De Xbox Wireless Headset is degelijk en doeltreffend
Reviews

De Xbox Wireless Headset is degelijk en doeltreffend

Met de degelijke bouwkwaliteit, volledig draadloze verbinding en schappelijke prijs is de Xbox Wireless Headset een echt werkpaard. Is eenvoud troef of is Xbox’ eigen standaard niet helemaal waar fanatieke Xbox-gamers op zitten te wachten?

Xbox Wireless Headset €100,-

Verbinding: Xbox Wireless en bluetooth

Compatibiliteit: Hoofdzakelijk Xbox, maar middels bluetooth te verbinden aan een verschillende apparaten

RGB features: Nee

Batterijduur: 15 uur

De Xbox Wireless Headset is volledig draadloos compatibel met de Xbox One, Series X en S en, in combinatie met een Xbox wireless dongle, Windows 10. Daarnaast kun je de headset ook middels bluetooth met je telefoon of laptop verbinden. Deze headset is dan ook niet voorzien van een uitgebreide hoeveelheid accessoires: voor het prijskaartje van 100 euro vindt je in de doos alleen de headset zelf en een zeer korte usb-c naar -a-kabel voor het opladen. Dat opladen duurt ongeveer drie uur en daarmee kan de headset vijftien uur vooruit. Voor gamers met minder geduld: het is ook mogelijk om binnen een halfuurtje vier uur speelplezier in deze headset te laden.

©GMRimport

Bouwkwaliteit

Een van de eerste dingen die opvalt bij het oppakken van de Xbox Wireless headset, is de stevigheid. De gehele headset is gemaakt van hard, matzwart plastic en voelt aangenaam gewichtig aan. De oorschelpen zijn ruim opgezet en voorzien van een flinke laag memory foam. Dat maakt de oorkussens uitzonderlijk zacht en zorgt ervoor dat, ondanks de synthetische bekleding, de headset ook bij lange sessies redelijk comfortabel blijft. De oorkussens zijn daarnaast eenvoudig van de headset los te halen, zodat je ze kunt schoonmaken of vervangen.

De hoofdband van de headset is, evenals de oorschelpen, gemaakt van hard plastic en bekleed met een schappelijke laag memory foam. Dat maakt dat je de headset vrijwel niet voelt drukken bovenop je hoofd en de stevigheid van het harde plastic resulteert daarnaast in een aangename klemdruk. Het verstelmechaniek is eveneens volledig van plastic, maar bij het verstellen is een vertrouwenwekkende ratel te horen die doet vermoeden dat dit mechaniek een lange tijd mee zal gaan.

©GMRimport

Terug naar de oorschelpen, want er zijn op de buitenkant van deze headset uiteraard ook de nodige knoppen te vinden. De buitenkant van beide oorschelpen kan draaien en daarmee fungeren ze direct als volumeknop. De linkeroorschelp bestuurt de balans tussen de game- en het chat-geluid, terwijl de rechteroorschelp het algehele volume van de headset controleert. Daarnaast vind je op de linkeroorschelp nog een aan- en uitknop die eveneens dienst doet als pairing-knop en is aan deze oorschelp ook de microfoon verbonden.

De microfoon van de Xbox Wireless Headset is niet los te koppelen, maar wel te muten doormiddel van een klein knopje achterop de linkerschelp. In gemutete toestand brandt er een wit, indicatief ledlampje op het uiteinde van de microfoon. De microfoon voorziet prima in-game chatgeluid, maar heeft wel de kenmerkende, geknepen radio-achtige klank van gameheadsetmicrofoons: niet geschikt voor audio op je Twitch-kanaal dus.

Verbinding en software

Verbinding maken middels Xbox Wireless met zowel een daadwerkelijke Xbox als een Xbox wireless dongle op Windows 10 verloopt volledig probleemloos en uitzonderlijk vlot. Het is daarnaast mogelijk om met deze headset gelijktijdig een bluetooth-verbinding te maken met bijvoorbeeld je telefoon. Ook het maken van verbinding met bijvoorbeeld een iPhone verloopt probleemloos. Dat valt helaas niet te zeggen over het verbinden met een Macbook: zelfs na meerdere pogingen, inclusief het meerdere malen herstarten van zowel de headset als de Macbook, komt er geen bluetooth-verbinding tot stand.

©GMRimport

Je kunt diverse instellingen van deze headset besturen middels de Xbox Accessories App die voor zowel Windows 10 als Xbox beschikbaar is. Je krijgt hierin de controle over een equalizer die je, naast een aantal presets, vijf verschillende frequentiebanden laat instellen. De instellingen van deze equalizer blijven bewaard in de headset. Je kunt dus equalizer-instellingen maken op je Windows-pc die vervolgens automatisch worden meegenomen naar je Xbox. Het is helaas niet mogelijk om meerdere klankprofielen op te slaan: je zit gebonden aan één equalizer-instelling en je moet elke keer de bijbehorende applicatie openen om aanpassingen te maken. In deze applicatie vind je ook instellingen voor de auto-mute functie en helderheid van het mute-lampje van de microfoon en kun je het volume van de sidetone instellen. Daarnaast is de headset zowel op Windows als Xbox compatibel met Dolby Atmos-codec.

De klank

Tijdens het luisteren van muziek valt direct op dat de headset een behoorlijk onnatuurlijke nadruk legt op de frequenties in het laagmidden en het laagste gebied van het spectrum. Dat zorgt ervoor dat veel, voornamelijk elektronische, muziek behoorlijk dozig en met een overdreven nadruk op het sub vertaalt op de Xbox Wireless Headset. De geluidsdruk wordt bij muziek met veel artificieel laag – lage frequenties uit bijvoorbeeld synthesizers en drumcomputers – snel te hoog, waardoor er een vermoeiende luisterervaring ontstaat.

Wat wel gezegd moet worden is dat de headset een behoorlijk aangename en goed gebalanceerde hoeveelheid hoogfrequente informatie laat horen. Bij veel gameheadsets wordt een overdreven hoeveelheid laag aangevuld met een eveneens overdreven hoeveelheid hoog. Dat resulteert vervolgens in een zeer schelle klank. Bij de Xbox Wireless headset is dit niet het geval en het is dan ook goed mogelijk om met wat creatieve equalizer-ingrepen de klank van deze headset wat bij te sturen, zodat muziek iets beter vertaalt.

©GMRimport

Voor gaming blijkt de frequentiebalans van deze headset een stuk beter op zijn plaats. Het zware laag zorgt ervoor dat spectaculaire momenten extra veel impact maken en het goed gedefinieerde hoog resulteert in veel waarneembare details. Wat daarnaast ook positief in het oor springt, is de uitstekende lokalisatie van de headset. Het stereoveld voelt groots aan en je kunt erg intuïtief en snel op verschillende in-game audiocues reageren. De nadruk op het laagmidden valt tijdens het gamen iets minder negatief op. Deze nadruk zorgt in het geval van bijvoorbeeld openwereldgames eerder voor een extra nadruk op omgevingsgeluiden en dat maakt het makkelijker jezelf te verliezen in de game.

Wel heeft dit benadrukte midlaag nadelige effecten voor dialoog. Dialogen klinken namelijk behoorlijk wollig en het ontbreekt, niet alleen tijdens het gamen, maar zeker ook bij film, aan helderheid in het midden-hoog. Wat bij film extra opvalt, is dat het absolute sublaag in veel gevallen hier de dialoog ook nog eens in de weg zit. Desalniettemin is het, mede dankzij de goede afsluiting van omgevingsgeluid, goed mogelijk om je met deze headset te verliezen in een verhaal.

©GMRimport

Concluderend

Voorop staat dat de Xbox Wireless Headset iets te enthousiast is als het aankomt op het weergeven van (mid-)lage frequenties. Dat zorgt in veel gevallen in wolligheid, een dozige klank en een iets te enthousiaste hoeveelheid sublaag. Je kunt dit middels de equalizer wat bijsturen, bijvoorbeeld door 250Hz uit de klank te filteren, maar zelfs dan blijft er iets van deze wolligheid aanwezig. Desalniettemin presteert deze draadloze, zeer comfortabele headset redelijk goed als je bedenkt dat hij maar 100 euro kost. Het echte sublaag, hoewel veel, overdondert en zorgt voor een goede vertaling van spectaculaire momenten. De in-game lokalisatie is daarnaast uitstekend. Daar komt bij dat het opzetten van verbindingen met zowel de Xbox, Windows-pc’s als de meeste bluetooth-apparaten feilloos en snel gebeurt - Macbooks daargelaten.

De bouwkwaliteit van deze headset is uitstekend. Het harde plastic zorgt voor een degelijk gevoel en de headset heeft daarnaast een aangename zwaarte en stevige klemdruk. De schelpen zijn, ondanks de synthetische bekleding, dankzij hun ruime opzet en erg zachte memory foam ook bij lange sessies redelijk comfortabel. Ben je een Xbox-gamer die opzoek is naar een headset die perfect aansluit bij je console en goed is in dingen waarin een echte gameheadset goed in moet zijn – comfort, stevig ontwerp en snelle verbindingen – dan is deze headset voor zijn prijs een goede optie. Ben je echter een Xbox-gamer die naast het spelen graag van muziek en films geniet, is het wellicht beter om door te zoeken naar een andere optie.

Oké
Conclusie

De Xbox Wireless Headset is een prima gameheadset voor zijn prijs. Wanneer je echter opzoek bent naar een meer multi-inzetbare oplossing, is deze headset - met zijn overdaad aan lage frequenties - niet wat je zoekt.

Plus- en minpunten
  • Bouwkwaliteit, Lokalisatie
  • Te veel lage frequenties, Bluetooth verbindingsproblemen met Macbooks

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sword of the Necromancer: Resurrection komt op 23 januari uit
Nieuws

Sword of the Necromancer: Resurrection komt op 23 januari uit

Op alle moderne consoles en Steam

Sword of the Necromancer: Resurrection, de remake van Sword of the Necromancer, is vanaf 23 januari 2025 beschikbaar op pc en consoles.

Dat heeft ontwikkelaar Grimorio of Games aangekondigd. De remake van de in 2021 verschenen game plaatst de game in een driedimensionale spelwereld, wat ook weer nieuwe gameplaymechanieken met zich meebrengt.

Sword of the Necromancer: Resurrection wordt omschreven als een 'dungeon crawler actie-rpg' met procedureel gegenereerde elementen. Het unieke aspect van de reeks is dat verslagen vijanden weer tot leven gewekt kunnen worden om ze aan de zijde van de speler te laten vechten.

Sword of the Necromancer: Resurrection komt naar PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, Nintendo Switch en Steam. Hieronder is een nieuwe trailer te zien. Grimorio of Games werkt ondertussen ook aan een vervolg genaamd Sword of the Necromancer: Revenant, maar daar is nog geen releasedatum van bekend.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Shadow the Hedgehog nu speelbaar in Sonic Dream Team
Nieuws

Shadow the Hedgehog nu speelbaar in Sonic Dream Team

Het personage heeft een grote rol in aankomende film Sonic the Hedgehog 3

Middels een gratis update is het personage Shadow the Hedgehog speelbaar gesteld in de mobiele game Sonic Dream Team.

Shadow heeft daarbij zijn eigen, unieke krachten gecentreerd rondom Chaos. Zo kan hij Chaos Control en Chaos Shift gebruiken, bijvoorbeeld om vijanden en objecten in de omgeving op een plek vast te zetten.

Shadow kan ontgrendeld worden om in Adventure-modus te gebruiken door de uitdagingen van Tails uit te behalen. Verder zijn er zes beeldjes gebaseerd op Shadow om te verzamelen, is de tutorial aangepast en zijn er nieuwe muzieknummers toegevoegd.

De toevoeging van Shadow is geen verrassing: het personage speelt een grote rol in de op 26 december in de bioscoop te verschijnen film Sonic the Hedgehog 3. Daarin wordt hij van stem voorzien door The Matrix- en Cyberpunk 2077-acteur Keanu Reeves.

Het eind vorig jaar op Apple Arcade uitgekomen Sonic Dream Team biedt 3D-platformactie waarbij spelers naast Shadow ook Sonic, Tails, Knuckles, Amy, Rouge en Cream kunnen besturen. Het verhaal draait om Dr. Eggman die de Reverie steelt, een eeuwenoud apparaat waarmee dromen werkelijkheid worden. Logischerwijs wil de slechterik dit gebruiken om de wereld te veroveren, en het is aan Sonic en zijn vrienden om dit tegen te houden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!