Xenon Racer laat je heerlijk ouderwets driften en boosten
Reviews

Xenon Racer laat je heerlijk ouderwets driften en boosten

Er lijkt sprake van een nieuwe trend: bij gebrek aan nieuwe delen van oude racegamereeksen komen kleine studio’s met spirituele opvolgers. Want zoals Dangerous Driving een eerbetoon vormde aan Burnout, zo is Xenon Racer één grote verwijzing naar de hoogtijdagen van Ridge Racer.

Het is al heel wat jaren angstvallig stil aan Bandai Namco’s kant wat betreft Ridge Racer. Afgezien van enkele mobiele delen en het afgrijselijke, door de makers van Flatout ontwikkelde Ridge Racer Unbounded, moeten we helemaal terug naar 2006 voor het laatste échte deel in deze snelle reeks. Recente geruchten over een terugkeer op Nintendo’s Switch zijn vooralsnog niet ondersteund met concreet bewijs. Je zou daarmee haast kunnen zeggen dat de formule voor futuristisch ogende bolides – bij voorkeur stijlvol driftend op opzwepende techno – is uitgewerkt.

©GMRimport

Xenon Racer

Gelukkig laat de Italiaanse indiestudio 3DClouds het daar niet bij zitten. Ze beschikken weliswaar niet over de licentie om een nieuwe Ridge Racer te maken, maar hebben met Xenon Racer een game afgeleverd die in veel opzichten hetzelfde weet te bereiken. In de basis als arcaderacegame waarin je weinig meer doet dan een futuristische bolide en dito circuit kiezen en gelijk volgas van start gaat. De bochten in de baan kun je aansturen op de conventionele ‘nette’ manier, maar veel leuker en effectiever is erdoorheen driften – wat gelijk de boostmeter van je machine doet vullen. Die extra energie komt weer van pas op de rechte stukken, waar je met een druk op de knop tijdelijk over een bak extra vermogen beschikt om astronomische snelheden te bereiken.

Xenon Racer is een liefdesbrief aan de eigenzinnige, even coole als foute stijl waarmee Ridge Racer in de vorige twee decennia de arcaderacegamewereld veroverde

-

Die letters van de Ridge Racer-wet volgt Xenon Racer vrij nauwkeurig, wat zorgt voor een evenzo opzwepende, bloedsnelle ervaring. Wel is het rijgedrag in deze indieracer net wat minder prettig dan het inspiratiemateriaal: je kunt je auto in theorie dwars de bocht door laten gaan door heel kort te remmen of gas te lossen, maar in de praktijk mist dit systeem net het gevoel van vertrouwen om je bocht na bocht met souplesse te laten driften. Opvallend genoeg lijken ook computergestuurde tegenstanders daar soms mee te worstelen: in enkele gevallen snellen ze vooruit en is een enkeling niet eens meer te achterhalen in de ronden die volgen, maar geregeld komt het ook voor dat ze elkaar op een hoop rijden en veel te gemakkelijk te verslaan zijn.

Futuristische stijl

Ook qua opzet wijkt Xenon Racer weinig af van het recept dat door menig traditionele arcaderacegame bekend is gemaakt. De hoofdmoot bestaat uit een kampioenschap met diverse reeksen races, aangevuld met mogelijkheden om losse races, tijdritten en zelfs tegen andere mensen (lokaal of online) te rijden. Auto’s en circuits speel je gaandeweg vrij – al moet gezegd dat het verdomd lang duurt voordat je de beschikking krijgt over de meeste banen voor alle andere speelstanden dan het kampioenschap. De diverse auto’s, elk met karakteristieke rijeigenschappen, zijn bovendien naar smaak aan te passen met cosmetische onderdelen en kleurtjes.

©GMRimport

Xenon Racer is een liefdesbrief aan de eigenzinnige, even coole als foute stijl waarmee Ridge Racer in de vorige twee decennia de arcaderacegamewereld veroverde, met overdreven futuristisch ogende racewagens, kleurrijke (vooral stedelijke) omgevingen en een pompende electro-soundtrack. Daarom valt het te prijzen dat uitgerekend een kleine Italiaanse indiestudio erin geslaagd is die ervaring zo accuraat na te bootsen. Het feit dat de graphics naast kleurrijk vooral ook ruw zijn – getuige de vrij onregelmatige framerate en enkele wazige textures – valt haast te vergeven, ware het niet dat de reguliere prijs (de vanafprijs bedraagt zo’n veertig euro) wel aan de hoge kant is. Daardoor is de game alleen aan te beleven aan iedereen die hunkert naar de terugkeer van een zekere vergeten franchise van Bandai Namco.

Xenon Racer is getest op PlayStation 4 Pro en nu tevens verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One, Xbox One X en Nintendo Switch.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Goed
Conclusie

Als flamboyante, futuristisch ogende arcaderacer van de oude stempel laat Xenon Racer je heerlijk driften en scheuren zoals dat vroeger vooral op de PlayStation kon. De game oogt en speelt echter wel te ruw voor het geld om echt aan te bevelen.

Plus- en minpunten
  • Adrenaline-opwekkende snelheden en drifts, fijne futuristische stijl
  • Verraderlijk rijgedrag, wisselvallige AI

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Avowed was bijna een 'multiplayer-Skyrim' geworden
Nieuws

Avowed was bijna een 'multiplayer-Skyrim' geworden

De ontwikkeling van de game is tweemaal herstart

De eerder deze week uitgekomen singleplayer-rpg Avowed had bijna een focus op multiplayergameplay gehad.

Dat laat regisseur Carrie Patel weten aan Bloomberg. De game werd in eerste instantie een "multiplayer-Skyrim" genoemd, maar in 2021 ging de ontwikkeling volledig op de schop. Voor die tijd werd het spel als een multiplayergame ontwikkeld. Sterker nog: de ontwikkeling van de game is in totaal twee keer volledig herstart.

Patel onthult ook dat er bij Obsidian behoefte is aan eventuele vervolgen op of dlc voor Avowed. "Nu we deze geweldige spelwereld hebben gebouwd, en het ontwikkelteam ook hebben laten wennen aan deze content en gameplay in deze wereld, zou ik er graag meer van zien."

Avowed is nu verkrijgbaar voor Xbox Series X en S en pc en staat ook op Xbox Game Pass. Ron Vorstermans beloonde het spel met een 9 in zijn review: "Het schrijfwerk is fenomenaal, het vechten vloeit als een actiegame, de spelwereld is iedere vierkante centimeter waard en zelfs de kleinste verhaaltjes zijn memorabel. Avowed is misschien geen grensverleggende, dynamische rpg, maar weet precies waar het goed in is, en zet daar met volle overtuiging op in. Het resultaat is de beste Microsoft-rpg van de afgelopen jaren."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Netflix betrokken bij Sifu-verfilming
Nieuws

Netflix betrokken bij Sifu-verfilming

De scriptschrijver van de The Maze Runner-films zou het script voor de film verzorgen

Netflix is betrokken bij de verfilming van Sloclaps kungfugame Sifu.

In 2022 werd al aangekondigd dat er een film werd gemaakt gebaseerd op Sifu door Story Kitchen, het bedrijf dat ook achter de Sonic the Hedgehog-films en de aankomende Streets of Rage- en Tomb Raider-verfilmingen zit.

Deadline heeft deze week gemeld dat Netflix nu ook betrokken is bij het project en dat TS Nowlin - bekend van de The Maze Runner-films - het script schrijft. Volgens geruchten zal John Wick-regisseur Chad Stahelski met zijn bedrijf 87Eleven Entertainment als producent functioneren.

Eerder gingen er geruchten dat Derek Kolstad, de schrijver van de John Wick-scripts, het script voor Sifu zou schrijven, maar dat lijkt nu dus niet meer het geval te zijn - tenzij hij samenwerkt met TS Nowlin.

De film moet min of meer hetzelfde plot als de game aanhouden, waarbij de hoofdrolspeler elke keer dat ze verslagen worden een stuk ouder wordt. De film wordt beschreven als "John Wick ontmoet M. Night Shyamalan's film Old".

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!