Super Monkey Ball: Banana Blitz HD is de verkeerde port
Reviews

Super Monkey Ball: Banana Blitz HD is de verkeerde port

Het beperkte succes van de Dreamcast voelde misschien als het begin van het einde van de Japanse spellengigant Sega, maar het bedrijf bleek in de daaropvolgende jaren nog genoeg creativiteit in zich te hebben. Op Nintendo’s GameCube was de eerste echte nieuwe hit van het bedrijf het mierzoete en uitdagende Super Monkey Ball. Na twee geniale games en een middelmatige spin-off werd de sprong naar de volgende generatie gemaakt.

Super Monkey Ball: Banana Blitz was in 2006 door een aantal overbodige toevoegingen al een rare stap terug. Toch hanteerde het spel nog steeds hetzelfde, tijdloze principe: rol de aap in de bal naar het einde van het level. Dat begint makkelijk, maar wordt met iedere nieuwe wereld wat lastiger. De speler heeft namelijk geen directe controle over de aap, maar wel over de spelwereld. Die dient gekanteld te worden om de bal met een primaat erin door een poortje aan het einde te laten rollen.

©GMRimport

Onnodig anders

Banana Blitz had prima alleen op dat concept verder kunnen bouwen, maar in plaats daarvan zijn er eindbazen aan het einde van iedere reeks levels toegevoegd. Het was ook de eerste game in de serie waarin het mogelijk is om de aap te laten springen. Voorheen moest je het beestje altijd met wat snelheid lanceren. De meest controversiële toevoeging was zonder twijfel de bewegingsgevoelige besturing. Alleen met behulp van de Wii-controller kon het spel gespeeld worden.

De nieuwe HD-versie van Banana Blitz lost dat laatste probleem gelukkig helemaal op. De oude besturing is er vakkundig uit gesloopt en vervangen door dezelfde controls als die van de eerste twee Monkey Ball-games. Dat lost veel van de frustraties die bij de originele Banana Blitz kwamen kijken op. Het spel wordt met name in de latere werelden namelijk extreem lastig en dan is een onnauwkeurige besturingsmethode het laatste waar je op zit te wachten. Wanneer nu de aap in de bal voor de zoveelste keer de afgrond in dendert, is het echt je eigen schuld en niet van de gammele besturing.

Helaas zijn de andere tekortkomingen van Banana Blitz niet op dezelfde manier onder handen genomen. Daardoor zijn de irritante eindbazen bewaard gebleven. Deze wezens zijn in principe net zo genadeloos als de standaard levels, maar omdat ze eerst allerlei trage animaties uitvoeren voordat ze eindelijk eens een keer aangevallen kunnen worden, zijn ze al snel frustrerend. Ondertussen is het aantal levels ook niet verder uitgebreid. Dat is jammer, want deze Monkey Ball heeft zelfs met de bonuswerelden meegerekend altijd al minder parcours dan de eerste twee games gehad.

©GMRimport

Matige minigames

De bewegingsgevoelige besturing is ondertussen niet het enige slachtoffer van deze overzetting naar HD. Banana Blitz had op de Wii vijftig minigames, maar in deze versie zijn het er nog maar tien. Dat is geen ramp, want het merendeel van deze kleine spelletjes leunde volledig op de unieke functies van de Wii-controller en was daarnaast ook nog eens behoorlijk slecht.

De tien die de overstap wel hebben overleefd zijn echter ook niet geweldig en verbleken net zoals de rest van de game bij het aanbod uit de eerste twee delen van Super Monkey Ball. Alleen Monkey Target – een minigame die nog het beste te omschrijven is als Jeu de Boules met een balaap - blijft een absolute klassieker. De rest van de spelletje, van snowboarden tot schieten met een katapult, zijn zo ontzettend suf en simpel dat ze eigenlijk niet eens het opstarten waard zijn.

©GMRimport

In de schaduw van de aap in de bal

De echte lol zit hem in de hoofdmodus en hoewel er genoeg over Banana Blitz valt te klagen, blijft de gameplay ook in dit mindere deel erg leuk. De bal langs allerlei onmogelijke obstakels navigeren is tijdens de eerste ronde door de werelden moeilijk genoeg, maar het spel begint pas echt wanneer er gestreden wordt voor recordtijden. Dat principe komt alleen nog maar beter tot zijn recht door de online leaderboards.

Wie een beetje durft, knikkert de bal buiten de gebaande paden en lanceert de aap de diepte in om ergens honderden meters lager weer verder op de baan te rollen. Het is nog steeds leuk, maar tegelijkertijd zijn er games binnen dezelfde franchise die het met slimmer ontworpen levels nog beter deden. Banana Blitz kan maar niet ontsnappen uit de schaduw van zijn voorgangers.

Super Monkey Ball: Banana Blitz HD is daarom een van de vreemdste ports in jaren. Er zijn op de scherpe graphics en traditionele besturing na nauwelijks verbeteringen te noemen. Dat is extra pijnlijk omdat er zo’n duidelijke betere kandidaat voor een port binnen dezelfde serie is. Super Monkey Ball 2 is in vrijwel ieder opzicht beter. Een pijnlijk feit waar deze overzetting - die technisch gezien prima is - niets aan kan veranderen.

Watch on YouTube

Super Monkey Ball: Banana Blitz HD is verkrijgbaar voor de PlayStation 4, Xbox One en Nintendo Switch. Het spel verschijnt binnenkort ook voor pc.

Oké
Conclusie

Super Monkey Ball: Banana Blitz HD is niet de gewenste port, maar in een wereld die een chronisch tekort aan apen in ballen heeft is er momenteel geen betere optie. De minigames zijn bijzonder suf en de eindbazen vooral een irritante onderbreking. Toch bevat Banana Blitz net genoeg klassieke gameplay om te vermaken. Op die manier wordt er vooral nostalgie voor de betere delen uit de serie aangewakkerd.

Plus- en minpunten
  • Ziet er goed uit in HD, vernieuwde besturing
  • Verkeerde port, saaie minigames, irritante eindbazen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!