Two Point Hospital speelt ook uitstekend op consoles
Reviews

Two Point Hospital speelt ook uitstekend op consoles

De spirituele opvolger van Theme Hospital is er nu ook voor spelcomputers. En daar speelt Two Point Hospital eigenlijk prima op.

Toen Rollercoaster Tycoon eind jaren ’90 zijn hoogtijdagen in Nederland had, was het nieuwe Theme Hospital een verrassend leuke afwisseling. Weg waren de tot waanzin drijvende pretparkmuziekjes: ditmaal mocht je een eigen ziekenhuis managen, waarbij je ook een beter idee had van wat iedere individu in het gebouw aan het doen was.

De game wist zijn wat deprimerend lijkende onderwerp op te leuken met een flinke dosis humor. In dit ziekenhuis behandelde je niet patiënten met leukemie of suikerziekte, maar kwamen mensen binnen met facehuggers op hun gezicht geplakt.

Hoewel de game goed werd ontvangen, verscheen er nooit een vervolg: uitgever EA vroeg Bullfrog om zijn Rollercoaster Tycoon-concurrent Theme Park World te maken en een vervolg voor Dungeon Keeper te ontwikkelen. Voordat een nieuwe Theme Hospital overwogen kon worden, moest de studio in 2004 zijn deuren sluiten.

©GMRimport

Spirituele opvolger

Two Point Hospital springt in het gat dat hiermee achtergelaten werd. Deze spirituele opvolger heeft namelijk meer gemeen met Theme Hospital dan zijn thematiek: de game is ook gemaakt door Mark Webley en Gary Carr, twee sleutelfiguren bij de ontwikkeling van Theme Hospital. En dat is te zien: Two Point Hospital voelt qua stijl en humor identiek aan zijn voorganger, maar dan gemoderniseerd.

Aan het begin van de game krijg je een lege ruimte toegewezen, waar je eerst een receptie neerzet. Vervolgens bouw je losse kamers in die ruimte, waar je bijvoorbeeld apotheken of dokterspraktijken van maakt. Patiënten worden automatisch naar de arts gestuurd, die vervolgens een diagnose maakt en een behandeling voorstelt.

Hoewel dergelijke simulatiegames meestal het fijnst met een muis spelen, hadden we bij de consoleversie nooit het idee dat we tekortkwamen

-

Resolutielab

In het begin kunnen de meeste patiënten gewoon naar de apotheek, maar gaandeweg zijn complexere behandelmethoden vereist. Patiënten met sterallures moeten bijvoorbeeld naar een psychiater worden gestuurd. Sommige mensen worden getransformeerd in een 8-bits poppetje en moeten naar het 'resolutielab'. Op die manier bouw je langzaam maar zeker je ziekenhuis uit, terwijl je ook de capaciteit vergroot van je andere faciliteiten. Naarmate je langer open bent, komen er namelijk steeds meer patiënten jouw kant op.

Waar je in een simulatiegame zoals Cities: Skylines continu doorbouwt om je gebied te vergroten en optimaliseren, is Two Point Hospital veel doelgerichter. Tijdens het bouwen krijg je steeds weer missies: je moet een bepaalde faciliteit bouwen, of je ziekenhuis naar een bepaald punt laten groeien. Op die manier haal je gaandeweg een score van maximaal drie sterren. Als je die hebt behaald, is je ziekenhuis in feite klaar en kun je op een andere plek in de regio een nieuwe bouwen. Daar krijg je dan weer nieuwe ziektes en dingen om te ontgrendelen. Je blijft dus niet kleven bij je ene ziekenhuis, maar speelt levels uit die ook steeds iets complexer en moeilijker worden.

©GMRimport

Prima met een contoller

Hoewel dergelijke simulatiegames meestal het fijnst met een muis spelen, hadden we bij de consoleversie nooit het idee dat we tekortkwamen. Het bedienen van de game gaat snel en makkelijk: de poken en triggers laten je op een natuurlijk voelende wijze de camera en je cursor bewegen, terwijl je met de R1-knop makkelijk bij menu’s komt. Een muis werkt wellicht iets sneller, maar bij Two Point Hospital is dat niet erg: met een druk op de knop pauzeer je de tijd en kun je in alle rust bouwen.

En hoewel een muis dus iets sneller werkt, zorgt de controllerondersteuning ervoor dat je Two Point Hospital op veel meer manieren kunt spelen. Hangend op de bank bijvoorbeeld, of onderweg naar school of werk op de Switch - zodra de coronacrisis weer voorbij is natuurlijk. Het verschil tussen beide bedieningsopties is vrij klein en de voordelen zijn groot, waardoor we zonder twijfel deze versie van de game aanraden.

Two Point Hospital is verkrijgbaar voor pc, PlayStation 4, Xbox One en Nintendo Switch. Voor deze review hebben we een testexemplaar voor de PlayStation 4 ontvangen.

Uitstekend
Conclusie

Two Point Hospital is wat doelgerichter dan zijn genregenoten, maar dat maakt het niet minder leuk om je ziekenhuizen te onderhouden. De grimmige ondertonen van het ziekenhuisleven worden ingewisseld voor komische griepjes en de controllerondersteuning werkt uitstekend. Een prima consoleport van een toch al goede game.

Plus- en minpunten
  • Speelt prima met een controller, lollige toon werkt prima, doelgericht heeft zijn voordelen…
  • …Maar dat voelt soms een beetje beperkend.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De verschillende soorten wezens in Avowed uitgelicht
Nieuws

De verschillende soorten wezens in Avowed uitgelicht

Game verschijnt op 18 februari voor Xbox Series, pc en Game Pass

Obsidian heeft een nieuwe video van het aankomende Avowed gedeeld waarin de verschillende wezens die in de spelwereld leven uitgelicht worden.

De video bevat geen beelden van de game zelf, maar toont artwork - soms licht geanimeerd - om kijkers meer informatie te bieden over wat men allemaal in Eora tegen kan komen. Eora is de spelwereld die Obsidian heeft bedacht - niet alleen voor Avowed, maar ook voor de Pillars of Eternity-games.

De spelwereld van de games bestaat bovenal uit zogeheten kith, die weer onder te verdelen zijn in mensen, aumaua, orlans, dwergen en elven. Onder deze vijf rassen worden ook zeldzame wezens geboren met speciale krachten, ook wel bekend als de goddelijken.

Overigens heeft Obsidian laten weten dat dit nog maar de eerste video in een reeks van vijf is waarin dieper wordt ingegaan op informatie rondom Eora. De komende tijd kunnen geïnteresseerden dus nog vier video's verwachten om de kennis over deze spelwereld bij te schaven voordat de game uitkomt.

Avowed komt op 18 februari naar Xbox Series X en S, pc en Xbox Game Pass.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Balatro is meer dan vijf miljoen keer verkocht
Nieuws

Balatro is meer dan vijf miljoen keer verkocht

De game won eind vorig jaar nog meerdere prijzen op The Game Awards

Er zijn inmiddels meer dan vijf miljoen exemplaren van de roguelike deckbuiler Balatro verkocht.

Dat hebben ontwikkelaar LocalThunk en uitgever Playstack aangekondigd. Het lijkt er daarbij op dat de prijzen die de game afgelopen december tijdens The Game Awards heeft gewonnen, deels heeft bijgedragen aan een toename in verkoop.

"De laatste paar weken zijn behoorlijk wild. We hopen dat iedereen die Balatro heeft gekocht nadat men de game zag tijdens The Game Awards een geweldige tijd er mee heeft!"

Balatro is een roguelike waarin spelers decks bouwen en pokeren. Men kan verschillende soorten kaarten verkrijgen en daarmee combo's creëren om hoge scores te halen. De game is verkrijgbaar op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, Nintendo Switch, pc, Mac, iOS en Android.

Ron Vorstermans gaf het spel een 9 in de Gamer.nl-review: "Er zal wellicht teleurstellende dlc komen, er zullen tijden komen dat het spel nergens meer wordt genoemd, maar Balatro zal er altijd voor je zijn als je even niets te doen hebt. Dit is zo’n game waarvan het simpele concept zich leent voor bijna onbegrensde diepgang. Zelfs na tientallen uren spelen weet deze roguelite deckbuilder je te verrassen met strategieën waarvan je niet wist dat ze mogelijk waren."

Balatro had in eerste instantie een leeftijdsclassificatie van 3+. Dit werd echter al snel naar 18+ veranderd door het Europese PEGI. Daardoor werd vanaf dat moment in de digitale PlayStation- en Xbox-winkels vermeld dat de game elementen van gokken bevat, en in sommige Europese landen werd het spel zelfs in zijn geheel uit de Switch eShop verwijderd. Afgelopen december gaf LocalThunk nog kritiek op de leeftijdsclassificatie. "Aangezien PEGI ons een classificering van 18+ geeft voor het feit dat we slechte speelkaarten in het spel hebben, moet ik misschien maar microtransacties, lootboxes of echt gokken toevoegen zodat we een classificering van 3+ krijgen zoals EA Sports FC."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!