Tannenberg legt snel het loodje
Reviews

Tannenberg legt snel het loodje

De Eerste Wereldoorlog was een van de meest smerige en zinloze conflicten van de twintigste eeuw. Het was de eerste ‘moderne’ oorlog met tanks, artillerie, machinegeweren en gifgas. De bizarre loopgravengevechten zorgden voor een haast eindeloze patstelling, waarbij iedereen die zich in het niemandsland tussen de partijen waagden werd weggemaaid en elk offensief eindigde in een slachting met enkele meters terreinwinst of verlies tot gevolg.

Het is dan ook een opmerkelijke setting voor een game. Tannenberg is de opvolger van Verdun, die zich in dezelfde periode afspeelt. Deze losstaande uitbreiding verplaatst de strijd naar het Oostelijk front. Net als Verdun heeft Tannenberg geen singleplayercampagne. Opnieuw is het een pure online multiplayershooter waarin je met verschillende squads tegen elkaar strijdt in levels die plaats bieden aan maximaal 64 spelers.

De belangrijkste modus is Manoeuvres. Hierbij strijden teams om controlepunten op de kaart, die na het veroveren kleine bonussen geven. Zo helpt het in bezit nemen van een bepaalde post om de cooldown van een beschieting te verkorten, of van een verkenningsvlucht die de vijandelijke spelers op de kaart zichtbaar maakt.

©GMRimport

Realistisch

Het interessante aan Maneuvers is dat het elementen uit de echte Eerste Wereldoorlog behoorlijk realistisch in een gamevorm weet te gieten, zonder dat het spelplezier wordt vergeten. De opbouw van de levels dwingt je namelijk om met je squad samen te werken en om heel voorzichtig de vijandelijke posities aan te vallen of juist die van jezelf te verdedigen. Wie als een kip zonder kop het niemandsland tussen twee controlepunten in rent, wordt binnen luttele seconden neergeknald, zonder dat je zelfs maar een idee hebt van waar de kogel vandaan kwam.

Tijdens het gevecht schuift de frontlinie op en komen nieuwe plekken beschikbaar waar gevallen spelers weer in de strijd kunnen verschijnen. Elk team heeft een beperkt aantal respawns. Weet je de vijand vaak genoeg te doden, dan houdt het spel op. Tegelijk worden ook punten toegekend voor het vasthouden van controlepunten. Het systeem lijkt heel erg op dat van de Battlefield-serie.

Waar Tannenberg zich in probeert te onderscheiden is de authenticiteit. Qua vormgeving ziet het er inderdaad uit alsof de ontwerpers flink in de geschiedenisboeken zijn gedoken om het landschap en de wapens natuurgetrouw na te bootsen. Verwacht geen moderne wapens: je moet het doen met eenvoudige geweren die vaak en langzaam herladen moeten worden. Er staan wel zware mitrailleurs op strategische plekken, maar hun draaimogelijkheid is beperkt, en wie er een in gebruik neemt is meteen een redelijk makkelijk doelwit.

Meestal waren er niet meer dan twee of drie spelers online in beide modi, wat geen goed teken is voor de langere termijn

-

Verwarring

Authenticiteit is ook te vinden in de vele uniformen van de verschillende partijen. Dit zorgt tevens voor potentiele verwarring, want er zijn per match verschillende squads van verschillende kanten tegelijk met en tegen elkaar aan het vechten. Alleen het feit dat een opdoemende speler een ander uniform draagt dan jij, betekent dus niet dat het ook een vijand is. Om de daar uit voortvloeiende chaos wat te temperen kun je ‘tags’ aanzetten in het instellingenmenu. Iedereen aan jouw kant krijgt een gekleurde stip boven zich als je er op richt. Alleen de spelers zonder stip mag je straffeloos neerknallen. Zelfs met de tags aan is het helaas vaak lastig om te zien wie nou bij wie hoort. Maar al te vaak resulteert dit in strafpunten, omdat je per ongeluk een medespeler neer probeert te schieten.

Waar Tannenberg helaas vooral in gebreke blijft, is in de hoeveelheid content. Er zijn zes grote levels, die bij dag of nacht gespeeld kunnen worden en weereffecten hebben. Maar uiteindelijk blijft de basis van het spel wel heel erg hetzelfde en wordt de ervaring beperkt door de langzame wapens en de vele moment dat je vanuit het niets wordt neergeschoten. Hoewel de levels echt goed in elkaar steken en er voor de echte doorzetters natuurlijk allerlei nieuwe tactische gevechten op mogelijk zijn, is dit niet voor iedereen genoeg reden om door te spelen. Het blijft uiteindelijk vooral: verover punt a, verover punt b, terugrennen want ze pakken a af, en ga zo maar door.

©GMRimport

Het helpt ook niet dat de twee ander modi, Attrition en Rifle Death Match, op het moment van spelen spooksteden zijn. Attrition is team deathmatch met een beperkte hoeveelheid respawns per kant. Rifle Death Match lijkt meer op Call of Duty en bestaat vooral uit rennen-en-schieten tot de tijd om is. Meestal waren er niet meer dan twee of drie spelers online in beide modi, wat geen goed teken is voor de langere termijn. Manoeuvres is gelukkig wel beter bevolkt, al kwam het toch vrij vaak voor dat een match niet de benodigde 64 spelers kon verzamelen. Bots vullen vervolgens het ontbrekende aantal aan. De timing van de release van Tannenberg is dan ook niet ideaal, zo in het kielzog van Apex Legends.

Maar Tannenberg wil een heel andere doelgroep aanspreken: liefhebbers van tactische, realistische Eerste Wereldoorlog-games. Die liefhebbers komen wel even aan hun trekken, maar door de geringe hoeveelheid levels en de beperkte hoeveelheid spelmodi is het maar de vraag voor hoelang.

Tannenberg is nu verkrijgbaar op pc via Steam

Laatste reviews op Gamer.nl:

Oké
Conclusie

Tannenberg weet een aardige balans tussen historisch realisme en spelplezier te vinden, maar voelt als geheel te licht. Als pure multiplayershooter steekt het allemaal aardig in elkaar. Het biedt echter niets nieuws en houdt grafisch niet over. Je moet echt héél erg geïnteresseerd zijn in de Eerste Wereldoorlog om dit te verkiezen boven de meeste andere moderne shooters.

Plus- en minpunten
  • Tactiek wordt beloond, komt authentiek over
  • Te weinig variatie, grafisch niet denderend

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe filmtrailer Sonic the Hedgehog 3 uitgebracht, veel aandacht voor Shadow
Nieuws

Nieuwe filmtrailer Sonic the Hedgehog 3 uitgebracht, veel aandacht voor Shadow

Paramount Pictures heeft de tweede officiële trailer van Sonic the Hedgehog 3 uitgebracht. Voor Sonic-fans is de trailer een feest van herkenning.

Zo zien we onder meer een Chao Garden, Shadow op een motor met een geweer, en Dr. Eggman's mysterieuze nichtje Maria Robotnik. De trailer bevat ook veel actiebeelden, waaronder een gewelddadige aanvaring tussen Sonic en zijn duistere tegenpool Shadow op de beroemde Shibuya Crossing in Tokio.

De trailer laat ook een gezonde dosis humor zien. Zo vraagt een Japans meisje aan het vosachtige personage Tails of hij "Detective Pikachu" is.

Watch on YouTube

De ruim twee minuten durende video werpt overigens een uitgebreide blik op Shadow the Hedgehog. Dit is namelijk de eerste Sonic-film waarin dat personage - een handlanger van de superschurk Dr. Eggman (gespeeld door Jim Carrey) - zijn opwachting maakt. Shadow wordt ingesproken door Keanu Reeves, bekend van de The Matrix-films.

Sonic the Hedgehog 3 draait vanaf 25 december (op Eerste Kerstdag dus) in de Nederlandse bioscopen. De film speelt zich af op enkele bekende locaties, waaronder Tokio en Londen.

Hier zie je de eerdere trailer van Sonic the Hedgehog 3.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Final Fantasy 7 Rebirth-regisseur prijst Xbox en wil trilogie naar meer platforms brengen
Nieuws

Final Fantasy 7 Rebirth-regisseur prijst Xbox en wil trilogie naar meer platforms brengen

De onvoorwaardelijke toewijding van Final Fantasy-ontwikkelaar Square Enix aan PlayStation lijkt steeds meer tot een einde te komen. Final Fantasy 7 Rebirth-regisseur Naoki Hamaguchi heeft in een interview namelijk nadrukkelijk zijn wens uitgesproken om de remake-trilogie van Final Fantasy 7 naar meer platforms te brengen.

Die trilogie, waarvan nu twee games uit zijn, zou eigenlijk exclusief voor Sony's PlayStation zijn. Maar in een recent interview met GamesRadar spreekt Hamaguchi zijn wens uit om de trilogie naar meer platforms te krijgen. "Ik wil Final Fantasy 7 en de Remake-serie naar zoveel mogelijk spelers brengen", zegt de regisseur. "We willen de situatie creëren waar meerdere spelers de game in de toekomst kunnen spelen."

Volgens Hamaguchi is de tijd voorbij dat gamers zich massaal naar één platform begeven om een specifieke game te spelen. "Het is veel meer gespreid nu, dus ik denk dat dat waarschijnlijk de reden is waarom onze ceo, Mr. Kiryu, de beslissing heeft genomen om meer richting multiplatform te gaan. Dat is gewoon de richting waarin de industrie opgaat."

Hamaguchi laat in het interview ook weten dat hij enthousiast is over Xbox. "Ik heb zelf een Xbox", zegt hij opgetogen. "Ik vind het een goed hardware-platform. Ik vind de Xbox leuk."

Xbox-gamers wachten al sinds 2020 tevergeefs op de komst van Final Fantasy 7 Remake, het eerste deel van de trilogie, naar hun consoles. Het spel kwam eerder al wel uit voor pc.

Square Enix lijkt de laatste tijd steeds minder tevreden over hun exclusiviteitsovereenkomst met PlayStation. Ze spreken zich regelmatig uit over de teleurstellende verkopen van hun exclusieve PlayStation 5-games. De verkoop van Final Fantasy 7 Rebirth, Square Enix' grootste release van dit jaar, voldeed bijvoorbeeld niet aan hun verwachtingen.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!