De Turtle Beach Recon 500 presteert op klankgebied ver boven zijn prijs
Nieuws

De Turtle Beach Recon 500 presteert op klankgebied ver boven zijn prijs

De nieuwe Turtle Beach Recon 500 betreft een van de nieuwste toevoegingen aan het assortiment en is, vanwege zijn schappelijke prijs van 70 euro, een budgetheadset te noemen. De lage prijs zie je wellicht terug in de beperkte uitrusting: een minijackaansluiting en geen aanvullende software. Daar staat echter tegenover dat de headset wel beschikt over door Turtle Beach ontwikkelde, splinternieuwe Eclipse Dual Drivers. Voordat we gaan luisteren, kijken we uiteraard eerst naar de bouwkwaliteit van deze gamingheadset.

De nieuwe Turtle Beach Recon 500 betreft een van de nieuwste toevoegingen aan het assortiment en is, vanwege zijn schappelijke prijs van 70 euro, een budgetheadset te noemen. De lage prijs zie je wellicht terug in de beperkte uitrusting: een minijackaansluiting en geen aanvullende software. Daar staat echter tegenover dat de headset wel beschikt over door Turtle Beach ontwikkelde, splinternieuwe Eclipse Dual Drivers. Voordat we gaan luisteren, kijken we uiteraard eerst naar de bouwkwaliteit van deze gamingheadset.

Turtle Beach Recon 500

Verbinding:

Compatibiliteit:

RGB features:

€70,-

Minijack

Ieder platform met een minijackingang

Nee

©GMRimport

Bouwkwaliteit

Wat direct opvalt als je de Turtle Beach Recon 500 uitpakt, is dat het uitstekend gesteld is met de bouwkwaliteit. De headset is volledig gemaakt van hard plastic dat in de hoofdband ook nog eens verstevigd is met metaal. De verschillende scharnieren en ook het verstelsysteem ogen en voelen degelijk en komen duurzaam over. Ondanks het zeer degelijke ontwerp, is de Recon 500 gelukkig geen zwaargewicht.

De oorschelpen zijn zeer ruim opgezet. Waarschijnlijk deels met het oog op draagcomfort, maar ook omdat deze headset is uitgerust met 60mm-drivers - daarover later meer. Hoewel de oorkussens behoorlijk zacht aanvoelen en zijn bekleed met een ademende stof, zorgt de klemdruk van de Recon 500 toch voor een behoorlijk aanwezig draaggevoel. Dat wil niet zeggen dat de headset oncomfortabel is, maar na anderhalf uur wordt het allemaal wel wat drukkend en warm.

Wat direct opvalt als je de Turtle Beach Recon 500 uitpakt, is dat het uitstekend gesteld is met de bouwkwaliteit.

-

De eerdergenoemde scharnierpunten zorgen ervoor dat de oorschelpen zowel licht kunnen kantelen als 90 graden kunnen draaien. Zo kun je de Recon 500 ook om je nek laten rusten. Turtle Beach noemt deze headset verder ‘multiplatform’, een pakkende marketingterm voor ‘uitgerust met minijackkabel’. De minjackkabel is iets langer dan een meter en helaas niet los te koppelen. Game je op een desktop-pc, dan zul je dus wellicht nog moeten investeren in een minijackverlengkabel.

Je kunt de Recon 500 dankzij de minijackaansluiting dus overal inpluggen. Je vindt op de linker oorschelp van deze headset dan ook geen uitgebreide knopcontrole; er is hier alleen ruimte voor een volumewiel en een microfoonmuteknop. De loskoppelbare microfoon van de Recon 500 klinkt daarbij erg goed. Als streamer of contentmaker voldoet de microfoon waarschijnlijk niet aan al je wensen, maar hij klinkt een stuk beter dan de gemiddelde headsetmicrofoon - redelijk gebalanceerd en voller dan je zou verwachten. Wel blijft de kenmerkende, telefoon-achtige ondertoon hoorbaar.

©GMRimport

60 millimeter dual drivers

We stipten eerder al even de grote oorschelpen aan. In deze grote oorschelpen zitten de nieuwe, door Turtle Beach zelf ontworpen, 60mm-Eclipse Dual Drivers. Voor een gameheadset zijn dat behoorlijk grote drivers. Dat heeft als voordeel dat ze hoogstwaarschijnlijk wat beter omgaan met laagfrequente informatie. De ‘dual’-noemer duidt daarnaast aan dat er twee aparte drivers zijn: een voor de laagfrequente informatie en een voor de hogere frequenties. Dat leidt in theorie tot meer precisie in de klank.

In de praktijk is het altijd de vraag of zo’n nieuw ontwerp daadwerkelijk goed uitpakt; gelukkig blijkt dit bij de Recon 500 wel het geval. Bij het luisteren van muziek hoor je direct de positieve effecten van de 60mm-dual drivers: het laag klinkt groot, strak en precies zonder het hoog in de weg te zitten. Zelfs op hogere volumes blijft de headset behoorlijk muzikaal en open klinken.

Een bijkomend voordeel van de grote drivers, en de klank die ze met zich meebrengen, is dat deze headset zich verbazingwekkend goed laat lenen voor een breed scala aan verschillende genres. Vaak weten gamingheadsets zich alleen goed te houden bij modernere muziek, maar vallen indiebandjes of klassieke muziek totaal in het water - niet bij de Recon 500. Verwacht geen absolute hi-fi luisterervaring, maar wel eentje die zijn prijs ver ontstijgt.

©GMRimport

Tijdens het gamen leveren de 60mm-drivers een behoorlijke impact. Bij actiegames resulteert dat in een aangename nadruk op spectaculaire in-game momenten en tussenfilmpjes. Ontploffingen, machinegeweren en gierende banden; ze klinken stuk voor stuk overtuigend. Het detail in de klank resulteert daarnaast in de mogelijkheid om snel in-game beslissingen te maken en je volledig mee te laten voeren in de gameplay.

Ook met de lokalisatie is het prima gesteld. Bij het luisteren van muziek resulteert dat in een breed klinkende geluidswereld en in-game geeft het je de mogelijkheid heel snel beslissingen te maken. Het enige kleine kritiekpunt wat we tijdens onze testperiode op geluidsgebied kunnen vinden, is het feit dat de Recon 500 behoorlijk veel geluid naar buiten lekt. Mocht je naast iemand op de bank zitten te gamen, dan kan die persoon eenvoudig meegenieten.

Ontploffingen, machinegeweren en gierende banden; ze klinken stuk voor stuk overtuigend.

-

Concluderend

Toch is de Turtle Beach Recon 500 een uitzonderlijke headset voor zijn prijs; het is met afstand de beste budgetheadset die we tot nu toe hebben getest en hij kan zich, op klankgebied, moeiteloos meten met headsets in hogere prijsklassen. Wel is deze headset behoorlijk eenvoudig. Dat maakt de Recon 500 perfect voor de gamer met een kleinere portemonnee, die van muziek houdt en geen waarde hecht aan surround sound-achtige gimmicks of rgb-verlichting.

Uitstekend
Conclusie

Het Amerikaanse Turtle Beach bouwt al sinds 1990 audioapparatuur. Het begon in de professionele studiomarkt, maar sinds 2005 richt het bedrijf zich voornamelijk op gamingaudio. Dat heeft al een aantal uitzonderlijk goede headsets opgeleverd.

Plus- en minpunten
  • Klank, lokalisatie, bouwkwaliteit
  • Drukkend draaggevoel na zo’n anderhalf uur

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error