Review: Twee reusachtige gaming-monitoren van AOC
Gamer.nl
Reviews

Review: Twee reusachtige gaming-monitoren van AOC

AOC heeft begin dit jaar twee nagenoeg identieke monitoren uitgebracht met een prijsverschil van ongeveer honderd euro. De één heeft een net iets hogere verversingsfrequentie dan de ander, maar is hij daardoor de meerprijs waard? Vandaag vergelijken we de AOC CU34G2 en de CU34G2X.

AOC CU34G2(X):

  • Formaat: 34 inch (1500R kromming)

  • Technologie: 8-bit VA-paneel

  • Verversingsfrequentie: 100Hz (CU34G2) of 144Hz (CU34G2X)

  • Aansluitingen: Displayport 1.2, 2x HDMI 2.0, USB 3.0-hub en koptelefoonaansluiting

  • Voet: Draaibaar, kantelbaar en in hoogte verstelbaar

  • Prijs: €439,- (CU34G2) of €539,- (CU34G2X)

Je ziet het al aan de specificaties: de verschillen zijn erg klein. Beide monitoren zijn uitgerust met een gebogen ultrawide-paneel en een lekker hoge resolutie. 3440x1440 pixels betekent dat je een stevige videokaart nodig hebt om de nieuwste games op de maximale resolutie te kunnen draaien, maar het resultaat is een genot voor je ogen. De verversingsfrequentie en de prijs zijn eigenlijk de enige punten waar we nu verschillen kunnen ontdekken, want zelfs het uiterlijk is identiek.

Design

Dat de AOC CU34G2 en CU34G2X gaming-monitoren zijn, zie je direct aan de voet. De voet is grotendeels zwart, maar met rode accentkleuren aan de uiteindes. Mooi voor in een game room, maar minder geschikt voor in de woonkamer of op kantoor. Blijkbaar hebben fabrikanten nog steeds niet door dat niet alle gamers zich op een donkere zolderkamer begeven. Die trend zien we namelijk ook bij de rest van de marketing, want het ‘frameloze’ ontwerp is alleen echt frameloos in een onverlichte ruimte.

Ondanks de rode accentkleuren en de plastic behuizing van de monitor, is de voet wel gemaakt van metaal en erg stevig. De monitor wordt uitstekend op zijn plaats gehouden en kan in elk gewenste hoogte versteld worden. Daarnaast is het mogelijk om het beeld horizontaal te draaien en maximaal 25 graden te kantelen. Het is niet mogelijk om de monitor in portretstand te zetten, maar met dit formaat kijkt niemand daar van op.

©GMRimport

Het On Screen Display (OSD) is van alle gemakken voorzien, maar de besturing vereist enige gewenning. De input komt van een set knoppen rechtsonder het scherm, waardoor het niet altijd duidelijk is wat je moet doen om bij sommige instellingen te komen. De functies van de toetsen veranderen af en toe ook, waardoor het regelmatig voorkomt dat je verkeert klikt. Mocht het lukken om je weg te vinden door de menuutjes, dan zul je zien dat alle belangrijke functies aanwezig zijn.

Beeldkwaliteit

Tijdens het gamen zijn er bij een monitor maar twee belangrijke zaken: snelheid en beleving. Een scherm van zo’n formaat en met het hoge contrast van een VA-paneel is perfect voor verhalende of spannende games. Ook racegames lenen zich uitstekend voor deze beeldverhouding en het bredere blikveld levert in sommige shooters zelfs een voordelen op. Met de beleving zit bij beide modellen dus wel goed, maar de snelheid kan niet meer meekomen met de hedendaagse top. Zelfs 240Hz IPS-monitoren zijn al niet zo bijzonder meer en de CU34G2 is door de 100Hz verversingsfrequentie een matige keus als je een serieuze speler van shooters bent. 144Hz is anno 2020 het instapniveau voor snelle monitoren en daar voldoet dus alleen CU34G2X aan.

©GMRimport

Zoals verwacht zijn ook de basisresultaten erg vergelijkbaar en zien we eigenlijk alleen een groot verschil in de kleurtemperatuur. De afwijking tot 6500 Kelvin is gelukkig aardig klein, met 165K voor de CU34G2 en 261K voor de CU34G2X. AOC biedt de mogelijkheid om de kleurtemperatuur aan te passen in het OSD, maar het was beter geweest als deze standaard al op de gewenste 6500 Kelvin lag. Zowel horizontaal als verticaal zijn er lichte kleurverschuivingen zichtbaar als gevolg van de kijkhoek, maar door de curve van 1500R heb je daar in de praktijk geen last van zolang je recht voor de monitor zit.

©GMRimport

Een ander groot verschil is de kleurweergave van de twee monitoren. De goedkopere CU34G2 leent zich opvallend genoeg beter voor grafisch werk met een groter kleurbereik en een kleinere kleurafwijking. Voor kleurgevoelig werk op professioneel niveau moet je bij beide monitoren weg blijven, maar een amateur-fotograaf zal zeer tevreden zijn met de CU34G2. Het is wel jammer om te zien dat je moet inleveren op kleurechtheid als je voor het snellere model kiest, maar als gamer ga je weinig merken van het verschil.

Conclusie

De monitoren zijn als een eeneiige tweeling in matchende kleren: eigenlijk hetzelfde, maar wel met een ander karakter. De AOC heeft de CU34G2 ongeveer 100 euro goedkoper weten te houden door de verversingsfrequentie laag te houden, maar is daardoor niet geschikt voor de competitieve gamer. De CU34G2X leent zich beter voor shooters en racegames, maar moet het doen met een net iets mindere kleurweergave. Wil je een nóg hogere verversingsfrequentie op het zelfde formaat, dan ben je een dikke 2000 euro kwijt. Heb je dat geld niet over voor een monitor, dan zijn zowel de CU34G2 als de CU34G2X een uitstekende keus.

CU34G2:

©GMRimport

CU34G2X:

©GMRimport

Conclusie

Plus- en minpunten

      Aanbevolen voor jou

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!
      ▼ Volgende artikel
      Palworld-maker haalt Ark en Fallout aan rondom Pokémon-rechtszaak
      Gamer.nl
      Nieuws

      Palworld-maker haalt Ark en Fallout aan rondom Pokémon-rechtszaak

      Nintendo registreerde verschillende patenten na de release van Palworld

      Palworld-ontwikkelaar Pocketpair claimt dat het bestaan van gamefranchises als Fallout, Ark: Survival Evolved en Tomb Raider aan om aan te geven dat de aanklacht van Nintendo ongeldig is.

      Afgelopen september bleek dat Nintendo en The Pokémon Company Pocketpair voor de rechter sleept. Palworld wordt sinds release vaak vergeleken met Pokémon. Afgelopen november bleek dat de aanklacht gebaseerd is op geschonden patenten die Nintendo na de release van Palworld heeft aangemaakt.

      Pocketpair heeft in een reeks reacties op de aanklacht (via VGC) gemeld dat die patenten nooit aangemaakt hadden mogen worden, aangezien er al allerlei games bestonden die de gameplaymechanismen die door deze patenten worden omschreven bevatten. Volgens Pocketpair hebben games als Ark: Survival Evolved, Octopath Traveler, Pikmin 3, Far Cry 5, Titanfall 2 en Tomb Raider dergelijke mechanismen.

      Volgens Pocketpair was het voorheen in games als Pikmin 3, Far Cry 5 en Tomb Raider al mogelijk om allerlei objecten te gooien - net zoals het gooien van een bal in Pokémon en een Pal Sphere in Palworld. In games als Titanfall 2 en Rune Factory 5 is het daarnaast mogelijk om een monster te vangen en ze weer vrij te laten. Daarbij zou het in games als Octopath Traveler, Monster Super League en de Nukamon-mod voor Fallout mogelijk zijn om personages te 'vangen'.

      Hoewel bovenstaande voorbeelden natuurlijk niet precies hetzelfde zijn als in Palworld en Pokémon, hoopt Pocketpair hiermee de door Nintendo aangemaakte patenten ongeldig te laten verklaren, of in ieder geval aan de rechter aan te tonen dat de patenten niet volstaan om Nintendo en The Pokémon Company te laten winnen.

      Aanbevolen voor jou

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!
      ▼ Volgende artikel
      Teaser voor aankomende The Last of Us-aflevering te zien
      Gamer.nl
      Nieuws

      Teaser voor aankomende The Last of Us-aflevering te zien

      Verschijnt in de nacht van zondag op maandag op HBO Max

      HBO heeft een teaser voor de derde aflevering van het tweede The Last of Us-seizoen gedeeld.

      In de nacht van afgelopen zondag op maandag kwam de tweede aflevering uit, en kort daarna werd de teaser trailer voor de derde aflevering gedeeld. De trailer kan hieronder worden bekeken. Het is daarbij duidelijk dat de aankomende aflevering draait om de gevolgen van de gebeurtenissen uit de tweede aflevering. De derde aflevering verschijnt in de nacht van aankomende zondag op maandag op HBO Max.

      Onlangs werd een derde seizoen van The Last of Us bevestigd. Waarschijnlijk begint de productie van dat seizoen aankomende zomer. Het tweede seizoen verfilmt maar een gedeelte van het in 2020 verschenen spel The Last of Us: Part 2, dat zich vier jaar na de eerste game afspeelt. In de serie zit er echter vijf jaar tussen het eerste en tweede seizoen. Het is niet bekend of een derde seizoen volstaat om het complete verhaal te vertellen.

      Watch on YouTube

      Aanbevolen voor jou

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!