Yooka-Laylee and the Impossible Lair is veel beter dan het origineel
Reviews

Yooka-Laylee and the Impossible Lair is veel beter dan het origineel

Playtonic Games, dat deels bestaat uit voormalige ontwikkelaars van klassieke Rare-platformers, had het imago al voor de release van diens eerste game mee. Dat mocht niet baten: Yooka-Laylee was technisch een rommeltje en bezweek onder inspiratieloos leveldesign. Goede bedoelingen ten spijt viel de 3D-platformer erg tegen. Het vervolg rectificeert dit met verve.

Als het in drie dimensies niet lukt, dan maar in twee, zo moeten de Britten hebben gedacht. Het blijkt een gouden zet, want The Impossible Lair puilt uit van de toffe platformsecties en een aantal verfrissende ideeën. Dat laatste valt in eerste instantie nauwelijks op door de overduidelijke odes aan andere platformers.

©GMRimport

Donkey-Laylee

The Impossible Lair lijkt – net als het origineel overigens – qua vormgeving als twee druppels water op Rare-klassieker Banjo-Kazooie. Het is Playtonic vergeven, aangezien een aantal ontwikkelaars binnen het team daadwerkelijk aan dat spel hebben gewerkt. Ook hier bestuur je twee platformhelden tegelijk: een kameleon en een vleermuis. En zowel Grant Kirkhope en David Wise, Rare-oudgedienden die terecht ontelbare malen geprezen zijn om hun composities, leveren een magnifieke soundtrack af die nog dagen door je hoofd blijft spoken.

Het leveldesign en de gameplay hebben ook enorm veel weg van enkele populaire platformers. Vooral Donkey Kong Country: Tropical Freeze lijkt een grote inspiratiebron te zijn geweest, met lange levels die in verschillende secties zijn verdeeld en een vergelijkbare set bewegingen waarover Yooka en Laylee beschikken. Erg kwalijk kunnen we het Playtonic niet nemen, want Tropical Freeze is een van de beste platformers van dit decennium. Toch voelen Yooka en Laylee qua gewicht erg aan als een stelletje Nintendo-apen en rollen ze nagenoeg op dezelfde manier door levels heen. Wanneer je in een level springt op platforms die vastzitten aan ronddraaiende, houten molens, krab je je toch even achter de oren: heb je dit niet eerder exact zo ervaren in Tropical Freeze? Het antwoord is ja, dat heb je.

Het belangrijkste is dat Yooka-Laylee and The Impossible Lair daadwerkelijk leuk is om te spelen

-

Dubbel zoveel levels

Gelukkig heeft The Impossible Lair meer te bieden dan deze overduidelijke odes. De driedimensionale overkoepelende wereld bijvoorbeeld, die uitpuilt van kleine puzzels die je moet oplossen om zo nieuwe levels te bereiken. Het slimme hieraan is dat elk van de twintig aanwezige levels een alternatieve versie heeft, die je pas kunt betreden door zo’n puzzel op te lossen. De toegang tot een waterlevel ligt bijvoorbeeld in een meertje in de overkoepelende wereld. Door dat meer te bevriezen, verandert het level zelf in een sneeuwlandschap.

In Yooka-Laylee kon je ook levels aanpassen, maar dit element is in The Impossible Lair veel beter geïmplementeerd. Zo verander je in het origineel levels door simpelweg een in-game betaalmiddel te gebruiken, waar je in dit vervolg met puzzelwerk de nieuwe gebieden bereikt. Nog belangrijker is dat veel van de levels hier echt een complete transformatie doorgaan, vaak met geheel nieuwe routes en een totaal andere presentatie, waardoor het aantal beschikbare levels in feite verdubbelt.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Het begin is het einde

The Impossible Lair heeft meer unieke eigenschappen. Zo kun je ook hier weer ‘tonics’ verzamelen, die je op elk gewenst moment in kunt schakelen. Er zijn tonics die het spel wat makkelijker maken – bijvoorbeeld dankzij de mogelijkheid om langer te rollen – maar ook tonics die de visuele presentatie van de game veranderen. Je kunt te allen tijde drie tonics tegelijk aanzetten, maar daardoor verdien je tijdens het doorspelen van levels wel minder items die je weer voor andere doeleinden kunt gebruiken. Het is een inventieve manier om spelers zelf deels de moeilijkheidsgraad van het spel te laten bepalen.

Ook slim bedacht is de manier waarop je het spel uitspeelt. Al vanaf het begin is het allerlaatste level beschikbaar. Dit gigantische, uitdagende level bevat eindbaasgevechten en pittige platformsecties, en is haast onmogelijk om meteen in zijn geheel te doorlopen. Bij elk uitgespeeld level ontgrendel je echter een bij, die je als eenmalige bescherming in het laatste level kunt gebruiken. Hoe meer levels je uitspeelt, hoe meer beschermende bijen je hebt en hoe verder je dus kunt komen in de finale van het spel. Het doet een beetje denken aan Zelda: Breath of the Wild, waar je – op papier – vanaf het begin al naar Hyrule Castle kunt lopen om Ganon te verslaan.

©GMRimport

Puur plezier

Het belangrijkste is echter dat Yooka-Laylee and The Impossible Lair daadwerkelijk leuk is om te spelen. Hoewel de eerste paar levels nog weinig opzienbarend zijn, wordt de inventiviteit van het levelontwerp – en daarmee de moeilijkheidsgraad – verderop behoorlijk opgeschroefd. We zijn geen noemenswaardige bugs tegengekomen, de framerate loopt erg soepel en van irritante gameplaysecties (denk aan de saaie en nodeloos moeilijke quiz uit het origineel) is geen sprake. We stonden elke keer weer te popelen om een aantal levels van The Impossible Lair te doorlopen, en dat konden we van de eerste Yooka-Laylee niet zeggen.

Yooka-Laylee and the Impossible Lair is vanaf 8 oktober verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en pc. Voor deze recensie is de game getest op een PlayStation 4 Pro.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Uitstekend
Conclusie

Yooka-Laylee and the Impossible Lair jat soms schaamteloos van andere iconische platformers, maar voegt genoeg eigen ideeën toe om er mee weg te komen. Het blijkt een prima keuze van Playtonic om een 2D-platformer te maken: dit vervolg steekt qua gameplay en leveldesign beter in elkaar dan het driedimensionale origineel.

Plus- en minpunten
  • Een aantal verfrissende ideeën voor een 2D-platformer, grafisch en (gameplay)technisch een sterke verbetering ten opzichte van het origineel
  • De inspiratie ligt er soms érg dik bovenop, game komt qua uitdagend leveldesign langzaam op gang

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld
Nieuws

Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld

Diverse gratis updates en drie betaalde uitbreidingen op komst

Deep Silver en Warhorse Studios hebben bekendgemaakt welke content Kingdom Come Deliverance 2-spelers in de loop van het jaar voor de game kunnen verwachten.

Zo zal aankomende lente een aantal gratis updates verschijnen, waaronder een 'kappersfeature' om het uiterlijk van het hoofdpersonage te veranderen, een Hardcore-modus voor nog meer uitdaging en paardenraces. Gedurende de rest van het jaar zullen er diverse gratis updates uitkomen om de game te verbeteren.

In de loop van de zomer verschijnt de betaalde uitbreiding 'Brushes with Death'. Hierin helpt hoofdpersonage Henry een artiest met een twijfelachtig verleden. Ook in het najaar volgt een betaalde uitbreiding, ditmaal met de naam 'Legacy of te Forge', waarin spelers de smidsafkomst van Henry verkennen. Tot slot zal ook volgende winter een betaalde uitbreiding verschijnen in de vorm van 'Mysteria Ecclesia', waarin spelers de intriges van het Sedlec-klooster achterhalen.

De hierboven genoemde betaalde uitbreidingen maken onderdeel uit van de uitbreidingspas van de game, die ook bij de Gold Edition van het spel zit. Deze Gold Edition kost 79,99 euro.

Kingdom Come Deliverance 2 is het vervolg op de in 2018 verschenen eerste game en laat spelers terugkeren naar het Centraal Europa van de vijftiende eeuw - de game speelt zich na het eerste deel af. Spelers besturen Henry, de zoon van een smid, die in een duizelingwekkend verhaal van wraak, bedrog en zelfontdekking terechtkomt.

De game speelt zich af in het Boheems Paradijs, een echte locatie die nog altijd bezocht kan worden in de Tsjechische Republiek. Zo zijn er het majestueuze Kasteel Trosky en de mijnstad Kutná Hora. Het gameplayconcept van het origineel, waarin de wereld realistisch op de acties van de speler reageert, blijft intact. Wel is het vechtsysteem op de schop gegaan, en zijn er nu ook nieuwe wapens voor op afstand, zoals kruisbogen en vroege vuurwapens.

Kingdom Come Deliverance 2 komt op 4 februari naar pc (Steam en Epic Games Store), PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Onlangs bleek nog dat het spel volgens de makers het langste script voor een game ooit heeft.

Marvin Toepoel ging onlangs aan de slag met de game, zoals te lezen valt in de preview: "De rijke natuur van Bohemen komt nog veel beter tot zijn recht dan in het eerste deel, met dank aan sterk verbeterde graphics en belichting. Het geheel draait op PS5 soepel op 60 fps. Vanaf minuut één is ook duidelijk dat Warhorse Studios KCD2 een stuk beter heeft afgewerkt dan zijn voorganger. Npc’s bewegen natuurlijker en het handjevol bugs dat we tegenkomen is zo minimaal dat je goed op moet letten om er überhaupt iets van mee te krijgen (op twee crashes na). Waar deel één na zijn release nog maanden aan patches nodig had, lijkt het vervolg al voor release in een betere staat te verkeren."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Amerikaans importtarief op Mexico kan gameprijzen verhogen
Nieuws

Amerikaans importtarief op Mexico kan gameprijzen verhogen

Veel fysieke games die in de VS worden verkocht, worden in Mexico geproduceerd

Het importtarief dat de Verenigde Staten op in Mexico gemaakte producten gaat leggen, kan er voor zorgen dat de prijs van games gaat stijgen - uiteindelijk mogelijk zelfs mondiaal.

De huidige Amerikaanse president Donald Trump heeft aangegeven vanaf februari een handelstarief van 25 procent op producten uit Canada en Mexico te leggen die in de VS verkocht worden. Dat zou kunnen betekenen dat deze producten qua prijs gaan stijgen in dat land, om er voor te zorgen dat bedrijven deze tarieven kunnen betalen zonder in te leveren op hun verdiensten.

Mat Piscatella, de over het algemeen goed geïnformeerde executive director van gamemarketonderzoeksinstelling Circana (NPD), claimt dat deze importtarieven een negatief effect op gameprijzen kunnen hebben. Veel fysieke games die in de Verenigde Staten worden verkocht, worden namelijk in Mexico samengesteld.

Dit zou dus als effect kunnen hebben dat gameprijzen omhoog gaan - zowel voor fysieke als digitale games, aangezien gamebedrijven de prijzen van digitale games mogelijk gelijk zullen willen houden met fysieke games. Om de situatie overal gelijk te houden, is het mogelijk dat uitgevers de prijzen wereldwijd verhogen. De importtarieven kunnen er volgens Piscatella ook voor zorgen dat er minder games fysiek zullen uitkomen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!