Review: HyperX Cloud Alpha Wireless-gameheadset
Reviews

Review: HyperX Cloud Alpha Wireless-gameheadset

Het is alweer even geleden dat we een HyperX-headset hebben getest. In 2020 testten we de HyperX Cloud Alpha S, Stinger S en Cloud S in een verzamelartikel. Dat zijn degelijke middenmoters, zowel qua prijs als prestaties. Nu is het tijd voor het nieuwste, en tevens duurste model uit de HyperX-headsetlijn: de HyperX Cloud Alpha Wireless.

Prijs:                                                                                      €199,99

Verbinding:                                                                         2.4Ghz dongle met usb-a

Compatibiliteit:                                                                Volledig compatibel met Windows-                                                                                                   pc’s, PlayStation 4 en 5 en beperkt                                                                                                   compatibel Mac

RGB features:                                                                     Nee

Batterijduur:                                                                      300 uur

Ook deze Cloud Alpha Wireless kost geen rib uit je lijf, maar met 200 euro is hij ook niet bepaald goedkoop. Je krijgt daarvoor een headset die je draadloos, middels een 2.4Ghz dongle, kunt verbinden met Windows-pc’s, de PlayStation 4 en PlayStation 5. Als je de dongle in een Mac stopt, werkt hij echter ook gewoon. Wil je gebruik maken van alle mogelijkheden, zoals een equalizer en de Dts Headphone:X Spatial Audio, moet je hem wel aansluiten op een Windows-machine.

Bouwkwaliteit

De HyperX Alpha Wireless voelt behoorlijk stevig en degelijk aan. De oorschelpen en hoofdband zijn beiden gemaakt van hard plastic, maar aan elkaar verbonden met een rode, metalen constructie. Omdat de hoofdband zo dun is, is de headset behoorlijk flexibel en heeft hij een niet al te harde klemdruk.

Op de oorschelpen zitten dunne kussens van memory foam die erg zacht zijn, maar wel zo dun dat je oren de binnenkant van de headset raken. Voor de bekleding is daarnaast gekozen voor een synthetische leervariant, die enerzijds zorgt voor goede afsluiting van omgevingsgeluid en anderzijds resulteert in wat warmteopbouw. Desalniettemin zorgt de combinatie van de wat lichtere klemdruk, het gewicht van de headset en de oorkussens van memory foam voor een behoorlijk groot draagcomfort.

©GMRimport

De Alpha Wireless heeft verder geen heel excentrieke opties, zoals rgb of verschillende luistermodi. Dat betekent dat het qua knoppen op de behuizing ook wel meevalt. Op de linkeroorschelp vind je een aan- en uitknop en een microfoonmuteknop en op de rechteroorschelp het volumewiel. Er is ook een usb-c-poort om de headset op te laden, maar die hoef je niet heel vaak te gebruiken: HyperX claimt dat de batterij driehonderd uur (!) meegaat. Of dit echt zo is, hebben we tijdens de testperiode niet ondervonden, want zó lang zijn we niet bezig geweest. Extra opladen was tijdens de testperiode in ieder geval niet nodig.

Microfoon en software

De loskoppelbare microfoon van de Alpha Wireless wordt geleverd met een bijbehorende windkap en beschikt over een klein, indicatief led-lampje dat aangeeft of hij is gemute. De microfoon-monitoring staat niet standaard aan, maar dat kan via de Ngenuity-software. In deze softwarehub kun je al je HyperX-producten personaliseren. Dat betreft in het geval van de Cloud Alpha Wireless dus het in- en uitschakelen van de mic-monitoring, maar ook een 10bands equalizer en het inschakelen van de Dts Headphone:x Spatial Audio.

Voordat we gaan luisteren naar de headset en de invloed van de Dts:x, bekijken we eerst nog even het microfoontje. Die valt helaas een beetje tegen. De windkap is behoorlijk groot en stevig en weet de nodige overdreven s- en t-klanken te onderdrukken, maar de algehele klank van de microfoon is behoorlijk geknepen en dun. Dat er ingebouwde noise cancelling in de microfoon zit voegt hier dan ook niet zo veel aan toe.

De klank

Wat direct in het oor springt bij het beluisteren van elektronische muziek, is dat het laag behoorlijk aanwezig is. De headset leunt echt heel stevig op het sublaag. Dat betekent in veel gevallen dat de balans een beetje zoek is. Bij wat legere techno, waarbij het laag drijft en het hoog sporadische details toevoegt, klinkt de boel overtuigend. Maar als je muziek luistert met een wat drukker arrangement, dan slibt het totaal best snel dicht en drukt het in sommige gevallen zelfs de stem wat weg.

Dat is jammer, want in de hogere frequentieregionen is er genoeg definitie; zowel in klank als lokalisatie. De headset klinkt mooi breed en zet een duidelijk afgebakend stereoveld neer. Maar als er dan weer laag de kop opsteekt, verdwijnt dat beeld vaak als sneeuw voor de zon. Ook bij zachtere, akoestische muziek is het probleem aanwezig. Hoewel de impact daar wat minder groot is, merk je dat het overdreven laag simpelweg snel vermoeit.

©GMRimport

Waar je vaak ziet dat stevig sublaag in-game wat minder een probleem is, legt deze Alpha Wireless het er wel héél dik bovenop. Dat wil niet zeggen dat het helemaal niet leuk is om met deze headset te gamen, maar het zorgt in sommige gevallen wel voor een onnatuurlijke balans. Dit valt vooral op in games waarbij gamepad en muziek veelvuldig worden afgewisseld. De muziek dreunt vaak behoorlijk door terwijl de dialoog aangenaam gebalanceerd klinkt. En die disbalans zorgt ervoor dat de headset, net als bij het luisteren naar muziek, redelijk snel vermoeit.

De Alpha Wireless zet wel een behoorlijk overtuigend stereobeeld neer. Bij veel openwereldgames zorgt de nadruk van het sublaag in een wijde wereld voor veel focus op bijvoorbeeld wind- en omgevingsklanken. Dat is soms ietwat onheilspellend, maar wel extra diep. Ook bij tussenfilmpjes in actievolle games pakt het goed uit, omdat dit het filmische karakter vergroot.

De Dts Headphone:x Spatial Audio, die alleen werkt in combinatie met Windows-pc’s, is een leuke toevoeging, maar geen extreme verbetering op de toch al prima lokalisatie. We hebben natuurlijk al vaker Dts-codecs voorbij horen komen en deze blinken vooral uit in hun subtiliteit. Veel surround sound- of spatial audio-software kleurt heel erg; het geluid gaat dan bijvoorbeeld metalig, dun of schel klinken. Dat gebeurt bij deze Dts Headphone:x in ieder geval niet.

Concluderend

De conclusie is helaas geen hele positieve. De HyperX Cloud Alpha Wireless maakt zijn prijs totaal niet waar. Nog los van het feit dat je voor die 200 euro niet heel veel extra’s en opties krijgt, klinkt de headset gewoon niet zoals een headset van dit prijspunt moet klinken. Dat is jammer, want op het gebied van bouwkwaliteit en draagcomfort presteert hij prima. Voor dit geld zijn er echter headsets die het op alle mogelijke gebieden beter doen.

Ondermaats
Conclusie

Over deze headset kunnen we kort zijn: voor zijn prijspunt maakt hij het simpelweg niet waar. Hoewel de headset goed in elkaar zit, stevig aanvoelt en erg lekker zit, klinkt hij gewoon niet zoals je mag verwachten van een headset met dit prijspunt. Het helpt daarnaast niet meer dat de headset vrijwel geen extra’s heeft.

Plus- en minpunten
  • Extreem lange batterijduur, bouwkwaliteit
  • Klank, prijs-kwaliteitverhouding

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gameplay van geannuleerde Star Wars Battlefront 3 gelekt
Nieuws

Gameplay van geannuleerde Star Wars Battlefront 3 gelekt

Game uit de koker van Free Radical Design werd in 2008 geannuleerd

Er zijn gameplaybeelden van een geannuleerde derde game in de klassieke Star Wars Battlefront-franchise online verschenen.

Het gaat om een derde deel in de reeks waarvan begin dit millennium games uitkwamen, en dus niet te verwarren met de Battlefront-shooters die afgelopen decennium uitkwamen.

Free Radical Design - bekend van de Timesplitters-games - werkte aan Star Wars Battlefront 3. De game werd in 2008 uiteindelijk geannuleerd. Het spel had op de Wii, PlayStation 3, Xbox 360 en pc uit moeten komen.

Inmiddels is er dus gameplay te zien van het nooit uitgekomen spel. De beelden zouden daarbij afkomstig zijn van een versie van de game een week voordat deze geannuleerd werd. Het gaat daarbij specifiek om de Wii-versie van het spel.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Pacific Drive-televisieserie op komst
Nieuws

Pacific Drive-televisieserie op komst

Saw-medebedenker James Wan heeft de rechten in handen

Er gaat gewerkt worden aan een televisieserie gebaseerd op het eerder dit jaar uitgekomen Pacific Drive.

Variety meldt dat Atomic Monster, het productiebedrijf van Saw-medebedenker James Wan, de rechten op een televisieserie gebaseerd op de game in handen heeft. Hij zal als executive producer meewerken aan de film, al is er nog geen netwerk of streamingdienst bevestigd.

In elk potje van Pacific Drive maken spelers een unieke tocht door een griezelig gebied genaamd de Olympic Exclusion Zone. Belangrijk is dat de auto gedurende speelsessies blijft lopen, omdat er anders erge dingen kunnen gebeuren.

Het is aan de speler om de auto te upgraden en kapotte onderdelen te fixen. Daarvoor moeten spelers soms ook uit de auto stappen en de omgeving afspeuren naar nieuwe onderdelen.

Pacific Drive is verkrijgbaar op Steam, Epic Games Store en PlayStation 5.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!