Review: Twee reusachtige gaming-monitoren van AOC
Reviews

Review: Twee reusachtige gaming-monitoren van AOC

AOC heeft begin dit jaar twee nagenoeg identieke monitoren uitgebracht met een prijsverschil van ongeveer honderd euro. De één heeft een net iets hogere verversingsfrequentie dan de ander, maar is hij daardoor de meerprijs waard? Vandaag vergelijken we de AOC CU34G2 en de CU34G2X.

AOC CU34G2(X):

  • Formaat: 34 inch (1500R kromming)

  • Technologie: 8-bit VA-paneel

  • Verversingsfrequentie: 100Hz (CU34G2) of 144Hz (CU34G2X)

  • Aansluitingen: Displayport 1.2, 2x HDMI 2.0, USB 3.0-hub en koptelefoonaansluiting

  • Voet: Draaibaar, kantelbaar en in hoogte verstelbaar

  • Prijs: €439,- (CU34G2) of €539,- (CU34G2X)

Je ziet het al aan de specificaties: de verschillen zijn erg klein. Beide monitoren zijn uitgerust met een gebogen ultrawide-paneel en een lekker hoge resolutie. 3440x1440 pixels betekent dat je een stevige videokaart nodig hebt om de nieuwste games op de maximale resolutie te kunnen draaien, maar het resultaat is een genot voor je ogen. De verversingsfrequentie en de prijs zijn eigenlijk de enige punten waar we nu verschillen kunnen ontdekken, want zelfs het uiterlijk is identiek.

Design

Dat de AOC CU34G2 en CU34G2X gaming-monitoren zijn, zie je direct aan de voet. De voet is grotendeels zwart, maar met rode accentkleuren aan de uiteindes. Mooi voor in een game room, maar minder geschikt voor in de woonkamer of op kantoor. Blijkbaar hebben fabrikanten nog steeds niet door dat niet alle gamers zich op een donkere zolderkamer begeven. Die trend zien we namelijk ook bij de rest van de marketing, want het ‘frameloze’ ontwerp is alleen echt frameloos in een onverlichte ruimte.

Ondanks de rode accentkleuren en de plastic behuizing van de monitor, is de voet wel gemaakt van metaal en erg stevig. De monitor wordt uitstekend op zijn plaats gehouden en kan in elk gewenste hoogte versteld worden. Daarnaast is het mogelijk om het beeld horizontaal te draaien en maximaal 25 graden te kantelen. Het is niet mogelijk om de monitor in portretstand te zetten, maar met dit formaat kijkt niemand daar van op.

©GMRimport

Het On Screen Display (OSD) is van alle gemakken voorzien, maar de besturing vereist enige gewenning. De input komt van een set knoppen rechtsonder het scherm, waardoor het niet altijd duidelijk is wat je moet doen om bij sommige instellingen te komen. De functies van de toetsen veranderen af en toe ook, waardoor het regelmatig voorkomt dat je verkeert klikt. Mocht het lukken om je weg te vinden door de menuutjes, dan zul je zien dat alle belangrijke functies aanwezig zijn.

Beeldkwaliteit

Tijdens het gamen zijn er bij een monitor maar twee belangrijke zaken: snelheid en beleving. Een scherm van zo’n formaat en met het hoge contrast van een VA-paneel is perfect voor verhalende of spannende games. Ook racegames lenen zich uitstekend voor deze beeldverhouding en het bredere blikveld levert in sommige shooters zelfs een voordelen op. Met de beleving zit bij beide modellen dus wel goed, maar de snelheid kan niet meer meekomen met de hedendaagse top. Zelfs 240Hz IPS-monitoren zijn al niet zo bijzonder meer en de CU34G2 is door de 100Hz verversingsfrequentie een matige keus als je een serieuze speler van shooters bent. 144Hz is anno 2020 het instapniveau voor snelle monitoren en daar voldoet dus alleen CU34G2X aan.

©GMRimport

Zoals verwacht zijn ook de basisresultaten erg vergelijkbaar en zien we eigenlijk alleen een groot verschil in de kleurtemperatuur. De afwijking tot 6500 Kelvin is gelukkig aardig klein, met 165K voor de CU34G2 en 261K voor de CU34G2X. AOC biedt de mogelijkheid om de kleurtemperatuur aan te passen in het OSD, maar het was beter geweest als deze standaard al op de gewenste 6500 Kelvin lag. Zowel horizontaal als verticaal zijn er lichte kleurverschuivingen zichtbaar als gevolg van de kijkhoek, maar door de curve van 1500R heb je daar in de praktijk geen last van zolang je recht voor de monitor zit.

©GMRimport

Een ander groot verschil is de kleurweergave van de twee monitoren. De goedkopere CU34G2 leent zich opvallend genoeg beter voor grafisch werk met een groter kleurbereik en een kleinere kleurafwijking. Voor kleurgevoelig werk op professioneel niveau moet je bij beide monitoren weg blijven, maar een amateur-fotograaf zal zeer tevreden zijn met de CU34G2. Het is wel jammer om te zien dat je moet inleveren op kleurechtheid als je voor het snellere model kiest, maar als gamer ga je weinig merken van het verschil.

Conclusie

De monitoren zijn als een eeneiige tweeling in matchende kleren: eigenlijk hetzelfde, maar wel met een ander karakter. De AOC heeft de CU34G2 ongeveer 100 euro goedkoper weten te houden door de verversingsfrequentie laag te houden, maar is daardoor niet geschikt voor de competitieve gamer. De CU34G2X leent zich beter voor shooters en racegames, maar moet het doen met een net iets mindere kleurweergave. Wil je een nóg hogere verversingsfrequentie op het zelfde formaat, dan ben je een dikke 2000 euro kwijt. Heb je dat geld niet over voor een monitor, dan zijn zowel de CU34G2 als de CU34G2X een uitstekende keus.

CU34G2:

©GMRimport

CU34G2X:

©GMRimport

Conclusie

Plus- en minpunten

      Aanbevolen voor jou

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!
      ▼ Volgende artikel
      Doom: The Dark Ages lijkt op 15 mei te verschijnen
      Nieuws

      Doom: The Dark Ages lijkt op 15 mei te verschijnen

      Waarschijnlijk wordt dit aanstaande donderdag onthuld

      Het lijkt er op dat Doom: The Dark Ages op 15 mei uitkomt.

      De website Gamekult meldde dat in een artikel die inmiddels verwijderd is, maar op Insider Gaming en ResetEra wordt er alsnog melding gemaakt van dat artikel. Bepaalde media zouden een previewevenement voor de game hebben bijgewoond waaruit dit gebleken is. Het lijkt er dan ook op dat de website deze informatie te vroeg naar buiten heeft gebracht en heeft geprobeerd dat te corrigeren.

      Mocht binnenkort de releasedatum van Doom: The Dark Ages worden aangekondigd, dan gebeurt dat waarschijnlijk aanstaande donderdag tijdens de Xbox Developer Direct-uitzending. Xbox liet weten dat South of Midnight van Compulsion Games, Clair Obscur: Expedition 33 van Sandfall Interactive en Doom: The Dark Ages van ID Studios de revue passeren. Daarnaast wordt er een nieuwe game getoond van een nog onaangekondigde ontwikkelaar. De stream is op donderdag 23 januari vanaf 19:00 uur Nederlandse tijd te zien via YouTube en Twitch.

      Doom: The Dark Ages is een prequel op Doom (2016) en Doom Eternal, waarin spelers wederom in de huid als de Doom Slayer kruipen. Daarbij ligt er zoals de titel al aangeeft een nadruk op een middeleeuwse setting en wapens. De game komt naar Xbox Series-consoles, PlayStation 5, pc en Xbox Game Pass.

      Aanbevolen voor jou

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!
      ▼ Volgende artikel
      Spirituele Dino Crisis-opvolger Code Violet slaat pc over vanwege 'seksuele mods'
      Nieuws

      Spirituele Dino Crisis-opvolger Code Violet slaat pc over vanwege 'seksuele mods'

      Maar de studio is niet tegen pc-gamers of het pc-platform

      De third-person actiehorrorgame Code Violet komt niet op pc uit. Ontwikkelaar TeamKill Media wil zo voorkomen dat er seksueel getinte mods voor de game verschijnen.

      De game werd vorige week aangekondigd voor PlayStation 5. Op social media heeft de ontwikkelaar nu laten weten dat er niet aan een pc-versie wordt gewerkt omdat "we niet willen dat mensen vulgaire versies van de personages uit de game beschikbaar stellen via een mod".

      Het bedrijf vervolgt: "We dragen onze stemactrices en -acteurs in een hoog vaandel, net zoals onze artistieke visie op de game en het verhaal, en wijzen elke poging om dat te vernietigen met seksuele mods af. Het is ons het extra geld niet waard om onze kunst en mogelijk de reputatie van onze stemactrices en -acteurs voor joker te zetten."

      TeamKill Media benadrukt wel dat ze "niet tegen pc-gamers of het pc-platform zijn. We zijn niet tegen modders en sommige leuke mods die ze maken. Maar we zijn honderd procent tegen pornografische mods."

      Code Violet speelt zich af in de vijfentwintigste eeuw. Spelers besturen Violet Sinclair, die uit het verleden komt en het Aion Bioengineering Complex moet verkennen terwijl in het gebouw dinosauriërs zijn losgebroken. De setting en de gameplay doen dan ook erg denken aan Capcoms klassieke survivalhorrorfranchise Dino Crisis.

      TeamKill Media is een ontwikkelaar bestaande uit vier werknemers. Eerdere games van de studio zijn Quantum Error, Son and Bone en Kings of Lorn: The Fall of Ebris. Code Violet staat gepland voor een release op PS5 in juli.

      De ontwikkelaar van Code Violet is overigens niet de enige studio die probeert te waken voor seksueel getinte mods. Vorig jaar vroeg Final Fantasy 7 Rebirth-regisseur Naoki Hamaguchi aan gamers om geen beledigende of ongepaste mods voor de game te installeren. Die game verschijnt aanstaande donderdag op pc. Ook Koei Tecmo-topman Tomotoshi Nishimura gaf onlangs aan dat ze 'copyright strikes' uitvoeren wanneer mods met "volwassen doeleinden" voor hun games online worden geplaatst.

      View post on X
      Watch on YouTube

      Aanbevolen voor jou

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!