Xenon Racer laat je heerlijk ouderwets driften en boosten
Reviews

Xenon Racer laat je heerlijk ouderwets driften en boosten

Er lijkt sprake van een nieuwe trend: bij gebrek aan nieuwe delen van oude racegamereeksen komen kleine studio’s met spirituele opvolgers. Want zoals Dangerous Driving een eerbetoon vormde aan Burnout, zo is Xenon Racer één grote verwijzing naar de hoogtijdagen van Ridge Racer.

Het is al heel wat jaren angstvallig stil aan Bandai Namco’s kant wat betreft Ridge Racer. Afgezien van enkele mobiele delen en het afgrijselijke, door de makers van Flatout ontwikkelde Ridge Racer Unbounded, moeten we helemaal terug naar 2006 voor het laatste échte deel in deze snelle reeks. Recente geruchten over een terugkeer op Nintendo’s Switch zijn vooralsnog niet ondersteund met concreet bewijs. Je zou daarmee haast kunnen zeggen dat de formule voor futuristisch ogende bolides – bij voorkeur stijlvol driftend op opzwepende techno – is uitgewerkt.

©GMRimport

Xenon Racer

Gelukkig laat de Italiaanse indiestudio 3DClouds het daar niet bij zitten. Ze beschikken weliswaar niet over de licentie om een nieuwe Ridge Racer te maken, maar hebben met Xenon Racer een game afgeleverd die in veel opzichten hetzelfde weet te bereiken. In de basis als arcaderacegame waarin je weinig meer doet dan een futuristische bolide en dito circuit kiezen en gelijk volgas van start gaat. De bochten in de baan kun je aansturen op de conventionele ‘nette’ manier, maar veel leuker en effectiever is erdoorheen driften – wat gelijk de boostmeter van je machine doet vullen. Die extra energie komt weer van pas op de rechte stukken, waar je met een druk op de knop tijdelijk over een bak extra vermogen beschikt om astronomische snelheden te bereiken.

Xenon Racer is een liefdesbrief aan de eigenzinnige, even coole als foute stijl waarmee Ridge Racer in de vorige twee decennia de arcaderacegamewereld veroverde

-

Die letters van de Ridge Racer-wet volgt Xenon Racer vrij nauwkeurig, wat zorgt voor een evenzo opzwepende, bloedsnelle ervaring. Wel is het rijgedrag in deze indieracer net wat minder prettig dan het inspiratiemateriaal: je kunt je auto in theorie dwars de bocht door laten gaan door heel kort te remmen of gas te lossen, maar in de praktijk mist dit systeem net het gevoel van vertrouwen om je bocht na bocht met souplesse te laten driften. Opvallend genoeg lijken ook computergestuurde tegenstanders daar soms mee te worstelen: in enkele gevallen snellen ze vooruit en is een enkeling niet eens meer te achterhalen in de ronden die volgen, maar geregeld komt het ook voor dat ze elkaar op een hoop rijden en veel te gemakkelijk te verslaan zijn.

Futuristische stijl

Ook qua opzet wijkt Xenon Racer weinig af van het recept dat door menig traditionele arcaderacegame bekend is gemaakt. De hoofdmoot bestaat uit een kampioenschap met diverse reeksen races, aangevuld met mogelijkheden om losse races, tijdritten en zelfs tegen andere mensen (lokaal of online) te rijden. Auto’s en circuits speel je gaandeweg vrij – al moet gezegd dat het verdomd lang duurt voordat je de beschikking krijgt over de meeste banen voor alle andere speelstanden dan het kampioenschap. De diverse auto’s, elk met karakteristieke rijeigenschappen, zijn bovendien naar smaak aan te passen met cosmetische onderdelen en kleurtjes.

©GMRimport

Xenon Racer is een liefdesbrief aan de eigenzinnige, even coole als foute stijl waarmee Ridge Racer in de vorige twee decennia de arcaderacegamewereld veroverde, met overdreven futuristisch ogende racewagens, kleurrijke (vooral stedelijke) omgevingen en een pompende electro-soundtrack. Daarom valt het te prijzen dat uitgerekend een kleine Italiaanse indiestudio erin geslaagd is die ervaring zo accuraat na te bootsen. Het feit dat de graphics naast kleurrijk vooral ook ruw zijn – getuige de vrij onregelmatige framerate en enkele wazige textures – valt haast te vergeven, ware het niet dat de reguliere prijs (de vanafprijs bedraagt zo’n veertig euro) wel aan de hoge kant is. Daardoor is de game alleen aan te beleven aan iedereen die hunkert naar de terugkeer van een zekere vergeten franchise van Bandai Namco.

Xenon Racer is getest op PlayStation 4 Pro en nu tevens verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One, Xbox One X en Nintendo Switch.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Goed
Conclusie

Als flamboyante, futuristisch ogende arcaderacer van de oude stempel laat Xenon Racer je heerlijk driften en scheuren zoals dat vroeger vooral op de PlayStation kon. De game oogt en speelt echter wel te ruw voor het geld om echt aan te bevelen.

Plus- en minpunten
  • Adrenaline-opwekkende snelheden en drifts, fijne futuristische stijl
  • Verraderlijk rijgedrag, wisselvallige AI

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Donkey Kong-gedeelte in Super Nintendo World ontvangt eerste bezoekers
Nieuws

Donkey Kong-gedeelte in Super Nintendo World ontvangt eerste bezoekers

Het park gaat op 11 december voor alle bezoekers open

De eerste bezoekers hebben rondgelopen in het nieuwe Donkey Kong Country-gedeelte in Super Nintendo World te Japan.

Het nieuwe Donkey Kong Country-gedeelte in Super Nintendo World te Universal Studios Japan gaat officieel pas op 11 december open, maar een aantal vaste bezoekers die de duurste jaarpassen voor het park in het bezit hebben mochten al een bezoekje brengen. In onderstaande video van VGC-redacteur Andy Robinson is te zien hoe ze het Donkey Kong-gedeelte betreden.

Eerder deze maand zond Nintendo al een speciale Direct-video uit waarin Donkey Kong-bedenker Shigeru Miyamoto een rondleiding gaf van het nieuwe parkgedeelte. Zo bleek dat er eten en drinken in een speciaal Donkey Kong-thema kan worden gekocht. Ook kan men met de harige aap op de foto en is er een spelletje voor drie personen waar men op de maat op trommels moet slaan om zo Rambi tevoorschijn te halen. Logischerwijs is er ook een achtbaan, genaamd Mine Cart Madness, in de vorm van een mijnkarrit.

Zoals gezegd gaat het Donkey Kong-gedeelte van het park in Japan op 11 december dit jaar open voor alle bezoekers. Zoals eerder al bekend werd gemaakt zal dit Donkey Kong-gedeelte ook onderdeel zijn van Super Nintendo World te Universal Studios te Orlando, Florida. Dat gaat op 22 mei 2025 open.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Studio van voormalige Mass Effect-ontwikkelaar pauzeert werkzaamheden
Nieuws

Studio van voormalige Mass Effect-ontwikkelaar pauzeert werkzaamheden

Er is onvoldoende financiering gevonden

Worlds Untold, een nieuwe studio van Mass Effect-schrijver Mac Walters, "pauzeert" de huidige werkzaamheden tot er een partner die voor de financiering kan zorgen is gevonden.

Dat heeft Walters via een statement op LinkedIn laten weten. Terwijl er naar financiën wordt gezocht, staat het werknemers van Worlds Untold vrij om naar andere werkzaamheden te zoeken. Volgens Walters gaat het om een moeilijke maar nodige keuze.

Worlds Untold werd vorig jaar uit de doeken gedaan. Het gaat om een studio die in samenwerking met NetEase Games is opgericht, maar blijkbaar is dat alleen niet genoeg voor het bestaansrecht van het bedrijf.

De studio uit Vancouver, Canada heeft als doel franchises te ontwikkelen "met diepgang en mogelijkheden die niet in een enkele game of zelfs een enkel medium passen". Het eerste spel moet een actie-adventuregame worden die zich in de nabije toekomst afspeelt. Daarbij moet er een "adembenemende spelwereld vol met mysterie en verkenning" in zitten. Zolang de financiering van de studio niet rond is, lijkt de toekomst van dit spel ook onduidelijk.

Walters vertrok begin vorig jaar bij Bioware. Hij heeft onder andere aan Jade Empire gewerkt, was de hoofdschrijver van Mass Effect 2 en 3 en de regisseur van Mass Effect: Legendary Edition. Andere grote namen die bij Worlds Untold aan de slag gingen, waren art director Ramil Sunga, die mee heeft gewerkt aan Anthem, Mass Effect Andromeda en Dragon Age, en audioregisseur Sotaro Tojima, bekend van Halo en Metal Gear Solid.

Eerder deze week werd al aangekondigd dat Humanoid Origin zijn deuren sluit. Dit is een studio die werd gerund door Casey Hudson, de voormalige regisseur van Mass Effect. Ook hier was een tekort aan financiering de hoofdoorzaak.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!