Yoshi’s Crafted World speelt het iets te veilig
Reviews

Yoshi’s Crafted World speelt het iets te veilig

De Switch heeft, net als de Wii U, een overdaad aan platformers. Nu is dat voor platformfanaten niet per se een probleem, maar je moet als game van goeden huize komen om in het uitgebreide aanbod op te vallen. Yoshi’s Crafted World doet dat niet – althans, niet in eerste instantie.

Om maar gewoon met de deur in huis vallen: Yoshi’s Crafted World valt de eerste paar uur een beetje tegen. Blijkbaar had ondergetekende het concept achter de game verkeerd begrepen. Tijdens de onthulling leek er gesuggereerd te worden dat elk level in feite uit twee levels bestaat: een voorkant en – door de camera draaien – een achterkant. Hoewel dit in feite zo is, wordt hier maar bar weinig mee gedaan. En dat is jammer, want dit gegeven bevat veel potentie voor allerlei ingenieuze puzzels.

©GMRimport

Vrij standaard

De camera handmatig draaien om de andere kant van een level te bekijken kan namelijk helemaal niet. Hoe tof zou het zijn als je ineens de camera moet draaien om puzzels op te lossen? Ik zou het mijzelf kunnen aanrekenen dat ik dit verwacht had, maar het is wellicht ook een misstap in de communicatie rondom het spel. In plaats daarvan kun je na het uitspelen van een level ditzelfde gebied nog eens bezoeken. De camera is dan wel gedraaid, zodat je het level vanaf de achterkant ziet en vanaf het einde naar het begin moet lopen. Ondertussen zoek je naar drie vrolijke, verstopte Poochy-hondjes. Dat is min of meer het enige wat met het concept van ‘twee levels in één’ wordt gedaan. Het tilt de verder vrij standaard platformgameplay op deze manier niet naar een hoger niveau.

In een recensie kijken we daarentegen vooral naar wat een game wél doet. Ook dat lijkt in eerste instantie niet bijster spectaculair. Je komt in de gebruikelijke themalevels terecht waar je met Yoshi doorheen loopt. In elk level verzamel je naast munten de wat lastiger verstopte bloemetjes, waarmee je nieuwe gebieden op de wereldkaart ontgrendelt. Yoshi slikt vijanden in om er eieren van te maken, waar je met welgemikte schoten weer allerlei geheimen in levels mee onthult. Buiten laatstgenoemde gameplayelement lijkt Yoshi’s Crafted World alleen weinig unieks aan het platformgenre toe te voegen.

De game bevat veel meer content dan je zou verwachten, en dat is nog buiten de onnodige fetch-quests

-

Aha!

Tijdens het spelen groeit echter langzaam het besef dat er toch meer passie en originaliteit in de aderen van Yoshi’s Crafted World stroomt, dan in eerste instantie gedacht. De oppervlakkige gamepay – die, toegegeven, ideaal is voor de jongere gamers onder ons – bevat een diepere laag voor de meer ervaren spelers. De bloemen die je kunt verzamelen zitten regelmatig op lastig te bereiken plekken verstopt, of je moet eieren op allerlei objecten gooien om ze te onthullen. De echte verzamelaars zullen dan ook niet rusten tot ze alle bloemen hebben gevonden.

Hier komt ook bij kijken dat elk level in feite in drie dimensies is opgebouwd. Hoewel je niet van cameraperspectief kunt wisselen, is het op de vooraf bepaalde paden mogelijk om richting het beeld en er vandaan te lopen. Hoe verder je komt in het spel, hoe meer Crafted World daar op leuk bedachte manieren mee omgaat. Het begint nog vrij simpel met door een deur lopen om vervolgens achter een huisdecor verder te platformen, maar het spel gooit steeds meer interessante concepten op je af. Zo vaar je op een gegeven moment met een boot, inclusief kanon, en moet je schieten op vijandelijke boten die op verschillende afstanden achter je varen. Of wat te denken van een ninjagebied waar je regelmatig deuren in de achtergrond moet zien te openen om zo te onthullen wat erachter zit? Dat lijkt misschien niet heel spannend, maar ik verzeker je dat dit erg fijne ‘aha!’-momenten oplevert tijdens het spelen.

Watch on YouTube

Veel content

Daarbij doet Yoshi’s Crafted World twee andere dingen heel goed. Ten eerste blijft het maar levels op je afvuren. De game bevat veel meer content dan je zou verwachten, en dat is nog buiten de onnodige fetch-quests. Die fetch-quests laten je na het uitspelen van een level terugkeren om een bepaalde hoeveelheid items te verzamelen (bijvoorbeeld vijf zeemeeuwen), maar ze voegen weinig aan de ervaring toe. Desalniettemin steken deze gebieden steeds origineler in elkaar, naarmate je verder in het spel komt, van ingewikkelde spookhuizen tot jungles waarin papieren neushoorns je aanvallen.

Die variatie in de grote hoeveelheid levels gaat hand in hand met de graphics van het spel. Yoshi’s Crafted World bestaat in zijn geheel uit knutselmaterialen, en dat wordt tot in de kleinste details doorgevoerd. De game heeft daardoor niet alleen een extreem schattig uiterlijk, het heeft ook invloed op de gameplay. Met eieren verander je hele in elkaar geknutselde onderdelen van levels, je kunt diverse papieren oppervlaktes kapotmaken om een kijkje eronder te nemen en soms klap je zelfs hele kartonnen paden uit om verder te geraken. Het plezier tijdens het spelen van Crafted World zit hem dan ook vooral in het rondlopen in deze in elkaar geknutselde spelwereld.

©GMRimport

Niet het onderste uit de kan

Is het genoeg om Yoshi’s Crafted World naar een hoog niveau te tillen? Ja en nee. Ondanks de hierboven beschreven positieve aspecten voelt de game vaak nét niet uniek genoeg om bij de absolute platformtop te horen. Ik wil niet in herhaling vallen, maar door spelers de mogelijkheid te geven om de camera op elk moment te draaien en de gameplay daarop aan te passen, had Crafted World echt iets vernieuwends kunnen doen. Daar tegenover staat dat het spel de originaliteit van zijn ideeën gedurende het spel steeds meer opvoert. Gecombineerd met de prachtige, unieke vormgeving is dat genoeg om van Yoshi’s Crafted World te genieten. Toch zegt iets mij dat ik de ervaring over een paar maanden alweer ben vergeten.

Yoshi’s Crafted World is vanaf 29 maart verkrijgbaar voor de Switch.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Uitstekend
Conclusie

Yoshi’s Crafted World zit boordevol prachtig vormgegeven platformlevels en laat zich prima besturen. Toch had het als platformer op een systeem waar het genre toch al uitstekend vertegenwoordigd is, meer kunnen doen, vooral met het concept van de ‘dubbele laag’ waar levels uit bestaan. Het resulteert in een game waar eigenlijk niets mis mee is, maar waar toch meer in had gezeten.

Plus- en minpunten
  • Prachtige vormgeving, grote hoeveelheid levels
  • Concept kon beter benut worden

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!