Super Mario 3D All-Stars doet precies genoeg om te slagen
Reviews

Super Mario 3D All-Stars doet precies genoeg om te slagen

Het belangrijkste onderdeel van de 35ste verjaardag van Super Mario Bros. is de Super Mario 3D All-Stars-collectie: een verzameling van drie van de meest geliefde 3D-platformers voor de Nintendo Switch. De release is nu al omstreden door het gebrek aan Super Mario Galaxy 2 en de geforceerde schaarste, maar dat betekent niet direct dat je de collectie links moet laten liggen.

Bij het opstarten van de collectie worden spelers in een minimalistisch vormgegeven menu geworpen, waar je de Super Mario 64, Super Mario Sunshine of Super Mario Galaxy kunt selecteren. Als extraatje zijn daar ook de soundtracks van deze drie games beluisteren, maar verwacht daar verder geen uitbundig feestje; het schilletje van de collectie draait puur en alleen om spelers naar de games te leiden. Nintendo had hier best wat speelser te werk mogen gaan, met wellicht wat artwork van de serie, een verzameling trailers of interviews met de ontwikkelaars.

Het belangrijkste zijn natuurlijk de games zelf. Het moge duidelijk zijn dat dit alle drie prachtige Mario-games zijn, die destijds enorm geliefd waren en nog steeds steengoed zijn. Aan de games zelf is, naast wat technische en visuele upgrades, niks veranderd. Verwacht dus geen nieuwe levels of grote veranderingen. We nemen per game door hoe Nintendo de games heeft aangepakt voor de Switch.

©GMRimport

Super Mario 64

Het eerste 3D-avontuur van Mario stamt alweer uit 1996 en is logischerwijs het meest verouderd. De game ziet er op het eerste oog hetzelfde uit als wanneer je het op de Nintendo 64 speelde, maar er zijn subtiele aanpassingen doorgevoerd die erg effectief zijn. De resolutie is verhoogd en er zijn behoorlijk wat textures verbeterd. Dat zie je vooral aan de kleinere details, zoals de ogen en andere textures van Mario zelf, muntjes, luchtbellen en alle elementen van de interface. De grotere textures worden iets anders gefilterd, maar zijn verder onveranderd gebleven. Dit heeft als effect dat de game grotendeels hetzelfde oogt als vroeger, maar dat het wel wat scherper is als je goed oplet.

Het upgraden van de textures is zorgvuldig uitgevoerd, waardoor de uitstraling van Super Mario 64 niet verloren is gegaan. Neem eens kijkje bij deze pc-port van Mario 64, waarbij de originele esthetiek verloren gaat met te scherpe HD-textures. In eerste instantie waren we enigszins teleurgesteld dat er niet meer werk in zat, maar na wat tijd met de collectie te hebben doorgebracht halen we opgelucht adem dat er niet te veel gesjoemeld is met de uitstraling van deze klassieker.

Je speelt de game verder in een ouderwetse 4:3-verhouding, wat betekent er zich links en rechts van - én boven en onder - het scherm zwarte balken te zien zijn. Dat is opvallend, aangezien Sunshine wel is omgezet naar een breedbeeldformaat. We kunnen slechts gissen waarom dat het geval is. Misschien was het een technische uitdaging of vond Nintendo het oude beeldformaat beter bij de game passen. Het is een aparte beslissing, maar echt storend is het niet. Er valt wat ook voor te zeggen om een game in z’n oorspronkelijke beeldformaat te presenteren, net als bij oude zwart-wit films gebeurt.

©GMRimport

Super Mario Sunshine

Ook de zonnige GameCube-game is voorzien van een hogere resolutie en verbeterde textures. Omdat de oorspronkelijke game er al een flink mooier uitzag dan Super Mario 64, is de upgrade veel duidelijker zichtbaar. Super Mario Sunshine ziet er vaak bijna uit als een moderne Mario-game, mede dankzij de 16:9-beeldverhouding die deze game wel heeft gekregen. Samen met een scherpe interface en dezelfde subtiele upgrade van de textures zorgt dat ervoor dat je versteld staat van het scherpe en kleurrijke uiterlijk. Kijk bijvoorbeeld naar de portalen waar je doorheen springt om levels te betreden of de grote spiegels op Gelato Beach en je merkt dat er op visueel vlak best wat verbeterd is.

Wel jammer is dat de game in af en toe last heeft van een inkakkende framerate. Het zorgt er niet voor dat de game onspeelbaar is, maar in enkele extreme gevallen lijken framedrops heftiger dan op de GameCube. We hopen op een update die dit oplost, maar gezien hetzelfde probleem bij de Zelda: Link’s Awakening-remake ook niet werd verholpen, schatten we de kans klein in.

Super Mario Sunshine ziet er vaak bijna uit als een moderne Mario-game, mede dankzij de 16:9-beeldverhouding die deze game wel heeft gekregen.

-

Wat besturing betreft is Sunshine ook interessant. Waar de GameCube-controller namelijk beschikt over analoge schouderknoppen om te wisselen tussen manieren om de F.L.U.D.D.-waterpack te gebruiken, kan dat op een Switch niet. In plaats daarvan kan je nu lopend water spuiten met de ZR-knop vanuit stilstand belagers aanvallen met de R-knop. Die wijziging is behoorlijk wennen, maar wel een verbetering ten opzichte van het origineel. Dat komt met name omdat je niet meer voorzichtig de R-knop hoeft in te drukken uit angst dat je te ver doordrukt.

Een andere aanpassing is dat je nu de rechterstick moet induwen om vanuit stilstand 360 graden om je heen te spuiten. Dat voelt eerst heel gek, omdat er op de GameCube geen klikkende sticks aanwezig waren, maar voelt na het halen van een paar Shines al erg comfortabel.

©GMRimport

Super Mario Galaxy

Visueel gezien was Mario Galaxy al een fantastische game om naar te kijken. Nu de het niet meer beperkt is tot de hardware Wii, straalt de game nog meer dan het al deed. Behalve een verhoogde resolutie voor de Switch is er verder weinig aangepast, maar het resultaat mag er zeker zijn; Super Mario Galaxy ziet er fantastisch uit op de Switch. De game draait daarnaast, net als de Wii-versie overigens, gelukkig op een vloeiende 60fps.

Waar Nintendo wel flink heeft moeten sleutelen, is op het gebied van besturing. Het origineel wordt gespeeld met de Wii-mote en gebruikt motion controls voor het verzamelen van bits, het gebruiken van blauwe sterren en de spin-attack van Mario. Net als bij Super Mario Sunshine zijn wat slimme manieren gevonden om de besturing over te zetten naar de Switch, en ook in dit geval bestuurt de game net wat beter. Je kan de Joy-Con of Pro Controller op dezelfde manier bewegen als de Wii-mote om de nodige acties uit te voeren en bovendien is de spin-attack nu ook uit te voeren met de Y-knop. Je bent dus minder aan het wiebelen met je controller, waardoor preciezer bent tijdens je jacht naar sterren.

©GMRimport

Niet consumentvriendelijk

Tot slot is de manier waarop Super Mario 3D All-Stars wordt aangeboden op z’n zachtst gezegd niet heel consumentvriendelijk, want de bundel is na 31 maart 2021 zowel fysiek als digitaal niet meer beschikbaar. Dat is een rare praktijk die Michel al uitstekend verwoordde in zijn column. Het is verder makkelijk om te bedenken wat deze collectie nog meer had kunnen bieden; hier en daar had Nintendo zeker een stap verder kunnen gaan wat betreft nieuwe features.

Kijkend naar wat er wél in de collectie zit, mogen Mario-fans echter gelukkig zijn met de manier waarop de oude games naar de Switch zijn gebracht. Het is te hopen dat Super Mario Galaxy 2 nog wordt toegevoegd via dlc, want dan is deze collectie al helemaal onmisbaar voor elke Switch-eigenaar.

Super Mario 3D All-Stars is vanaf 18 september tot en met 31 maart 2021 verkrijgbaar voor Nintendo Switch.

Meer reviews:

Goed
Conclusie

Super Mario 3D All-Stars presenteert Super Mario 64, Super Mario Sunshine en Super Mario Galaxy alsof het museumstukken zijn. Dankzij subtiele verbeteringen aan de graphics en besturing zijn de klassieke games uitstekend speelbaar, zonder af te doen aan de ‘look and feel’ van de originelen. Hoewel er meer mogelijk was om de games te moderniseren, staat deze collectie als een huis en biedt het een uitstekende manier om Nintendo’s pareltjes op moderne hardware te spelen.

Plus- en minpunten
  • Verhoogde resolutie, verbeterde textures, verbeterde controls in Sunshine en Galaxy
  • Geen Super Mario Galaxy 2, framerate in Super Mario Sunshine

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld
Nieuws

Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld

Diverse gratis updates en drie betaalde uitbreidingen op komst

Deep Silver en Warhorse Studios hebben bekendgemaakt welke content Kingdom Come Deliverance 2-spelers in de loop van het jaar voor de game kunnen verwachten.

Zo zal aankomende lente een aantal gratis updates verschijnen, waaronder een 'kappersfeature' om het uiterlijk van het hoofdpersonage te veranderen, een Hardcore-modus voor nog meer uitdaging en paardenraces. Gedurende de rest van het jaar zullen er diverse gratis updates uitkomen om de game te verbeteren.

In de loop van de zomer verschijnt de betaalde uitbreiding 'Brushes with Death'. Hierin helpt hoofdpersonage Henry een artiest met een twijfelachtig verleden. Ook in het najaar volgt een betaalde uitbreiding, ditmaal met de naam 'Legacy of te Forge', waarin spelers de smidsafkomst van Henry verkennen. Tot slot zal ook volgende winter een betaalde uitbreiding verschijnen in de vorm van 'Mysteria Ecclesia', waarin spelers de intriges van het Sedlec-klooster achterhalen.

De hierboven genoemde betaalde uitbreidingen maken onderdeel uit van de uitbreidingspas van de game, die ook bij de Gold Edition van het spel zit. Deze Gold Edition kost 79,99 euro.

Kingdom Come Deliverance 2 is het vervolg op de in 2018 verschenen eerste game en laat spelers terugkeren naar het Centraal Europa van de vijftiende eeuw - de game speelt zich na het eerste deel af. Spelers besturen Henry, de zoon van een smid, die in een duizelingwekkend verhaal van wraak, bedrog en zelfontdekking terechtkomt.

De game speelt zich af in het Boheems Paradijs, een echte locatie die nog altijd bezocht kan worden in de Tsjechische Republiek. Zo zijn er het majestueuze Kasteel Trosky en de mijnstad Kutná Hora. Het gameplayconcept van het origineel, waarin de wereld realistisch op de acties van de speler reageert, blijft intact. Wel is het vechtsysteem op de schop gegaan, en zijn er nu ook nieuwe wapens voor op afstand, zoals kruisbogen en vroege vuurwapens.

Kingdom Come Deliverance 2 komt op 4 februari naar pc (Steam en Epic Games Store), PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Onlangs bleek nog dat het spel volgens de makers het langste script voor een game ooit heeft.

Marvin Toepoel ging onlangs aan de slag met de game, zoals te lezen valt in de preview: "De rijke natuur van Bohemen komt nog veel beter tot zijn recht dan in het eerste deel, met dank aan sterk verbeterde graphics en belichting. Het geheel draait op PS5 soepel op 60 fps. Vanaf minuut één is ook duidelijk dat Warhorse Studios KCD2 een stuk beter heeft afgewerkt dan zijn voorganger. Npc’s bewegen natuurlijker en het handjevol bugs dat we tegenkomen is zo minimaal dat je goed op moet letten om er überhaupt iets van mee te krijgen (op twee crashes na). Waar deel één na zijn release nog maanden aan patches nodig had, lijkt het vervolg al voor release in een betere staat te verkeren."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Amerikaans importtarief op Mexico kan gameprijzen verhogen
Nieuws

Amerikaans importtarief op Mexico kan gameprijzen verhogen

Veel fysieke games die in de VS worden verkocht, worden in Mexico geproduceerd

Het importtarief dat de Verenigde Staten op in Mexico gemaakte producten gaat leggen, kan er voor zorgen dat de prijs van games gaat stijgen - uiteindelijk mogelijk zelfs globaal.

De huidige Amerikaanse president Donald Trump heeft aangegeven vanaf februari een handelstarief van 25 procent op producten uit Canada en Mexico te leggen die in de VS verkocht worden. Dat zou kunnen betekenen dat deze producten qua prijs gaan stijgen in dat land, om er voor te zorgen dat bedrijven deze tarieven kunnen betalen zonder in te leveren op hun verdiensten.

Mat Piscatella, de over het algemeen goed geïnformeerde executive director van gamemarketonderzoeksinstelling Circana (NPD), claimt dat deze importtarieven een negatief effect op gameprijzen kunnen hebben. Veel fysieke games die in de Verenigde Staten worden verkocht, worden namelijk in Mexico samengesteld.

Dit zou dus als effect kunnen hebben dat gameprijzen omhoog gaan - zowel voor fysieke als digitale games, aangezien gamebedrijven de prijzen van digitale games mogelijk gelijk zullen willen houden met fysieke games. Om de situatie overal gelijk te houden, is het mogelijk dat uitgevers de prijzen wereldwijd verhogen. De importtarieven kunnen er volgens Piscatella ook voor zorgen dat er minder games fysiek zullen uitkomen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!