De Xbox Wireless Headset is degelijk en doeltreffend
Reviews

De Xbox Wireless Headset is degelijk en doeltreffend

Met de degelijke bouwkwaliteit, volledig draadloze verbinding en schappelijke prijs is de Xbox Wireless Headset een echt werkpaard. Is eenvoud troef of is Xbox’ eigen standaard niet helemaal waar fanatieke Xbox-gamers op zitten te wachten?

Xbox Wireless Headset €100,-

Verbinding: Xbox Wireless en bluetooth

Compatibiliteit: Hoofdzakelijk Xbox, maar middels bluetooth te verbinden aan een verschillende apparaten

RGB features: Nee

Batterijduur: 15 uur

De Xbox Wireless Headset is volledig draadloos compatibel met de Xbox One, Series X en S en, in combinatie met een Xbox wireless dongle, Windows 10. Daarnaast kun je de headset ook middels bluetooth met je telefoon of laptop verbinden. Deze headset is dan ook niet voorzien van een uitgebreide hoeveelheid accessoires: voor het prijskaartje van 100 euro vindt je in de doos alleen de headset zelf en een zeer korte usb-c naar -a-kabel voor het opladen. Dat opladen duurt ongeveer drie uur en daarmee kan de headset vijftien uur vooruit. Voor gamers met minder geduld: het is ook mogelijk om binnen een halfuurtje vier uur speelplezier in deze headset te laden.

©GMRimport

Bouwkwaliteit

Een van de eerste dingen die opvalt bij het oppakken van de Xbox Wireless headset, is de stevigheid. De gehele headset is gemaakt van hard, matzwart plastic en voelt aangenaam gewichtig aan. De oorschelpen zijn ruim opgezet en voorzien van een flinke laag memory foam. Dat maakt de oorkussens uitzonderlijk zacht en zorgt ervoor dat, ondanks de synthetische bekleding, de headset ook bij lange sessies redelijk comfortabel blijft. De oorkussens zijn daarnaast eenvoudig van de headset los te halen, zodat je ze kunt schoonmaken of vervangen.

De hoofdband van de headset is, evenals de oorschelpen, gemaakt van hard plastic en bekleed met een schappelijke laag memory foam. Dat maakt dat je de headset vrijwel niet voelt drukken bovenop je hoofd en de stevigheid van het harde plastic resulteert daarnaast in een aangename klemdruk. Het verstelmechaniek is eveneens volledig van plastic, maar bij het verstellen is een vertrouwenwekkende ratel te horen die doet vermoeden dat dit mechaniek een lange tijd mee zal gaan.

©GMRimport

Terug naar de oorschelpen, want er zijn op de buitenkant van deze headset uiteraard ook de nodige knoppen te vinden. De buitenkant van beide oorschelpen kan draaien en daarmee fungeren ze direct als volumeknop. De linkeroorschelp bestuurt de balans tussen de game- en het chat-geluid, terwijl de rechteroorschelp het algehele volume van de headset controleert. Daarnaast vind je op de linkeroorschelp nog een aan- en uitknop die eveneens dienst doet als pairing-knop en is aan deze oorschelp ook de microfoon verbonden.

De microfoon van de Xbox Wireless Headset is niet los te koppelen, maar wel te muten doormiddel van een klein knopje achterop de linkerschelp. In gemutete toestand brandt er een wit, indicatief ledlampje op het uiteinde van de microfoon. De microfoon voorziet prima in-game chatgeluid, maar heeft wel de kenmerkende, geknepen radio-achtige klank van gameheadsetmicrofoons: niet geschikt voor audio op je Twitch-kanaal dus.

Verbinding en software

Verbinding maken middels Xbox Wireless met zowel een daadwerkelijke Xbox als een Xbox wireless dongle op Windows 10 verloopt volledig probleemloos en uitzonderlijk vlot. Het is daarnaast mogelijk om met deze headset gelijktijdig een bluetooth-verbinding te maken met bijvoorbeeld je telefoon. Ook het maken van verbinding met bijvoorbeeld een iPhone verloopt probleemloos. Dat valt helaas niet te zeggen over het verbinden met een Macbook: zelfs na meerdere pogingen, inclusief het meerdere malen herstarten van zowel de headset als de Macbook, komt er geen bluetooth-verbinding tot stand.

©GMRimport

Je kunt diverse instellingen van deze headset besturen middels de Xbox Accessories App die voor zowel Windows 10 als Xbox beschikbaar is. Je krijgt hierin de controle over een equalizer die je, naast een aantal presets, vijf verschillende frequentiebanden laat instellen. De instellingen van deze equalizer blijven bewaard in de headset. Je kunt dus equalizer-instellingen maken op je Windows-pc die vervolgens automatisch worden meegenomen naar je Xbox. Het is helaas niet mogelijk om meerdere klankprofielen op te slaan: je zit gebonden aan één equalizer-instelling en je moet elke keer de bijbehorende applicatie openen om aanpassingen te maken. In deze applicatie vind je ook instellingen voor de auto-mute functie en helderheid van het mute-lampje van de microfoon en kun je het volume van de sidetone instellen. Daarnaast is de headset zowel op Windows als Xbox compatibel met Dolby Atmos-codec.

De klank

Tijdens het luisteren van muziek valt direct op dat de headset een behoorlijk onnatuurlijke nadruk legt op de frequenties in het laagmidden en het laagste gebied van het spectrum. Dat zorgt ervoor dat veel, voornamelijk elektronische, muziek behoorlijk dozig en met een overdreven nadruk op het sub vertaalt op de Xbox Wireless Headset. De geluidsdruk wordt bij muziek met veel artificieel laag – lage frequenties uit bijvoorbeeld synthesizers en drumcomputers – snel te hoog, waardoor er een vermoeiende luisterervaring ontstaat.

Wat wel gezegd moet worden is dat de headset een behoorlijk aangename en goed gebalanceerde hoeveelheid hoogfrequente informatie laat horen. Bij veel gameheadsets wordt een overdreven hoeveelheid laag aangevuld met een eveneens overdreven hoeveelheid hoog. Dat resulteert vervolgens in een zeer schelle klank. Bij de Xbox Wireless headset is dit niet het geval en het is dan ook goed mogelijk om met wat creatieve equalizer-ingrepen de klank van deze headset wat bij te sturen, zodat muziek iets beter vertaalt.

©GMRimport

Voor gaming blijkt de frequentiebalans van deze headset een stuk beter op zijn plaats. Het zware laag zorgt ervoor dat spectaculaire momenten extra veel impact maken en het goed gedefinieerde hoog resulteert in veel waarneembare details. Wat daarnaast ook positief in het oor springt, is de uitstekende lokalisatie van de headset. Het stereoveld voelt groots aan en je kunt erg intuïtief en snel op verschillende in-game audiocues reageren. De nadruk op het laagmidden valt tijdens het gamen iets minder negatief op. Deze nadruk zorgt in het geval van bijvoorbeeld openwereldgames eerder voor een extra nadruk op omgevingsgeluiden en dat maakt het makkelijker jezelf te verliezen in de game.

Wel heeft dit benadrukte midlaag nadelige effecten voor dialoog. Dialogen klinken namelijk behoorlijk wollig en het ontbreekt, niet alleen tijdens het gamen, maar zeker ook bij film, aan helderheid in het midden-hoog. Wat bij film extra opvalt, is dat het absolute sublaag in veel gevallen hier de dialoog ook nog eens in de weg zit. Desalniettemin is het, mede dankzij de goede afsluiting van omgevingsgeluid, goed mogelijk om je met deze headset te verliezen in een verhaal.

©GMRimport

Concluderend

Voorop staat dat de Xbox Wireless Headset iets te enthousiast is als het aankomt op het weergeven van (mid-)lage frequenties. Dat zorgt in veel gevallen in wolligheid, een dozige klank en een iets te enthousiaste hoeveelheid sublaag. Je kunt dit middels de equalizer wat bijsturen, bijvoorbeeld door 250Hz uit de klank te filteren, maar zelfs dan blijft er iets van deze wolligheid aanwezig. Desalniettemin presteert deze draadloze, zeer comfortabele headset redelijk goed als je bedenkt dat hij maar 100 euro kost. Het echte sublaag, hoewel veel, overdondert en zorgt voor een goede vertaling van spectaculaire momenten. De in-game lokalisatie is daarnaast uitstekend. Daar komt bij dat het opzetten van verbindingen met zowel de Xbox, Windows-pc’s als de meeste bluetooth-apparaten feilloos en snel gebeurt - Macbooks daargelaten.

De bouwkwaliteit van deze headset is uitstekend. Het harde plastic zorgt voor een degelijk gevoel en de headset heeft daarnaast een aangename zwaarte en stevige klemdruk. De schelpen zijn, ondanks de synthetische bekleding, dankzij hun ruime opzet en erg zachte memory foam ook bij lange sessies redelijk comfortabel. Ben je een Xbox-gamer die opzoek is naar een headset die perfect aansluit bij je console en goed is in dingen waarin een echte gameheadset goed in moet zijn – comfort, stevig ontwerp en snelle verbindingen – dan is deze headset voor zijn prijs een goede optie. Ben je echter een Xbox-gamer die naast het spelen graag van muziek en films geniet, is het wellicht beter om door te zoeken naar een andere optie.

Oké
Conclusie

De Xbox Wireless Headset is een prima gameheadset voor zijn prijs. Wanneer je echter opzoek bent naar een meer multi-inzetbare oplossing, is deze headset - met zijn overdaad aan lage frequenties - niet wat je zoekt.

Plus- en minpunten
  • Bouwkwaliteit, Lokalisatie
  • Te veel lage frequenties, Bluetooth verbindingsproblemen met Macbooks

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Xbox-reclame toont dat alle schermen een Xbox kunnen zijn
Nieuws

Nieuwe Xbox-reclame toont dat alle schermen een Xbox kunnen zijn

Microsoft wil Xbox op zoveel mogelijk plekken beschikbaar stellen

Microsoft heeft een nieuwe marketingcampagne gelanceerd om duidelijk te maken dat op Xbox gamen op meer manieren kan dan louter op een spelcomputer.

De reclamespot kan hieronder bekeken worden, en Microsoft vertelt op Xbox Wire meer over de campagne. In de reclame zijn verschillende apparaten te zien om Xbox-games te spelen, van een Xbox Series X-console tot een pc-handheld en smartphone.

Microsoft: "We bouwen een toekomst die draait om spelerskeuze - waar mensen op de manier waarop ze maar willen hun favoriete games kunnen spelen, nieuwe avonturen kunnen ontdekken en met vrienden in contact kunnen komen."

"We geloven dat games makkelijk en voor iedereen toegankelijk moeten zijn", zo vervolgt het bedrijf. "Dus of je nou een Xbox-console hebt, op pc speelt, of via een Samsung Smart TV, handhelds, mobiele telefoons, Amazon Fire TV, of een Meta Quest-headset met Game Pass Ultimate: je kunt met Xbox spelen."

De marketingcampagne is geen grote verrassing: Microsoft communiceert dit jaar regelmatig naar buiten dat het bedrijf wil dat mensen op zoveel mogelijk manieren hun games kunnen spelen. Dat komt overeen met de huidige strategie van het bedrijf: games van studio's die eigendom zijn van Microsoft, waaronder Call of Duty en Minecraft, zijn bijvoorbeeld ook speelbaar op andere consoles. Gisteren vertelde Xbox-baas Phil Spencer nog dat er geen limiet is aan de Xbox-games die naar concurrerende platforms kunnen komen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Valve-kenner lijkt overtuigd van komst Half-Life 3
Nieuws

Valve-kenner lijkt overtuigd van komst Half-Life 3

'HLX' zou al een aantal jaar in ontwikkeling zijn

Gabe Follower, een YouTuber die Valve nauwlettend in de gaten houdt, lijkt het zeker te weten: Valve werkt aan Half-Life 3.

In een video van een kwartier zet de YouTuber uiteen dat Valve al geruime tijd getalenteerde mensen uit de game-industrie en modders aanneemt - onder andere mensen die aan Red Dead Redemption en Fortnite hebben gewerkt - en beginnen er steeds meer hints online te verschijnen die naar het bestaan van Half-Life 3 hinten.

Zo zijn in codes op Steam steeds meer vermeldingen van 'HLVR' (dat staat voor Half-Life VR, oftewel het in 2020 uitgekomen Half-Life: Alyx) veranderd in'HLX'. Dit zou de codenaam zijn voor Half-Life 3. Daarbij zouden er diverse updates aan de Source 2-engine zijn uitgebracht die hinten naar dynamisch weer, realistischer NPC-gedrag en nieuwe voertuigen.

Gabe Follower claimt dat Valve eerdere pogingen om Half-Life 3 te ontwikkelen heeft afgeschoten omdat de technologie nog niet ver genoeg gevorderd was voor de plannen die het bedrijf voor een eventueel vervolg had. Gezien de aanpassingen aan de Source 2-engine zou de technologie hedendaags mogelijk wel op het gewenste niveau zijn.

De YouTuber is overigens niet de enige die er van overtuigd lijkt dat Half-Life 3 in ontwikkeling is. Afgelopen zomer claimde Valve-expert Tyler McVicker al hetzelfde. Ook hij maakte melding van de projectnaam HLX, alsmede 'Project White Sands'.

Overigens zijn sommige fans het wachten op een game die het verhaal van Half-Life 2: Episode 2 voortzet beu. Zij werken dan ook aan een onofficieel vervolg genaamd Project Borealis. Eerder deze week is daar een gratis proloog van uitgekomen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!