Vane is geen hoogvlieger
Reviews

Vane is geen hoogvlieger

Zodra Vane wordt genoemd, klinken ook al snel de games van Team Ico. Dat is niet voor niets, want ontwikkelaar Friend & Foe bestaat uit mensen die onder andere bij Sony aan The Last Guardian hebben gewerkt. Ook de stijl heeft duidelijke overeenkomsten. Maar kan de kwaliteit zich ook meten aan de games van de legendarische ontwikkelaar?

Zwevend boven een doodse woestijn met je veren wapperend in de wind, start Vane veelbelovend. In de game trek je eropuit in een mysterieuze wereld om te ontdekken wat daar is gebeurd. Dat doe je als een wezen die op specifieke plekken kan wisselen tussen de vorm van een vogel en de vorm van een mens.

De game legt je verder nauwelijks wat uit. Dat is soms frustrerend als je echt niet weet wat de makers van je willen. Toch voelt het ook verfrissend om eens niet bij de hand genomen te worden. Je gaat zelf op onderzoek uit om vragen te beantwoorden. Want wat is er gebeurd in deze wereld en wie zijn die vreemde vogelwezens? Antwoorden vind je in het puntje van een duistere toren midden in een storm.

Daar kom je door hulp in te roepen van andere wezens. Als vogel doe je dat door ergens plaats te nemen en te schreeuwen, waarna andere vogels naast je komen zitten en het gecombineerde gewicht iets activeert. Als mens heb je anderen nodig om een bal vooruit te duwen waarmee je puzzels oplost en steeds een beetje verder komt.

©GMRimport

Bijzondere wereld

Vane schittert voornamelijk middels zijn spelwereld. Zodra je de game start en als vogel over het land vliegt, lijkt er nog weinig aan de hand. Hier en daar spot je gebouwen en andere objecten die vertellen over steden die zijn vergaan, maar dat is niets wat we niet eerder hebben gezien. Dat verandert zodra je als mens je eerste stappen zet.

Je komt er namelijk al snel achter dat je niet enkel zelf van vorm kunt veranderen, maar dat je de wereld om je heen ook kunt beïnvloeden. Kom je met een grote lichtgevende bol in de buurt van vervallen ruïnes, dan herbouwt de omgeving rond de bol zich voor je neus weer tot haar oude glorie.

Dat concept wordt in een rap tempo uitgebouwd, totdat de wereld als een organisch wezen voor je ogen ontstaat en verdwijnt. Hoe dichter je bij je einddoel komt, des te instabieler de omgeving is. Alles flikkert, wordt vernietigd en weer opgebouwd in luttele seconden.

Hoewel Vane je vraagt om te ontdekken en zelf uit te zoeken wat je moet doen, is de kans best groot dat je door het design wel eens flink de verkeerde kant op gaat

-

Zee van stroop

Dat effect is indrukwekkend, maar als game blijft er veel te wensen over. Neem het leveldesign. Hoewel Vane je vraagt om te ontdekken en zelf uit te zoeken wat je moet doen, is de kans best groot dat je door het design wel eens flink de verkeerde kant op gaat. Wanneer een puzzel klikt en je exact weet wat de bedoeling is, is het niet erg om de tijd te nemen. Ben je echter de weg kwijt, dan voelt het alsof je door een zee van stroop moet lopen of vliegen, op zoek naar een punt van herkenning. De wankele besturing en onhandige camera helpen daar niet bij.

De bijzondere technologie achter deze wereld lijkt tevens iets te hoog gegrepen. Zeker in de grotere levels waar meerdere elementen samenkomen, neemt de framerate regelmatig een diepe duik. Ga je op ontdekking in levels waar de game dat niet wil, dan loop je tevens al snel tegen technische mankementen aan, zoals stukken van het level waar je dwars doorheen loopt.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Zoals niets anders

Toch ben ik blij dat ik de game heb ervaren. Vane speelt zoals niets anders. De wereld waarin alles constant in beweging is, de unieke stijl en spaarzame muziek, gecombineerd met een mysterie waarin jij de antwoorden moet zoeken, is fijn om mee te maken. Wel is de game in het algemeen moeilijk aan te raden. Het lijkt alsof de makers een aantal goede ideeën hadden over stijl en technologie, maar onderweg de speler een beetje zijn vergeten.

Vane is vanaf nu exclusief voor PlayStation 4 verkrijgbaar.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Oké
Conclusie

Vane is een bijzonder ontworpen, korte game, die teveel zijn best doet om indruk te maken en daarbij de speler uit het oog verliest. De goede ideeën blijken helaas te ambitieus voor deze kleine studio.

Plus- en minpunten
  • Origineel, mooie stijl, unieke wereld, nadruk op ontdekking
  • Besturing en camera ondermaats, soms frustrerend onduidelijk, traag, technisch te ambitieus

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sam Lake en Lucas Pope worden geëerd op GDC Awards
Nieuws

Sam Lake en Lucas Pope worden geëerd op GDC Awards

Ze ontvangen respectievelijk de Lifetime Achievement Award en Pioneer Award

Zowel Remedy Entertainments Sam Lake en onafhankelijke ontwikkelaar Lucas Pope ontvangen prijzen voor hun oeuvre op de aankomende Game Developer Choice Awards.

Op de awardshow, die elk jaar tijdens de Game Developers Conference plaatsvindt, wordt er een Lifetime Achievement Award aan Lake uitgereikt, terwijl Pope de Pioneer Award zal ontvangen.

Lake werkt al bijna drie decennia bij Remedy Entertainment en heeft onder andere het script voor de eerste twee Max Payne-games, Control en Alan Wake geschreven, alsmede Quantum Break en Alan Wake 2 geregisseerd. Zijn voorkomen is meermaals te zien in de games van Remedy, waaronder als het gezicht van Max Payne in de eerste twee games.

Lucas Pope is een invloedrijke gameontwikkelaar die bekend is van indiespellen als Papers, Please en Return of the Obra Dinn. Daarvoor heeft hij aan de Uncharted-spellen gewerkt bij Naughty Dog.

"De Game Developers Choice Awards staan erom bekend dat ze mensen in de spotlight zetten die van games de meest boeiende en evocatieve manier om verhalen te vertellen maken", aldus event director Stephenie Hawkins. "We kunnen niet wachten om Sam Lake en Lucas Pope te erkennen voor hun inzet in het verleggen van de grenzen van het medium via overtreffende narratieve structuren, complexe morele vraagstukken en evocatieve gameplay."

Eerdere mensen uit de game-industrie die de Lifetime Achievement Award hebben gewonnen, zijn onder andere John Romero, Amy Hennig, Tim Sweeney, Todd Howard, Tim Schafer, Ken Kutaragi, Peter Molyneux, Warren Spector, Hideo Kojima, John Carmack, Sid Meier en Shigeru Miyamoto.

De Game Developer Choice Awards 2025 worden op 19 maart tijdens de Game Developers Conference uitgereikt.

View post on X
View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!