Vane is geen hoogvlieger
Reviews

Vane is geen hoogvlieger

Zodra Vane wordt genoemd, klinken ook al snel de games van Team Ico. Dat is niet voor niets, want ontwikkelaar Friend & Foe bestaat uit mensen die onder andere bij Sony aan The Last Guardian hebben gewerkt. Ook de stijl heeft duidelijke overeenkomsten. Maar kan de kwaliteit zich ook meten aan de games van de legendarische ontwikkelaar?

Zwevend boven een doodse woestijn met je veren wapperend in de wind, start Vane veelbelovend. In de game trek je eropuit in een mysterieuze wereld om te ontdekken wat daar is gebeurd. Dat doe je als een wezen die op specifieke plekken kan wisselen tussen de vorm van een vogel en de vorm van een mens.

De game legt je verder nauwelijks wat uit. Dat is soms frustrerend als je echt niet weet wat de makers van je willen. Toch voelt het ook verfrissend om eens niet bij de hand genomen te worden. Je gaat zelf op onderzoek uit om vragen te beantwoorden. Want wat is er gebeurd in deze wereld en wie zijn die vreemde vogelwezens? Antwoorden vind je in het puntje van een duistere toren midden in een storm.

Daar kom je door hulp in te roepen van andere wezens. Als vogel doe je dat door ergens plaats te nemen en te schreeuwen, waarna andere vogels naast je komen zitten en het gecombineerde gewicht iets activeert. Als mens heb je anderen nodig om een bal vooruit te duwen waarmee je puzzels oplost en steeds een beetje verder komt.

©GMRimport

Bijzondere wereld

Vane schittert voornamelijk middels zijn spelwereld. Zodra je de game start en als vogel over het land vliegt, lijkt er nog weinig aan de hand. Hier en daar spot je gebouwen en andere objecten die vertellen over steden die zijn vergaan, maar dat is niets wat we niet eerder hebben gezien. Dat verandert zodra je als mens je eerste stappen zet.

Je komt er namelijk al snel achter dat je niet enkel zelf van vorm kunt veranderen, maar dat je de wereld om je heen ook kunt beïnvloeden. Kom je met een grote lichtgevende bol in de buurt van vervallen ruïnes, dan herbouwt de omgeving rond de bol zich voor je neus weer tot haar oude glorie.

Dat concept wordt in een rap tempo uitgebouwd, totdat de wereld als een organisch wezen voor je ogen ontstaat en verdwijnt. Hoe dichter je bij je einddoel komt, des te instabieler de omgeving is. Alles flikkert, wordt vernietigd en weer opgebouwd in luttele seconden.

Hoewel Vane je vraagt om te ontdekken en zelf uit te zoeken wat je moet doen, is de kans best groot dat je door het design wel eens flink de verkeerde kant op gaat

-

Zee van stroop

Dat effect is indrukwekkend, maar als game blijft er veel te wensen over. Neem het leveldesign. Hoewel Vane je vraagt om te ontdekken en zelf uit te zoeken wat je moet doen, is de kans best groot dat je door het design wel eens flink de verkeerde kant op gaat. Wanneer een puzzel klikt en je exact weet wat de bedoeling is, is het niet erg om de tijd te nemen. Ben je echter de weg kwijt, dan voelt het alsof je door een zee van stroop moet lopen of vliegen, op zoek naar een punt van herkenning. De wankele besturing en onhandige camera helpen daar niet bij.

De bijzondere technologie achter deze wereld lijkt tevens iets te hoog gegrepen. Zeker in de grotere levels waar meerdere elementen samenkomen, neemt de framerate regelmatig een diepe duik. Ga je op ontdekking in levels waar de game dat niet wil, dan loop je tevens al snel tegen technische mankementen aan, zoals stukken van het level waar je dwars doorheen loopt.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Zoals niets anders

Toch ben ik blij dat ik de game heb ervaren. Vane speelt zoals niets anders. De wereld waarin alles constant in beweging is, de unieke stijl en spaarzame muziek, gecombineerd met een mysterie waarin jij de antwoorden moet zoeken, is fijn om mee te maken. Wel is de game in het algemeen moeilijk aan te raden. Het lijkt alsof de makers een aantal goede ideeën hadden over stijl en technologie, maar onderweg de speler een beetje zijn vergeten.

Vane is vanaf nu exclusief voor PlayStation 4 verkrijgbaar.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Oké
Conclusie

Vane is een bijzonder ontworpen, korte game, die teveel zijn best doet om indruk te maken en daarbij de speler uit het oog verliest. De goede ideeën blijken helaas te ambitieus voor deze kleine studio.

Plus- en minpunten
  • Origineel, mooie stijl, unieke wereld, nadruk op ontdekking
  • Besturing en camera ondermaats, soms frustrerend onduidelijk, traag, technisch te ambitieus

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Insomniac wil gamefranchises naar film en tv brengen
Nieuws

Insomniac wil gamefranchises naar film en tv brengen

In 2016 kwam er al een geanimeerde Ratchet and Clank-film uit

Ratchet and Clank- en Spider-Man-ontwikkelaar Insomniac Games heeft interesse geuit in het verfilmen van zijn franchises.

Eerder vandaag werd aangekondigd dat Ted Price, de oprichter van Insomniac Games, na meer dan dertig jaar vertrekt bij het bedrijf en met pensioen gaat. De studio gaat nu gerund worden door drie ervaren Insomniac-werknemers: Chad Dezern, Jen Huang en Ryan Schneider. 

Laatstgenoemde liet aan Variety weten dat er interesse is in het verfilmen van de franchises van de ontwikkelaar. In 2016 kwam er al een geanimeerde Ratchet and Clank-film uit, al werd deze film kritisch en commercieel slecht ontvangen.

"Ik denk terug naar de Ratchet and Clank-film van een aantal jaar geleden, en we zijn eigenlijk vroeg begonnen (aan games verfilmen)", aldus Schneider. "We hebben dus natuurlijk interesse daarin. We houden vooral van Ratchet and Clank."

Het drietal werd door Variety ook gevraagd naar de status van het aankomende spel Marvel's Wolverine. Dezern: "We hebben Wolverine aangekondigd en we zouden er graag meer over vertellen, maar we moeten net zoals Logan erg stoïcijns blijven tot het juiste moment daar is. Hoe enthousiast we er ook over zijn, we moeten het nog voor ons houden. Meer kan ik niet over onze aankomende projecten vertellen."

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Game Mania bereidt 'herlancering' in tweede kwartaal van dit jaar voor
Nieuws

Game Mania bereidt 'herlancering' in tweede kwartaal van dit jaar voor

De gamewinkelketen ging vorig jaar failliet

Game Mania claimt te werken aan een "herlancering" van de gamewinkel. Deze moet ergens in het tweede kwartaal van het jaar plaatsvinden.

Dat valt op de officiële website van de winkelketen te lezen. "Game Mania komt binnenkort terug. We werken hard achter de schermen om Game Mania weer online te brengen, met een geplande herlancering in het tweede kwartaal van 2025. Bedankt voor je geduld en blijvende steun."

Meer informatie over de mogelijke terugkeer van de winkelketen is er op moment van schrijven niet. Vorig jaar vroeg Game Mania faillissement aan. De fysieke winkels in Nederland en België sloten meteen hun deuren, en de online winkel volgde kort daarna. Er waren nog berichten dat er een doorstart zou worden gemaakt, maar later in het jaar bleek dit toch niet door te gaan.

In een column op Gamer.nl schreef redacteur Michel Musters over het feit dat hij het betreurt dat Game Mania zijn deuren sluit. Tegelijkertijd probeert hij de digitale toekomst te omarmen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!