The Surge 2 is een vlotte maar veilige actie-rpg
Reviews

The Surge 2 is een vlotte maar veilige actie-rpg

De formule van de Dark Souls-reeks heeft zich de laatste jaren stevig genesteld in actie-rpg's. Ook ontwikkelaar Deck13 Interactive maakt er graag gebruik van. Niet in één, maar zelfs in twee verschillende games: Lords of the Fallen en The Surge. Van die twee pakte laatstgenoemde het beste uit, dus is het niet zo vreemd dat die titel nu als eerste een vervolg krijgt.

The Surge 2 pakt de draad op waar zijn voorganger eindigde. Niet alleen wat betreft het verhaal, maar ook met betrekking tot de gameplay volgt dit dit tweede deel de gebaande paden. Als bewoner van het dystopische Jericho City vecht je je een weg door alles en iedereen met een verscheidenheid aan bijeengeraapte wapens en uitrustingen. Dat arsenaal verzamel je door je tegenstanders daarvan afhandig te maken - net zoals van hun ledematen. Je kunt je aanvallen wederom op verschillende delen van het lichaam richten om op die manier de juiste onderdelen voor nieuwe bewapening te verzamelen.

©GMRimport

Chirurg of slager?

Het ontwapenen van je medebewoners vereist wel enige strategie. Niet alleen is het essentieel om het juiste lichaamsdeel aan te vallen, maar ook om de juiste aanval te gebruiken. Zo hebben verticale slagen veel minder effect wanneer je probeert een vijand van zijn been te ontdoen. Daarnaast tref je soms geduchte tegenstanders waarbij het vooral zaak is ze zo snel mogelijk uit te schakelen. In zo’n situatie heb je niet de luxe om op hun bepantserde middenrif te rammen terwijl hun hoofd onbeschermd is, alleen maar zodat je het juiste onderdeel van ze kunt plunderen.

Bovendien hoef je niet alleen maar als een bruut op vijanden in te hakken. Je kunt ook een defensieve houding aannemen en hun slagen afweren, om vervolgens een sterke tegenaanval uit te voeren. Het vergt enige oefening om dit onder de knie te krijgen, maar het loont wanneer het lukt. Ook hier geldt dat er vijanden zijn die makkelijk te pareren zijn en vijanden wiens aanvallen je beter kunt ontwijken of tegemoet kunt komen met je eigen meedogenloze barrage aanvallen. Het zijn keuzes zoals deze die het gevechtssysteem van The Surge 2 dynamisch en spannend houden.

Traditionele genezingsvoorwerpen zijn deze keer achterwege gelaten. In plaats daarvan kun je een implantaat in je harnas activeren waardoor je direct weer wat levenskracht terugkrijgt. Het gebruik van deze vaardigheid is gekoppeld aan een energiebalk die volloopt wanneer je schade uitdeelt. Je wordt daardoor voortdurend aangemoedigd agressief te werk te gaan zonder je al te veel zorgen te maken over je bevoorrading. Zodoende hoeft je tocht door Jericho City maar zelden onderbroken te worden en dat komt het tempo van het spel ten goede.

©GMRimport

Appeltje-eitje

Vooral in de eerste paar uur van The Surge 2 loop je regelmatig tegen vijanden aan waarbij je even achter je oren krabt. Je eigen bewapening is dan nog van lachwekkend niveau en de gameplay heeft even tijd nodig om in te zinken. Gaandeweg vind je steeds betere uitrusting, terwijl vijanden maar weinig nieuwe trucjes leren. Ze zijn wel van nieuwe en sterkere wapens voorzien en zien er intimiderend uit, maar vereisen niet een andere strategie. Op dat moment daalt de moeilijkheidsgraad van The Surge 2 behoorlijk en wordt het uitschakelen van vijanden bijna een routinekwestie. Het spel is, zeker voor een soulslike, soms een beetje te lief voor de speler.

De uitzonderingen op deze regel vormen de gevechten met bazen, die zoals in veel soortgelijke spellen hoogtepunten van de game zijn. Naast het feit dat deze tegenstanders toffe ontwerpen hebben, zijn ze allemaal behoorlijk uitdagend. Elke baas gedraagt zich verschillend en vereist zijn eigen strategie. Je hebt gegarandeerd meerdere pogingen nodig voordat je precies door hebt waar hun zwakke punten liggen en je als overwinnaar uit de bus weet te komen. Terwijl de reguliere tegenstanders in Jericho City aan jou genade zijn overgeleverd, weten de baasgevechten je scherp te houden.

Daarom is het zo jammer dat sommige bazen na ongeveer de helft van het spel schaamteloos hergebruikt worden met minimale aanpassingen. Soms past het in het narratief en soms ook helemaal niet, maar te allen tijde komt het neer op creatieve armoede. Dezelfde baas een tweede keer omleggen mist niet alleen de impact van de eerste versie, het komt de uitdaging ook niet ten goede.

Door de interessante opbouw van Jericho City en de snelle en onderhoudende gevechten blijft The Surge 2 leuk genoeg om uit te spelen

-

©GMRimport

Ramptoerisme

Wél leuk blijft het verkennen van het naar de verdoemenis geholpen Jericho City. Hoewel de totale spelwereld vrij beperkt blijft, is deze wel zorgvuldig ontworpen. In elk hoekje of gaatje is wel een nieuwe schat of de toegang tot een kortere route naar een baas of MedBay te vinden. Regelmatig wordt je voortgang belemmerd door een obstakel waar je met je huidige uitrusting niet voorbijkomt, zodat je weet dat je op een later moment weer terug moet keren om te zien wat er achter dergelijke barrières verscholen ligt. Dat je daarbij meerdere keren langs dezelfde plekken reist is niet eens een storende factor.

Hetzelfde kan niet gezegd worden van het verhaal dat je reis aan elkaar lijmt. Het wil graag een prominente rol innemen, maar is uiteindelijk niets meer dan achtergrondruis. Je dient zonder al te veel uitleg een meisje met bijzondere gaven te redden om een ramp te voorkomen, maar daar ben je als speler amper mee bezig. In plaats daarvan baan je jezelf als een soort ramptoerist van de ene miserabele plek naar de volgende, op zoek naar tegenstand en nieuwe wapens. Het helpt daarbij ook niet dat de wereld vooral boeiend is vanwege de gameplay die het oplevert, en niet door hoe overtuigend de visuele vormgeving is. Jericho City biedt meer afwisseling dan de grauwe schroothoop waar je in het eerste deel doorheen liep, maar het geheel blijft een kale en levenloze bedoening. Het hoogtepunt is een natuurreservaat dat de nodige variatie biedt tussen alle vervallen wolkenkrabbers en ingestorte snelwegen.

©GMRimport

Veiligheid voorop

Door de interessante opbouw van Jericho City en de snelle en onderhoudende gevechten blijft The Surge 2 leuk genoeg om uit te spelen, maar de kans dat je het daarna nog eens wil doen is klein. Daarvoor weet het spel het niveau van zijn veelbelovende eerste uren niet vast te houden. Wat meer afwisseling en vernieuwende elementen hadden niet misstaan. The Surge 2 is in zijn huidige vorm een stap vooruit ten opzichte van zijn voorganger, maar speelt teveel op veilig om memorabel te zijn. We gaan dit relatief nieuwe genre voorlopig niet ‘surgelikes’ noemen.

The Surge 2 is verkrijgbaar op pc, Playstation 4 en Xbox One. Voor deze recensie is de game gespeeld op Playstation 4.

Oké
Conclusie

The Surge 2 is een aardige, actievolle game die net als zijn voorganger netjes het lijstje met Souls-elementen afwerkt. Met een vlotter vechtsysteem en genoeg geheimen om te ontdekken doet dit tweede deel dat net iets beter. Toch ontbreekt het The Surge 2 aan een vernieuwende inslag. Het eindresultaat is daardoor onderhoudend, maar ook voorspelbaar.

Plus- en minpunten
  • Tof en dynamisch gevechtssysteem, grote variatie aan wapens en bepantsering, veel te ontdekken
  • Hergebruik van vijanden, inconsistente moeilijkheidsgraad, ongeïnspireerde omgevingen

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sega gaat investeren in Persona-, Like a Dragon- en Sonic-makers
Nieuws

Sega gaat investeren in Persona-, Like a Dragon- en Sonic-makers

Het bedrijf wil komend fiscaal jaar minder betaalde games uitbrengen dan het huidige fiscale jaar

Sega heeft laten weten later dit fiscale jaar minder games dan gebruikelijk uit te willen brengen, maar wel te willen investeren in de studio's achter de Sonic-, Like a Dragon- en Persona-games.

Dat liet het bedrijf weten tijdens de bekendmaking van diens kwartaalcijfers (via VGC). Gedurende het huidige fiscale jaar van het bedrijf, dat op 31 maart eindigt, heeft Sega meer dan zeven betaalde games uitgebracht, waaronder Sonic X Shadow Generations, Metaphor: ReFantazio en Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii.

Over het volgende fiscale jaar, dat op 1 april begint, liet Sega weten een mindere hoeveelheid betaalde games uit te willen brengen. "Aan de andere kant verwachten we dat de omzet in stand blijft dankzij de aanhoudende verkoop van nieuwe games die dit jaar zijn uitgekomen."

Sega's betaalde games die het volgende fiscale jaar in ieder geval gepland staan, zijn Sonic Racing: CrossWorlds, Shinobi: Art of Vengeance en Project Century. Daarnaast werkt het bedrijf aan nieuwe games in klassieke franchises Jet Set Radio, Crazy Taxi, Golden Axe, Streets of Rage en Virtua Fighter.

Sega werd gevraagd naar de mogelijkheid dat het bedrijf externe studio's opkoopt, waarop het bedrijf antwoordde met het feit dat het zich wil richten op het versterken van Persona- en Metaphor-studio Atlus, Like a Dragon-ontwikkelaar Ryu Ga Gotoku Studio en Sonic Team.

De line-up van Sega dit fiscale jaar legt het bedrijf in ieder geval geen windeieren: Sega stond afgelopen jaar bovenaan de lijst van best scorende uitgevers op Metacritic. De volledige lijst kan hier worden bekeken.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Minecraft Live-stream wordt op 22 maart uitgezonden
Nieuws

Nieuwe Minecraft Live-stream wordt op 22 maart uitgezonden

Spelers kunnen nieuwe informatie over de Minecraft-franchise verwachten

Mojang zendt op 22 maart een nieuwe Minecraft Live-video uit, waarin aankondigingen rondom de Minecraft-reeks gedaan zullen worden.

Het bedrijf maakt specifiek melding van "nieuwe game drops". Het is daarbij niet duidelijk of Mojang daarmee praat over nieuwe content in bestaande Minecraft-games, of aankondigingen van compleet nieuwe Minecraft-spellen.

Ook wordt er gemeld dat kijkers "exclusieve filmcontent" kunnen verwachten. Wat deze content precies inhoudt is niet duidelijk, maar het is ongetwijfeld gerelateerd aan de begin april te verschijnen bioscoopfilm A Minecraft Movie.

Het is waarschijnlijk dat Mojang het hier heeft over A Minecraft Movie Hero Pack, een vorige week gelekt dlc-pakket voor Minecraft met skins gebaseerd op de film. Zo zal Steve er dankzij dit pakket uitzien als zijn evenbeeld uit de film, een rol die wordt bekleed door Jack Black.

De nieuwe Minecraft Live-uitzending is op zaterdag 22 maart om 19:00 uur Nederlandse tijd te zien via YouTube.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!