YouTube Gaming beleefde in 2020 beste jaar ooit
Reviews

YouTube Gaming beleefde in 2020 beste jaar ooit

YouTube Gaming beleefde in 2020 het beste jaar ooit. Dat meldde het bedrijf deze week in een href="https://blog.youtube/news-and-events/youtube-gaming-2020/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">blogpost</a>.

In totaal werd er dit jaar 100 miljard uur naar video over games gekeken en waren er 40 miljard actieve gamekanalen. Ook groeiden veel gamekanalen aanzienlijk: meer dan duizend contentmakers haalden de 5 miljoen abonnees en 350 kanalen behaalde maar liefst 10 miljoen abonnees.

Qua games was Minecraft veruit de best bekeken game, met in totaal 201 miljard views. Daarna volgen Roblox, de mobiele battle royale-game Garena Free Fire, Grand Theft Auto 5 en Fortnite. Wat best bekeken livestreams betreft staat Minecraft ook bovenaan, gevolgd door Garena Free Fire, Fortnite, Grand Theft Auto 5 en PUBG Mobile.

Het Nederlandse kanaal Jelly behoort tot de meest succesvolle contentmakers in 2020. Op basis van views scoorde alleen FGTeeV uit de VS beter. De derde plek was gereserveerd voor Flamingo.

Tot slot was de video '

Watch on YouTube

' van Yes Ranger met 199 miljoen weergaven de best bekeken gamevideo op YouTube in 2020.

Bekijk hieronder een aantal statistieken.

Watch on YouTube

Best bekeken games (niet-live)

  • Minecraft: 201 miljard

  • Roblox: 75miljard

  • Garena Free Fire: 72miljard

  • Grand Theft Auto V: 70miljard

  • Fortnite: 67miljard

Best bekeken games (live)

  • Minecraft

  • Garena Free Fire

  • Fortnite

  • Grand Theft Auto V

  • PUBG Mobile

Best bekeken kanalen

  • FGTeeV (USA)

  • Jelly (Netherlands)

  • Flamingo (USA)

  • Robin Hood Gamer (Brazil)

  • ItsFunnneh (Canada)

  • LazarBeam (Australia)

  • Slogo (UK)

  • Mikecrack (Spain)

  • Arab Games Network (BH)

  • Vegetta777 (Spain)

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sega overweegt op Game Pass lijkende abonnementsdienst
Nieuws

Sega overweegt op Game Pass lijkende abonnementsdienst

Er worden al mogelijkheden verkend

Sega overweegt voor zijn games een abonnementsdienst vergelijkbaar met Xbox Game Pass en Netflix te lanceren.

Dat meldt coo en directeur Shuji Utsumi aan de BBC. Hij meldt daarbij dat hij dit soort abonnementsdiensten heel interessant vindt en dat er intern mogelijkheden worden verkend. Utsumi benadrukt echter dat hij er nog niet te diep op in te gaan. Het maakt in ieder geval onderdeel uit van een strategie van het bedrijf om weer een grote speler binnen de game-industrie te worden. Wat Utsumi betreft "moeten we nu niet verdedigend optreden, maar in de aanval gaan."

Sega bracht vroeger zelf consoles uit, maar na de Dreamcast ging het bedrijf third-party en komen de games van het Japanse bedrijf op alle platforms uit. Daarbij worden diverse Sega-games al via abonnementsdiensten van andere bedrijven aangeboden, zoals Game Pass en PlayStation Plus. Wel haalde het bedrijf eerder deze maand meer dan zestig klassieke games uit de verkoop van digitale winkels - het is niet duidelijk of dat gerelateerd is aan de strategie die het bedrijf hierboven bespreekt.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
EA schoot dit jaar Dead Space 4-voorstel van Glen Schofield af
Nieuws

EA schoot dit jaar Dead Space 4-voorstel van Glen Schofield af

De toekomst van de ruimtehorrorfranchise lijkt niet rooskleurig

Glen Schofield, de bedenker van de Dead Space-reeks, stelde eerder dit jaar voor aan franchise-eigenaar Electronic Arts om Dead Space 4 te maken, maar daar had het bedrijf geen interesse in.

Waar Schofield de oorspronkelijke Dead Space uit 2008 regisseerde, waren Bret Robbins de creatieve regisseur en Christopher Stone de animatieregisseur. Het drietal laat in een interview met Dan Allen Gaming weten dat het graag aan een Dead Space 4 had gewerkt.

Volgens Schofield hadden alle drie de heren interesse in een vierde deel en werd er dit jaar zelfs met EA over gepraat, maar die schoten het idee af. "Ze zeiden nee, we hebben nu geen interesse maar we stellen het op prijs. We respecteerden hun mening - ze kennen hun cijfers en weten wat ze moeten verkopen enzo."

Stone voegde toe: "De industrie is op dit moment raar. Mensen aarzelen erg om kansen te nemen, dus je moet (een afwijzing) met een korrel zout nemen. Wie weet, misschien ooit op een dag. We zouden het graag doen."

De drie hoofddelen in de ruimtehorrorfranchise verschenen tussen 2008 en 2013. Daarna bleef het lange tijd stil rondom de reeks, tot vorig jaar een geprezen remake van de eerste game verscheen die werd ontwikkeld door EA Motive Studio. Afgelopen voorjaar bleek dat Motive, dat ook aan een Iron Man-game werkt, mee gaat helpen aan de Battlefield-reeks. Toen kwamen er ook geruchten naar buiten dat Motive zelf ideeën voor een vervolg op de remake had geopperd die door EA werden afgeschoten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!