Review: Twee reusachtige gaming-monitoren van AOC
Reviews

Review: Twee reusachtige gaming-monitoren van AOC

AOC heeft begin dit jaar twee nagenoeg identieke monitoren uitgebracht met een prijsverschil van ongeveer honderd euro. De één heeft een net iets hogere verversingsfrequentie dan de ander, maar is hij daardoor de meerprijs waard? Vandaag vergelijken we de AOC CU34G2 en de CU34G2X.

AOC CU34G2(X):

  • Formaat: 34 inch (1500R kromming)

  • Technologie: 8-bit VA-paneel

  • Verversingsfrequentie: 100Hz (CU34G2) of 144Hz (CU34G2X)

  • Aansluitingen: Displayport 1.2, 2x HDMI 2.0, USB 3.0-hub en koptelefoonaansluiting

  • Voet: Draaibaar, kantelbaar en in hoogte verstelbaar

  • Prijs: €439,- (CU34G2) of €539,- (CU34G2X)

Je ziet het al aan de specificaties: de verschillen zijn erg klein. Beide monitoren zijn uitgerust met een gebogen ultrawide-paneel en een lekker hoge resolutie. 3440x1440 pixels betekent dat je een stevige videokaart nodig hebt om de nieuwste games op de maximale resolutie te kunnen draaien, maar het resultaat is een genot voor je ogen. De verversingsfrequentie en de prijs zijn eigenlijk de enige punten waar we nu verschillen kunnen ontdekken, want zelfs het uiterlijk is identiek.

Design

Dat de AOC CU34G2 en CU34G2X gaming-monitoren zijn, zie je direct aan de voet. De voet is grotendeels zwart, maar met rode accentkleuren aan de uiteindes. Mooi voor in een game room, maar minder geschikt voor in de woonkamer of op kantoor. Blijkbaar hebben fabrikanten nog steeds niet door dat niet alle gamers zich op een donkere zolderkamer begeven. Die trend zien we namelijk ook bij de rest van de marketing, want het ‘frameloze’ ontwerp is alleen echt frameloos in een onverlichte ruimte.

Ondanks de rode accentkleuren en de plastic behuizing van de monitor, is de voet wel gemaakt van metaal en erg stevig. De monitor wordt uitstekend op zijn plaats gehouden en kan in elk gewenste hoogte versteld worden. Daarnaast is het mogelijk om het beeld horizontaal te draaien en maximaal 25 graden te kantelen. Het is niet mogelijk om de monitor in portretstand te zetten, maar met dit formaat kijkt niemand daar van op.

©GMRimport

Het On Screen Display (OSD) is van alle gemakken voorzien, maar de besturing vereist enige gewenning. De input komt van een set knoppen rechtsonder het scherm, waardoor het niet altijd duidelijk is wat je moet doen om bij sommige instellingen te komen. De functies van de toetsen veranderen af en toe ook, waardoor het regelmatig voorkomt dat je verkeert klikt. Mocht het lukken om je weg te vinden door de menuutjes, dan zul je zien dat alle belangrijke functies aanwezig zijn.

Beeldkwaliteit

Tijdens het gamen zijn er bij een monitor maar twee belangrijke zaken: snelheid en beleving. Een scherm van zo’n formaat en met het hoge contrast van een VA-paneel is perfect voor verhalende of spannende games. Ook racegames lenen zich uitstekend voor deze beeldverhouding en het bredere blikveld levert in sommige shooters zelfs een voordelen op. Met de beleving zit bij beide modellen dus wel goed, maar de snelheid kan niet meer meekomen met de hedendaagse top. Zelfs 240Hz IPS-monitoren zijn al niet zo bijzonder meer en de CU34G2 is door de 100Hz verversingsfrequentie een matige keus als je een serieuze speler van shooters bent. 144Hz is anno 2020 het instapniveau voor snelle monitoren en daar voldoet dus alleen CU34G2X aan.

©GMRimport

Zoals verwacht zijn ook de basisresultaten erg vergelijkbaar en zien we eigenlijk alleen een groot verschil in de kleurtemperatuur. De afwijking tot 6500 Kelvin is gelukkig aardig klein, met 165K voor de CU34G2 en 261K voor de CU34G2X. AOC biedt de mogelijkheid om de kleurtemperatuur aan te passen in het OSD, maar het was beter geweest als deze standaard al op de gewenste 6500 Kelvin lag. Zowel horizontaal als verticaal zijn er lichte kleurverschuivingen zichtbaar als gevolg van de kijkhoek, maar door de curve van 1500R heb je daar in de praktijk geen last van zolang je recht voor de monitor zit.

©GMRimport

Een ander groot verschil is de kleurweergave van de twee monitoren. De goedkopere CU34G2 leent zich opvallend genoeg beter voor grafisch werk met een groter kleurbereik en een kleinere kleurafwijking. Voor kleurgevoelig werk op professioneel niveau moet je bij beide monitoren weg blijven, maar een amateur-fotograaf zal zeer tevreden zijn met de CU34G2. Het is wel jammer om te zien dat je moet inleveren op kleurechtheid als je voor het snellere model kiest, maar als gamer ga je weinig merken van het verschil.

Conclusie

De monitoren zijn als een eeneiige tweeling in matchende kleren: eigenlijk hetzelfde, maar wel met een ander karakter. De AOC heeft de CU34G2 ongeveer 100 euro goedkoper weten te houden door de verversingsfrequentie laag te houden, maar is daardoor niet geschikt voor de competitieve gamer. De CU34G2X leent zich beter voor shooters en racegames, maar moet het doen met een net iets mindere kleurweergave. Wil je een nóg hogere verversingsfrequentie op het zelfde formaat, dan ben je een dikke 2000 euro kwijt. Heb je dat geld niet over voor een monitor, dan zijn zowel de CU34G2 als de CU34G2X een uitstekende keus.

CU34G2:

©GMRimport

CU34G2X:

©GMRimport

Conclusie

Plus- en minpunten

      Aanbevolen voor jou

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!
      ▼ Volgende artikel
      NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
      Nieuws

      NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

      Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

      Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

      Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

      Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

      NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

      Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

      Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

      Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

      Aanbevolen voor jou

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!
      ▼ Volgende artikel
      Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
      Nieuws

      Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

      De première staat gepland op 20 maart 2026

      De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

      Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

      Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

      Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

      Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

      De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

      Aanbevolen voor jou

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!