de praktijk dat de oorschelpen eigenlijk nooit precies op de perfecte hoogte staan. Dat zorgt ervoor dat de klemdruk wat onevenredig verdeeld is: de headset klemt iets harder aan de bovenkant dan aan de overkant. Desalniettemin is het algehele draagcomfort echt niet slecht, voornamelijk omdat het met de klemdruk wel meevalt en de stof erg zacht is.

©GMRimport

Wat betreft knoppen en aansluitmogelijkheden kunnen we kort zijn: er zit een minijackkabel aan de headset. Er zitten geen verdere instelopties of features verstopt in de behuizing van de headset. Wel vind je halverwege de kabel een klein, plastic doosje met daarop de muteknop voor de microfoon en een volumeschuifje waarvan het ontwerp past bij het prijspunt.

De grote verrassing op de 300 Pro HS is de uitklapbare microfoon. Die klinkt namelijk verbazingwekkend goed voor een headsetmicrofoon. Waar je bij het prijspunt van de headset een geknepen en dunne klank verwacht, weet de microfoon een behoorlijk volle vertaling te maken van je stem. En hoewel er geen windkapje op het uiteinde zit, gaat de headset toch behoorlijk goed om met s- en t-klanken.

Klank

Wat opvalt bij het beluisteren van muziek, is dat de headset een klein beetje geknepen klinkt in het midhoog. Dat zorgt er soms voor dat de nadruk op de stem iets te groot wordt, waardoor de balans van de muziek wordt verstoord. De nadrukkelijke focus op dit gebied maakt ook dat bijvoorbeeld veel rockmuziek snel vermoeid, omdat de gitaren wel héél erg snerpen. Daar staat tegenover dat zachtere muziek eigenlijk verbazingwekkend goed vertaalt naar de 300 Pro HS.

De breedte van het stereobeeld valt wel iets tegen. Als een muzikaal element helemaal naar het uiteinde van het stereobeeld is gepanned, blijft het toch nog een beetje aan het midden plakken. Dat zorgt ervoor dat de grootsheid van sommige nummers niet altijd even goed vertaalt. Toch moet worden gezegd dat de Rig 300 Pro HS, zeker met het oog op het prijspunt van de headset, in veel gevallen behoorlijk vol en degelijk klinkt en er ook tal van kleine details hoorbaar zijn.

©GMRimport

Tijdens het gamen blinkt de Rig 300 Pro HS voornamelijk uit in shooters. Dat komt natuurlijk deels door het aanwezige en agressieve midhoog, maar ook omdat het sublaag niet héél diep doorloopt. Dat zorgt ervoor dat het gevoel van snelheid in de gameplay op een aangename manier wordt versterkt. Het is in dit geval jammer dat de lokalisatie wat tegenvalt. Voor echt verhalende openwereldgames komt de 300 Pro HS iets tekort in zijn immersiviteit. Hoewel de afsluiting van omgevingsgeluid erg goed is, ontbreekt het toch net aan dat beetje definitie dat gamewerelden tot leven doet komen.

Concluderend

Natuurlijk valt er van alles aan te merken op de Rig 300 Pro HS, maar voorop staat dat deze headset meer dan prima presteert voor zijn prijs. Sterker nog, onder de 30 euro is er op dit moment simpelweg geen betere headset verkrijgbaar. Dat wil niet zeggen dat dit de beste headset is die je ooit zult beluisteren: hij klinkt ietwat geknepen in het midhoog, het sublaag loopt niet heel ver door en hier en daar ontbreekt het wel echt aan details in de weergave. Daar staat tegenover dat de headset stevig is, makkelijk in gebruik en beschikt over een prima microfoon. Verwacht geen wonderen van de deze headset, maar wel meer dan de prijs doet vermoeden. Heb je niet zo’n dikke portemonnee en zoek je een headset waarmee je prima casual een potje kunt gamen, dan is de Rig 300 Pro HS helemaal geen gekke optie.

Goed
Conclusie

De Nacon Rig 300 Pro Hs is een echte budgetheadset. Dat zie je aan het gammele doosje met volumeknop in het midden van de kabel en natuurlijk hoor je dat ook wel terug. Maar voor zijn prijs presteert deze Nacon Rig 300 Pro Hs simpelweg erg goed. Deze headset stoot geen Turtle Beach of SteelSeries van de troon, maar als je niet zoveel te besteden hebt is het echt een leuke optie.

Plus- en minpunten
  • Microfoon
  • Stevig
  • Prijs-kwaliteitverhouding
  • Klinkt geknepen in het midhoog
  • Sublaag niet heel diep

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!