Review: HyperX Cloud Alpha Wireless-gameheadset
Reviews

Review: HyperX Cloud Alpha Wireless-gameheadset

Het is alweer even geleden dat we een HyperX-headset hebben getest. In 2020 testten we de HyperX Cloud Alpha S, Stinger S en Cloud S in een verzamelartikel. Dat zijn degelijke middenmoters, zowel qua prijs als prestaties. Nu is het tijd voor het nieuwste, en tevens duurste model uit de HyperX-headsetlijn: de HyperX Cloud Alpha Wireless.

Prijs:                                                                                      €199,99

Verbinding:                                                                         2.4Ghz dongle met usb-a

Compatibiliteit:                                                                Volledig compatibel met Windows-                                                                                                   pc’s, PlayStation 4 en 5 en beperkt                                                                                                   compatibel Mac

RGB features:                                                                     Nee

Batterijduur:                                                                      300 uur

Ook deze Cloud Alpha Wireless kost geen rib uit je lijf, maar met 200 euro is hij ook niet bepaald goedkoop. Je krijgt daarvoor een headset die je draadloos, middels een 2.4Ghz dongle, kunt verbinden met Windows-pc’s, de PlayStation 4 en PlayStation 5. Als je de dongle in een Mac stopt, werkt hij echter ook gewoon. Wil je gebruik maken van alle mogelijkheden, zoals een equalizer en de Dts Headphone:X Spatial Audio, moet je hem wel aansluiten op een Windows-machine.

Bouwkwaliteit

De HyperX Alpha Wireless voelt behoorlijk stevig en degelijk aan. De oorschelpen en hoofdband zijn beiden gemaakt van hard plastic, maar aan elkaar verbonden met een rode, metalen constructie. Omdat de hoofdband zo dun is, is de headset behoorlijk flexibel en heeft hij een niet al te harde klemdruk.

Op de oorschelpen zitten dunne kussens van memory foam die erg zacht zijn, maar wel zo dun dat je oren de binnenkant van de headset raken. Voor de bekleding is daarnaast gekozen voor een synthetische leervariant, die enerzijds zorgt voor goede afsluiting van omgevingsgeluid en anderzijds resulteert in wat warmteopbouw. Desalniettemin zorgt de combinatie van de wat lichtere klemdruk, het gewicht van de headset en de oorkussens van memory foam voor een behoorlijk groot draagcomfort.

©GMRimport

De Alpha Wireless heeft verder geen heel excentrieke opties, zoals rgb of verschillende luistermodi. Dat betekent dat het qua knoppen op de behuizing ook wel meevalt. Op de linkeroorschelp vind je een aan- en uitknop en een microfoonmuteknop en op de rechteroorschelp het volumewiel. Er is ook een usb-c-poort om de headset op te laden, maar die hoef je niet heel vaak te gebruiken: HyperX claimt dat de batterij driehonderd uur (!) meegaat. Of dit echt zo is, hebben we tijdens de testperiode niet ondervonden, want zó lang zijn we niet bezig geweest. Extra opladen was tijdens de testperiode in ieder geval niet nodig.

Microfoon en software

De loskoppelbare microfoon van de Alpha Wireless wordt geleverd met een bijbehorende windkap en beschikt over een klein, indicatief led-lampje dat aangeeft of hij is gemute. De microfoon-monitoring staat niet standaard aan, maar dat kan via de Ngenuity-software. In deze softwarehub kun je al je HyperX-producten personaliseren. Dat betreft in het geval van de Cloud Alpha Wireless dus het in- en uitschakelen van de mic-monitoring, maar ook een 10bands equalizer en het inschakelen van de Dts Headphone:x Spatial Audio.

Voordat we gaan luisteren naar de headset en de invloed van de Dts:x, bekijken we eerst nog even het microfoontje. Die valt helaas een beetje tegen. De windkap is behoorlijk groot en stevig en weet de nodige overdreven s- en t-klanken te onderdrukken, maar de algehele klank van de microfoon is behoorlijk geknepen en dun. Dat er ingebouwde noise cancelling in de microfoon zit voegt hier dan ook niet zo veel aan toe.

De klank

Wat direct in het oor springt bij het beluisteren van elektronische muziek, is dat het laag behoorlijk aanwezig is. De headset leunt echt heel stevig op het sublaag. Dat betekent in veel gevallen dat de balans een beetje zoek is. Bij wat legere techno, waarbij het laag drijft en het hoog sporadische details toevoegt, klinkt de boel overtuigend. Maar als je muziek luistert met een wat drukker arrangement, dan slibt het totaal best snel dicht en drukt het in sommige gevallen zelfs de stem wat weg.

Dat is jammer, want in de hogere frequentieregionen is er genoeg definitie; zowel in klank als lokalisatie. De headset klinkt mooi breed en zet een duidelijk afgebakend stereoveld neer. Maar als er dan weer laag de kop opsteekt, verdwijnt dat beeld vaak als sneeuw voor de zon. Ook bij zachtere, akoestische muziek is het probleem aanwezig. Hoewel de impact daar wat minder groot is, merk je dat het overdreven laag simpelweg snel vermoeit.

©GMRimport

Waar je vaak ziet dat stevig sublaag in-game wat minder een probleem is, legt deze Alpha Wireless het er wel héél dik bovenop. Dat wil niet zeggen dat het helemaal niet leuk is om met deze headset te gamen, maar het zorgt in sommige gevallen wel voor een onnatuurlijke balans. Dit valt vooral op in games waarbij gamepad en muziek veelvuldig worden afgewisseld. De muziek dreunt vaak behoorlijk door terwijl de dialoog aangenaam gebalanceerd klinkt. En die disbalans zorgt ervoor dat de headset, net als bij het luisteren naar muziek, redelijk snel vermoeit.

De Alpha Wireless zet wel een behoorlijk overtuigend stereobeeld neer. Bij veel openwereldgames zorgt de nadruk van het sublaag in een wijde wereld voor veel focus op bijvoorbeeld wind- en omgevingsklanken. Dat is soms ietwat onheilspellend, maar wel extra diep. Ook bij tussenfilmpjes in actievolle games pakt het goed uit, omdat dit het filmische karakter vergroot.

De Dts Headphone:x Spatial Audio, die alleen werkt in combinatie met Windows-pc’s, is een leuke toevoeging, maar geen extreme verbetering op de toch al prima lokalisatie. We hebben natuurlijk al vaker Dts-codecs voorbij horen komen en deze blinken vooral uit in hun subtiliteit. Veel surround sound- of spatial audio-software kleurt heel erg; het geluid gaat dan bijvoorbeeld metalig, dun of schel klinken. Dat gebeurt bij deze Dts Headphone:x in ieder geval niet.

Concluderend

De conclusie is helaas geen hele positieve. De HyperX Cloud Alpha Wireless maakt zijn prijs totaal niet waar. Nog los van het feit dat je voor die 200 euro niet heel veel extra’s en opties krijgt, klinkt de headset gewoon niet zoals een headset van dit prijspunt moet klinken. Dat is jammer, want op het gebied van bouwkwaliteit en draagcomfort presteert hij prima. Voor dit geld zijn er echter headsets die het op alle mogelijke gebieden beter doen.

Ondermaats
Conclusie

Over deze headset kunnen we kort zijn: voor zijn prijspunt maakt hij het simpelweg niet waar. Hoewel de headset goed in elkaar zit, stevig aanvoelt en erg lekker zit, klinkt hij gewoon niet zoals je mag verwachten van een headset met dit prijspunt. Het helpt daarnaast niet meer dat de headset vrijwel geen extra’s heeft.

Plus- en minpunten
  • Extreem lange batterijduur, bouwkwaliteit
  • Klank, prijs-kwaliteitverhouding

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!