Zombie Army 4: Dead War is eentonig griezelen
Gamer.nl
Reviews

Zombie Army 4: Dead War is eentonig griezelen

Een sluipschuttersgeweer, duizenden nazi-zombies en in slow motion uiteenspattende organen: een betere beschrijving voor de Zombie Army-reeks is er eigenlijk niet. Van een uitgedokterd verhaal is dan ook nooit sprake geweest. Dat geldt ook voor dit vierde deel, want – laten we eerlijk zijn – een verhaal waar zombie-Hitler centraal staat, is meestal niet erg diepgaand..De Zombie Army-games moeten het dus hebben van het speelplezier, maar ook daar schort in dit Zombie Army 4: Dead War het een en ander aan.

Hitler is verslagen, maar de oorlog tegen zijn halfdode leger duurt voort. Beetje bij beetje wordt Europa overgenomen door het zombieleger van de Duitse dictator. Tegen beter weten in probeert een georganiseerde groep overlevenden deze beweging te stoppen. Hun strategie: knal er zoveel mogelijk overhoop en stamp vervolgens op de lichamen. Na een aantal missies realiseert de groep dat er nog steeds richting wordt gegeven aan de zombies. Een stel fanatiekelingen proberen Hitler uit de hel te bevrijden, het is aan het verzet om dat te voorkomen.

©GMRimport

Een lugubere sport

Van alle virtuele werelden is die van Zombie Army 4: Dead War misschien wel één van de luguberste. Overal waar je kijkt vind je dood en verdoemenis. Bloederige rituelen, verminkte lichamen, hakenkruizen, mutanten en biometrische zombietanks: je kan het zo gek niet bedenken of Rebellion heeft het in het spel gestopt. Het gaat zelfs zo ver, dat wanneer je de game pauzeert, er zombie-achtige stemmen uit je controller komen die dingen roepen als; ‘Where are you’ en ‘Come back’.

Zombie Army begon als spin-off van de bekende sluipschuttersgame Sniper Elite. Het is dus geen verrassing dat veel concepten van dat spel vrijwel klakkeloos zijn overgenomen, zo ook de gunplay. De besturing van de wapens voelt hierdoor echter wel vertrouwd en binnen de kortste keren land je headshot na headshot. Voordat je het door hebt, verandert dit in een sport an sich. Gelukkig erkent Zombie Army 4: Dead War deze sport en worden combo’s bijgehouden en wordt elk schot beoordeeld met punten.

Dit wordt pas echt interessant wanneer je de game in coöp-modus speelt. Vanaf dat moment doe je er alles aan om geen kogel meer te verspillen. Eén kogel per zombie verandert in twee zombies per kogel en een simpel schot door de borst kan niet meer door de beugel. Daarnaast leggen de spectaculairste kills het spel even stil, zodat de hele party kan meegenieten van een goed gecoördineerde schot. Aan het einde van elk hoofdstuk worden de punten vergeleken en krijgt de groep te zien wie er het beste heeft gepresteerd. Deze onderlinge competitie maakt het oneindig omleggen van zombies dragelijk en geeft de gameplay een prettige flow.

©GMRimport

De Zombie Army-games onderscheiden zich zelden op visueel gebied, maar de kwaliteit van sommige gebouwen en animaties doet wel heel erg denken aan de vorige generatie consoles.

-

Rechttoe rechtaan

Eén van de grootste tekortkomingen van de Zombie Army-reeks is echter de reeks betekenisloze missies waar het spel je mee opzadelt. Helaas is Rebellion er wederom niet in geslaagd om meer diepgang en variatie te verwerken in de missies. Gedurende het verhaal komen spelers in aanraking met ruwweg vijf typen opdrachten. De éne keer ga je opzoek naar benzine, dan weer moet er een bloedfontein worden gevuld, dan moet er een bloodseal worden opgeheven. Meestal wordt er echter van je verwacht dat een bepaald gebied beschermt of zombievrij maakt.

Vaak wandel je van safehouse naar safehouse terwijl je onderweg een hinderlaag inloopt - na een paar uur gaat dat vervelen. Rebellion heeft wel zijn best gedaan om routes door de levels zo interessant mogelijk te maken. Zo zijn er verschillende verzamelobjecten te vinden en kan er worden gezocht naar weapon kits waarmee wapens geüpgraded kunnen worden. Van non-lineaire gameplay is verder echter geen sprake. Het is altijd duidelijk wat er gedaan moet worden en hoe je dat doet.

©GMRimport

Achterhaalde gameplay en graphics

De game had in zijn geheel een stuk beter afgewerkt kunnen worden. Het is bijvoorbeeld behoorlijk vervelend dat je eerst twee keer tegen een muur aan moet lopen voordat je door een deur gaat. Daarnaast kan het zomaar gebeuren dat je wordt overrompelt door zombies, omdat je plots niet meer vooruit kan lopen vanwege een iets te grote kiezelsteen. Deze slordigheden voelen niet alleen overbodig, maar gaan ook snel op de zenuwen werken. De game wordt volledig gespeeld in derdepersoonsperspectief, en hoewel dit de spanning bevordert, zorgt het voor onoverzichtelijke situaties, bijvoorbeeld tijdens het sprinten. Doordat de camera erg dicht op de protagonist staat, is het tijdens het sprinten lastig om voorbij je eigen lichaam te kijken. Dat zorgt er vaak voor dat je onbewust een horde zombies tegen het lijf loopt. Deze groepen zijn overigens makkelijk om zeep te helpen met granaten. Het gooien van granaten gaat echter lang niet altijd soepel en ziet er knullig uit.

Bovendien verdienen de graphics van de ontploffingen en het vuur van de granaten zeker geen schoonheidsprijs. De Zombie Army-games onderscheiden zich zelden op visueel gebied, maar de kwaliteit van sommige gebouwen en animaties doet wel heel erg denken aan de vorige generatie consoles. Dat valt extra op tijdens tussenfilmpjes en takedown-aanvallen, die als een soort toneelstuk worden opgevoerd. Wat dat betreft is het misschien maar beter dat de game vrijwel volledig in het donker wordt gespeeld.

©GMRimport

Rebellion levert met Zombie Army 4: Dead War helaas geen onverwachts pareltje af. Achterhaalde graphics, gameplay en slordigheidsfoutjes ondermijnen een verder goed doordachte apocalyptische wereld.. Het progressiesysteem houdt de game weliswaar langer dan gebruikelijk boeiend, maar de verveling slaat door de herhalende missies al snel toe.

Zombie Army 4: Dead War is vanaf 4 februari beschikbaar voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Voor deze recensie is de game gespeeld op PlayStation 4.

©GMRimport

Ondermaats
Conclusie

Zombie Army 4: Dead War weet het gevoel van een apocalyptische wereld goed over te brengen. Helaas wordt dit overschaduwd door repetitieve missies en matige graphics. Wat overblijft is een oppervlakkige zombiegame met veel uiteenspattende lichamen dat het moet hebben van ongecompliceerd coöpvermaak.

Plus- en minpunten
  • Leuk co-op avontuur, lugubere post-apocalyptische wereld, upgrades
  • Veel van hetzelfde, achterhaalde graphics

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered aangekondigd en uitgekomen
Gamer.nl
Nieuws

The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered aangekondigd en uitgekomen

De game werd vanmiddag officieel uit de doeken gedaan

The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered is vandaag officieel aangekondigd middels een livestream. De game is meteen beschikbaar.

In de aankondigingsvideo praatten Bethesda's Todd Howard en Matt Carofano over de nieuwe editie van de game. In eerste instantie werden beelden van het origineel getoond, dat in 2006 op Xbox 360 en pc en in 2007 op PlayStation 3 uitkwam. Er werd gekeken naar het belang van de release van dit origineel, dat openwereld-rpg's naar een hoger niveau tilde.

Vervolgens toonde de livestream beelden van de nieuwe versie van het spel. Daarbij lag er veel nadruk op de grafische verbeteringen van de game, die mogelijk worden gemaakt door Unreal Engine 5. Door de toename van details moeten spelers zich nog meer onderdeel van de spelwereld voelen.

Gameplay is ook op de schop gegaan. Hoewel de game trouw aan het origineel blijft, zijn gameplaysystemen verbeterd. Ook animaties van personages en vijanden zijn verbeterd. Tijdens gevechten vliegen de vonken en bloedspetters van het gevecht af. Hoewel de game door de meesten met een eerstepersoonsperspectief wordt gespeeld, is er ook een derdepersoonsperspectief, die in deze versie beter moet werken. Dialogen klinken natuurlijker, maar de soms opmerkelijke gesprekken die het spel zijn charme geven zijn behouden.

Oblivion Remastered wordt gezien als "de meest complete versie van Oblivion". Alle dlc - waaronder de verhalende uitbreidingen - zitten ook bij het spel inbegrepen. De game is nu verkrijgbaar op Xbox Series-consoles, Steam en PlayStation 5, en staat ook op Game Pass. De game kost 54,99 euro, al is er ook een Deluxe-uitvoering van 64,99 euro, inclusief de befaamde horse armor.

Er gingen al geruime tijd geruchten dat er een remake of remaster van The Elder Scrolls 4: Oblivion in ontwikkeling was. Er waren zelfs screenshots uitgelekt. Volgens die geruchten werkt Virtuos aan de remake, en dat blijkt nu ook te kloppen. De studio is ook bekend van de aankomende remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Batterijduur Switch 2 Pro Controller gelijk aan vorige versie
Gamer.nl
Nieuws

Batterijduur Switch 2 Pro Controller gelijk aan vorige versie

Maar hij laadt wel sneller op

De batterijduur van de Nintendo Switch 2 Pro Controller is gelijk aan die van de Pro Controller van de eerste Switch, terwijl hij wel sneller oplaadt.

Dat spotte Nintendo Life op de officiële website van Nintendo. Net zoals de Pro Controller voor de eerste Switch, gaat de Pro Controller voor de Switch 2 ongeveer veertig uur mee voordat hij weer opgeladen moet worden. De Switch 2 Pro Controller doet er echter ongeveer 3,5 uur over om zich volledig op te laden, terwijl dit met de eerste Pro Controller zo'n 6 uur duurde.

We wisten al dat de Switch 2 Pro Controller diverse toevoegingen heeft. Zo zitten er aan de achterkant twee nieuwe knoppen - de GL- en GR-knoppen - en is er net als op de nieuwe Joy-Cons een C-knop aanwezig waarmee GameChat opgestart kan worden. De controller heeft ook HD Rumble 2, wat voor nog gedetailleerdere force feedback moet zorgen.

Het was al bekend dat huidige Pro Controllers en Joy-Cons ook gebruikt kunnen worden op de Switch 2. Het is alleen niet mogelijk om met de huidige controllers de Switch 2 uit slaapstand te halen. De Switch 2 - alsmede de Switch 2 Pro Controller - verschijnt op 5 juni.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!