Review: De Nacon Revolution 5 Pro is een goede optie voor professionele gamers
Reviews

Review: De Nacon Revolution 5 Pro is een goede optie voor professionele gamers

Mist wel enkele standaard PS5-features

Afgelopen maand bracht Nacon de Revolution 5 Pro uit, die met zijn verstelbare hardware en software een flinke poging doet om de premium controllermarkt op PlayStation-consoles en pc te domineren.

Met een consumentenprijs van 229,99 euro is de Revolution 5 Pro behoorlijk hoog geprijsd als je deze vergelijkt met de standaard 70 euro die je neerlegt voor een reguliere DualSense-controller. In de huidige pro-controllermarkt ligt dat wel gelijk met de rest. Zo is de DualSense Edge beschikbaar voor 239,99 euro en de Razer Wolverine V2 Pro voor 299 euro. Wanneer je de controller vasthoudt, voelt deze inderdaad als een high-end-controller door zijn stevige look en feel. Nacon benadrukt dan ook dat deze controller in de eerste plaats is bedoeld voor professionele spelers. Alle features op de controller beamen dit. Verstelbare triggers, sticks, losse gewichten en back-buttons bieden je de mogelijkheid om de controller volledig naar je smaak aan te passen.

Nacon Revolution 5 Pro – Technische specificaties

Responstijd: 6m/s met dongle

Batterijduur: gemiddeld tien uur

Gewicht (zonder extra gewichtjes): 315 gram

Aantal verstelbare sticks: vier

Aantal verstelbare vierpuntdruktoetsen: twee

Te gebruiken op: PlayStation 4, PlayStation 5 en pc

Look en feel

Direct valt op dat de controller asymmetrische sticks bevat - vergelijkbaar dus met de Xbox-controller. Volgens Nacon is dat vooral om zich te onderscheiden van Sony’s eigen DualSense, en diens professionelere DualSense Edge. Als je kijkt naar de controllers die Sony voor hun eigen PlayStation-consoles heeft ontwikkeld, bevatten deze altijd symmetrische sticks – oftewel sticks die op één lijn zijn geplaatst. Op moment van schrijven is de Revolution 5 Pro dan ook ook de enige PlayStation 5-controller op de markt die  asymmetrische sticks aanbiedt.

De controller bevat verder genoeg features en is erg aanpasbaar. Je kunt het gewicht van de controller aanpassen door gewichtjes te plaatsen in de achterste hendels. De Revolution 5 Pro kan met 10 gram, 14 gram en 16 gram zwaarder gemaakt worden. Ook krijg je drie extra soorten analoge sticks en één verwisselbare vierpuntdruktoets, die het leven voor spelers van fighters een stuk makkelijker maakt. Vanwege de grotere precisie met de andere vierpuntdruktoets is het daarmee makkelijker voor spelers om combo’s of speciale moves uit te voeren.

De controller voelt daarnaast erg stevig aan en ligt lekker in de hand, mede door de rubberen inkepingen aan de hendels van de controller. Dat zorgt er voor dat je nauwelijks je handen hoeft te verplaatsen op de controller.

Opmerkelijke tekortkomingen

Ondanks dat de controller erg rijk is aan features, mist het twee belangrijke componenten waar de gemiddelde PlayStation-speler waarde aan hecht. De Revolution Pro 5 bevat namelijk geen adaptieve triggers en PlayStation 5-games maken geen gebruik van haptische feedback.. Dat is vooral jammer voor spelers die nét wat meer immersie uit een controller willen halen, zonder direct mee te willen doen aan wereldkampioenschappen. Helemaal jammer is de reden: aan Gamer.nl vertelt Nacon dat het de licentie voor beide opties niet kon verkrijgen.

Op de achterkant van de controller zitten daarnaast vier extra knoppen, vergelijkbaar met veel andere pro-controllers. Van deze vier knoppen zijn met name de onderste twee erg gevoelig, waardoor je op sommige (belangrijke) momenten deze per ongeluk indrukt. De bovenste twee knoppen zijn een stuk minder gevoelig, ook al hoef je nog steeds weinig moeite te doen om deze in te drukken.

Aanpassen, aanpassen, aanpassen

De Revolution Pro 5 komt met een speciale applicatie waarmee je vier verschillende profielen kunt klaarzetten voor de controller. Denk bijvoorbeeld aan een unieke knoppen-lay-out voor Call of Duty of Mortal Kombat. Als je de controller met je pc of laptop verbindt via een usb-kabel, is dit vrij eenvoudig aan te passen. Ook kun je in de app de stickcurves aanpassen, bepalen hoe gevoelig je triggers zijn en het kleurtje rondom je rechter analoge stick aanpassen.

In deze app komt naar voren dat deze controller echt gericht is op professioneel gaming. Elk klein puntje in de controller kun je je eigen maken en aanpassen. Het is een ware droom voor gamers die er van houden om uren te besteden aan het perfectioneren van hun controller, maar als je er weinig verstand van hebt of voor het eerst een pro-controller koopt is het gemakkelijk om te verdrinken in de vele opties. De DualSense Edge is wat dat betreft een stuk laagdrempeliger, en deze is ook aanpasbaar via de PlayStation zelf. Dit is helaas niet mogelijk met de Revolution 5 Pro.

Vaarwel stick drift

Een van de redenen waarom controllers vaak aangepast of vervangen worden is stick drift. Dit is een probleem waar bijna iedereen wel eens last van heeft gehad. Stick drift verwijst naar een probleem waarbij de analoge sticks of thumbsticks op een controller, zelfs wanneer ze niet worden aangeraakt, langzaam en onbedoeld bewegen of een richting inslaan. Stick drift kan optreden als gevolg van slijtage, stof of andere technische problemen in de controller.

Om dit probleem te voorkomen heeft Nacon ‘hall effect’ toegevoegd aan de controllers. Hall effect maakt gebruik van magnetische sensoren om de beweging en positie van analoge sticks in real-time te detecteren. In tegenstelling tot standaard analoge sticks, die elektrische weerstand gebruiken om beweging te detecteren, hebben Hall Effect-joysticks geen fysiek contact tussen de bewegende onderdelen. Uit onderzoek is gebleken dat dit daadwerkelijk zin heeft. De toevoeging van hall effect heeft geen negatieve impact op de feel van de joysticks.

Gebruiksvriendelijkheid

Je hoeft je ook geen zorgen te maken dat de controller snel leeg is. De batterijduur van de controller is gemiddeld tien uur lang, indien de controller volledig is opgeladen. Dit is een flink verschil met de DualSense Edge, die een batterijduur heeft van vier tot vijf uur. Ook fijn is dat je het batterijpercentage kunt zien door de lichtjes bovenop de controller – zo kom je niet voor verrassingen te staan als je middenin een game zit.

De kabel die je bij de controller krijgt en tevens dienstdoet als oplader is drie meter lang, dus als je het fijn vindt om met een kabel aan de controller te spelen is dit in veel gevallen goed te doen. Persoonlijk vond ik de kabel door de lengte juist vaak in de weg zitten. Een nadeel van de controller is dat je hem niet kunt opladen met een oplaaddock, zoals dat wel kan bij de DualSense

Als je de controller draadloos wilt gebruiken, moet je wel gebruikmaken van de bijgevoegde dongle. Dit kan een probleem zijn als je alle poorten in je PlayStation-console of pc al in gebruikt hebt. Ook moet je even achterop je controller aangeven welk systeem je gebruikt.

De Nacon Revolution 5 Pro biedt een schat aan functies en een hoog niveau van aanpassing. De robuuste bouwkwaliteit, de eliminatie van stick drift en de verlengde batterijduur maken het tot een overtuigende keuze. Het ontbreken van bepaalde functies, samen met de mogelijk overweldigende aanpassingsopties, sluit echter niet aan bij de voorkeuren van iedereen.

De Nacon Revolution Pro 5 is nu beschikbaar voor PlayStation 4, PlayStation 5 en pc.

Goed
Conclusie

Spelers die op zoek zijn naar een controller die ze tot de kleinste details aan kunnen passen, zitten ze met de Nacon Revolution 5 Pro goed. Met de soepele asymmetrische sticks, het zogeheten ‘hall effect’ en alle verstelbare materialen van dien biedt de Revolution 5 Pro echt wat extra’s voor de (pro-)gamer. Daar moet je – in ieder geval als PS5-gamer – wel bepaalde functies voor opgeven die je inmiddels misschien gewend bent, zoals de adaptieve triggers en haptische feedback.

Plus- en minpunten
  • Makkelijk verstelbare triggers en sticks
  • Voelt als een echte premium controller
  • Gebruik van hall-effect om stick drift te voorkomen
  • Geen haptische feedback voor PlayStation 5-games
  • Maakt geen gebruik van adaptieve triggers
  • Onderste twee back buttons zijn erg gevoelig

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Wederom een Bungie-afdeling samengevoegd met PlayStation Studios
Nieuws

Wederom een Bungie-afdeling samengevoegd met PlayStation Studios

Het gaat ditmaal om het Strategic Partnerships-team

In navolging van Bungie Creative Studios is nu ook Bungie's Strategic Partnerships-afdeling samengevoegd met PlayStation.

Toen eerder dit jaar een ontslagronde bij Destiny- en Marathon-ontwikkelaar Bungie werd aangekondigd, was al bekend dat een gedeelte van Bungie's werknemers bij PlayStation zelf aan de slag zou gaan. In totaal zou het om 12 procent van alle Bungie-werknemers gaan. In oktober werd Bungie Creative Studios al samengevoegd met PlayStation.

Inmiddels lijkt nu nog een afdeling van Bungie de overstap naar PlayStation gemaakt te hebben. Het gaat ditmaal om het Strategic Partnerships-team, dat wordt geïntegreerd met PlayStations Franchise Development and Portfolio Strategy-team.

Het nieuws werd op LinkedIn gedeeld door Joss Price, die sinds 2021 aan het hoofd staat van het team. "Na drie geweldige jaren bij Bungie gaat mijn team over naar het moederschip van PlayStation. Voor mij persoonlijk is het echt een droom om PlayStations wereldwijde portfolio aan gametitels te transformeren naar entertainmentfranchises."

Bungie zelf richt zich volledig op de Destiny-franchise en het eerder aangekondigde Marathon. Ook wordt een nieuwe sciencefictiongame die eerst in ontwikkeling was bij Bungie nu intern bij PlayStation Studios gemaakt. Voormalige Treyarch-mede-eigenaar Jason Blundell zou aan het hoofd staan van die studio.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Eerste Team Fortress 2-comic in bijna acht jaar tijd uitgebracht
Nieuws

Eerste Team Fortress 2-comic in bijna acht jaar tijd uitgebracht

Het is mogelijk ook meteen de allerlaatste

Voor het eerst in bijna acht jaar tijd is er een nieuwe update uitgebracht voor de officiële Team Fortress 2-comic.

De digitale comics waren jarenlang een manier voor Team Fortress 2-fans om meer te weten te komen over de verschillende personages in de Valve-game. Het meest recente nummer verscheen op 10 januari 2017. Fans waren dan ook al geruime tijd in de veronderstelling dat er nooit meer een nieuw nummer uit zou komen.

Afgelopen week verscheen echter opeens nummer 7, genaamd 'The Days Have Worn Away'. In een blogpost vergelijken de makers de komst van het nieuwe nummer met de constructie van de Toren van Pisa, die 199 jaar nadat de bouw begon pas afgemaakt werd.

Het is echter wel mogelijk dat dit nieuwe nummer alsnog het laatste nummer in de reeks wordt. Valve-schrijver Erik Wolpaw plaatste een foto van de makers in een online meeting en noemde het daarbij "de allerlaatste Team Fortress-comicsmeeting ooit".

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!