Review: de Razer Barracuda Pro is een echte alleskunner voor de casual gamer
Reviews

Review: de Razer Barracuda Pro is een echte alleskunner voor de casual gamer

Het is duidelijk een trend binnen de gamewereld: headsets die multi-inzetbaar zijn. Ook Razer’s nieuwe headset, de Barracuda Pro, zet in op dit soort flexibiliteit. Onder andere door een voor Razer verassend sober, zwart ontwerp zou deze headset perfect geschikt moeten zijn voor zowel gamen als dagelijks gebruik onderweg.

Prijs

Verbinding

Compatibiliteit

RGB features

Batterijduur

 €249,99

2,4Ghz Wireless en Bluetooth

Ieder platform, app Android en iOS

Nee

Batterijduur: 40 uur zonder de noise cancelling en gaming mode aan

Naast het sobere ontwerp beschikt de Barracuda Pro ook over actieve noise cancelling, bluetooth en is hij draadloos te verbinden met alle consoles en desktop pc’s middels de 2.4Ghz Wireless dongle. Daarmee lijkt Razer de concurrentie aan te gaan met bijvoorbeeld de SteelSeries Pro Nova Wireless en de Epos H3 Hybrid. 

Bouwkwaliteit

Op het gebied van bouwkwaliteit kan deze Barracuda Pro zich in ieder geval moeiteloos meten met bovengenoemde headsets. Het ontwerp is zoals gezegd zwart en sober, maar daarom niet minder stijlvol. Er zijn daarnaast nog steeds Razer-logo’s op de oorschelpen te vinden, maar in het geval van dit model lichten ze niet op in verschillende kleuren.

De headset wordt geleverd in een stevige draagtas en is volledig gemaakt van hard plastic. De oorschelpen hebben een mooie, scherpronde vorm die behoorlijk chic oogt. Ook de hoofdband is van hard plastic, maar binnenin verstevigd met metaal. Er zijn daarnaast veel scharnierpunten te vinden: de oorschelpen kunnen 90 graden draaien en kantelen, waardoor ze perfect aansluiten op je hoofd en je de headset ook eenvoudig om je nek kunt hangen.

Watch on YouTube

Zowel het kussen op de hoofdband als de oorkussens zijn bekleed met een ongelofelijk zachte memory foam, dat is bedekt met een behoorlijk unieke, synthetische stof. Een soort leatherette, maar dan met een draaggevoel dat iets meer overeenkomt met stof. Het is heel erg zacht en, ondanks het synthetische element, voor langere tijd comfortabel zonder extreme warmteopbouw. Daarnaast zorgt de bekleding voor een goede afsluiting van buitengeluid - een fijne bijkomstigheid voor de noise cancelling, maar daarover later meer.

Eerst kijken we nog even naar de knoppen op de buitenkant van de oorschelpen. Dat zijn er, ondanks de hoeveelheid opties die de Barracuda Pro biedt, weinig. Er is een volumewiel, aan- en uitknop en microfoon-mute-knop op de linkerschelp, terwijl je op de rechterschelp alleen een knop voor de noise cancelling vindt. Het is dan ook niet geheel verrassend dat je met verschillende knopcombinaties andere functies activeert.

Ben je verbonden via de dongle en de bluetooth, dan kun je tijdens het gamen met de aan- en uitknop bijvoorbeeld telefoontjes opnemen of juist wegdrukken. Ben je muziek aan het luisteren via bluetooth, dan kun je dezelfde knop gebruiken om muziek te pauzeren of van nummer te wisselen. Het zijn geen Mortal Kombat-achtige knoppencombinaties, maar het duurt even voordat je ze in de vingers hebt. Na een aantal dagen voelt het echter als vanzelfsprekend. Het helpt hierbij dat de verschillende knoppen allemaal een andere grootte en textuur hebben.

©GMRimport

Functionaliteit

De Barracuda Pro is ook te gebruiken in combinatie met de Razer Audio App. Je kunt die app installeren op iOS- of Android-apparaten en daarmee krijg je toegang tot onder andere een equalizer, tien verschillende noise cancelling-niveaus, een do-no-disturb-modus die voorkomt dat je gebeld wordt tijdens het gamen en noise cancelling voor de microfoons.

Er is dus een hoop aan de hand in de app, maar het voelt niet overweldigend aan. Hoewel je misschien wat minder snel naar de verschillende noise cancelling-niveaus zult grijpen - een tikje meer of minder noise cancelling is eigenlijk zelden nodig - voelt de app toch voornamelijk aan als een toevoeging van héle praktische functies. Los van de verschillende noise cancelling-niveaus biedt de noise cancelling-knop op de headset zelf overigens ook nog een Ambient-modus, die het geluid rondom de gebruiker laat horen.

De trend van het onderweg gebruiken van je gameheadset zorgt voor ingenieuze oplossingen op het gebied van microfoontjes. Bij de nieuwe SteelSeries-headset kan de microfoon voor het eerst hélemaal in de oorschelp verdwijnen, terwijl de Epos Hybrid H3 een loskoppelbare headset heeft waarvan de verbinding op de headset na het loskoppelen is af te dekken met een matzwart plaatje. De Barracuda gaat nog een stapje verder: er zijn twee microfoontjes ingebouwd in de oorschelpen van de headset. Je ziet deze microfoontjes dus helemaal niet en dat maakt gebruik onderweg echt eenvoudig. Ze klinken daarnaast ook nog eens erg goed - een mooie oplossing van Razer.

Er zit nóg een functie verstopt onder de noise cancelling-knop: de Gaming Mode. Deze modus zorgt ervoor dat je via de Razer App de latency van de bluetoothverbinding kunt vertragen in een klein radius rondom de headset. Dat kost uiteraard iets meer batterijkracht en staat daarom niet standaard aan. In de praktijk blijkt dit erg goed te werken en biedt het een goede oplossing voor telefoongamers. Dat de batterijduur iets afneemt met deze modus aan is overigens geen groot probleem: als je voorzichtig omspringt met het inschakelen van de noise cancelling, gaat de Barracuda Pro op een volle lading ongeveer 35 tot 40 uur mee.

©GMRimport

De klank

Met de functionaliteit, bouwkwaliteit en gebruikservaring zit het dus wel goed, maar hoe klinkt de Barracuda Pro? Gelukkig ook niet verkeerd! Wat direct opvalt bij het beluisteren van muziek, is het brede stereobeeld. De headset klinkt groots en zet een indrukwekkend geluidsveld neer. Je kunt je echt helemaal inleven in de geluidswereld van een nummer en je mee laten voeren door de verschillende elementen.

De headset gaat vooral goed om met alternatieve pop en rockmuziek. Er is behoorlijk wat punch en verbazingwekkend veel definitie in het middenhoog, zonder dat de headset ooit schel gaat klinken. Bij het beluisteren van elektronische muziek valt op dat het laag behoorlijk stevig is aangezet. Hoewel het nooit echt overheerst, kan het bij sommige nummers wel voor de nodige geluidsdruk zorgen, wat sneller vermoeit dan je zou willen.

De Barracuda Pro blinkt voornamelijk uit in het neerzetten van een brede, diepe geluidswereld. Veel immersie dus. Dat maakt de headset dan ook heel geschikt voor openwereldgames. De goede lokalisatie helpt om de wereld tot leven te laten komen en de klankbalans legt daarnaast veel focus op omgevingsgeluid. De headset gaat echter ook probleemloos om met shooters. Chaotische en spectaculaire situaties worden overtuigend weergegeven. Desalniettemin ontbreekt het soms een klein beetje aan urgentie; échte snelheid in de klank blijft hier en daar achterwegen. Hoewel dat geen probleem is voor de gemiddelde gamer, zal de (semi)professionele gamer hier wellicht niet helemaal blij mee zijn.

©GMRimport

Concluderend

De Razer Barracuda Pro is precies wat hij wil zijn: een multi-inzetbare gameheadset die je probleemloos onderweg kunt gebruiken. Het ontwerp is mooi, strak en stevig en zowel de 2.4Ghz Wireless als bluetooth-verbinding is uitstekend. Daarnaast is deze headset echt van alle gemakken voorzien: van noise cancelling en ingebouwde microfoons tot bijbehorende app en schakelbare, low-latency-modus voor mobiele gamers. Alle uitgebreide functionaliteit richt zich wel voornamelijk op de gebruiker die de headset mee wil nemen onderweg. Dit is dan ook een uitstekende headset voor de casual gamer die zoekt naar een totaaloplossing. Hardcore gamers met een (semi)professionele insteek zijn misschien wat minder geholpen met de Barracuda Pro.

Fantastisch
Conclusie

De Razer Barracuda Pro is precies wat hij wil zijn: een multi-inzetbare gameheadset die je probleemloos onderweg kunt gebruiken. De headset is comfortabel, klinkt goed en is echt van alle gemakken voorzien. Dit is dan ook een uitstekende headset voor de casual gamer die zoekt naar een totaaloplossing. Hardcore gamers met een (semi)professionele insteek zijn misschien wat minder geholpen met de Barracuda Pro.

Plus- en minpunten
  • Een echte alleskunner, klinkt goed, comfort, stereobeeld en lokalisatie, microfoon helemaal ingebouwd in de oorschelp
  • Niet geschikt voor (semi)professionele gamers

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!