Review: Trust GXT 488
Reviews

Review: Trust GXT 488

Met de nieuwe generatie consoles onderweg wil je eigenlijk geen dure headset meer kopen met het risico dat deze niet goed werkt op de PlayStation 5 of Xbox Series X. Om je oren toch van fatsoenlijk geluid te voorzien is het daarom verstandig om te kijken naar een betaalbare headset zoals de Trust GXT 488 voor de PlayStation 4.

Trust GXT 488 Forze PS4

Headset type: Over-ear

Verbinding: 3.5mm jack (120cm kabel)

Drivers: 50mm, 32 Ohm

Extra’s: Volume-/microfoonbediening, spoiler

Prijs: 45 euro

De Trust GXT 488 Forze is een van de goedkoopste over-ear headsets voor de PlayStation 4 en dat zie je ook terug in de specificaties. Het is een vrij eenvoudig model met weinig extra’s, naast een bediening voor het volume en de microfoon. De drivers van 50mm zijn wel opvallend groot, waardoor we een krachtige basweergave verwachten.

Design en comfort

Dat een headset in deze prijscategorie niet gemaakt is van de duurste materialen is geen verrassing. Op een metalen plaat aan de binnenkant van de hoofdband na vinden we aan de buitenkant eigenlijk alleen maar plastic. Zelfs de verchroomde delen aan de zijkant van de GXT 488 zijn van plastic gemaakt. Toch is de bouwkwaliteit beter dan verwacht. Het gebruikte plastic voelt alsof het tegen een stootje kan en de veerkracht wordt in stand gehouden door de metalen plaat in de hoofdband. Daarnaast kraakt dit type plastic niet als je de headset beweegt, zoals dat bij veel andere goedkope headsets wel het geval is.

Door de combinatie van zwart, chroom en enkele blauwe accenten wijkt het ontwerp van de GXT 488 niet veel af van de trend die de meeste PlayStation 4-headsets. Daardoor past de headset bij het ontwerp van de console zelf, maar is het geen aanrader om hem te gebruiken in de trein. Ook opvallend is de extra brede hoofdband met spoiler. Of je hierdoor in racegames meer downforce hebt, kan ik als onervaren racegamer helaas niet bevestigen. Wel kunnen we bevestigen dat de hoofdtelefoon is voorzien van een vrij korte kabel. Handig als je de hoofdtelefoon direct op de DualShock 4-controller aansluit, maar minder handig als je hem wilt gebruiken met een telefoon, laptop of televisie.

©GMRimport

De microfoon, die helaas niet afneembaar is, kan in elk mogelijke positie worden gebogen. Het uiteinde is daarnaast voorzien van een lekker dikke schuimkap. Hierdoor zou de microfoon minder windruis van je adem op moeten pikken en is het makkelijker om hem schoon te houden.

Eenmaal op het hoofd gezet geeft de headset op de redactie wisselende reacties. Op mijn eigen hoofd kunnen bijvoorbeeld de scharnieren niet ver genoeg draaien om de onderkant van de oorschelpen aan te laten sluiten op de vorm van mijn hoofd. Daardoor wordt de druk dus niet netjes verdeeld en rust alle kracht op de bovenkant van de oorschelpen. Ongeveer een kwart van de personen die de hoofdtelefoon op heeft gehad, ervoer het zelfde fenomeen, terwijl de rest er geen probleem mee had. Sterker nog: als de headset goed op je hoofd past, zit hij erg lekker door de zachte kussens. Helaas is de stof aan de binnenkant van de oorschelpen wel redelijk stug. Steken je oren dus wat verder uit naar buiten, dan kan dat als onprettig worden ervaren. Net als bij vrijwel alle andere headsets is ons advies dan ook: probeer hem eerst in de winkel voordat je hem koopt.

Geluidskwaliteit

Van een headset met drivers met een diameter van maar liefst 50mm verwacht je een krachtige bas, maar dat is opvallend genoeg niet het geval. Dat is niet direct een negatief punt, want een vlakkere overdracht zorgt ervoor dat de headset breder toepasbaar is, maar in dit geval hadden we er wat meer van verwacht. De headset klinkt helaas een beetje hol en plastic, maar dat geldt eigenlijk voor de meeste modellen in deze prijscategorie. Het geluid leent zich wel opvallend goed voor het herkennen van voetstappen, waardoor je mogelijk een klein voordeel hebt in shooters.

©GMRimport

Het plofkapje op de microfoon doet in ieder geval goed zijn werk, want er worden nauwelijks ademgeluiden opgepikt. Natuurlijk moet je de microfoon nog altijd niet direct onder je neus of voor je mond plaatsen, maar een beetje zijwaartse wind hebben je medespelers geen last van. De opnamekwaliteit is goed genoeg om je duidelijk verstaanbaar te maken, maar als je serieus wilt gaan streamen dan moet je echt even verder sparen.

Conclusie

De Trust GXT 488 Forze PS4 is een prima headset voor iedereen met een beperkt budget en heeft een geluidskwaliteit die redelijk overeenkomt met de andere headsets in dit segment. Ondanks de grote hoeveelheid plastic is de bouwkwaliteit prima, maar let wel op dat de pasvorm niet voor iedereen geschikt is. Probeer de headset dus eerst uit bij vrienden of in een winkel.

©GMRimport

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!