Team Sonic Racing is vernieuwend genoeg om leuk te zijn
Reviews

Team Sonic Racing is vernieuwend genoeg om leuk te zijn

Vele games hebben door de jaren heen geprobeerd de strijd aan te gaan met Mario Kart. De meeste van deze funracers wisten niet in dat doel te slagen, enkelen wel. Die vergelijking dringt zich op een interessante nieuwe manier op met Team Sonic Racing.

Laten we één ding gelijk heel duidelijk maken: Team Sonic Racing is in diverse opzichten behoorlijk anders dan ‘Mario Kart-kloon’ Sonic & Sega All-Star Racing uit 2010 en rechtstreekse opvolger Sonic & All-Stars Racing Transformed van twee jaar later. Die games deden immers een rijke greep uit de illustere historie van Sega, gooiden die in een blender en zorgden voor een feest van herkenning wat betreft omgevingen, personages en muziek. Wilde je als Jet Set Radio’s protagonist Beat vliegend op een hoverbike racen tegen AiAi uit Monkey Ball in een level uit Dreamcast-rpg Skies of Arcadia? You got it!

Team Sonic Racing gooit bijna al die Sega-referenties overboord en richt zich louter op Sonic the Hedgehog en zijn vriendjes. Daarnaast wordt ditmaal alleen geracet op vier wielen. Wat dat betreft kun je deze game meer beschouwen als een (zeer late) opvolger op het lang vergeten Sonic Drift voor de Game Gear. Opvallend is dat wel: terwijl Nintendo met Mario Kart 8 tal van andere Nintendo-franchises aan de formule toevoegde, is ontwikkelaar Sumo Digital juist terug naar de basis gegaan. Jammer voor nostalgische Sega-fans, maar een begrijpelijk offer in het belang van de nieuwe game.

©GMRimport

Sonic Team

Team Sonic Racing probeert namelijk wel degelijk wat nieuws te brengen, door de gameplay te richten op spelen in teamverband. Daarvoor is duidelijk inspiratie geput uit platformgame Sonic Heroes, evenals de veel recentere (en geflopte) teamracegame OnRush. Met trio’s van Sonic-personages (zoals Sonic, Tails en Knuckles) race je over de baan en help je elkaar om een zo hoog mogelijke klassering voor ieder te behalen. De voorste van de drie genereert bijvoorbeeld een slipstream die alleen teamgenoten mogen benutten, opgepikte items kunnen worden doorgegeven en na genoeg coöperatieve acties kun je gezamenlijk profiteren van een ultieme boost. Volledig nieuw is die opzet niet, maar Team Sonic Racing weet 'm op zo'n toffe en natuurlijke manier uit te voeren, dat we moeilijk een betere racegame in teamverband kunnen bedenken.

Die gameplay staat dan ook centraal in de Story Mode, waarin tenenkrommende dialogen diverse races en speciale uitdagingen aan elkaar rijgen. Hier wordt wel de sterke variatie in spelstanden duidelijk: naast standaardraces zijn er ook standen zoals survival en een soort King of the Hill. In bepaalde speltypes kun je overigens ook alleen racen, waarmee de game nog steeds aardig z'n mannetje staat, maar ook inboet in plezier en onderscheid. In algemene zin valt op dat de beleving van moment tot moment wat duf voelt, mede door een onbalans in moeilijkheidsniveaus: Normal is eigenlijk al te gemakkelijk voor doorsnee spelers, Hard kan soms alweer te heftig zijn door sterkte 'rubberband AI'. Daarbij helpt het om de bolides te voorzien van tijdelijke en permanente upgrades, die je (in willekeurige volgorde) kunt vrijspelen door vooral veel meters te maken.

De game probeert daadwerkelijk wat nieuws te doen op het gebied van design, maar de team-based gameplay is net niet voldoende om écht te overtuigen als een topper

-

Snoepjesraceland

Sonic Team Racing spat op indrukwekkende wijze van je scherm, dankzij mooie, kleurrijke en gepolijste graphics - al is er af en toe wel een dipje in de framerate. Zo dringt de vergelijking met het 'snoepjesraceland' uit de film Wreck-It Ralph zich hier nadrukkelijk op en dat is een groot compliment. Zoals je zou verwachten zijn de banen gebouwd rondom herkenbare thema’s uit vooral recentere Sonic-games. Jammer genoeg heeft Sumo de nodige circuits uit de vorige Sonic-racegames hergebruikt, waarbij dat ook niet per se de sterkste zijn. Over het geheel genomen is een groot deel van de circuits gewoon niet erg spannend of memorabel. We betrapten onszelf er op soms al na twee rondjes (van de drie per race) genoeg te hebben van een bepaald parkoers, nota bene tijdens de eerste race daarop.

©GMRimport

Zo kun je zeggen dat Team Sonic Racing door de poging om een eigen gezicht te creëren - door alle elementen ongerelateerd aan Sonic overboord te gooien - inboet aan de nodige charme. De game probeert daadwerkelijk wat nieuws te doen op het gebied van design, maar de team-based gameplay is net niet voldoende om écht te overtuigen als een topper. Regelmatig is 'ie wel erg vermakelijk, maar de game biedt simpelweg niet de doldwaze allesomvattendheid van z'n twee voorgangers, terwijl zowel allesomvattendheid als haarfijne uitwerking de meest recente Mario Kart zo subliem maakt. Wat dat betreft racet Sonic hier een beetje achter de feiten aan, maar wel op een manier waarmee je daadwerkelijk vernieuwend spelplezier kunt beleven.

Team Sonic Racing is getest op een PlayStation 4 Pro en vanaf 21 mei verkrijgbaar, tevens op PlayStation 4, Xbox One, Xbox One X, Nintendo Switch en pc.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Goed
Conclusie

Met een tof uitgewerkte focus op racen in teamverband staat Team Sonic Racing z'n mannetje, al is de game niet zo sterk of verslavend als zijn voorgangers of de grootste concurrent. Een pluim voor het gamedesign, al had het circuitdesign echt beter gekund.

Plus- en minpunten
  • Heerlijk kleurrijke graphics, toffe team-based gameplay
  • Veelal oude of ongeïnspireerde circuits, spelbeleving voelt soms duf

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!