De Xbox Wireless Headset is degelijk en doeltreffend
Reviews

De Xbox Wireless Headset is degelijk en doeltreffend

Met de degelijke bouwkwaliteit, volledig draadloze verbinding en schappelijke prijs is de Xbox Wireless Headset een echt werkpaard. Is eenvoud troef of is Xbox’ eigen standaard niet helemaal waar fanatieke Xbox-gamers op zitten te wachten?

Xbox Wireless Headset €100,-

Verbinding: Xbox Wireless en bluetooth

Compatibiliteit: Hoofdzakelijk Xbox, maar middels bluetooth te verbinden aan een verschillende apparaten

RGB features: Nee

Batterijduur: 15 uur

De Xbox Wireless Headset is volledig draadloos compatibel met de Xbox One, Series X en S en, in combinatie met een Xbox wireless dongle, Windows 10. Daarnaast kun je de headset ook middels bluetooth met je telefoon of laptop verbinden. Deze headset is dan ook niet voorzien van een uitgebreide hoeveelheid accessoires: voor het prijskaartje van 100 euro vindt je in de doos alleen de headset zelf en een zeer korte usb-c naar -a-kabel voor het opladen. Dat opladen duurt ongeveer drie uur en daarmee kan de headset vijftien uur vooruit. Voor gamers met minder geduld: het is ook mogelijk om binnen een halfuurtje vier uur speelplezier in deze headset te laden.

©GMRimport

Bouwkwaliteit

Een van de eerste dingen die opvalt bij het oppakken van de Xbox Wireless headset, is de stevigheid. De gehele headset is gemaakt van hard, matzwart plastic en voelt aangenaam gewichtig aan. De oorschelpen zijn ruim opgezet en voorzien van een flinke laag memory foam. Dat maakt de oorkussens uitzonderlijk zacht en zorgt ervoor dat, ondanks de synthetische bekleding, de headset ook bij lange sessies redelijk comfortabel blijft. De oorkussens zijn daarnaast eenvoudig van de headset los te halen, zodat je ze kunt schoonmaken of vervangen.

De hoofdband van de headset is, evenals de oorschelpen, gemaakt van hard plastic en bekleed met een schappelijke laag memory foam. Dat maakt dat je de headset vrijwel niet voelt drukken bovenop je hoofd en de stevigheid van het harde plastic resulteert daarnaast in een aangename klemdruk. Het verstelmechaniek is eveneens volledig van plastic, maar bij het verstellen is een vertrouwenwekkende ratel te horen die doet vermoeden dat dit mechaniek een lange tijd mee zal gaan.

©GMRimport

Terug naar de oorschelpen, want er zijn op de buitenkant van deze headset uiteraard ook de nodige knoppen te vinden. De buitenkant van beide oorschelpen kan draaien en daarmee fungeren ze direct als volumeknop. De linkeroorschelp bestuurt de balans tussen de game- en het chat-geluid, terwijl de rechteroorschelp het algehele volume van de headset controleert. Daarnaast vind je op de linkeroorschelp nog een aan- en uitknop die eveneens dienst doet als pairing-knop en is aan deze oorschelp ook de microfoon verbonden.

De microfoon van de Xbox Wireless Headset is niet los te koppelen, maar wel te muten doormiddel van een klein knopje achterop de linkerschelp. In gemutete toestand brandt er een wit, indicatief ledlampje op het uiteinde van de microfoon. De microfoon voorziet prima in-game chatgeluid, maar heeft wel de kenmerkende, geknepen radio-achtige klank van gameheadsetmicrofoons: niet geschikt voor audio op je Twitch-kanaal dus.

Verbinding en software

Verbinding maken middels Xbox Wireless met zowel een daadwerkelijke Xbox als een Xbox wireless dongle op Windows 10 verloopt volledig probleemloos en uitzonderlijk vlot. Het is daarnaast mogelijk om met deze headset gelijktijdig een bluetooth-verbinding te maken met bijvoorbeeld je telefoon. Ook het maken van verbinding met bijvoorbeeld een iPhone verloopt probleemloos. Dat valt helaas niet te zeggen over het verbinden met een Macbook: zelfs na meerdere pogingen, inclusief het meerdere malen herstarten van zowel de headset als de Macbook, komt er geen bluetooth-verbinding tot stand.

©GMRimport

Je kunt diverse instellingen van deze headset besturen middels de Xbox Accessories App die voor zowel Windows 10 als Xbox beschikbaar is. Je krijgt hierin de controle over een equalizer die je, naast een aantal presets, vijf verschillende frequentiebanden laat instellen. De instellingen van deze equalizer blijven bewaard in de headset. Je kunt dus equalizer-instellingen maken op je Windows-pc die vervolgens automatisch worden meegenomen naar je Xbox. Het is helaas niet mogelijk om meerdere klankprofielen op te slaan: je zit gebonden aan één equalizer-instelling en je moet elke keer de bijbehorende applicatie openen om aanpassingen te maken. In deze applicatie vind je ook instellingen voor de auto-mute functie en helderheid van het mute-lampje van de microfoon en kun je het volume van de sidetone instellen. Daarnaast is de headset zowel op Windows als Xbox compatibel met Dolby Atmos-codec.

De klank

Tijdens het luisteren van muziek valt direct op dat de headset een behoorlijk onnatuurlijke nadruk legt op de frequenties in het laagmidden en het laagste gebied van het spectrum. Dat zorgt ervoor dat veel, voornamelijk elektronische, muziek behoorlijk dozig en met een overdreven nadruk op het sub vertaalt op de Xbox Wireless Headset. De geluidsdruk wordt bij muziek met veel artificieel laag – lage frequenties uit bijvoorbeeld synthesizers en drumcomputers – snel te hoog, waardoor er een vermoeiende luisterervaring ontstaat.

Wat wel gezegd moet worden is dat de headset een behoorlijk aangename en goed gebalanceerde hoeveelheid hoogfrequente informatie laat horen. Bij veel gameheadsets wordt een overdreven hoeveelheid laag aangevuld met een eveneens overdreven hoeveelheid hoog. Dat resulteert vervolgens in een zeer schelle klank. Bij de Xbox Wireless headset is dit niet het geval en het is dan ook goed mogelijk om met wat creatieve equalizer-ingrepen de klank van deze headset wat bij te sturen, zodat muziek iets beter vertaalt.

©GMRimport

Voor gaming blijkt de frequentiebalans van deze headset een stuk beter op zijn plaats. Het zware laag zorgt ervoor dat spectaculaire momenten extra veel impact maken en het goed gedefinieerde hoog resulteert in veel waarneembare details. Wat daarnaast ook positief in het oor springt, is de uitstekende lokalisatie van de headset. Het stereoveld voelt groots aan en je kunt erg intuïtief en snel op verschillende in-game audiocues reageren. De nadruk op het laagmidden valt tijdens het gamen iets minder negatief op. Deze nadruk zorgt in het geval van bijvoorbeeld openwereldgames eerder voor een extra nadruk op omgevingsgeluiden en dat maakt het makkelijker jezelf te verliezen in de game.

Wel heeft dit benadrukte midlaag nadelige effecten voor dialoog. Dialogen klinken namelijk behoorlijk wollig en het ontbreekt, niet alleen tijdens het gamen, maar zeker ook bij film, aan helderheid in het midden-hoog. Wat bij film extra opvalt, is dat het absolute sublaag in veel gevallen hier de dialoog ook nog eens in de weg zit. Desalniettemin is het, mede dankzij de goede afsluiting van omgevingsgeluid, goed mogelijk om je met deze headset te verliezen in een verhaal.

©GMRimport

Concluderend

Voorop staat dat de Xbox Wireless Headset iets te enthousiast is als het aankomt op het weergeven van (mid-)lage frequenties. Dat zorgt in veel gevallen in wolligheid, een dozige klank en een iets te enthousiaste hoeveelheid sublaag. Je kunt dit middels de equalizer wat bijsturen, bijvoorbeeld door 250Hz uit de klank te filteren, maar zelfs dan blijft er iets van deze wolligheid aanwezig. Desalniettemin presteert deze draadloze, zeer comfortabele headset redelijk goed als je bedenkt dat hij maar 100 euro kost. Het echte sublaag, hoewel veel, overdondert en zorgt voor een goede vertaling van spectaculaire momenten. De in-game lokalisatie is daarnaast uitstekend. Daar komt bij dat het opzetten van verbindingen met zowel de Xbox, Windows-pc’s als de meeste bluetooth-apparaten feilloos en snel gebeurt - Macbooks daargelaten.

De bouwkwaliteit van deze headset is uitstekend. Het harde plastic zorgt voor een degelijk gevoel en de headset heeft daarnaast een aangename zwaarte en stevige klemdruk. De schelpen zijn, ondanks de synthetische bekleding, dankzij hun ruime opzet en erg zachte memory foam ook bij lange sessies redelijk comfortabel. Ben je een Xbox-gamer die opzoek is naar een headset die perfect aansluit bij je console en goed is in dingen waarin een echte gameheadset goed in moet zijn – comfort, stevig ontwerp en snelle verbindingen – dan is deze headset voor zijn prijs een goede optie. Ben je echter een Xbox-gamer die naast het spelen graag van muziek en films geniet, is het wellicht beter om door te zoeken naar een andere optie.

Oké
Conclusie

De Xbox Wireless Headset is een prima gameheadset voor zijn prijs. Wanneer je echter opzoek bent naar een meer multi-inzetbare oplossing, is deze headset - met zijn overdaad aan lage frequenties - niet wat je zoekt.

Plus- en minpunten
  • Bouwkwaliteit, Lokalisatie
  • Te veel lage frequenties, Bluetooth verbindingsproblemen met Macbooks

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!