Tell Me Why is volwassener dan Life is Strange
Reviews

Tell Me Why is volwassener dan Life is Strange

Het lijkt erop dat Franse gamemaker Dontnod de kant op wil gaan van Telltale. Er is een engine en een manier van verhalen vertellen gemaakt voor Life is Strange en Life is Strange 2. Daar kunnen meer verhalen mee verteld worden. Het eerste uitstapje is die naar het afgelegen Delos Crossing, waar een tweeling zijn familiegeschiedenis bij elkaar probeert te puzzelen.

Tell Me Why vertelt het verhaal van Tyler en Alyson Ronan. Toen deze tweeling jong was, wist Tyler al dat hij eigenlijk een jongen was, terwijl dat niet op zijn geboortekaartje staat. Zusje Alyson steunt hem daar volledig in en knipte zijn lange haar af. Toen Tyler zijn nieuwe kapsel aan hun instabiele moeder wilde laten zien, kwam ze hem achterna met een jachtgeweer. Uit zelfverdediging heeft Tyler toen zijn moeder gedood.

De tweeling werd vervolgens uit elkaar gehaald. Tyler groeide op in een centrum voor tieners met problemen. Alyson werd opgevoed door hun oom, een politieagent. Tien jaar later zien de twee elkaar eindelijk weer. Niet alleen moeten ze elkaar nu opnieuw leren kennen, maar moeten ze ook de confrontatie aangaan met hun herinneringen wanneer ze hun ouderlijk huis leegruimen om deze klaar te maken voor verkoop.

©GMRimport

Herinneringen

Deze confrontatie neemt verrassend concrete vormen aan. Het duo kon vroeger al mentaal met elkaar communiceren, maar nu zien ze ook herinneringen van hun jongere versies voor zich verschijnen als een soort hologrammen. De tweeling doet daar vrij blasé over, wat voor de speler vreemd is. Maar zodra het verhaal op gang komt maakt dat niet meer uit.

Het interessante van deze twist is namelijk dat het de focus legt op hoe herinneringen van dezelfde gebeurtenis kunnen verschillen per persoon - zeker als er een langere tijd overheen is gegaan. Soms moet je als speler de keuze maken of je de versie van Tyler of Alyson gelooft.

Ook zijn er leuke puzzels verwerkt in de game. Die zijn gecentreerd rond een boek dat de moeder van de tweeling heeft geschreven, vol met verhaaltjes over een prinses. In die verhalen staan hints die je nodig hebt om de puzzels op te lossen.

De game toont met name aan hoe we anderen kunnen buitensluiten als we niet omgaan met onze eigen problemen.

-

Verhaal

Voor de rest speelt de game vergelijkbaar als Life is Strange. Je loopt rond, bekijkt objecten en kiest opties in gesprekken. De vraag die overblijft is dus vooral hoe goed het verhaal is. Die is goed, maar wel een beetje dun. Ik voelde mijn aandacht hier en daar wegzakken, omdat het al wat dunne verhaal net wat teveel wordt uitgerekt.

Dat neemt niet weg dat het een interessant verhaal is, waarin je constant aan het twijfelen wordt gebracht over wat er nou echt is gebeurd. Ook worden er mooie thema's aangeboord. De game toont met name aan hoe we anderen kunnen buitensluiten als we niet omgaan met onze eigen problemen. Denk aan je mentale gezondheid, angst en financiële tegenslagen. Ook gaat de game over hoe trauma verwerkt moet worden om door te kunnen gaan met je leven.

©GMRimport

Huilen

Het is daarnaast mooi om te zien dat een transgender man zo centraal staat in de game, omdat het nog niet eerder is gebeurd in een titel van dit kaliber. Er is duidelijk een hoop research gedaan om het personage goed neer te zetten. Ook voelt de game een stuk meer volwassen dan Life is Strange. Dat merk je niet alleen aan de thema's, maar ook aan de dialogen.

Het verhaal is ook emotioneler. De engine heeft alleen wel wat moeite om daar mee om te gaan. Zodra de personages huilen, ziet het er zo vreemd uit dat het afleidt. Ook helpt het niet dat als de personages een emotioneel gesprek hebben, hun kleding door een bug soms spastische bewegingen maakt. Maar met een paar aanpassingen aan de engine, zijn meer verhalen in deze stijl erg welkom. Wel mag het dan best iets korter.

Tell Me Why is verkrijgbaar voor Xbox One en pc. Deze review is gebaseerd op de pc-versie.

Meer reviews:

Goed
Conclusie

Dontnod laat met Tell Me Why zien dat de technologie achter Life is Strange ook gebruikt kan worden om andere verhalen te vertellen. Dit verhaal is wel iets te dun, maar heeft sterke thema's. Ook is er duidelijk een hoop research gedaan om het transgender hoofdpersonage goed neer te zetten.

Plus- en minpunten
  • Interessante thema's en personages, leuke puzzels
  • Verhaal is beetje dun, engine toont limieten

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Xbox-reclame toont dat alle schermen een Xbox kunnen zijn
Nieuws

Nieuwe Xbox-reclame toont dat alle schermen een Xbox kunnen zijn

Microsoft wil Xbox op zoveel mogelijk plekken beschikbaar stellen

Microsoft heeft een nieuwe marketingcampagne gelanceerd om duidelijk te maken dat op Xbox gamen op meer manieren kan dan louter op een spelcomputer.

De reclamespot kan hieronder bekeken worden, en Microsoft vertelt op Xbox Wire meer over de campagne. In de reclame zijn verschillende apparaten te zien om Xbox-games te spelen, van een Xbox Series X-console tot een pc-handheld en smartphone.

Microsoft: "We bouwen een toekomst die draait om spelerskeuze - waar mensen op de manier waarop ze maar willen hun favoriete games kunnen spelen, nieuwe avonturen kunnen ontdekken en met vrienden in contact kunnen komen."

"We geloven dat games makkelijk en voor iedereen toegankelijk moeten zijn", zo vervolgt het bedrijf. "Dus of je nou een Xbox-console hebt, op pc speelt, of via een Samsung Smart TV, handhelds, mobiele telefoons, Amazon Fire TV, of een Meta Quest-headset met Game Pass Ultimate: je kunt met Xbox spelen."

De marketingcampagne is geen grote verrassing: Microsoft communiceert dit jaar regelmatig naar buiten dat het bedrijf wil dat mensen op zoveel mogelijk manieren hun games kunnen spelen. Dat komt overeen met de huidige strategie van het bedrijf: games van studio's die eigendom zijn van Microsoft, waaronder Call of Duty en Minecraft, zijn bijvoorbeeld ook speelbaar op andere consoles. Gisteren vertelde Xbox-baas Phil Spencer nog dat er geen limiet is aan de Xbox-games die naar concurrerende platforms kunnen komen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Valve-kenner lijkt overtuigd van komst Half-Life 3
Nieuws

Valve-kenner lijkt overtuigd van komst Half-Life 3

'HLX' zou al een aantal jaar in ontwikkeling zijn

Gabe Follower, een YouTuber die Valve nauwlettend in de gaten houdt, lijkt het zeker te weten: Valve werkt aan Half-Life 3.

In een video van een kwartier zet de YouTuber uiteen dat Valve al geruime tijd getalenteerde mensen uit de game-industrie en modders aanneemt - onder andere mensen die aan Red Dead Redemption en Fortnite hebben gewerkt - en beginnen er steeds meer hints online te verschijnen die naar het bestaan van Half-Life 3 hinten.

Zo zijn in codes op Steam steeds meer vermeldingen van 'HLVR' (dat staat voor Half-Life VR, oftewel het in 2020 uitgekomen Half-Life: Alyx) veranderd in'HLX'. Dit zou de codenaam zijn voor Half-Life 3. Daarbij zouden er diverse updates aan de Source 2-engine zijn uitgebracht die hinten naar dynamisch weer, realistischer NPC-gedrag en nieuwe voertuigen.

Gabe Follower claimt dat Valve eerdere pogingen om Half-Life 3 te ontwikkelen heeft afgeschoten omdat de technologie nog niet ver genoeg gevorderd was voor de plannen die het bedrijf voor een eventueel vervolg had. Gezien de aanpassingen aan de Source 2-engine zou de technologie hedendaags mogelijk wel op het gewenste niveau zijn.

De YouTuber is overigens niet de enige die er van overtuigd lijkt dat Half-Life 3 in ontwikkeling is. Afgelopen zomer claimde Valve-expert Tyler McVicker al hetzelfde. Ook hij maakte melding van de projectnaam HLX, alsmede 'Project White Sands'.

Overigens zijn sommige fans het wachten op een game die het verhaal van Half-Life 2: Episode 2 voortzet beu. Zij werken dan ook aan een onofficieel vervolg genaamd Project Borealis. Eerder deze week is daar een gratis proloog van uitgekomen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!