War for the Overworld
Gamer.nl
Reviews

War for the Overworld

Wanneer is een spel echt af? Het is een vraag die ontwikkelaars zichzelf ongetwijfeld vaak stellen. Aan de ene kant is er altijd wel wat te schaven aan je product, zie je altijd wel iets dat je net iets beter kunt maken. Aan de andere kant wil je je release niet oneindig uit blijven stellen, al is het maar omdat daar geen geld voor is. Toch moet je altijd zorgen dat wat je uiteindelijk in de winkels legt van hoge kwaliteit is.

Tuurlijk, kleine dingetjes kun je er altijd weer uit patchen, maar je krijgt maar één kans om je spel te lanceren en dan moet het gelijk goed zijn. Tijdens de launch sta je in de spotlights, sta je bovenaan de Steam Store en komen recensenten langs om een oordeel te vellen. Zoals het bekende Miyamoto-citaat luidt: een uitgestelde game wordt uiteindelijk goed, maar een gehaaste game is voor altijd slecht.

Bèta Keeper

Het team van Subterannean Games heeft die kans helaas gemist. Hun eerste game, War for the Overworld, ligt sinds enkele dagen voor zo'n 30 euro in de digitale schappen. Wie een volledige game verwacht komt er echter bekaaid vanaf. Veel van de beloofde features werken nog niet en de game zit vol met bugs. Het voelt na ruim een jaar in early access nog steeds als een bètaversie die over een maand of twee pas klaar is voor al die aandacht.

©GMRimport

De ontwikkeling van deze ode aan Dungeon Keeper is ook niet altijd even makkelijk geweest. Het is de eerste game van deze groep nieuwelingen en zoals je wel vaker hoort valt het ontwikkelen van zo'n grote game toch even tegen. Het oorspronkelijke plan na de succesvolle Kickstarter-campagne was om in de zomer van 2013 te lanceren, maar anderhalf jaar later struikelt de game pas over de eindstreep. Het team heeft problemen gehad met samenwerken via internet en met het inschatten hoe lang het duurt om features te implementeren. Er is bijvoorbeeld acht maanden verloren gegaan aan het bouwen van een level editor, die uiteindelijk is mislukt. 

Gevoel is goed

Het is jammer, want de game voelt in principe aan als een echte Dungeon Keeper. Net als in die klassieker uit 1997 en het vervolg uit 1999 ben jij de baas over je eigen kerker. Je hebt een leger van imps onder je, die al je bevelen opvolgen. Zij hakken voor jou kamers uit het ondergrondse gesteente en richten ze in zoals jij wilt. Zo maak je bedden, bibliotheken en banken om nieuwe troepen aan te trekken of je geld in op te slaan. Natuurlijk krijg je gaandeweg de beschikking over steeds meer verschillende kamers, kun je verdedigingswerken bouwen en zijn er een hele hoop magische spreuken om te ontdekken. Nieuw is een tech tree waarmee je al die verbeteringen vrijspeelt. Daardoor moet je tactische keuzes maken: wil je een kamer die Necromancers aantrekt, zodat je lichamen weer tot leven kunt wekken of ga je voor die spell waarmee je onontdekt terrein kunt zien?

©GMRimport

Subterannean Games heeft er alles aan gedaan om het gevoel van de klassieker na te bootsen. De graphics zijn prima, vooral de imps en alle andere wezens doen erg denken aan de humoristische stijl van Dungeon Keeper. Ook de omgeving ziet het er prima uit, al oogt het allemaal wat statischer  dan het origineel. Hoogtepuntje is de donkere stem van Richard Ridings, die in Dungeon Keeper ook al dienst deed als verteller. Hij vrolijkt de boel wat op met zijn duistere grapjes.

Missende stukjes

Met het gevoel zit het dus wel snor, met de content (nog) niet. Wie een beetje rondklikt in het hoofdmenu ziet al dat deze game nog niet af is. Het multiplayermenu is nog een 'placeholder' en online spelen is nog in bèta. De Skirmish-modus heeft slechts drie kleine maps, waarop maar plek is voor twee spelers en dus geen grootschalige gevechten mogelijk zijn. De aangekondigde Survival-modus werkt nog niet naar behoren en zal pas later in het jaar toegevoegd worden. Dat zijn gaten die in een full release niet thuishoren. 

©GMRimport

Eigenlijk is alleen de singleplayer-campagne aanwezig, maar ook tijdens het spelen van deze missies voel je aan alle kanten scherpe randjes. De game loopt bij ons meerdere malen per speelsessie vast, waardoor we levels constant opnieuw moeten beginnen. De AI heeft grote problemen, onderdanen blijven vastzitten achter stukjes steen terwijl ze er makkelijk omheen kunnen lopen en imps lopen gewoonweg het level uit om nooit meer terug te komen. Ook de rally-vlaggen, waarmee je je troepen naar bepaalde plekken kunt sturen, werken maar sporadisch. Het spel roept vaak frustratie op, omdat je troepen niet doen wat je wilt. De leukste spreuk, Possession, waarmee je een van je troepen kunt besturen vanuit first-person, werkt bovendien niet goed. Je kijkt dwars door de animatie heen en spreuken die je met hem afvuurt missen altijd hun doel. Daarnaast is de mini-map nogal waardeloos, omdat het niet goed aangeeft waar en wanneer je kerker wordt aangevallen. Het zijn heel veel kleine dingen die bij elkaar opgeteld het spelplezier compleet verpesten.

©GMRimport

Patches per dag

Zelfs zonder al die bugs heeft het spel problemen. Het ritme van de singleplayer voelt namelijk niet goed. Het lijkt wel alsof je tijdens elke missie wordt doodgegooid met een stroom aan vijanden, die je na een paar minuten aanvallen. Daardoor wordt het leukste aspect van het spel, het bouwen van je eigen kerker, ineens van minder groot belang. Het gaat er vooral om dat je zo snel mogelijk je tegenstander omlegt, je kunt er bijna nooit meer voor kiezen om eerst rustig een basis op te bouwen. Het spel is dus meer rts geworden dan een kerker-simulatie, terwijl die balans bij de originele Dungeon Keepers net iets anders lag.

Er zal vast een goede reden zijn dat War for the Overworld uiteindelijk in deze staat wordt gelanceerd. Als een releasedatum eenmaal is besloten, is het moeilijk om daar van af te wijken. Wellicht had Subterannean Games gewoon het geld nodig – die 200.000 euro van de Kickstarter zal inmiddels al lang en breed op zijn. Toch is het jammer dat dit spel op deze manier wordt uitgebracht. Het moet gezegd worden, het team is hard aan het werk om alle problemen aan te pakken, er verschijnen meerdere patches per dag. Over een maand of twee zal het spel er heel anders aan toe zijn dan nu. De vraag is alleen of ze tegen die tijd nog een publiek kunnen vinden. Je kunt je spel immers maar één keer lanceren.

Door Erik Nusselder

Conclusie

War for the Overworld moest de nieuwe Dungeon Keeper worden en op zich is het spel aardig op weg. De game die als volledige release in de digitale winkels ligt, is echter verre van af. Veel bugs, crashes, slechte AI en missende features maken het onmogelijk om dit spel in deze vorm aan te raden.

Plus- en minpunten
  • Oogt, voelt en klinkt als Dungeon Keeper 3
  • Bugs, crashes, missende features, haperende AI, ritme vloeit niet

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Xbox-baas Phil Spencer: 'Switch 2 is belangrijk voor onze toekomst'
Gamer.nl
Nieuws

Xbox-baas Phil Spencer: 'Switch 2 is belangrijk voor onze toekomst'

De Microsoft-topman wil zoveel mogelijk mensen bereiken

Phil Spencer, de baas van de gamedivisie van Microsoft, heeft benadrukt dat Nintendo een belangrijke partner is en dat er Xbox-games op Nintendo Switch 2 uit zullen komen.

Dat meldde hij in een interview met Variety. "We hebben de eerste Switch ondersteund en willen dat ook voor Switch 2 doen", zo vertelde hij. "Nintendo is een geweldige partner. (Games uitbrengen op Nintendo-consoles) is een unieke manier voor ons om mensen te bereiken die niet op pc of Xbox spelen. Op die wijze kunnen we onze gemeenschap van mensen die om onze franchises geven laten groeien. Dat is erg belangrijk voor ons, omdat we zo in onze games kunnen blijven investeren."

Spencer vervolgde: "Ik geloof erg in wat Nintendo betekent voor onze industrie en dat we ze blijven ondersteunen. En wij krijgen ook ondersteuning van hen voor onze franchises, dat is een belangrijk onderdeel van onze toekomst."

Ondanks dat de Nintendo Switch 2 eerder deze maand volledig uit de doeken werd gedaan en een releasedatum van 5 juni kreeg, werden er geen grote Microsoft-titels voor de console onthuld. Er gaan al wel geruime tijd geruchten dat spellen als Halo: The Master Chief Collection en Microsoft Flight Simulator naar de console komen. Daarbij heeft het bedrijf tijdens de rechtszaak met de Federal Trade Commission al akkoord gegeven de Call of Duty-franchise naar Nintendo-platforms te brengen. Sowieso heeft Spencer begin dit jaar al bevestigd dat er Xbox-games naar Switch 2 zullen komen.

Microsoft gaf eerder al aan dat het bedrijf aan een Xbox-handheld werkt. Spencer werd in het interview met Variety dan ook gevraagd of hij niet denkt dat dit botst met de doelgroep van de Switch-consoles. "Verschillende creators en andere platformhouders inspireren mij. Maar ik geloof in de plannen die we hebben. We zijn overduidelijk aan het veranderen wat Xbox betekent en we ontmoeten spelers op veel verschillende plekken. Er zijn drie miljard mensen op aarde die games spelen en ik word elke dag wakker met de gedachte over hoe Xbox relevanter kan zijn voor die drie miljard mensen."

Hij had het antwoord op die kwestie ook al paraat: "Door een leider te zijn in hoe onze games en onze platformfeatures op zoveel mogelijk plekken beschikbaar zijn, of dat nou op de cloud is, of op pc, of mensen die op console spelen. Ons doel is om onze franchises te laten groeien en ons platform belangrijk te laten zijn voor een zo groot mogelijk gedeelte van die drie miljard gamers."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Voormalige Pokémon Go-maker ontslaat 68 werknemers
Gamer.nl
Nieuws

Voormalige Pokémon Go-maker ontslaat 68 werknemers

De gamedivisie van Niantic is eerder al gekocht door Scopely

Niantic, het bedrijf waar Pokémon Go tot voor kort werd ontwikkeld, ontslaat 68 werknemers.

Dat blijkt uit documentatie gevonden door Game Developer. Het gaat daarbij specifiek om Niantic Spatial, de nieuwe naam van het bedrijf nadat diens gamedivisie werd overgenomen door Scopely. De ontslagen worden pas op 20 mei doorgevoerd en het is dan ook niet bekend binnen welke afdelingen deze ontslagen vallen.

Eerder dit jaar werd aangekondigd dat Scopely 3,5 miljard dollar betaalde voor de gamedivise van Niantic. Daarmee heeft Scopely games als Pokémon Go, Monster Hunter Now en Pikmin Bloom in handen gekregen. Toen werd gemeld dat alle werknemers van de gamedivisie van Niantic over zouden gaan naar Scopely.

De hierboven gemelde ontslagronde vindt dus niet plaats binnen de gamedivisie, dat nu onderdeel uitmaakt van Scopely. In plaats daarvan vallen de ontslagen bij Niantic, dat geen games meer ontwikkelt maar zich richt op AI.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!