Tell Me Why is volwassener dan Life is Strange
Reviews

Tell Me Why is volwassener dan Life is Strange

Het lijkt erop dat Franse gamemaker Dontnod de kant op wil gaan van Telltale. Er is een engine en een manier van verhalen vertellen gemaakt voor Life is Strange en Life is Strange 2. Daar kunnen meer verhalen mee verteld worden. Het eerste uitstapje is die naar het afgelegen Delos Crossing, waar een tweeling zijn familiegeschiedenis bij elkaar probeert te puzzelen.

Tell Me Why vertelt het verhaal van Tyler en Alyson Ronan. Toen deze tweeling jong was, wist Tyler al dat hij eigenlijk een jongen was, terwijl dat niet op zijn geboortekaartje staat. Zusje Alyson steunt hem daar volledig in en knipte zijn lange haar af. Toen Tyler zijn nieuwe kapsel aan hun instabiele moeder wilde laten zien, kwam ze hem achterna met een jachtgeweer. Uit zelfverdediging heeft Tyler toen zijn moeder gedood.

De tweeling werd vervolgens uit elkaar gehaald. Tyler groeide op in een centrum voor tieners met problemen. Alyson werd opgevoed door hun oom, een politieagent. Tien jaar later zien de twee elkaar eindelijk weer. Niet alleen moeten ze elkaar nu opnieuw leren kennen, maar moeten ze ook de confrontatie aangaan met hun herinneringen wanneer ze hun ouderlijk huis leegruimen om deze klaar te maken voor verkoop.

©GMRimport

Herinneringen

Deze confrontatie neemt verrassend concrete vormen aan. Het duo kon vroeger al mentaal met elkaar communiceren, maar nu zien ze ook herinneringen van hun jongere versies voor zich verschijnen als een soort hologrammen. De tweeling doet daar vrij blasé over, wat voor de speler vreemd is. Maar zodra het verhaal op gang komt maakt dat niet meer uit.

Het interessante van deze twist is namelijk dat het de focus legt op hoe herinneringen van dezelfde gebeurtenis kunnen verschillen per persoon - zeker als er een langere tijd overheen is gegaan. Soms moet je als speler de keuze maken of je de versie van Tyler of Alyson gelooft.

Ook zijn er leuke puzzels verwerkt in de game. Die zijn gecentreerd rond een boek dat de moeder van de tweeling heeft geschreven, vol met verhaaltjes over een prinses. In die verhalen staan hints die je nodig hebt om de puzzels op te lossen.

De game toont met name aan hoe we anderen kunnen buitensluiten als we niet omgaan met onze eigen problemen.

-

Verhaal

Voor de rest speelt de game vergelijkbaar als Life is Strange. Je loopt rond, bekijkt objecten en kiest opties in gesprekken. De vraag die overblijft is dus vooral hoe goed het verhaal is. Die is goed, maar wel een beetje dun. Ik voelde mijn aandacht hier en daar wegzakken, omdat het al wat dunne verhaal net wat teveel wordt uitgerekt.

Dat neemt niet weg dat het een interessant verhaal is, waarin je constant aan het twijfelen wordt gebracht over wat er nou echt is gebeurd. Ook worden er mooie thema's aangeboord. De game toont met name aan hoe we anderen kunnen buitensluiten als we niet omgaan met onze eigen problemen. Denk aan je mentale gezondheid, angst en financiële tegenslagen. Ook gaat de game over hoe trauma verwerkt moet worden om door te kunnen gaan met je leven.

©GMRimport

Huilen

Het is daarnaast mooi om te zien dat een transgender man zo centraal staat in de game, omdat het nog niet eerder is gebeurd in een titel van dit kaliber. Er is duidelijk een hoop research gedaan om het personage goed neer te zetten. Ook voelt de game een stuk meer volwassen dan Life is Strange. Dat merk je niet alleen aan de thema's, maar ook aan de dialogen.

Het verhaal is ook emotioneler. De engine heeft alleen wel wat moeite om daar mee om te gaan. Zodra de personages huilen, ziet het er zo vreemd uit dat het afleidt. Ook helpt het niet dat als de personages een emotioneel gesprek hebben, hun kleding door een bug soms spastische bewegingen maakt. Maar met een paar aanpassingen aan de engine, zijn meer verhalen in deze stijl erg welkom. Wel mag het dan best iets korter.

Tell Me Why is verkrijgbaar voor Xbox One en pc. Deze review is gebaseerd op de pc-versie.

Meer reviews:

Goed
Conclusie

Dontnod laat met Tell Me Why zien dat de technologie achter Life is Strange ook gebruikt kan worden om andere verhalen te vertellen. Dit verhaal is wel iets te dun, maar heeft sterke thema's. Ook is er duidelijk een hoop research gedaan om het transgender hoofdpersonage goed neer te zetten.

Plus- en minpunten
  • Interessante thema's en personages, leuke puzzels
  • Verhaal is beetje dun, engine toont limieten

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur kreeg aanbod dat ze 'niet kon weigeren'
Nieuws

Vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur kreeg aanbod dat ze 'niet kon weigeren'

Het gaat wederom om een rpg of game met rpg-elementen

De bij Bioware vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur Corine Busche heeft laten weten dat ze een aanbod kreeg om ergens anders te werken "die ze niet kon weigeren".

Dat heeft ze in een statement aan Eurogamer laten weten. Ze vertelde daarbij dat het om een game gaat die binnen het rpg-genre valt, maar meer details gaf ze nog niet.

Busche laat daarbij weten dat ze "heeft gedaan wat ze wilde doen bij Bioware. Ik wilde er gaan werken om de koers te corrigeren. Ik hou van Dragon Age en van Bioware, dus de kans om er een goede singleplayer-rpg van te maken was de kans van mijn leven."

Afgelopen week kwam al naar buiten dat Busche vertrekt bij Bioware. Ze ging in februari 2022 aan de slag als regisseur van de vorig jaar uitgekomen Dragon Age-game. Samen met creative director John Epler overzag ze de laatste ontwikkeljaren van de game. Het spel was zo goed als een decennium lang in ontwikkeling en de ontwikkeling is meermaals opnieuw begonnen. Voor haar werk aan The Veilguard heeft ze achttien jaar bij Electronic Arts gewerkt aan De Sims. Het is niet bekend wat Busche hierna gaat doen.

In Dragon Age: The Veilguard, de vierde game in de Dragon Age-reeks, trekken spelers er op uit om de vernietigende kracht van de elvengoden tegen te gaan. Spelers staan bekend als Rook, die samen met zijn metgezellen aan de frontlinie vecht. De game is beschikbaar via Steam, Epic Games Store, PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Erik Nusselder beloonde de game met een 8: "Het is Bioware weer gelukt: een groep personages maken waar we voor door het vuur zouden gaan. Het hoofdverhaal is ongeïnspireerd en de flitsende gevechten worden na tientallen uren wat sleets, maar onze liefde voor de Veilguard blijft overeind."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Genshin Impact-maker ontvangt miljoenenboete vanwege lootboxes
Nieuws

Genshin Impact-maker ontvangt miljoenenboete vanwege lootboxes

Ook moet de game worden aangepast om jeugdige spelers te beschermen

Cognosphere, de ontwikkelaar van de free-to-play-game Genshin Impact, moet 20 miljoen dollar betalen en aanpassen hoe het lootboxes verkoopt in de game. Dit naar aanleiding van een aanklacht van de Amerikaanse Federal Trade Commission.

Het bedrijf, dat in de Verenigde Staten onder de naam HoYoverse bekendstaat, schikte met de FTC, waarbij bovenstaande straffen onder het oordeel vallen. De FTC claimt dat Genshin Impact de echte kosten van in-game transacties probeert te verbergen en dat het niet duidelijk is hoeveel kans spelers hebben om zeldzame items uit deze lootboxes te halen.

Naast de boete van 20 miljoen dollar moet Cognosphere er voor zorgen dat spelers onder de 16 jaar zonder toestemming van ouders geen lootboxes meer kunnen kopen in de game. Daarbij zou het bedrijf ook persoonsgegevens van jeugdige spelers hebben verzameld, waar het ook mee moet stoppen. Daarbij moet alle verzamelde data van spelers van 13 jaar of jonger worden gewist.

Cognosphere geeft aan (via VGC) het niet eens te zijn met de meeste beschuldigingen van de FTC, maar toch te schikken "omdat we onze fans vertrouwen en transparant willen zijn naar onze spelers." Het bedrijf is van plan om een nieuwe leeftijdscontrole voor spelers in te bouwen, zodat kinderen onder de 16 geen lootboxes meer kunnen kopen zonder toestemming van hun ouders.

Daarnaast gaat de game meer duidelijkheid geven over de virtuele munteenheid in het spel en de beloningen die Amerikaanse spelers kunnen vrijspelen. Deze wijzigingen moeten gedurende de komende maanden worden doorgevoerd - in ieder geval in de VS, waar de aanklacht plaatsvond.

Genshin Impact verscheen in 2020 voor PlayStation 4, pc, Android en iOS en later ook voor PlayStation 5 en Xbox-consoles. De game is free-to-play en bevat een 'gacha-model', een variant van lootboxen waarmee spelers via onder andere echt geld personages en wapens kunnen verdienen. Het is een van de populairste free-to-play-games die er bestaat.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!