Review: Wooting Two - Een toetsenbord met het beste van twee werelden
Reviews

Review: Wooting Two - Een toetsenbord met het beste van twee werelden

De meeste toetsenborden hebben schakelaars met twee posities: aan en uit. Dat is perfect voor het typen van een stukje tekst, maar wat nou als je in een racegame half gas wil geven of een flauwe bocht wil maken? Tot voor kort was een controller of stuurtje dan de enige oplossing, maar met het Wooting-toetsenbord heb je die niet meer nodig.

Hoewel toetsenborden tegenwoordig worden voorzien van kleurrijke ledlampjes, is echte innovatie meestal ver te zoeken. Zelfs de grootste hype van 2019, het mechanische toetsenbord, is eigenlijk niet meer dan een vintage technologie in een nieuw jasje. Twee jaar geleden kwam het Nederlandse Wooting wel met iets nieuws op de markt: een analoog toetsenbord. Dit toetsenbord registreert niet alleen óf je de toets indrukt, maar ook hoe ver je hem indrukt. In deze review kijken we naar de Wooting Two; een full-size analoog mechanisch toetsenbord.

• Full-size toetsenbord
• Flaretech switches (rood, blauw of zwart)
• Per-key rgb-verlichting
• Fn mediatoetsen
• Prijs: €159,99

Met de verlichting uitgeschakeld ziet de Wooting Two er uit als een simpel maar degelijk toetsenbord. Er zijn geen opvallend gekleurde logo’s en het lettertype op de toetsen is duidelijk leesbaar. De onderkant is helemaal van plastic, maar de bovenkant is voorzien van een dikke plak metaal. Dat geeft het toetsenbord niet alleen een lekker gewicht, het voelt ook nog eens erg luxe en solide aan.

Wooting geeft drie opties voor de schakelaars in het toetsenbord: Linear55, Linear80 en Clicky55. De eerste twee bieden een constante weerstand bij het indrukken van de toets, terwijl de derde een klik geeft bij het schakelen. Vergeleken met de bekende CherryMX-toetsen, lijkt de Linear55 erg veel op CherryMX Red, Linear80 op CherryMX Black en Clicky55 op CherryMX Blue. Al deze toetsen zijn uitgerust met een optische sensor die meet hoe ver de knop wordt ingedrukt.

©GMRimport

De type-ervaring

Ondanks dat het toetsenbord gericht is op gamers, is het een genot om er op te typen. Wij hebben het toetsenbord getest met de Linear55-switches die een weerstand geven van 55cN. Ondanks dat switches met een voelbare klik meestal prettiger zijn voor het tikken van lange teksten, geven de Flaretech-schakelaars precies genoeg tegendruk om niet vermoeiend te zijn. Bij de bredere toetsen zoals Enter en Shift is het wel belangrijk om de toets redelijk in het midden aan te slaan. Als je die toetsen op de randjes probeert in te drukken, kost het veel meer kracht en maak je snel foutjes.

De optische sensor in de toetsen biedt de mogelijkheid om de type-ervaring volledig naar smaak aan te passen. Naast het makkelijk verwisselen van de verschillende switches, kan namelijk voor elke toets ook het schakelpunt ingesteld worden. Dit betekent dat de toets al na 1.5mm kan reageren op jouw input, maar je kunt hem ook laten wachten tot je de toets 3.6mm diep hebt ingedrukt. Voor een goede combinatie tussen snelheid en nauwkeurigheid ligt voor mij het ideale schakelpunt op 2.3mm, maar smaken verschillen.

Gamen met een analoog toetsenbord

Het spelen van games is waar het toetsenbord pas echt goed tot zijn recht komt. Met analoge input voor elke toets is het mogelijk om games op een totaal andere manier te spelen dan je misschien gewend bent. Voornamelijk in spellen waar subtiliteit belangrijk is, biedt dit toetsenbord een uitkomst. Project Cars is normaal gesproken een game die je alleen goed kunt spelen met een stuurtje of controller, maar met de Wooting Two kom je ook een heel eind. Het duurt even voordat je gewend bent aan de vreemde input, maar na een paar uurtjes voelt het net zo natuurlijk als de triggers van een Xbox-controller. Het relatief kleine bereik van de analoge sensor (1.5mm tot 3.6mm) zorgt er wel voor dat het moeilijk is om heel precies te zijn. Een stuurtje en gaspedaal zal het daarom nog altijd winnen van dit toetsenbord, maar de analoge toetsen maken dergelijke games in ieder geval wel goed speelbaar.

Daar blijft het echter niet bij, want de analoge toetsen geven in sommige games zelfs een flinke voorsprong op je tegenstander. In de competitieve shooter Counter-Strike kun je bijvoorbeeld sneller ‘shiftwalken’ dan met een regulier toetsenbord. Als dit soort toetsenborden populair worden zal dat waarschijnlijk worden gepatcht, maar op het moment houden ontwikkelaars er nauwelijks rekening mee.

Watch on YouTube

Helaas werken de analoge toetsen niet in alle games. Het toetsenbord emuleert namelijk een controller, wat betekent dat een game ondersteuning voor controllers moet bieden. Daarnaast moet je voor elke nieuwe game weer even prutsen in de instellingen om de key-mapping goed te krijgen. Dat is soms frustrerend, maar in veel gevallen wel de moeite waard.

De analoge toetsen maken ook een ander trucje mogelijk: meerdere toetsen aanslaan met één toets via Double Key Stroke (DKS). Door te reageren op vier verschillende momenten, kan een toets maximaal vier verschillende toetsaanslagen simuleren. Dit is handig in bijvoorbeeld mmo’s om snel meerdere skills achter elkaar te activeren, maar ook in shooters of andere games waar regelmatig een vaste volgorde van toetsen achter elkaar aangeslagen moeten worden.

Software

Alle besturing van het toetsenbord gaat via de Wootility-software. Hoewel er een aantal functies zoals uitgebreide macro's nog ontbreken, blijft Wooting de software constant updaten met nieuwe features. Het is niet verplicht om Wootility te gebruiken, maar het geeft je wel toegang tot een aantal belangrijke instellingen. Denk dan aan het schakelpunt en de rgb-verlichting, maar ook het verloop van de analoge input kan volledig naar smaak worden ingericht.

In de verrassend snelle software zijn vier profielen voorgeprogrammeerd: één digitaal profiel en drie analoge profielen. Schakelen tussen deze profielen kan via de software, maar ook met de macro-toetsen op het toetsenbord. De analoge profielen bevatten een aantal handige configuraties waarmee snel een controller kan worden geëmuleerd, maar je kunt deze ook aanpassen of een nieuw profiel creëren.

©GMRimport

Conclusie

De Wooting Two is een bijzonder toetsenbord. Standaard typt het toetsenbord al lekker, maar door te spelen met het schakelpunt kun je het ook nog eens helemaal naar smaak aanpassen. De analoge functies bieden, vooral in games, een aparte ervaring. Het kost een paar uur om te wennen aan het gamen met toetsen die meer kunnen dan alleen 1 of 0, maar daarna worden sommige spellen opeens veel beter speelbaar met muis en toetsenbord.

©GMRimport

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Wukong Sun: Black Legend op Switch eShop gespot
Nieuws

Wukong Sun: Black Legend op Switch eShop gespot

Game lijkt qua naam en artwork erg op Black Myth: Wukong

Een game genaamd Wukong Sun: Black Legend staat sinds kort op de Nintendo Switch eShop. De naam lijkt erg op de naam van het eerder dit jaar uitgekomen spel Black Myth: Wukong.

Hoewel Wukong Sun: Black Legend aan de screenshots te zien een 2D-actiegame is en het eerder dit jaar verschenen Black Myth: Wukong een driedimensionale game, lijken de namen erg op elkaar. Daarbij heeft ook de artwork van Wukong Sun veel weg van de Black Myth-artwork.

Het lijkt er dan ook op dat op 26 december te verschijnen Switch-spel van een bedrijf genaamd Global Game Studio expres nietsvermoedende consumenten wil laten denken dat het om Black Myth: Wukong gaat, een spel dat op veel plekken genomineerd was voor een game van het jaar-award.

Op internet begint het bestaan van Wukong Sun: Black Legend - en vooral de gelijkenissen met Black Myth - tractie te krijgen. Nintendo of Black Myth-ontwikkelaar Game Science hebben nog niet gereageerd op de situatie.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Wederom een Bungie-afdeling samengevoegd met PlayStation Studios
Nieuws

Wederom een Bungie-afdeling samengevoegd met PlayStation Studios

Het gaat ditmaal om het Strategic Partnerships-team

In navolging van Bungie Creative Studios is nu ook Bungie's Strategic Partnerships-afdeling samengevoegd met PlayStation.

Toen eerder dit jaar een ontslagronde bij Destiny- en Marathon-ontwikkelaar Bungie werd aangekondigd, was al bekend dat een gedeelte van Bungie's werknemers bij PlayStation zelf aan de slag zou gaan. In totaal zou het om 12 procent van alle Bungie-werknemers gaan. In oktober werd Bungie Creative Studios al samengevoegd met PlayStation.

Inmiddels lijkt nu nog een afdeling van Bungie de overstap naar PlayStation gemaakt te hebben. Het gaat ditmaal om het Strategic Partnerships-team, dat wordt geïntegreerd met PlayStations Franchise Development and Portfolio Strategy-team.

Het nieuws werd op LinkedIn gedeeld door Joss Price, die sinds 2021 aan het hoofd staat van het team. "Na drie geweldige jaren bij Bungie gaat mijn team over naar het moederschip van PlayStation. Voor mij persoonlijk is het echt een droom om PlayStations wereldwijde portfolio aan gametitels te transformeren naar entertainmentfranchises."

Bungie zelf richt zich volledig op de Destiny-franchise en het eerder aangekondigde Marathon. Ook wordt een nieuwe sciencefictiongame die eerst in ontwikkeling was bij Bungie nu intern bij PlayStation Studios gemaakt. Voormalige Treyarch-mede-eigenaar Jason Blundell zou aan het hoofd staan van die studio.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!