The Division 2 laat zien hoe goed een loot-shooter kan zijn
Reviews

The Division 2 laat zien hoe goed een loot-shooter kan zijn

De nieuwe loot-shooter van Ubisoft gaat verder waarhref="https://gamer.nl/artikelen/review/tom-clancys-the-division/" rel="noopener noreferrer" target="_blank"> deel 1</a> ophield. In een waanzinnig mooi vernietigd Washington ga je tientallen missies aan, om de orde na een wereldramp te herstellen. Maar is er genoeg nieuws om de reis opnieuw te maken met The Division 2?

Tijdens een van de eerste missies word je een museum in Washington ingestuurd. Met je team vecht je tegen diverse golven vijanden tussen de zeer gedetailleerde tentoonstellingen. Dat betekent dat je het ene moment in een imitatieslagveld uit de Vietnamoorlog dekking zoekt achter zandzakken en een moment later over een nep Mars-landschap loopt. De aandacht voor detail en de schitterende uitwerking van de locatie zijn makkelijk om uit het oog te verliezen wanneer je van alle kanten door intelligente vijanden wordt bestookt.

©GMRimport

Bom-auto’s

The Division 2 is een fantastisch schietspel. Elke ontmoeting met de vijand vraagt om snelle reflexen, tactisch inzicht en het effectief gebruik van dekking. Dat laatste is letterlijk van levensbelang. Als je tijdens een vuurgevecht vrij rondloopt, sterf je, zo simpel is het. In plaats daarvan moet je je verschuilen achter muren, autowrakken, vuilnisbakken, of wat er maar voor handen is, en gebruikmaken van pauzes in het vijandelijk vuur om de tegenstanders uit te schakelen. In tegenstelling tot veel cover-shooters ben je echter nooit echt veilig. Vijanden gooien granaten, sturen op afstand bestuurbare bomauto’s op je af en proberen je van de zijkant of in de rug aan te vallen.

De intelligentie van de tegenstanders is bijzonder hoog, zelfs wanneer je kleine groepen vijanden ontmoet. Het is gewoon nooit mogelijk om ‘even’ langs de vijand te knallen. Zelfs wegrennen is niet altijd een optie, want bendes volgen je over de kaart en schieten je in de rug als je in paniek probeert bij hen weg te komen.

Dit bovenstaande is de moeite waard om te benadrukken, want het is de belangrijkste reden waarom The Division 2 zo leuk is. Ja, het is een loot-shooter waarbij je gaandeweg betere wapens en uitrusting verzamelt, maar uiteindelijk is je vaardigheid belangrijker dan de statistieken. Die kern gameplay, dat smakelijke pralinehart in een rijke bonbon van buit en progressie, zorgt er voor dat elk gevecht leuk is en het nooit als een grind aanvoelt.

Het zijn stuk voor stuk lekkere crunchy keuzes die meteen invloed hebben op zowel je effectiviteit als je manier van spelen

-

Baas onder baas

De kracht van de encounters maakt zelfs (bijna) goed dat de baasgevechten nog steeds een anticlimax zijn. In plaats van grafisch imposante tegenstanders zoals we in bijvoorbeeld fantasy-rpg’s gewend zijn, zijn de bazen hier ‘gewone’ mensen met meer bepantsering. Ze hebben vaak wel unieke wapens en tactieken, maar uiteindelijk voelt het wat karig. Waarom zet Ubisoft deze tegenstanders niet in een tank of een helikopter? Metal Gear liet al zien hoe je ‘realistische’ baasgevechten (als in: met herkenbare menselijke technologie) indrukwekkend kan maken. Hier laat Ubisoft helaas een steek vallen.

Toch is dit maar een klein minpunt. De uitdaging van de missies blijft een goed gebalanceerde en spannende ervaring. Mits je met anderen samen speelt. Want hoewel het in theorie mogelijk is om de verhaal- en zijmissies in je uppie te voltooien, blijkt dat soms frustrerend moeilijk. Je komt een heel eind als slimme solospeler, maar eindbazen blijken soms bijna onoverwinnelijk als je geen collega’s bij je hebt om hen even af te leiden of om de golven van mindere vijanden van je rug te houden.

Het vinden van andere spelers voor de verhaalmissies is niet moeilijk. Op de landkaart selecteer je de missie die je wil doen en klik je op ‘matchmake’. Vervolgens worden andere spelers gevonden die dezelfde missie willen doen. Wel vreemd is dat het spel je niet automatisch in een groep plaatst, maar dat je (in elk geval op de PlayStation 4) een PSN-invite krijgt om je bij de anderen te voegen. Dat is verwarrend, maar niet onoverkomelijk.

©GMRimport

Match gezocht

Wel een minpunt is dat je geen teams kan zoeken voor de vele (erg leuke) zijmissies. Ja, je kan zoeken naar anderen die de open wereld verkennen, of zelfs naar spelers die een SOS hebben verstuurd en graag drop-in hulp krijgen. Maar echt zoeken naar spelers voor een specifieke zijmissie kan niet.

Die SOS-oproepen zijn ook nogal onderontwikkeld. Regelmatig krijg je een bericht dat een agent in de buurt om hulp vraagt. Hoe je daar op moet reageren is volkomen onduidelijk. Je moet echt de menu’s in om dat te doen. Wat zou het fijn zijn als je met een druk op de knop meteen naar de hulpbehoevende speler zou kunnen flitsen, maar helaas. Misschien ook daarom dat wanneer we zelf een SOS verstuurden, we nooit hulp kregen. Het is dat, of onze deodorant (of gebrek daaraan).

De open wereld zelf zit vol met diverse kleinere opdrachten en actiemomenten. Zoals het bevrijden van mensen die op het punt staan om te worden geëxecuteerd, of het veroveren van controlepunten. Die laatste zijn heuse veldslagen waar je ook de hulp van computergestuurde medestanders inroept en zo probeert om een belangrijke post te herwinnen. De beloning is niet alleen geweldige gameplay met de eerder genoemde sterke AI, maar ook toegang tot voorraadkamers waar je nieuwe buit ontvangt.

©GMRimport

Buit

Dat verzamelen van nieuwe buit voelt bijzonder goed aan. Niet alleen krijg je met regelmaat nieuwe wapens en uitrusting, maar kun je daar ook steeds tactische keuzes in maken. Een combinatie tussen een jachtgeweer en sluipschuttersgeweer? Een assortiment machinegeweren op zak? Aanvalsgeweer met scope? De keuze is aan jou. Je kunt bovendien de wapens nog eens naar eigen smaak aanpassen met modificaties die je vrijspeelt of via crafting vervaardigt. Het zijn stuk voor stuk lekkere crunchy keuzes die meteen invloed hebben op zowel je effectiviteit als je manier van spelen.

Dat de buit tegen het einde van de game wat begint op te drogen (of in zekere zin niet echt beter wordt), is te begrijpen. Er is een gefixeerde maximale ‘gear score’ van 450 (betere wapens verhogen de score van je personage, net als in Destiny en World of Warcraft). Maar op dat moment ben je ook al een hele tijd aan het spelen, heb je een specialisatie gekozen en zijn er tal van vaardigheden en mods om uit te kiezen om het spel fris te houden. Met het oog op de beloofde (gratis) toevoegingen aan het eind-spel, ziet het er niet naar uit dat de ‘beperkingen’ bij het bereiken van max level 30 en max gearscore 450 lang een probleem zijn.

Bovendien gaat het bij dit soort gedeelde wereld shooter-rpgs om de reis, niet om de bestemming. En die reis is geweldig.

Tom Clancy’s The Division 2 is nu verkrijgbaar op PlayStation 4, Xbox One en pc. Voor deze recensie is de PlayStation 4-versie gespeeld.

Laatste reviews op Gamer.nl

Fantastisch
Conclusie

Tom Clancy’s The Division 2 is een waardig vervolg dat op bijna alle punten zijn voorganger overtreft. De hoge moeilijkheidsgraad voor solospelers is zowel een bevredigende uitdaging als een gezonde motivatie om teams te vormen. Een gestage stroom goede buit, schitterende omgevingen en fantastische missies houden je vele tietallen uren heel plezierig bezig voor je bij het nog wat magere ‘eindspel’ belandt. Mager wil echter niet zeggen dat het slecht is. De tijd die je in The Division 2 spendeert voelt bijna altijd betekenisvol. Het is alleen jammer dat baasgevechten nog steeds weinig spektakel bevatten.

Plus- en minpunten
  • Fantastische wereld, slimme tegenstanders, verhaalmissies vol spektakel
  • Solo te moeilijk, matchmaking is wat onhandig, end-game moet nog groeien

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sniper Elite: Resistance-video bevat meer dan 12 minuten aan gameplay
Nieuws

Sniper Elite: Resistance-video bevat meer dan 12 minuten aan gameplay

Game komt op 30 januari uit voor pc, Xbox- en PlayStation-consoles en Game Pass

Rebellion Developments heeft onlangs een nieuwe video uitgebracht van Sniper Elite: Resistance, waarin uitgebreid wordt ingegaan op de gameplay die het spel bevat.

Zo wordt er uitgebreid stilgestaan bij de locaties, het hoofdpersonage en de missies. Zoals de naam van de game al doet vermoeden staat daarbij de precieze van het gebruik van een sluipschuttergeweer centraal.

Het nieuwe deel in de Sniper Elite-reeks van Rebellion Developments loopt parallel met het in 2022 uitgekomen Sniper Elite 5. Special Operations Executive-agent Harry Hawker moet voor het eerst de leiding nemen wanneer hij een nooit eerder gezien, krachtig wonderwapen ontdekt die de nazi's willen inzettne.

Spelers kunnen third-person combat met een focus op stealth en sniper rifles verwachten. De game speelt zich af in het hart van het bezette Frankrijk tijdens de Tweede Wereldoorlog. Ook zijn er multiplayermodi om mee aan de slag te gaan.

Sniper Elite: Resistance verschijnt op 30 januari voor pc (via Steam, Epic Games Store en Microsoft Store), PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en Xbox One. De game staat vanaf release ook op Xbox Game Pass.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Assassin's Creed Shadows wordt gecensureerd in Japan
Nieuws

Assassin's Creed Shadows wordt gecensureerd in Japan

Japanse gamers kunnen geen hoofden of ledematen van vijanden afhakken

De meest gewelddadige elementen van Assassin's Creed Shadows worden in Japan voor release uit de game gehaald.

Dat heeft Ubisoft via een statement op het officiële Japanse X-account laten weten. Zo krijgen Japanse spelers geen optie om het afhakken van hoofden en ledematen aan en uit te zetten en komt dit helemaal niet voor in de Japanse versie van de game. Ook bepaalde dialogen zullen anders zijn dan in de westerse versie van de game, al werd niet aangegeven om wat voor dialogen en wijzigingen het precies gaat.

In Japan heeft Assassin's Creed Shadows van Cero, de instelling die leeftijdsclassificaties aan games geeft, een rating gehad van 'Z', wat de hoogst mogelijke rating is en betekent dat de game voor spelers van achttien jaar en ouder is bestemd. Ondanks dat zaten er nog altijd elementen in het spel die als ongeschikt voor deze rating werden bestempeld, en daarom is Ubisoft dus genoodzaakt censuur toe te passen.

De leeftijdskeuringen voor games in Japan worden door westerse ontwikkelaars soms bekritiseerd. Sommige ontwikkelaars zijn van mening dat games ontwikkeld in het Westen strenger worden beoordeeld dan games van Japanse makelij. Shaun Noguchi, de general manager van EA Japan, gaf vorig jaar als voorbeeld het feit dat Stellar Blade een 'Cero D'-rating krijg, wat de game geschikt maakt voor spelers van 17 jaar en ouder, maar ook voor jongere spelers zolang ze toestemming hebben van ouders. EA's Dead Space-remake daarentegen ontving geen rating omdat het te gewelddadig zou zijn. Daardoor mocht het spel niet uitkomen in het land. Afgelopen najaar werd ook Call of Duty: Black Ops 6 gecensureerd in verband met de mogelijkheid om ledematen van personages er af te schieten.

Assassin's Creed Shadows draait om twee personages, de Japanse shinobi Naeo en de eerder aangehaalde Yasuke. Spelers kunnen zelf bepalen met wie ze spelen en daar tijdens de game tussen wisselen. Daarbij lijkt Naeo zich vooral te richten op parkour- en stealthgameplay en Yasuke een gevreesde strijder te zijn.

In het spel doen spelers het Japan van de zestiende eeuw aan en volgen zij het verhaal van de twee hierboven genoemde personages. De game speelt zich af tijdens de Sengokuperiode, een tijd in Japan van oorlogvoering en binnenlandse crises. De spelwereld zal daarbij door de vier verschillende seizoenen heen gaat, wat invloed heeft op de omgeving en de gameplay.

Assassin's Creed Shadows komt op 20 maart uit voor PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc. Cody ging onlangs al aan de slag met de game en schreef het volgende: "Assassin’s Creed Shadows wordt een eerbetoon aan feodaal Japan en de franchise zelf, met een mooie balans tussen twee unieke speelstijlen en een spelwereld die uitnodigt tot verkenning. Of je nu als Naoe sluipend vijanden uitschakelt, of als Yasuke een nederzetting verwoest: Shadows maakt indruk. Als deze speelsessie representatief is voor de volledige game, gaat Shadows zowel nieuwe spelers als trouwe volgers van de franchise aanspreken."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!