Team Sonic Racing is vernieuwend genoeg om leuk te zijn
Reviews

Team Sonic Racing is vernieuwend genoeg om leuk te zijn

Vele games hebben door de jaren heen geprobeerd de strijd aan te gaan met Mario Kart. De meeste van deze funracers wisten niet in dat doel te slagen, enkelen wel. Die vergelijking dringt zich op een interessante nieuwe manier op met Team Sonic Racing.

Laten we één ding gelijk heel duidelijk maken: Team Sonic Racing is in diverse opzichten behoorlijk anders dan ‘Mario Kart-kloon’ Sonic & Sega All-Star Racing uit 2010 en rechtstreekse opvolger Sonic & All-Stars Racing Transformed van twee jaar later. Die games deden immers een rijke greep uit de illustere historie van Sega, gooiden die in een blender en zorgden voor een feest van herkenning wat betreft omgevingen, personages en muziek. Wilde je als Jet Set Radio’s protagonist Beat vliegend op een hoverbike racen tegen AiAi uit Monkey Ball in een level uit Dreamcast-rpg Skies of Arcadia? You got it!

Team Sonic Racing gooit bijna al die Sega-referenties overboord en richt zich louter op Sonic the Hedgehog en zijn vriendjes. Daarnaast wordt ditmaal alleen geracet op vier wielen. Wat dat betreft kun je deze game meer beschouwen als een (zeer late) opvolger op het lang vergeten Sonic Drift voor de Game Gear. Opvallend is dat wel: terwijl Nintendo met Mario Kart 8 tal van andere Nintendo-franchises aan de formule toevoegde, is ontwikkelaar Sumo Digital juist terug naar de basis gegaan. Jammer voor nostalgische Sega-fans, maar een begrijpelijk offer in het belang van de nieuwe game.

©GMRimport

Sonic Team

Team Sonic Racing probeert namelijk wel degelijk wat nieuws te brengen, door de gameplay te richten op spelen in teamverband. Daarvoor is duidelijk inspiratie geput uit platformgame Sonic Heroes, evenals de veel recentere (en geflopte) teamracegame OnRush. Met trio’s van Sonic-personages (zoals Sonic, Tails en Knuckles) race je over de baan en help je elkaar om een zo hoog mogelijke klassering voor ieder te behalen. De voorste van de drie genereert bijvoorbeeld een slipstream die alleen teamgenoten mogen benutten, opgepikte items kunnen worden doorgegeven en na genoeg coöperatieve acties kun je gezamenlijk profiteren van een ultieme boost. Volledig nieuw is die opzet niet, maar Team Sonic Racing weet 'm op zo'n toffe en natuurlijke manier uit te voeren, dat we moeilijk een betere racegame in teamverband kunnen bedenken.

Die gameplay staat dan ook centraal in de Story Mode, waarin tenenkrommende dialogen diverse races en speciale uitdagingen aan elkaar rijgen. Hier wordt wel de sterke variatie in spelstanden duidelijk: naast standaardraces zijn er ook standen zoals survival en een soort King of the Hill. In bepaalde speltypes kun je overigens ook alleen racen, waarmee de game nog steeds aardig z'n mannetje staat, maar ook inboet in plezier en onderscheid. In algemene zin valt op dat de beleving van moment tot moment wat duf voelt, mede door een onbalans in moeilijkheidsniveaus: Normal is eigenlijk al te gemakkelijk voor doorsnee spelers, Hard kan soms alweer te heftig zijn door sterkte 'rubberband AI'. Daarbij helpt het om de bolides te voorzien van tijdelijke en permanente upgrades, die je (in willekeurige volgorde) kunt vrijspelen door vooral veel meters te maken.

De game probeert daadwerkelijk wat nieuws te doen op het gebied van design, maar de team-based gameplay is net niet voldoende om écht te overtuigen als een topper

-

Snoepjesraceland

Sonic Team Racing spat op indrukwekkende wijze van je scherm, dankzij mooie, kleurrijke en gepolijste graphics - al is er af en toe wel een dipje in de framerate. Zo dringt de vergelijking met het 'snoepjesraceland' uit de film Wreck-It Ralph zich hier nadrukkelijk op en dat is een groot compliment. Zoals je zou verwachten zijn de banen gebouwd rondom herkenbare thema’s uit vooral recentere Sonic-games. Jammer genoeg heeft Sumo de nodige circuits uit de vorige Sonic-racegames hergebruikt, waarbij dat ook niet per se de sterkste zijn. Over het geheel genomen is een groot deel van de circuits gewoon niet erg spannend of memorabel. We betrapten onszelf er op soms al na twee rondjes (van de drie per race) genoeg te hebben van een bepaald parkoers, nota bene tijdens de eerste race daarop.

©GMRimport

Zo kun je zeggen dat Team Sonic Racing door de poging om een eigen gezicht te creëren - door alle elementen ongerelateerd aan Sonic overboord te gooien - inboet aan de nodige charme. De game probeert daadwerkelijk wat nieuws te doen op het gebied van design, maar de team-based gameplay is net niet voldoende om écht te overtuigen als een topper. Regelmatig is 'ie wel erg vermakelijk, maar de game biedt simpelweg niet de doldwaze allesomvattendheid van z'n twee voorgangers, terwijl zowel allesomvattendheid als haarfijne uitwerking de meest recente Mario Kart zo subliem maakt. Wat dat betreft racet Sonic hier een beetje achter de feiten aan, maar wel op een manier waarmee je daadwerkelijk vernieuwend spelplezier kunt beleven.

Team Sonic Racing is getest op een PlayStation 4 Pro en vanaf 21 mei verkrijgbaar, tevens op PlayStation 4, Xbox One, Xbox One X, Nintendo Switch en pc.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Goed
Conclusie

Met een tof uitgewerkte focus op racen in teamverband staat Team Sonic Racing z'n mannetje, al is de game niet zo sterk of verslavend als zijn voorgangers of de grootste concurrent. Een pluim voor het gamedesign, al had het circuitdesign echt beter gekund.

Plus- en minpunten
  • Heerlijk kleurrijke graphics, toffe team-based gameplay
  • Veelal oude of ongeïnspireerde circuits, spelbeleving voelt soms duf

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error