De Turtle Beach Atlas Aero richt zich op gimmicks en aanpasbaarheid
Reviews

De Turtle Beach Atlas Aero richt zich op gimmicks en aanpasbaarheid

Turtle Beach is begonnen in de pro-audio en dat resulteert over het algemeen in gameheadsets die open en precies klinken. De Turtle Beach Atlas Aero Wireless Pc Gaming Headset voegt hier ook nog eens een behoorlijke hoeveelheid gimmicks aan toe.

Turtle Beach Atlas Aero

Verbinding:

Compatibiliteit:



RGB-features:

Batterijduur:

€150,-

2.4Ghz Wireless en minijack

Hoofdzakelijk Windows pc’s, maar middels minijack vrijwel ieder ander platform (je raakt hierbij wel features kwijt).


Nee

30 uur

Allereerst is deze headset hoofdzakelijk draadloos en te verbinden met Windows pc’s. Vind je het echter geen probleem om een kabel te gebruiken, dan kun je de headset middels minijack met vrijwel ieder ander platform verbinden. Je raakt hierbij wel een groot deel van de functionaliteit kwijt, want de Atlas Aero moet het hebben van zijn software: Superhuman Hearing, Waves NX 3D Sound, meerdere equalizers en programmeerbare knoppen.

Je kunt dus een hoop kanten op met deze headset. De prijs van 150 euro valt als je naar de mogelijkheden kijkt eigenlijk wel mee. Voordat we kijken naar wat deze softwaremogelijkheden in de praktijk allemaal toevoegen en, belangrijker nog, hoe de headset klinkt, nemen we eerst de bouwkwaliteit onder de loep.

©GMRimport

Bouwkwaliteit

De Turtle Beach Atlas Aero is behoorlijk potig; alles aan deze headset is groots opgezet. De oorschelpen en kussens zijn ongelofelijk dik, maar vallen qua zachtheid helaas iets tegen. Wel zorgt de grootse opzet ervoor dat ze volledig over je oren vallen en dat de speakers in de schelpen ver van je oren zitten. De bekleding is daarnaast eveneens een succes: op de buitenkant van de oorschelpen vind je makkelijk te reinigen, synthetisch leer en aan de binnenkant een stof die het meest doet denken aan sportkleding.

De hoofdband is ook luchtig bekleed, maar wel wat dunner en stugger. Gelukkig heeft dit geen implicaties voor het draagcomfort. De hoofdband is daarnaast volledig gemaakt van metaal. Dat maakt, in combinatie met de meerdere, stevig aanvoelende scharnierpunten, dat de headset oogt als een tank. Ondanks deze uitstraling en het feit dat er een batterij aan boord is, blijft het gewicht beperkt. Dat zorgt ervoor dat de Atlas Aero tot zo’n twee uur achter elkaar behoorlijk comfortabel blijft zitten.

Voordat we kijken naar alle knoppen die je kunt vinden op de rechteroorschelp, kijken we eerst naar een simpele, maar welkome feature die je op de linkerschelp vindt: een kleine uitsparing waar je de dongle in kunt stoppen. Zo blijft de dongle mooi op z’n plek zitten als je de headset opvouwt en raak je hem nooit meer kwijt. Een kanttekening bij de dongle is dat de draadloze 2.4Ghz-verbinding wat minder ver rijkt dan je wellicht hoopt. Van de woonkamer naar de keuken lopen en doorpraten op Discord is er dus niet bij.

©GMRimport

Knoppen en microfoon

Op de rechteroorschelp vind je onder andere twee volumewieltjes waarvan een voor de game-chat-balans is en de ander voor het totale volume. Ook zijn er twee drukknoppen: een voor het in- en uitschakelen van de headset en een macro-knop. In de bijbehorende software kun je deze knop zelf een functie toewijzen. Naast een mini-usb-ingang voor het opladen van de headset zijn er eveneens twee minijackingangen: een voor de loskoppelbare microfoon en een voor het aansluiten van de headset.

De microfoon valt wat tegen. De klank is, net als bij veel headsetmicrofoons het geval is, iets geknepen en telefoonachtig. Wat vooral in het oor springt, is de vervorming die je soms terug hoort in het middenhoog. De medeklinkers komen daarnaast behoorlijk schel naar voren. Er zijn in de bijbehorende software een hoop instellingen die invloed hebben op de microfoonklank, maar die kunnen er ook niet een echt overtuigend klinkende microfoon van maken.

©GMRimport

De klank

Bij het beluisteren van muziek valt vooral de ietwat onrustige respons op. Er is een onnatuurlijke nadruk in het middenlaag die de headset een beetje ‘boomy’ laat klinken. Dat vertaalt zich naar bas die onevenredig hard naar voren komt en een gebrek aan transparantie. Het mist de Atlas Aero aan subtiliteit en overtuigingskracht. Het is alsof de pure energie en directheid van live gespeelde muziek niet goed vertaald wordt op deze headset. Dat is een behoorlijke tegenvaller, omdat Turtle Beach-headsets zich over het algemeen laten kenmerken door een aangename, open klank.

In-game resulteert deze klankeigenschap in minder problemen en is het juist de aangename precisie en definitie in het middenhoog die positief opvalt. Deze eigenschappen zorgen er voor dat de Aura Aero zich goed laat lenen voor snelle actie. Hierbij blijft ook de lokalisatie goed overeind en kun je je vrijwel constant in luttele milliseconde oriënteren op wat er om je heen gebeurt. Het laag van de headset, dat bij het luisteren van muziek wordt ondergesneeuwd door de onnatuurlijke nadruk op het midlaag, is bij gamegeluid mooi diep. Dat komt de overtuigingskracht van onder andere tussenfilmpjes ten goede, en dat is gunstig voor de immersie.

©GMRimport

Gimmicks

De Turtle Beach Atlas Aero is een headset voor de gimmick-liefhebber. In de bijbehorende Control Studio-software is een overvloed aan instelopties en verschillende afluistermogelijkheden te vinden. De Atlas Aero beschikt uiteraard over een driebands equalizer, maar er is ook surround sound van Waves NX, Superhuman Hearing, afzonderlijke equalizers voor game- chat- en microfoon-geluid en een macropagina die het mogelijk maakt alle instellingen van je headset op je toetsenbord te mappen.

Dat er veel kan met deze Atlas Aero, is een understatement en veel gamers zullen ongetwijfeld blij zijn met al deze aanpasbaarheid. Het ontbreekt hierdoor in de gebruikservaring, net als bij het beluisteren van muziek met deze headset, soms wel een beetje aan een echte directheid. Wel zijn er een aantal heel goed uitgevoerde mogelijkheden in de software te vinden.

Superhuman Hearing zorgt er in standaardmodus voor dat geluid wat puntiger wordt; niet direct mooier, maar wel efficiënter bij snelle shooters.

-

We hebben al een paar keer eerder naar Superhuman Hearing geluisterd - bijvoorbeeld bij de Turtle Beach Stealth 600 en de Roccat Syn Pro Air - en beide keren beviel dit goed. Superhuman Hearing zorgt er in standaardmodus voor dat geluid wat puntiger wordt; niet direct mooier, maar wel efficiënter bij snelle shooters. Turtle Beach heeft nu, naast ’normale’ Superhuman Hearing, ook twee nieuwe functies toegevoegd: Footsteps Boost en Gunshots Boost. De namen spreken voor zich en pakken in de praktijk prima uit.

Ook de 3D audio van Waves NX is een schot in de roos. Waves NX zorgt namelijk niet voor een in de praktijk vaak onnatuurlijke simulatie van een daadwerkelijke surround setup, maar richt zich op het subtiel toevoegen van ruimtelijkheid. Dat kan, zeker bij verhalende rpg’s, een leuke toevoeging zijn.

©GMRimport

Concluderend

De Turtle Beach Atlas Aero is een prima gameheadset met een nadrukkelijke focus op software gimmicks. Dat maakt hem, ondanks zijn compatibiliteit met meerdere platformen, eigenlijk voornamelijk geschikt voor Windows pc’s. Heb je een Windows pc en hou je van gimmicks, dan presteert deze Atlas Aero boven zijn prijs. Ben je echter op zoek naar een headset die in zijn gebruikservaring iets kernachtiger aanvoelt en wat meer focus legt op een klank die zich leent voor zowel gaming als muziek, dan kun je deze beter overslaan.

Uitstekend
Conclusie

Heb je een Windows pc en hou je van gimmicks, dan presteert deze Atlas Aero boven zijn prijs. Ben je echter op zoek naar een headset die in zijn gebruikservaring iets kernachtiger aanvoelt en wat meer focus legt op een klank die zich leent voor zowel gaming als muziek, kun je deze beter overslaan.

Plus- en minpunten
  • Klank tijdens het gamen, veel (software) mogelijkheden, bouwkwaliteit
  • Klank tijdens het beluisteren van muziek

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!