Xenoblade Chronicles: Definitive Edition is een herboren klassieker
Reviews

Xenoblade Chronicles: Definitive Edition is een herboren klassieker

Ik kan mij vrij weinig herinneren van het jaar 2011, maar de weken die voorbijgingen terwijl ik Xenoblade Chronicles voor de Wii speelde zal ik niet snel vergeten. Nog nooit had een game mij zo erg in zijn ban, dat ik dagelijks de minuten aftelde tot ik weer verder kon spelen. De komst van de remaster bracht niet alleen enthousiasme met zich voort, maar ook een lichte angst. Wat als Xenoblade Chronicles toch niet zo goed blijkt te zijn als in mijn herinnering?

Het duurde niet lang voordat mijn vertwijfeling als sneeuw voor de zon verdween. Al vanaf de eerste seconde weet deze game te verbazen. Van het besef dat het spel zich volledig afspeelt op het lichaam van twee titanen wanneer de camera voor het eerst volledig uitzoomt, de eerste gesproken woorden van de geniale Britse stemmencast, tot de serene maar dramatische muziek van het titelscherm – Xenoblade Chronicles laat er geen gras over groeien: dit is een speciaal spelletje.

©GMRimport

Strijd der titanen

Xenoblade Chronicles: Definitive Edition is ook bedoeld om nieuwe spelers te introduceren tot de Xenoblade-saga. Je speelt als Shulk, een Homs (mens), die samen met zijn vrienden een vredig bestaan leidt op de titaan Bionis. Zijn mythische zwaard genaamd Monado is het enige wapen dat de mechanische schepsels van de andere titaan, Mechonis, kan doorklieven. De Bionis en Mechonis zijn natuurlijke vijanden, en zoals het een ware jrpg betaamt, word je door tragische gebeurtenissen al snel op pad gestuurd om de strijd voor eens en voor altijd te beslechten.

Hoewel de opzet van het verhaal typisch klinkt voor een doorsnee jrpg, staat Xenoblade Chronicles bekend om zijn unieke spelmechanieken die het genre destijds vernieuwden. Zijmissies hoeven niet ‘ingeleverd’ te worden, teamgenoten hoeven niet opgelapt te worden met drankjes of andere geneesmiddelen en gevechten spelen zich ter plekke af in plaats van in een afzonderlijke arena. Een klein decennium later kijken we hier niet meer zo van op en moet Xenoblade Definitive Edition opnieuw bewijzen dat het ook met de standaarden van tegenwoordig nog steeds een buitenaardige game is.

Xenoblade Chronicles heeft de tand des tijds met vlag en wimpel doorstaan en mag nog steeds beschouwd worden als een van de beste jrpg’s ooit gemaakt.

-

Niet alleen een nieuw likje verf

Gelukkig biedt deze remaster genoeg eigen vernieuwingen, waardoor de lat op zijn minst even hoog blijft liggen vergeleken met moderne jrpg’s. Ik heb het niet alleen over de grafische verbeteringen, die bijvoorbeeld de uitgesmeerde aardappelhoofden van het origineel tot volwaardige gezichten met uitgesproken emoties maken, maar ook verbeteringen aan de gebruikersinterface en gameplay.

Zo is het nu mogelijk om (zij)missies in detail op te volgen. Belangrijke doelwitten of verzamelbare items worden duidelijk op de kaart aangegeven en je kunt zelfs een stippellijn volgen om deze te bereiken. In de originele Xenoblade kreeg je op zijn best wat cryptische hints waar je iets kon vinden en was Google je enige hoop om alle zijmissies tot voltooiing te brengen. Het mag echt niet onderschat worden hoeveel speurwerk en frustratie dit scheelt. Ter illustratie: ik speelde de Definitive Edition uit met 70 uur op de klok, vergeleken met 100 uur in het origineel en een gelijkaardig aantal voltooide zijmissies.

Andere verbeteringen zijn subtieler, maar minstens zo welkom. Het menu is overhoop gehaald en is veel makkelijker te navigeren. Je kunt een onderscheid maken tussen je functionele en visuele wapens en pantsers, zodat je dat ene stalen harnas aan kan trekken en toch goed voor de dag komt. En zelfs de soundtrack is voor een groot deel opnieuw opgenomen. Laat dat nou een onderdeel van de game zijn die al nagenoeg perfect was (maar nu op een of andere manier nóg beter is geworden).

©GMRimport

Never change a winning team

Andere delen van de game zijn hetzelfde gebleven, zoals het vechtsysteem. Xenoblade Chronicles hanteert een real-time vechtsysteem waarbij je monsters vrij ziet rondlopen en wanneer je maar wilt kunt aanvallen. Shulk, of een van de andere personages die je kunt besturen, valt automatisch aan, en middels een balk onderaan het scherm voer je speciale vaardigheden uit die daarna weer opgeladen moeten worden.

Elk teamlid heeft zijn eigen unieke benadering van het vechtsysteem, die diverse strategieën uitlokken. Activeer bijvoorbeeld Shulks Back Slash wanneer je je achter een monster hebt gepositioneerd en je doet extra veel schade. Melia kan diverse elementaire krachten oproepen en deze vervolgens afvuren en Sharla gebruikt haar geweer om teamgenoten te genezen, waarna haar wapen afgekoeld moet worden. In combinatie met de vele statuseffecten, combo’s en speciale teamaanvallen die je kunt activeren, is Xenoblade’s vechtsysteem op zijn zachtst gezegd onderhoudend te noemen. Op een goede manier.

©GMRimport

Change a winning team

De game laat je maar met drie personages tegelijk spelen, dus verschillende situaties vragen om verschillende aanpakken. Het knappe aan Xenoblade Chronicles is dat er voor iedere opstelling wel wat te zeggen valt en je de meest creatieve strategieën kunt opzetten, tot het belachelijke aan toe. Dat is ook deels dankzij de geavanceerde aanpassingsmogelijkheden, waarmee je ieder personage extra attributen kan meegeven door kristallen in uitsparingen op je uitrusting te zetten. Wie daarvoor kiest kan diep gaan in Xenoblade Chronicles. Je moet wel om de sterkste optionele bazen te verslaan.

Dat wil niet zeggen dat Xenoblade Chronicles een moeilijke of ingewikkelde game is. Het vechtsysteem bestaat weliswaar uit tientallen lagen, maar de game legt iedere nieuwe functie stapje voor stapje uit en voegt pas nieuwe elementen toe als je genoeg tijd hebt gehad om de vorige onder de knie te krijgen. De Definitive Edition voegt daarnaast ook nog Casual- en Expert-modi toe voor spelers die niet te veel willen knutselen aan hun team en gewoon van het verhaal willen genieten, of juist extra uitdaging zoeken. Dat laatste kan ook in de toegevoegde Time Attack-missies, waar nieuwe outfits vrijgespeeld kunnen worden.

Watch on YouTube

Future Connected

De terugkerende speler staat verder nog een extra hoofdstuk te wachten, genaamd Xenoblade Chronicles: Future Connected. Dit losstaande hoofdstuk kan ieder gewenst moment opgestart worden, maar speelt zich direct na het einde van het hoofdverhaal af, dus nieuwe spelers zijn gewaarschuwd.

In deze epiloog verken je met Shulk en Melia een nog onontgonnen deel van de Bionis en word je bijgestaan door de pluizige Nene en Kino. Het ligt heel erg aan je tolerantie voor schattige, mascotte-achtige personages of je hun gezelschap kan waarderen, maar dat Nintendo de originele Britse stemacteurs voor Shulk en Melia weer heeft ingeschakeld is een ware traktatie voor fans.

Future Connected is verder een prima voortzetting van het oorspronkelijke verhaal en staat garant voor zo’n tien extra uren in de wereld van Xenoblade, maar bevat verder geen baanbrekende vernieuwingen. Zolang je de remaster niet alleen voor dit extraatje koopt, is Future Connected een meer dan prima dessert.

©GMRimport

Dynamische resolutie

Om de enige smetjes op Xenoblade Chronicles: Definitive Edition te ontdekken, moeten we de game bijna letterlijk onder een vergrootglas leggen. De wereld is niet alleen gigantisch in schaal, maar heeft ook een dynamisch tijd- en weersysteem en inwoners met hun eigen dagelijkse routines. Dat deze game ooit op de Wii is verschenen - weliswaar met enigszins ondermaatse graphics - mag daarom een klein wonder genoemd worden. Op de Switch straalt Xenoblade Chronicles als nooit tevoren, maar in de handheldmodus en dus ook op de Nintendo Switch Lite raken wederom wat details verloren. Het scherm is dan natuurlijk ook kleiner, dus heel erg valt het niet op, maar de tv-modus blijft de ideale set-up om deze game in zijn volle glorie te beleven. Het is bijna ironisch dat de grafische beperkingen het enige is wat deze game wederom weerhoudt van perfectie.

Het is ondoenlijk om ieder facet van Xenoblade Chronicles te bespreken, want de game zit stampvol noemenswaardige details. Ik heb het nog niet eens gehad over de werkelijk betoverende werelden die je met Shulk en zijn vrienden verkent, of de bloedstollende tussenfilmpjes die dankzij de verbeterde graphics en belichting nóg spectaculairder zijn geworden. De relaties tussen de hoofdpersonages en de volwassen manier waarop die relaties worden opgebouwd, zijn een van de vele andere hoogtepunten die ik maar al te graag wil uitlichten. Om te voorkomen dat deze review een compleet boekwerk wordt, houden we het hierbij: Xenoblade Chronicles heeft de tand des tijds met vlag en wimpel doorstaan en mag nog steeds beschouwd worden als een van de beste jrpg’s ooit gemaakt. Dat was al zo in het vorige decennium, en dat is nu nogmaals bekrachtigd.

Xenoblade Chronicles: Definitive Edition verschijnt op 29 mei voor Nintendo Switch.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Fantastisch
Conclusie

De Definitive Edition van Xenoblade Chronicles weet deze klassieker met succes naar de standaarden van de moderne tijd te tillen. De grafische oppoetsbeurt, verbeteringen aan de gameplay en het nieuwe hoofdstuk maken deze remaster de moeite waard voor terugkerende fans, maar nieuwe spelers staat pas echt een traktatie te wachten.

Plus- en minpunten
  • Geslaagde facelift, veel verbeteringen, fenomenale soundtrack, leuk extra hoofdstuk, nog steeds een van de beste jrpg’s aller tijden
  • Oogt wat troebel in handheldmodus

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Door Patapon geïnspireerde Ratatan verschijnt in 2025
Nieuws

Door Patapon geïnspireerde Ratatan verschijnt in 2025

Game komt naar PS5, PS4, Xbox Series, Switch en pc

Ratatan, de spirituele opvolger van Patapon, komt in de loop van 2025 uit.

Dat hebben ontwikkelaars TVT en Ratata Arts aangekondigd. Daarbij zal Game Source Entertainment de game uitgeven. Het spel is op dit moment middels een demo speelbaar op de WePlay Expo in Shanghai.

Ratatan is de nieuwe game van Hiroyuki Kotani, de maker van de Patapon-games. Het spel kent dan ook hetzelfde principe: spelers moeten op de maat van muziek op de juiste knoppen drukken om zo een leger aan wezentjes aan te sturen. Vorig jaar werd er een succesvolle crowdfunding gehouden.

Ratatan verschijnt op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series-consoles, Nintendo Switch en pc. Hieronder is een nieuwe trailer te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steamworld-ontwikkelaar voert tweede ontslagronde van dit jaar door
Nieuws

Steamworld-ontwikkelaar voert tweede ontslagronde van dit jaar door

Er komt minder focus op de ontwikkeling van spellen

Thunderful Group, de uitgever en ontwikkelaar van de Steamworld-games, heeft aangekondigd tachtig tot honderd werknemers te ontslaan.

Het bedrijf ziet geen andere alternatieven om "de houdbaarheid en weerstand" op de lange termijn te houden. Het is daarbij de tweede herstructureringsronde binnen een jaar tijd - begin dit jaar werd er al ongeveer een vijfde van het totaal aantal ontwikkelaars ontslagen.

Thunderful Group ontstond in 2017 na een fusie van de Zweedse ontwikkelaars Image & Form en Zoink. Sindsdien heeft het bedrijf diverse studio's en uitgevers opgekocht, waaronder Somerville-ontwikkelaar Jumpship.

In een bericht op de website van Thunderful valt te lezen dat de verwachte omzet dit jaar niet is behaald. Men gaat een grotere focus leggen op het uitgeven van extern ontwikkelde spellen om zo de kosten de kop in te drukken en flexibeler te kunnen zijn - al zal men "wat interne ontwikkelcapaciteit behouden".

Thunderful liet eerder al weten dat het eind vorig jaar uitgekomen Steamworld Build beneden verwachtingen had gepresteerd. De ontwikkeling van Steamworld Headhunter werd toen gepauzeerd. Afgelopen augustus kwam daarnaast Steamworld Heist 2 uit.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!