War for the Overworld
Reviews

War for the Overworld

Wanneer is een spel echt af? Het is een vraag die ontwikkelaars zichzelf ongetwijfeld vaak stellen. Aan de ene kant is er altijd wel wat te schaven aan je product, zie je altijd wel iets dat je net iets beter kunt maken. Aan de andere kant wil je je release niet oneindig uit blijven stellen, al is het maar omdat daar geen geld voor is. Toch moet je altijd zorgen dat wat je uiteindelijk in de winkels legt van hoge kwaliteit is.

Tuurlijk, kleine dingetjes kun je er altijd weer uit patchen, maar je krijgt maar één kans om je spel te lanceren en dan moet het gelijk goed zijn. Tijdens de launch sta je in de spotlights, sta je bovenaan de Steam Store en komen recensenten langs om een oordeel te vellen. Zoals het bekende Miyamoto-citaat luidt: een uitgestelde game wordt uiteindelijk goed, maar een gehaaste game is voor altijd slecht.

Bèta Keeper

Het team van Subterannean Games heeft die kans helaas gemist. Hun eerste game, War for the Overworld, ligt sinds enkele dagen voor zo'n 30 euro in de digitale schappen. Wie een volledige game verwacht komt er echter bekaaid vanaf. Veel van de beloofde features werken nog niet en de game zit vol met bugs. Het voelt na ruim een jaar in early access nog steeds als een bètaversie die over een maand of twee pas klaar is voor al die aandacht.

©GMRimport

De ontwikkeling van deze ode aan Dungeon Keeper is ook niet altijd even makkelijk geweest. Het is de eerste game van deze groep nieuwelingen en zoals je wel vaker hoort valt het ontwikkelen van zo'n grote game toch even tegen. Het oorspronkelijke plan na de succesvolle Kickstarter-campagne was om in de zomer van 2013 te lanceren, maar anderhalf jaar later struikelt de game pas over de eindstreep. Het team heeft problemen gehad met samenwerken via internet en met het inschatten hoe lang het duurt om features te implementeren. Er is bijvoorbeeld acht maanden verloren gegaan aan het bouwen van een level editor, die uiteindelijk is mislukt. 

Gevoel is goed

Het is jammer, want de game voelt in principe aan als een echte Dungeon Keeper. Net als in die klassieker uit 1997 en het vervolg uit 1999 ben jij de baas over je eigen kerker. Je hebt een leger van imps onder je, die al je bevelen opvolgen. Zij hakken voor jou kamers uit het ondergrondse gesteente en richten ze in zoals jij wilt. Zo maak je bedden, bibliotheken en banken om nieuwe troepen aan te trekken of je geld in op te slaan. Natuurlijk krijg je gaandeweg de beschikking over steeds meer verschillende kamers, kun je verdedigingswerken bouwen en zijn er een hele hoop magische spreuken om te ontdekken. Nieuw is een tech tree waarmee je al die verbeteringen vrijspeelt. Daardoor moet je tactische keuzes maken: wil je een kamer die Necromancers aantrekt, zodat je lichamen weer tot leven kunt wekken of ga je voor die spell waarmee je onontdekt terrein kunt zien?

©GMRimport

Subterannean Games heeft er alles aan gedaan om het gevoel van de klassieker na te bootsen. De graphics zijn prima, vooral de imps en alle andere wezens doen erg denken aan de humoristische stijl van Dungeon Keeper. Ook de omgeving ziet het er prima uit, al oogt het allemaal wat statischer  dan het origineel. Hoogtepuntje is de donkere stem van Richard Ridings, die in Dungeon Keeper ook al dienst deed als verteller. Hij vrolijkt de boel wat op met zijn duistere grapjes.

Missende stukjes

Met het gevoel zit het dus wel snor, met de content (nog) niet. Wie een beetje rondklikt in het hoofdmenu ziet al dat deze game nog niet af is. Het multiplayermenu is nog een 'placeholder' en online spelen is nog in bèta. De Skirmish-modus heeft slechts drie kleine maps, waarop maar plek is voor twee spelers en dus geen grootschalige gevechten mogelijk zijn. De aangekondigde Survival-modus werkt nog niet naar behoren en zal pas later in het jaar toegevoegd worden. Dat zijn gaten die in een full release niet thuishoren. 

©GMRimport

Eigenlijk is alleen de singleplayer-campagne aanwezig, maar ook tijdens het spelen van deze missies voel je aan alle kanten scherpe randjes. De game loopt bij ons meerdere malen per speelsessie vast, waardoor we levels constant opnieuw moeten beginnen. De AI heeft grote problemen, onderdanen blijven vastzitten achter stukjes steen terwijl ze er makkelijk omheen kunnen lopen en imps lopen gewoonweg het level uit om nooit meer terug te komen. Ook de rally-vlaggen, waarmee je je troepen naar bepaalde plekken kunt sturen, werken maar sporadisch. Het spel roept vaak frustratie op, omdat je troepen niet doen wat je wilt. De leukste spreuk, Possession, waarmee je een van je troepen kunt besturen vanuit first-person, werkt bovendien niet goed. Je kijkt dwars door de animatie heen en spreuken die je met hem afvuurt missen altijd hun doel. Daarnaast is de mini-map nogal waardeloos, omdat het niet goed aangeeft waar en wanneer je kerker wordt aangevallen. Het zijn heel veel kleine dingen die bij elkaar opgeteld het spelplezier compleet verpesten.

©GMRimport

Patches per dag

Zelfs zonder al die bugs heeft het spel problemen. Het ritme van de singleplayer voelt namelijk niet goed. Het lijkt wel alsof je tijdens elke missie wordt doodgegooid met een stroom aan vijanden, die je na een paar minuten aanvallen. Daardoor wordt het leukste aspect van het spel, het bouwen van je eigen kerker, ineens van minder groot belang. Het gaat er vooral om dat je zo snel mogelijk je tegenstander omlegt, je kunt er bijna nooit meer voor kiezen om eerst rustig een basis op te bouwen. Het spel is dus meer rts geworden dan een kerker-simulatie, terwijl die balans bij de originele Dungeon Keepers net iets anders lag.

Er zal vast een goede reden zijn dat War for the Overworld uiteindelijk in deze staat wordt gelanceerd. Als een releasedatum eenmaal is besloten, is het moeilijk om daar van af te wijken. Wellicht had Subterannean Games gewoon het geld nodig – die 200.000 euro van de Kickstarter zal inmiddels al lang en breed op zijn. Toch is het jammer dat dit spel op deze manier wordt uitgebracht. Het moet gezegd worden, het team is hard aan het werk om alle problemen aan te pakken, er verschijnen meerdere patches per dag. Over een maand of twee zal het spel er heel anders aan toe zijn dan nu. De vraag is alleen of ze tegen die tijd nog een publiek kunnen vinden. Je kunt je spel immers maar één keer lanceren.

Door Erik Nusselder

Conclusie

War for the Overworld moest de nieuwe Dungeon Keeper worden en op zich is het spel aardig op weg. De game die als volledige release in de digitale winkels ligt, is echter verre van af. Veel bugs, crashes, slechte AI en missende features maken het onmogelijk om dit spel in deze vorm aan te raden.

Plus- en minpunten
  • Oogt, voelt en klinkt als Dungeon Keeper 3
  • Bugs, crashes, missende features, haperende AI, ritme vloeit niet

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
EA Sports FC 25 volgende week gratis speelbaar voor Switch Online-leden
Nieuws

EA Sports FC 25 volgende week gratis speelbaar voor Switch Online-leden

Je moet schieten, anders kun je niet scoren

EA Sports FC 25 is vanaf aankomende maandag een week lang gratis speelbaar op Nintendo Switch voor leden van Nintendo Switch Online.

Dat heeft Nintendo aangekondigd. Switch Online-leden kunnen de game alvast downloaden en vanaf maandag 24 februari een week lang gratis de voetbalgame spelen. Na de gratis week kunnen mensen die het spel aanschaffen hun opgeslagen data gebruiken om verder te spelen.

Switch Online-leden genieten van diverse voordelen. Naast de mogelijkheid om tijdelijk gratis games uit te proberen - zoals dus EA Sports FC 25 - kunnen leden ook online gamen, diverse apps met retrogames downloaden en genieten van diverse andere acties.

Lars Cornelis gaf in zijn recensie de PS5-versie van EA Sports FC 25 een 7,5: "EA Sports FC 25 is dankzij een reeks nieuwe opties vooral leuker voor spelers die het spelletje graag tactisch naar hun hand zetten. Daarnaast heeft het spel met de introducties van een simulatiestand en Rush een enorm breed bereik. FC 25 heeft wel nog wat ruwe randjes die verhinderen dat we hier met een kampioenswaardige selectie te maken hebben."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Indiegame Pacific Drive meer dan een miljoen keer verkocht
Nieuws

Indiegame Pacific Drive meer dan een miljoen keer verkocht

Grote update nog altijd in ontwikkeling

De in februari vorig jaar verschenen indiegame Pacific Drive is inmiddels meer dan een miljoen keer verkocht.

Dat hebben uitgever Kepler Interactive en ontwikkelaar Ironwood Studios aangekondigd. Het spel verscheen op 22 februari 2024 op PlayStation 5, Steam en Epic Games Store. Sindsdien zijn er drie gratis content-updates uitgekomen, alsmede diverse betaalde cosmetische pakketten. Er moet nog een vierde "substantiële" update uitkomen.

In elk potje van Pacific Drive maken spelers een unieke tocht door een griezelig gebied genaamd de Olympic Exclusion Zone. Belangrijk is dat de auto gedurende speelsessies blijft lopen, omdat er anders erge dingen kunnen gebeuren. Het is aan de speler om de auto te upgraden en kapotte onderdelen te fixen. Daarvoor moeten spelers soms ook uit de auto stappen en de omgeving afspeuren naar nieuwe onderdelen.

Eind vorig jaar werd gemeld dat er een televisieserie gebaseerd op Pacific Drive wordt gemaakt door Atomic Monster, het productiebedrijf van Saw-medebedenker James Wan. Hij zal als executive producer meewerken aan de film, al is er nog geen netwerk of streamingdienst bevestigd.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!