Travis Strikes Again: No More Heroes is waarschijnlijk te absurd voor jou
Reviews

Travis Strikes Again: No More Heroes is waarschijnlijk te absurd voor jou

Met Quentin Tarantino-achtige plots, toilethumor en absurdistische situaties heeft Goichi ‘Suda51’ Suda een eigen niche in de gamewereld veroverd. Om zijn games te kunnen waarderen, moet je zelf ook een beetje gestoord zijn. Dat geldt in elk geval voor z’n nieuwste creatie: Travis Strikes Again: No More Heroes.

Moordlustige otaku Travis Touchdown heeft even vakantie genomen. Maar net wanneer hij in zijn caravan lekker Hotline Miami zit te spelen, duikt er plots een man op die zijn door Travis vermoorde dochter Bad Girl wil wreken. Uitgerekend op dat moment worden de twee opgeslokt door Travis’ spelcomputer: de Death Drive Mk II, een obscure spelcomputer die als massavernietigingswapen ontwikkeld werd door de CIA. De enige manier om daar weer uit te geraken, is door alle bugs in het in-game spel Electric Thunder Tiger II te verslaan.

©GMRimport

Excentrieke Japanner

Klinkt die premisse je ook maar een beetje absurd in de oren? Dan heb je duidelijk nog nooit gehoord van Suda51, de excentrieke Japanner die een decennium geleden doorbrak als cultgamemaker met Killer7 en de eerste No More Heroes. Beide actiegames excelleerden niet echt in hun gameplay, maar wel door tal van verwijzingen en diepere lagen, zoals aanklachten tegen de maatschappij en psychologische kwesties. Suda’s studio Grasshopper Manufacture bracht in de tien jaar daarna onder meer No More Heroes 2: Desperate Struggle, Lollipop Chainsaw en recenter Let It Die uit. Stuk voor stuk redelijke actiegames in gestoorde settings, maar helaas zonder diepere lagen.

Het goede nieuws is dat Suda-san na tien jaar delegeren zelf weer meer hands-on betrokken was bij de productie van Travis Strikes Again. Dat vertaalt zich vooral in een gigantische lading verwijzingen naar werkelijk van alles uit de popcultuur: van Dragon Ball Z tot The Legend of Zelda en zelfs gametijdschriften zoals onze vrienden van Power Unlimited ze maken. Ook brengt de game een eerbetoon aan een groot aantal indiegames van de laatste jaren, met name Hotline Miami. Zo struikel je als een beetje gameliefhebber van de ene in de andere herkenbare situatie.

De kans dat je deze game kunt waarderen als je niet al bekend bent met het werk van Suda, is gering. Ben je echter wel een ‘Suda-head’, dan is dit juist verplichte kost

-

Daarnaast is Travis Strikes Again: No More Heroes één grote ode aan het ‘Suda-verse’: bijna alle grote games die Grasshopper Manufacture gemaakt heeft, passeren op een of andere manier de revue. Een onbetwist hoogtepunt is een level dat volledig is opgedragen aan één van zijn ‘mislukte’ titels, waarbij Suda zelfs zo ver gaat om de uitgever waarmee hij destijds samenwerkte met de grond gelijk te maken. Jammer genoeg gaan de verwijzingen en het algehele plot nooit veel dieper dan dat. Sterker nog: voor wie niet bekend is met Suda’s werk, voelt het als een onsamenhangend geheel aan.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Hack ‘n slash

Ondertussen zou je haast vergeten dat dit ook nog een game is die je kunt spelen. Wat dat betreft is de gameplay in de basis vooral hack ’n slash-werk: als Travis – en eventueel met een tweede speler als ‘Bad Man’ – slacht je in diverse scenario’s bugs af met een combinatie van lichte en zware aanvallen. Naarmate je verder komt, speel je ook speciale vaardigheden vrij die het gemakkelijker en vooral leuker maken om tegen hele groepen en sterkere vijanden te knokken. Toch voelt het gevechtssysteem als een gemiste kans: in tegenstelling tot nota bene eerdere No More Heroes-titels, is er geen countermogelijkheid. Echte verfijning en diepgang, bijvoorbeeld met het maken van combo’s zoals in genre-iconen Bayonetta en Devil May Cry, ontbreken al helemaal.

Wel is er de nodige variatie in de manier waarop de levels zijn opgebouwd. Al gauw duiken er wat puzzels op, evenals (ietwat ongemakkelijke) platformsecties en zelfs een behoorlijk zeldzame manier van racen. Tussendoor wordt het verhaal uit de doeken gedaan in even vage als droogkomische dialogen, voor een groot deel zelfs via een soort in-game tekst adventure. Bepaald niet verwonderlijk als je bedenkt dat de eerste games die Suda51 maakte, zoals het recent heruitgebrachte The Silver Case, eigenlijk niets meer dan interactieve romans waren. Om het met een rotcliché te verwoorden: een groot deel van deze game speel je niet, maar ervaar je.

Dat moet je vooral niet lezen als een excuus voor de tekortkomingen, maar als onderstreping dat Travis Strikes Again: No More Heroes een nicheproduct is. De kans dat je deze game kunt waarderen als je niet al bekend bent met het werk van Suda, is gering. Ben je echter wel een ‘Suda-head’, dan is dit juist verplichte kost. De game gaat namelijk een stuk dieper dan de meeste games die Grasshopper Manufacture de laatste jaren uitpoepte, maar mist nog wel de relevantie die Killer7 en No More Heroes tot echte klassiekers maakte. Gelukkig geeft Travis Strikes Again: No More Heroes zelf al nadrukkelijke aanwijzingen dat we niet lang hoeven te wachten op de volgende poging om die status weer te bereiken.

Travis Strikes Again: No More Heroes is vanaf 18 januari verkrijgbaar voor Nintendo Switch.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Goed
Conclusie

Dit doldwaze avontuur bevat bij vlagen vermakelijke hack ’n slash-actie en vooral heel veel verwijzingen. Die combinatie maakt Travis Strikes Again: No More Heroes eigenlijk alleen echt leuk voor liefhebbers van Suda51’s werk.

Plus- en minpunten
  • Festijn vol verwijzingen voor Suda51-fans, geinige variatie in leveldesign, coöperatief speelbaar
  • Matig uitgewerkte gameplay, verhaal mist samenhang en impact

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!