De Corsair HS75 XB gamingheadset is perfect voor de casual Xbox-gamer
Reviews

De Corsair HS75 XB gamingheadset is perfect voor de casual Xbox-gamer

De naam verklapt het al een beetje: de Corsair HS75 XB is speciaal ontworpen voor Xbox-gebruikers. Net als de andere headsets van Corsair laat ook de HS75 XB zich kenmerken door een kernachtig en degelijk ontwerp.

Corsair HS70 €150,-

Verbinding: Xbox Wireless

Compatibiliteit: Xbox Series S, One en middels Xbox Wireless dongle met Windows pc’s

RGB features: Nee

Zwart metaal, zwart leer en een metalen witte grille op de oorschelpen; veel eenvoudiger wordt het niet. Je kunt de HS75 XB daarnaast volledig draadloos, zonder dongle gebruiken in combinatie met zowel de Xbox Series X en S als de One. De HS75 XB Wireless kost 150 euro en daarvoor ontvang je niet alleen de draadloze headset, maar ook een licentie voor de Dolby Atmos-applicatie.

Bouwkwaliteit

Een tijd geleden keken we al naar de HS60 Haptic Bass headset van Corsair. Deze headset klonk niet alleen behoorlijk, hij had vooral een erg hoge fun factor. De HS60 Haptic Bass trilt namelijk op het moment dat er veel lage frequenties zijn. Hoewel de functie voornamelijk een gimmick is, bleek het in de praktijk simpelweg voor een leuke spelervaring te zorgen.

De nieuwe HS75 XB heeft qua uitstraling een behoorlijke overlap met de HS60. De headset ziet er ongelofelijk strak uit: de hoofdband is bedekt met een zwarte synthetische leervariant en de oorkussens zijn niet alleen zeer ruim opgezet, ze sluiten qua vorm perfect aan bij de vorm van de schelpen. Op de buitenkant is daarnaast subtiele belettering te vinden en de headset voelt aangenaam gewichtig aan. Dat gewicht komt deels van het verstelmechaniek dat volledig van dik metaal is gemaakt, en deels door de batterij aan boord van de HS75 XB, die voorziet in zeker twintig uur luisterplezier.

©GMRimport

Ondanks het gewicht van de HS75 XB is hij toch behoorlijk comfortabel. Dat komt voornamelijk door de eerder genoemde, ruim opgezette oorschelpen die volledig over je oren vallen. Dat zorgt er niet alleen voor dat het klemgevoel evenredig wordt verspreid, het resulteert ook in een goede demping van het omgevingsgeluid. Wel is er vrij snel de nodige warmteopbouw die het nodig maakt de headset na een uur even af te zetten.

Features en microfoon

De headset is zoals gezegd draadloos compatibel met zowel de Xbox One als Series X en S. Je kunt echter via een Xbox Wireless dongle de HS75 XB ook gebruiken met Windows pc’s. Omdat de headset hoofdzakelijk voor Xbox is bedoeld en niet is voorzien van allerlei belichting en excentrieke features, vind je geen uitgebreide controleopties op de buitenkant van de HS75 XB Wireless. Op de linkeroorschelp zitten knoppen voor het muten van de microfoon en het regelen van het volume, terwijl je op de rechteroorschelp een wiel dat de balans tussen game- en chatgeluid regelt en de aan- en uitknop vindt.

Om de headset te pairen met een Xbox moet je gebruikmaken van die aan- en uitknop. Door de headset uit te schakelen en tijdens het aanzetten de knop ingedrukt te houden, zoekt de HS75 XB Wireless automatisch verbinding met de dichtstbijzijnde Xbox. Omdat de knop twee functies heeft, kun je de headset alleen uitschakelen door de uitknop eventjes ingedrukt te houden en daarna weer los te laten; langer ingedrukt houden zorgt ervoor dat de headset in de pairing-modus schiet. Uiteraard is dit geen onoverkomelijk probleem, maar wel een klein beetje wennen. Een aparte knop voor het inschakelen van de pairing-modus was fijn geweest.

©GMRimport

Niet alleen de aan- en uitknop behelst meerdere functies, het volumewiel is ook in te drukken en kan worden gebruikt om door vier equalizerpresets te scrollen. Je kunt meer hoog of meer laag toevoegen en er is een preset dat de agressie in de klank wat meer benadrukt; bij uitstek geschikt voor snelle shooters. Uiteraard is er ook een ontkoppelbare microfoon die van redelijke kwaliteit is. Wel valt op dat de microfoon in sommige gevallen wat overstuurt en dat hij erg gevoelig is voor s- en t-klanken. De headset is daarnaast niet compatibel met de iCue-applicatie van Corsair waarin je normaal gesproken de klank van de microfoon wat kunt bijsturen. De beste oplossing is dan ook om de microfoon iets verder van je mond te positioneren. Dan voorziet hij prima in degelijk chatgeluid.

De klank

Het eerste dat opvalt aan de klank van de HS75 XB, is dat er redelijk veel openheid is in het midhoog. Veel gaming headsets hebben een agressieve klank hebben in het midhooggebied om actievolle momenten kracht bij te zetten. De HS75 XB doet daar niet aan mee. Bij het luisteren van muziek zorgt dit ervoor dat het midhoog en tophoog goed in balans zijn. Daardoor krijgen stemmen goed hun plek in het midden van het stereobeeld en kun je extra veel details horen in de bovenste frequenties.

©GMRimport

Het laag is daarnaast redelijk ingedamd. Het is zeker aanwezig en kan donderen wanneer nodig, maar het is niet overdreven. Wel is de HS75 XB ietwat troebel in het middenlaag. Dat maakt dat de muziek, ondanks de openheid in het midhoog, niet altijd even goed tot leven komt. Zit er een uitgesproken partij in de midlage frequentieregionen, dan gaat de HS75 XB geknepen klinken en komen dynamische momenten niet goed tot hun recht.

Tijdens het gamen resulteert dit in sommige gevallen in een gebrek aan impact en een onevenredige focus op bijvoorbeeld (auto)motoren. Daar staat echter tegenover dat de HS75 XB ongelofelijk relaxt klinkt. Het open midhoog en het niet-te-overdreven sublaag maken dat de headset voornamelijk lekker wegluistert. Dat maakt deze headset dan ook voornamelijk geschikt voor de meer ontspannen gamers die houden van opbouw en verhaal. Dat wil niet zeggen dat je met de HS75 XB geen shooters kunt spelen, maar als winst aankomt op het maken van in-game beslissingen in luttele milliseconden, is de HS75 XB wellicht niet helemaal de headset voor jou.

Dolby Atmos

De Dolby Atmos Surround Sound is beschikbaar voor zowel Windows als Xbox en klinkt uitzonderlijk goed. Dolby Atmos moet het echter niet hebben van een overdreven sound stage. De focus ligt eerder op het toevoegen van een redelijk subtiel perspectief. Zo zorgt het ervoor dat omgevingsgeluiden een stuk meer tot leven komen. Wel valt op dat bij omgevingsgeluiden met meer hoogfrequente informatie, zoals bijvoorbeeld het geritsel van gras, de extra ruimtelijkheid verloren gaat en dat lage frequenties wat definitie verliezen. Desalniettemin zorgt Atmos echt voor een gevoel van grootte en meer immersie.

©GMRimport

Er is wel een groot, praktisch probleem: Dolby Atmos fungeert op Windows pc’s als audiodriver. Heb je je game al opgestart en bedenk je je daarna dat je graag Atmos wilt gebruiken, is er een grote kans dat je de game weer moet afsluiten, van driver moet wisselen, en je game weer op moet starten alvorens het werkt. Op Xbox werkt het echter naadloos: de Dolby applicatie herkent de HS75 XB direct en de licentie voor Atmos wordt direct geactiveerd.

Concluderend

Met de HS75 XB zet Corsair in op degelijkheid. De bouwkwaliteit is uitstekend, met het comfort is het prima gesteld en de gebruikservaring in combinatie met Xbox is erg goed. De klank van de headset is daarnaast redelijk gebalanceerd en leent zich vooral voor casual gamen. Voor het luisteren van muziek is de HS75 XB wat minder geschikt: er is een iets te uitgesproken nadruk op het midlaag die bij veel muziek zorgt voor een gebrek aan dynamiek, levendigheid en een iets te drukkende klank.

©GMRimport

Een groot pluspunt van deze headset is dat Dolby Atmos ook toegankelijk is voor Xbox-gebruikers. Atmos is niet perfect, maar wel een van de weinige surround sound codecs die daadwerkelijk gevoel van ruimtelijkheid weet toe te voegen. In combinatie met een Xbox Wireless dongle werkt de headset ook op Windows pc’s, maar daarop is de gebruikservaring wat minder overtuigend. Dat maakt van de HS75 XB voornamelijk een uitstekende headset voor de casual Xbox-gamer.

Oké
Conclusie

De HS75 XB is, met zijn Xbox Wireless-compatibiliteit en comfort, perfect voor de casual Xbox-gamer. Als in-game winst aankomt op het maken van beslissingen in luttele milliseconden, is de HS75 XB wellicht niet helemaal de headset die je zoekt.

Plus- en minpunten
  • Dolby Atmos, Naadloos en vliegensvlug verbinden met je Xbox
  • Niet zo multi-inzetbaar

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!