De Blue Snowball: eenvoudige usb-microfoon met praktische problemen
Gamer.nl
Reviews

De Blue Snowball: eenvoudige usb-microfoon met praktische problemen

Het Amerikaanse Blue is een gigant als het op microfoons aankomt. Het assortiment reikt van heuse, professionele studiomodellen tot gameheadsetmicrofoons voor Logitech. De Snowball is een eenvoudige plug-and-play usb-microfoon die volgens Blue ideaal is voor zowel gamers en streamers.

Blue Snowball €49,99,-

Verbinding: usb-a

Software: geen

Compatibiliteit: Windows, Mac

Frequentiebereik: 40Hz – 18kHz

Opnamekwaliteit: 44.1kHz / 16-bi

We keken recentelijk al naar de Yeti X van Blue. Deze usb-microfoon bleek zeer veel waar voor zijn geld te bieden. In diezelfde review besteedden we ook uitgebreid aandacht aan de vier membranen in de Yeti X en wat dat voor praktische implicaties met zich meebrengt. Mocht je niet geïnteresseerd zijn in de Yeti X als microfoon, dan is er in die review dus desalniettemin wat interessante informatie over microfoons in het algemeen te vinden.

Bouwkwaliteit

Dan de Blue Snowball. De microfoon is met 49 euro beduidend goedkoper dan de Yeti X en gooit het dan ook over een iets andere boeg. Dat begint al bij het uitgesproken ontwerp: de Blue Snowball is namelijk daadwerkelijk gevormd als een bal. Deze bal is, in het geval van het testexemplaar, gemaakt van glimmend zwart plastic. Je kunt deze Snowball echter in verschillende kleuren krijgen; een excentrieke uitstraling waar je van moet houden. De Snowball wordt geleverd met een compacte desktopstandaard waar je de microfoon opdraait. De uitsparing met schroefdraad heeft een universele maat, dus de Snowball is ook eenvoudig met een andere microfoonstandaard te gebruiken.

Ondanks dat vrijwel de hele microfoon, afgezien van de metalen grille, van hard plastic is gemaakt, voelt hij behoorlijk stevig aan. De standaard is daarnaast van hard metaal en heeft rubberen poten zodat deze niet over je bureau glijdt. De standaard, microfoon en de meegeleverde usb-kabel zijn ook direct alles wat je nodig hebt om te kunnen werken met de Blue Snowball. De Snowball is een instapmodel, er is dan ook geen besturingssoftware of een overdaad aan knoppen op de behuizing te vinden. Ook de Logitech G Hub met bijbehorende BlueVoice channel-strip, die we uitgebreid besproken hebben in de Yeti X-review, is niet compatibel met de Snowball. Achterop de Snowball vind je wel een schakelaar waarmee je kunt wisselen tussen de standaard cardioïde modus, een -10dB instelling voor luide bronnen en een omnidirectionele modus.

©GMRimport

Werken met de Snowball

De schakelbare richtingskarakteristiek betekent in de praktijk dat je deze microfoon, naast gangbare inzetmogelijkheden, ook in het midden van een tafel kunt plaatsen om zo met meerdere mensen tegelijk bijvoorbeeld een interview of podcast op te nemen. De microfoon is echter behoorlijk ‘heet’. Dat wil zeggen dat de Snowball erg gevoelig is voor hard geluid: zelfs als je in je software naar keuze het opnameniveau volledig terugschroeft, komt het geluid soms harder binnen dan je eigenlijk zou willen. Idealiter gebruik je in de praktijk dus het liefst de -10dB-instelling, maar staat de schakelaar op de -10 stand, dan kun je de microfoon niet meer in omnidirectionele modus gebruiken.

Een gain-knop, zoals je die bijvoorbeeld wel vindt op de Yeti X, was hier de ideale oplossing geweest. Desalniettemin presteert de Snowball redelijk goed in omnidirectionele modus. Wat wel opvalt, is dat de klank van achter de microfoon beduidend anders is dan aan de zijkanten en de voorkant van de microfoon. Neem je met meerdere mensen een podcast op, dan kan deze eigenschap ervoor zorgen dat iedere stem een ander klankkarakter krijgt. Dat is zeker iets om rekening mee te houden bij het opnemen van een podcast of stream, omdat dit luisteraars behoorlijk kan afleiden.

©GMRimport

Zowel in de omnidirectionele als de gangbare cardioïde modus laten opnames zich kenmerken door een ietwat dunne klank. Hoewel het een behoorlijke upgrade is ten opzichte van bijvoorbeeld een gameheadset-microfoon, ontbreekt het aan warmte en ligt er veel nadruk op het absolute top-hoog. Daardoor ontstaat er een ietwat ruis-achtige toon in de klank ontstaat. Die nadruk op het top-hoog resulteert ook in een onnatuurlijke focus en vervelende, sissende nadruk op s- en t-klanken.

Zoals gezegd is de algehele klank van de Snowball aan de dunne kant. Desalniettemin reageert de microfoon erg heftig op het sublaag uit p- en b-klanken. De kleine standaard maakt het daarnaast onmogelijk een extra pop-filter bij deze microfoon te monteren. Om dit probleem op te lossen, zul je creatief moeten zijn met bijvoorbeeld een tweede standaard die ruimte biedt voor het pop-filter. Hoewel er dus problemen zijn met de vertaling van medeklinkers, is het middengebied van deze microfoon daarentegen een stuk gebalanceerder en erg gedefinieerd zonder schel te worden.

Concluderend

De Blue Snowball valt met zijn prijs en kwaliteit een beetje tussen wal en schip. Ja, het is een upgrade ten opzichte van bijvoorbeeld een ingebouwde laptop- of headset-microfoon, maar er zijn ook een aantal aspecten waarin de microfoon tekort schiet. De bouwkwaliteit is degelijk en de bijbehorende desktopstandaard is stevig, maar het ontbreken van een gain-knop en de onderliggende praktische implicaties voor werken met deze usb-microfoon, zijn minder geslaagd. Als je beginnend mediamaker of streamer bent die graag eens wil experimenteren met een externe microfoon, is de Snowball vanwege zijn vergeeflijke prijs wellicht het overwegen waard.

©GMRimport

Conclusie

De Blue Snowball biedt een aardige upgrade ten opzichte van bijvoorbeeld je gameheadsetmicrofoon, maar schiet in zijn gebruikservaring tekort

Plus- en minpunten
  • Eenvoudig in gebruik, Stevig ontwerp en universeel schroefsysteem
  • Geen bijbehorende software, Geen gain-knop, Gaat niet goed om met medeklinkers

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'Switch 2 wordt de grootste consolerelease tot nu toe'
Gamer.nl
Nieuws

'Switch 2 wordt de grootste consolerelease tot nu toe'

De vraag is vooral of Nintendo genoeg exemplaren kan produceren

Volgens een analist kan de Nintendo Switch 2-release de grootste consolerelease tot dusver worden.

Dat meldt Pelham Smithers van het op Japan gerichte analistenbureau Pelham Smithers Associates aan Bloomberg. Eerder bleek al dat er zo'n 2,2 miljoen mensen de Switch 2 hebben gereserveerd in Japan. "Aangezien Japan een derde van de wereldwijd verkochte Switch-consoles heeft gekocht, impliceert dit 6,6 miljoen wereldwijde reserveringen voor de Switch 2."

Natuurlijk hangt veel af van hoeveel exemplaren Nintendo voor de Switch 2-release kan produceren - reserveringen moeten immers omgezet kunnen worden in verkopen. Tijdens en ruim na de release van de PlayStation 5 bijvoorbeeld waren er flinke tekorten van de console. Er gaan geruchten dat Nintendo echter al sinds medio vorig jaar Switch 2-consoles produceert en dus een aanzienlijke voorraad voorbereidt.

De grootste consolerelease tot nu toe is in handen van Sony met de PlayStation 4 en PlayStation 5. Beide consoles zijn wereldwijd naar verluidt 4,5 miljoen keer verkocht in de eerste twee maanden van release - al hadden dat er meer kunnen zijn als Sony meer PS5-exemplaren op voorraad had.

Eerder deze week bleek in ieder geval dat de vraag naar Switch 2-consoles in Japan het verwachte aanbod overstijgt. Volgens de directeur van Nintendo zullen "een significant aantal" geïnteresseerden in Japan op release naast een Switch 2 grijpen.

De Nintendo Switch 2 komt wereldwijd op 5 juni uit en gaat 469,99 euro kosten, al komt er ook een versie van de console voor 509,99 euro beschikbaar waar een digitale code voor Mario Kart World bij zit. De reserveringen in Nederland zijn al enige tijd geopend - houd pre-order-mogelijkheden hier in de gaten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Skate heeft geen offline modus
Gamer.nl
Nieuws

Nieuwe Skate heeft geen offline modus

De game moet altijd online zijn om de spelwereld te laten evolueren

De nieuwe Skate-game van EA en Full Circle heeft altijd een online connectie nodig om speelbaar te zijn.

Dat laten de bedrijven weten in een FAQ op de EA-website. Daarin wordt benadrukt dat de game geen offline modus krijgt. De reden dat de game altijd online moet zijn: "De game en de stad waarin de game zich afspeelt zijn ontworpen om een levende, ademende, massive multiplayer skateboarding sandbox te zijn die altijd online is en constant evolueert."

De ontwikkelaar vervolgt: "Je gaat grote veranderingen zien, zoals aanpassingen aan de stad, alsmede kleinere dingen zoals evenementen en andere in-game activiteiten. Om onze visie van een skateboardwereld te leveren, heeft de game een voortdurende online connectie nodig. Dit is waarschijnlijk geen grote verrassing voor degenen die mee hebben gedaan aan onze speeltest."

Full Circle benadrukt ook nogmaals dat de Early Access-versie van de nieuwe Skate ergens in de loop van dit jaar verschijnt. Dat werd vorig jaar ook al verteld. Ook wordt gemeld dat cross-play onderdeel uitmaakt van de ervaring.

Skate moet niet als vervolg op de oude Skate-games gezien worden, maar als op zichzelf staand platform dat de komende jaren uitgebreid kan worden. Ondanks dat het spel free-to-play wordt, zal het volgens de makers geen pay-to-win-elementen bevatten. Ook zullen geen gebieden achter een betaalmuur zitten. Microtransacties zullen alleen aanwezig zijn voor cosmetische items. In de game skaten mensen in de fictieve stad San Vansterdam. Skate komt naar pc, mobiel en moderne consoles.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!