The Pathless bewandelt vooral platgereden paden
Reviews

The Pathless bewandelt vooral platgereden paden

Na het onderwateravontuur Abzû is ontwikkelaar Giant Squid terug met een game die – in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden - vooral gebaande paden bewandelt. The Pathless is een openwereldgame die vakkundig elementen leent bij populaire genregenoten. De vergelijking met Zelda: Breath of the Wild ligt voor de hand, want de games hebben wat opzet betreft veel gemeen.

Ook in The Pathless verken je een wereld die zo goed als verloren is. Een eenzame en laatste krijger van haar stam doet een dappere poging om de balans op haar eiland weer te herstellen. Haar voorganger is door kwaadaardige krachten gecorrumpeerd en heeft de goden die de wereld beschermen met zich meegesleurd naar het duister. Alleen door de mythische wezens te bevrijden van hun vloek kan de balans hersteld worden.

©GMRimport

Rennend verkennen

The Pathless verspilt verder niet veel tijd aan een uitgebreid verhaal. In de open wereld zijn stukjes achtergrondinformatie te vinden die de mythe wat meer kleur geven, maar dat is allemaal optioneel. Des te meer ruimte is er voor waar het uiteindelijk om draait: het eiland verkennen. Cruciaal daarbij is de boog. Elke berg, bos, veld en rivier is bevolkt met spookachtige doelwitten die rondzweven. Door de boog aan te spannen wordt er automatisch op zo’n doel gericht en bij iedere treffer krijgt de jager wat stamina.

Omdat de wereld erg groots en weids is opgezet ben je constant aan het rennen, springen en glijden. Dat gaat het vlotst door constant pijlen af te vuren en zoveel mogelijk doelwitten te raken. In hoog tempo door de wereld rennen en vliegen is leuk om te doen en cruciaal. In alle vier de regio’s van het eiland staan namelijk torens die geactiveerd moeten worden voordat de weg naar de boze bosgod veilig is. Een toren aanzetten gaat alleen met behulp van speciale zegels die verdiend worden door de rest van de omgeving uit te pluizen.

The Pathless blijft dezelfde ideeën zes uur lang herhalen zonder de nodige afwisseling of nieuwe elementen te introduceren

-

©GMRimport

Saaie puzzels en spectaculaire eindbazen

In de ruïnes van het eiland zijn de bijbehorende sleutels en puzzels te vinden die de wegen naar de eindbazen openen. Spelrs zijn vrij te bepalen in welke volgorde ze dat doen. Met behulp van een vriendelijke adelaar en de pijl en boog zijn de meeste van deze raadsels wel op te lossen. Echt veel variatie zit er helaas niet in. Grofweg gezegd komen alle puzzels neer op de adelaar een schakelaar om laten zetten, vanuit de juiste hoek een pijl afvuren, of alle toortsen in de omgevingen aansteken. De klad komt er zo al vrij snel in.

De eindbaasgevechten zijn wel spectaculair. Met drie geactiveerde torens is het mogelijk om het stormfront waar de vervloekte beesten in te schuilen te betreden. Wat volgt is een achtervolging waarbij het beest op de vlucht slaat en je het met een salvo pijlen tot een halt moet roepen. Daarna volgt de bombastische genadeklap in een speciale arena. Het is in The Pathless niet mogelijk om dood te gaan, maar dat verpest de illusie van deze gevechten niet. De jager is gewoon een enorme doorzetter.

De momenten wanneer je het eindelijk opneemt tegen een eindbaas vormen de hoogtepunten, maar in de tussentijd wordt het spel geregeld door diezelfde beesten onderbroken. De storm waarin ze zich verschuilen achtervolgt de jager tijdens het verkennen van de wereld. Komt de storm te dichtbij, dan volgt er een geforceerde sluipsectie waarin je je trouwe adelaar moet terugvinden in die storm. Dat sluipen komt vooral neer op stilstaan als er ogen op je gericht zijn en lopen als het monster de andere kant op kijkt. Het is eerder irritant dan een leuke afwisseling op de rest van het spel.

©GMRimport

Alleen de soundtrack is meesterlijk

The Pathless blijft dezelfde ideeën zes uur lang herhalen zonder de nodige afwisseling of nieuwe elementen te introduceren. Dat is spijtig, want hoewel de wereld behoorlijk leeg is, ziet het er allemaal schitterend uit en is ook de muziek van hoog niveau. Austin Wintory - die eerder al de sfeermuziek verzorgde van Abzû - levert ook hier weer prachtig werk. Het is jammer dat de rest van de game het spectaculaire niveau van de soundtrack niet kan bijbenen.

The Pathless is verkrijgbaar voor PlayStation 5, PlayStation 4, pc en Apple Arcade.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Pocket Wheels combineert platformen en racen
Nieuws

Pocket Wheels combineert platformen en racen

Komt in 2026 naar alle moderne consoles en pc

Deck13 Spotlight brengt volgend jaar Pocket Wheels uit, een 3D-game die de platform- en racegenres combineert.

Volgens ontwikkelaar Florian Wolf draait Pocket Wheels om de fantasieën die we als kinderen thuis creëerden met ons speelgoed. Spelers besturen een speelgoedwagen die kan springen, glijden en zelfs een grijphaak heeft. Daarnaast kunnen er andere voertuigen aangeschaft worden door in de game munten te verzamelen - waaronder een motor en een skateboard.

Spelers bezoeken diverse kamers in het huis - elk met een eigen thema - en doen tussen het platformen door ook diverse racebanen aan. Ook zijn er diverse andere bezigheden te ontdekken, waaronder potjes tafelvoetbal, minigolf en 'de vloer is lava'. Daarbij waarschuwt de ontwikkelaar specifiek voor een gevaarlijke Roomba die door het huis heen schuift.

Pocket Wheels komt in de loop van 2026 uit op pc (Steam, GOG), Nintendo Switch, PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en Xbox One. Hieronder kan de onthullingstrailer worden bekeken.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Wyrdsong van voormalige Fallout-makers heeft geen open spelwereld meer
Nieuws

Wyrdsong van voormalige Fallout-makers heeft geen open spelwereld meer

Het ontwikkelteam is daarbij flink uitgedund

Wyrdsong, de debuutgame van een studio bestaande uit voormalige Bethesda- en Obsidian-ontwikkelaars, wordt minder ambitieus dan in eerste instantie de bedoeling was: de game heeft geen open spelwereld meer.

Dat meldt Jeff Gardiner - die voorheen aan het roer van Fallout 76 stond - aan PC Gamer. Wyrdsong werd in 2022 aangekondigd als de debuutgame van Something Wicked Games, maar het team heeft niet afdoende financiële middelen weten los te peuteren nadat het geld uit een investering van NetEase opgemaakt was.

Volgens Gardiner is het grootste gedeelte van het team inmiddels niet meer werkzaam bij de studio, waaronder medeoprichter Charles Staples (voorheen van Obsidian Entertainment). Ook Will Shen, de missiedesigner van Starfield die in 2023 werd aangenomen bij Something Wicked, is vertrokken.

Als gevolg van dit alles heeft de studio de schaal van Wyrdsong naar beneden bijgesteld. Waar het plan eerst was om er een openwereld-rpg van te maken, wordt de spelwereld nu opgedeeld in zones - vergelijkbaar met het recentelijk verschenen Avowed. Daarnaast is er een roguelite systeem aan de game toegevoegd, wat volgens de makers prima bij het concept van de game past.

Something Wicked Games blijft het spel ontwikkelen, al geeft Gardiner toe dat de toekomst er "erg uitdagend" uitziet en dat de game wordt ontwikkeld met een minimale bezetting. "Ik werk hard aan het vinden van meer investeringen of aanbiedingen van uitgevers. Ik hoop dat we er dit jaar uit komen, maar ik probeer ook gewoon de storm te doorstaan."

Wyrdsong speelt zich af in een alternatieve versie van Portugal tijdens de Middeleeuwen. Het spel moet er voor zorgen dat gamers "de aard van de realiteit in twijfel trekken". Daarbij moeten gemaakte keuzes en de consequenties die daaruit voortvloeien een belangrijk onderdeel van de ervaring worden, al is niet duidelijk of dat nog steeds het geval is in de nieuwe versie van het spel. Het is nog niet bekend wanneer Wyrdsong verschijnt of op welke platform.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!