De Turtle Beach Atlas Aero richt zich op gimmicks en aanpasbaarheid
Gamer.nl
Reviews

De Turtle Beach Atlas Aero richt zich op gimmicks en aanpasbaarheid

Turtle Beach is begonnen in de pro-audio en dat resulteert over het algemeen in gameheadsets die open en precies klinken. De Turtle Beach Atlas Aero Wireless Pc Gaming Headset voegt hier ook nog eens een behoorlijke hoeveelheid gimmicks aan toe.

Turtle Beach Atlas Aero

Verbinding:

Compatibiliteit:



RGB-features:

Batterijduur:

€150,-

2.4Ghz Wireless en minijack

Hoofdzakelijk Windows pc’s, maar middels minijack vrijwel ieder ander platform (je raakt hierbij wel features kwijt).


Nee

30 uur

Allereerst is deze headset hoofdzakelijk draadloos en te verbinden met Windows pc’s. Vind je het echter geen probleem om een kabel te gebruiken, dan kun je de headset middels minijack met vrijwel ieder ander platform verbinden. Je raakt hierbij wel een groot deel van de functionaliteit kwijt, want de Atlas Aero moet het hebben van zijn software: Superhuman Hearing, Waves NX 3D Sound, meerdere equalizers en programmeerbare knoppen.

Je kunt dus een hoop kanten op met deze headset. De prijs van 150 euro valt als je naar de mogelijkheden kijkt eigenlijk wel mee. Voordat we kijken naar wat deze softwaremogelijkheden in de praktijk allemaal toevoegen en, belangrijker nog, hoe de headset klinkt, nemen we eerst de bouwkwaliteit onder de loep.

©GMRimport

Bouwkwaliteit

De Turtle Beach Atlas Aero is behoorlijk potig; alles aan deze headset is groots opgezet. De oorschelpen en kussens zijn ongelofelijk dik, maar vallen qua zachtheid helaas iets tegen. Wel zorgt de grootse opzet ervoor dat ze volledig over je oren vallen en dat de speakers in de schelpen ver van je oren zitten. De bekleding is daarnaast eveneens een succes: op de buitenkant van de oorschelpen vind je makkelijk te reinigen, synthetisch leer en aan de binnenkant een stof die het meest doet denken aan sportkleding.

De hoofdband is ook luchtig bekleed, maar wel wat dunner en stugger. Gelukkig heeft dit geen implicaties voor het draagcomfort. De hoofdband is daarnaast volledig gemaakt van metaal. Dat maakt, in combinatie met de meerdere, stevig aanvoelende scharnierpunten, dat de headset oogt als een tank. Ondanks deze uitstraling en het feit dat er een batterij aan boord is, blijft het gewicht beperkt. Dat zorgt ervoor dat de Atlas Aero tot zo’n twee uur achter elkaar behoorlijk comfortabel blijft zitten.

Voordat we kijken naar alle knoppen die je kunt vinden op de rechteroorschelp, kijken we eerst naar een simpele, maar welkome feature die je op de linkerschelp vindt: een kleine uitsparing waar je de dongle in kunt stoppen. Zo blijft de dongle mooi op z’n plek zitten als je de headset opvouwt en raak je hem nooit meer kwijt. Een kanttekening bij de dongle is dat de draadloze 2.4Ghz-verbinding wat minder ver rijkt dan je wellicht hoopt. Van de woonkamer naar de keuken lopen en doorpraten op Discord is er dus niet bij.

©GMRimport

Knoppen en microfoon

Op de rechteroorschelp vind je onder andere twee volumewieltjes waarvan een voor de game-chat-balans is en de ander voor het totale volume. Ook zijn er twee drukknoppen: een voor het in- en uitschakelen van de headset en een macro-knop. In de bijbehorende software kun je deze knop zelf een functie toewijzen. Naast een mini-usb-ingang voor het opladen van de headset zijn er eveneens twee minijackingangen: een voor de loskoppelbare microfoon en een voor het aansluiten van de headset.

De microfoon valt wat tegen. De klank is, net als bij veel headsetmicrofoons het geval is, iets geknepen en telefoonachtig. Wat vooral in het oor springt, is de vervorming die je soms terug hoort in het middenhoog. De medeklinkers komen daarnaast behoorlijk schel naar voren. Er zijn in de bijbehorende software een hoop instellingen die invloed hebben op de microfoonklank, maar die kunnen er ook niet een echt overtuigend klinkende microfoon van maken.

©GMRimport

De klank

Bij het beluisteren van muziek valt vooral de ietwat onrustige respons op. Er is een onnatuurlijke nadruk in het middenlaag die de headset een beetje ‘boomy’ laat klinken. Dat vertaalt zich naar bas die onevenredig hard naar voren komt en een gebrek aan transparantie. Het mist de Atlas Aero aan subtiliteit en overtuigingskracht. Het is alsof de pure energie en directheid van live gespeelde muziek niet goed vertaald wordt op deze headset. Dat is een behoorlijke tegenvaller, omdat Turtle Beach-headsets zich over het algemeen laten kenmerken door een aangename, open klank.

In-game resulteert deze klankeigenschap in minder problemen en is het juist de aangename precisie en definitie in het middenhoog die positief opvalt. Deze eigenschappen zorgen er voor dat de Aura Aero zich goed laat lenen voor snelle actie. Hierbij blijft ook de lokalisatie goed overeind en kun je je vrijwel constant in luttele milliseconde oriënteren op wat er om je heen gebeurt. Het laag van de headset, dat bij het luisteren van muziek wordt ondergesneeuwd door de onnatuurlijke nadruk op het midlaag, is bij gamegeluid mooi diep. Dat komt de overtuigingskracht van onder andere tussenfilmpjes ten goede, en dat is gunstig voor de immersie.

©GMRimport

Gimmicks

De Turtle Beach Atlas Aero is een headset voor de gimmick-liefhebber. In de bijbehorende Control Studio-software is een overvloed aan instelopties en verschillende afluistermogelijkheden te vinden. De Atlas Aero beschikt uiteraard over een driebands equalizer, maar er is ook surround sound van Waves NX, Superhuman Hearing, afzonderlijke equalizers voor game- chat- en microfoon-geluid en een macropagina die het mogelijk maakt alle instellingen van je headset op je toetsenbord te mappen.

Dat er veel kan met deze Atlas Aero, is een understatement en veel gamers zullen ongetwijfeld blij zijn met al deze aanpasbaarheid. Het ontbreekt hierdoor in de gebruikservaring, net als bij het beluisteren van muziek met deze headset, soms wel een beetje aan een echte directheid. Wel zijn er een aantal heel goed uitgevoerde mogelijkheden in de software te vinden.

Superhuman Hearing zorgt er in standaardmodus voor dat geluid wat puntiger wordt; niet direct mooier, maar wel efficiënter bij snelle shooters.

-

We hebben al een paar keer eerder naar Superhuman Hearing geluisterd - bijvoorbeeld bij de Turtle Beach Stealth 600 en de Roccat Syn Pro Air - en beide keren beviel dit goed. Superhuman Hearing zorgt er in standaardmodus voor dat geluid wat puntiger wordt; niet direct mooier, maar wel efficiënter bij snelle shooters. Turtle Beach heeft nu, naast ’normale’ Superhuman Hearing, ook twee nieuwe functies toegevoegd: Footsteps Boost en Gunshots Boost. De namen spreken voor zich en pakken in de praktijk prima uit.

Ook de 3D audio van Waves NX is een schot in de roos. Waves NX zorgt namelijk niet voor een in de praktijk vaak onnatuurlijke simulatie van een daadwerkelijke surround setup, maar richt zich op het subtiel toevoegen van ruimtelijkheid. Dat kan, zeker bij verhalende rpg’s, een leuke toevoeging zijn.

©GMRimport

Concluderend

De Turtle Beach Atlas Aero is een prima gameheadset met een nadrukkelijke focus op software gimmicks. Dat maakt hem, ondanks zijn compatibiliteit met meerdere platformen, eigenlijk voornamelijk geschikt voor Windows pc’s. Heb je een Windows pc en hou je van gimmicks, dan presteert deze Atlas Aero boven zijn prijs. Ben je echter op zoek naar een headset die in zijn gebruikservaring iets kernachtiger aanvoelt en wat meer focus legt op een klank die zich leent voor zowel gaming als muziek, dan kun je deze beter overslaan.

Uitstekend
Conclusie

Heb je een Windows pc en hou je van gimmicks, dan presteert deze Atlas Aero boven zijn prijs. Ben je echter op zoek naar een headset die in zijn gebruikservaring iets kernachtiger aanvoelt en wat meer focus legt op een klank die zich leent voor zowel gaming als muziek, kun je deze beter overslaan.

Plus- en minpunten
  • Klank tijdens het gamen, veel (software) mogelijkheden, bouwkwaliteit
  • Klank tijdens het beluisteren van muziek

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered aangekondigd en uitgekomen
Gamer.nl
Nieuws

The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered aangekondigd en uitgekomen

De game werd vanmiddag officieel uit de doeken gedaan

The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered is vandaag officieel aangekondigd middels een livestream. De game is meteen beschikbaar.

In de aankondigingsvideo praatten Bethesda's Todd Howard en Matt Carofano over de nieuwe editie van de game. In eerste instantie werden beelden van het origineel getoond, dat in 2006 op Xbox 360 en pc en in 2007 op PlayStation 3 uitkwam. Er werd gekeken naar het belang van de release van dit origineel, dat openwereld-rpg's naar een hoger niveau tilde.

Vervolgens toonde de livestream beelden van de nieuwe versie van het spel. Daarbij lag er veel nadruk op de grafische verbeteringen van de game, die mogelijk worden gemaakt door Unreal Engine 5. Door de toename van details moeten spelers zich nog meer onderdeel van de spelwereld voelen.

Gameplay is ook op de schop gegaan. Hoewel de game trouw aan het origineel blijft, zijn gameplaysystemen verbeterd. Ook animaties van personages en vijanden zijn verbeterd. Tijdens gevechten vliegen de vonken en bloedspetters van het gevecht af. Hoewel de game door de meesten met een eerstepersoonsperspectief wordt gespeeld, is er ook een derdepersoonsperspectief, die in deze versie beter moet werken. Dialogen klinken natuurlijker, maar de soms opmerkelijke gesprekken die het spel zijn charme geven zijn behouden.

Oblivion Remastered wordt gezien als "de meest complete versie van Oblivion". Alle dlc - waaronder de verhalende uitbreidingen - zitten ook bij het spel inbegrepen. De game is nu verkrijgbaar op Xbox Series-consoles, Steam en PlayStation 5, en staat ook op Game Pass. De game kost 54,99 euro, al is er ook een Deluxe-uitvoering van 64,99 euro, inclusief de befaamde horse armor.

Er gingen al geruime tijd geruchten dat er een remake of remaster van The Elder Scrolls 4: Oblivion in ontwikkeling was. Er waren zelfs screenshots uitgelekt. Volgens die geruchten werkt Virtuos aan de remake, en dat blijkt nu ook te kloppen. De studio is ook bekend van de aankomende remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Batterijduur Switch 2 Pro Controller gelijk aan vorige versie
Gamer.nl
Nieuws

Batterijduur Switch 2 Pro Controller gelijk aan vorige versie

Maar hij laadt wel sneller op

De batterijduur van de Nintendo Switch 2 Pro Controller is gelijk aan die van de Pro Controller van de eerste Switch, terwijl hij wel sneller oplaadt.

Dat spotte Nintendo Life op de officiële website van Nintendo. Net zoals de Pro Controller voor de eerste Switch, gaat de Pro Controller voor de Switch 2 ongeveer veertig uur mee voordat hij weer opgeladen moet worden. De Switch 2 Pro Controller doet er echter ongeveer 3,5 uur over om zich volledig op te laden, terwijl dit met de eerste Pro Controller zo'n 6 uur duurde.

We wisten al dat de Switch 2 Pro Controller diverse toevoegingen heeft. Zo zitten er aan de achterkant twee nieuwe knoppen - de GL- en GR-knoppen - en is er net als op de nieuwe Joy-Cons een C-knop aanwezig waarmee GameChat opgestart kan worden. De controller heeft ook HD Rumble 2, wat voor nog gedetailleerdere force feedback moet zorgen.

Het was al bekend dat huidige Pro Controllers en Joy-Cons ook gebruikt kunnen worden op de Switch 2. Het is alleen niet mogelijk om met de huidige controllers de Switch 2 uit slaapstand te halen. De Switch 2 - alsmede de Switch 2 Pro Controller - verschijnt op 5 juni.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!