Streets of Rage 4 is de extreem late opvolger die iedereen verdient
Reviews

Streets of Rage 4 is de extreem late opvolger die iedereen verdient

Streets of Rage was verre van de allereerste beat ‘em up, maar Sega’s vechtlustige trilogie uit de jaren negentig is zonder een van de meest iconische in het brawlergenre. Na generaties aan geruchten en nooit tot wasdom gekomen projecten is er eindelijk een opvolger. En wát voor een.

Streets of Rage is het soort game waarvan alleen al de naam voor kippenvel zorgt. De hypnotiserende combinatie van rake klappen uitdelen aan golven van gespuis onder het genot van pompende techno geniet nog steeds een unieke status. Als piepjonge Nintendo-fanboy ging ik daar zelfs speciaal voor langs bij schoolvriendjes met een Sega Mega Drive - alvorens de originele games in de loop der jaren op diverse modernere platforms werden uitgebracht.

Over de ontwikkeling van een compleet nieuw deel is in al die jaren geregeld gesproken, maar nooit werd een Streets of Rage 4 doorgezet. Tot nu, 26 jaar (!) na de oorspronkelijke lancering van deel drie. Voor de ontwikkeling liet Sega zich leiden door de succesvolle aanpak van Sonic Mania uit 2017, dat het levenslicht zag door de inspanningen van een collectief kundige fans. Voor Streets of Rage 4 bundelden Dotemu, Lizardcube en Guard Crush Games hun krachten, als indie-ontwikkelaars met een ijzersterk begrip én passie voor de franchise.

©GMRimport

Handgetekende graphics

Op het eerste gezicht is Streets of Rage 4 al een spektakel. Alle graphics zijn met de hand getekend en geanimeerd. Dat resulteert in een uiterst vloeiende en spetterende presentatie, mede dankzij rijke kleuren en reflecties van belichting en objecten. De tien levels barsten van de details en kennen een even levendige als grimmige, neon-overgoten sfeer, met welkome uitstapjes in oriëntaals en zelfs neogotisch aandoende omgevingen.

Wie behoefte heeft aan een hoger retrogehalte, kan extra pixel- en scanline-effecten over het scherm laten gieten. Technisch presteert de game over de hele linie solide: op alle spelcomputers draait de game rotsvast in zestig frames per seconde in een resolutie van 1080p. De enige zeer milde teleurstelling op grafisch gebied zijn de tussenfilmpjes in stripboekstijl: die passen weliswaar bij de originele trilogie, maar steken anno 2020 toch ietwat karig af naast de vloeiende introductievideo en gameplay.

De actie op het scherm wordt even sterk muzikaal omlijst door opzwepende techno als voorheen, ditmaal verzorgt door een collectief met onder meer oorspronkelijke componisten Yuzo Koshiro en Motohiro Kawashima. Ook hier is gedacht aan nostalgisten, want de soundtrack van de eerste twee delen kan eveneens onder de actie gezet worden.

©GMRimport

Risk-reward

De presentatie is in elk geval perfect afgestemd op de dynamische gevechten door het fictieve Wood Oak City. Met één van oude bekenden Axel Stone, Blaze Fielding en Adam Hunter, of nieuwe personages Cherry en Floyd, doorloop je elk level en duik je op vijanden met een combinatie van vechttechnieken. Naast diverse standaardaanvallen beschikt ieder over sterkere speciale acties - waarbij je richting van groot belang is voor het juiste effect.

Bovendien is er een risk-reward-element dat herkenbaar is voor Bloodborne-spelers: een speciale aanval kost namelijk wat levenskracht, maar die kun je direct terugwinnen door klappen uit te delen zonder zelf geraakt te worden. Bovendien zijn er nog zeldzame en spectaculaire ‘star moves’ om in één keer een hele groep mee weg te vagen.

In de scoreberekening aan het einde van elk level tellen niet alleen je rake klappen mee, maar ook overgehouden gezondheid en zelfs ongebruikte star moves. Daarmee beklim je niet alleen de leaderboard, maar zijn er ook nieuwe personages te ontgrendelen. Ook hier met een leuk knikje naar het verleden, aangezien het gros van de cast uit de originele games (met hun originele pixellook en speelstijl) valt te ontgrendelen.

Ondanks de enorme tijdspanne tussen de originele trilogie en dit vierde deel voelt Streets of Rage 4 als een échte opvolger.

-

Kramp in je handen

De enorme hoeveelheid liefde die in de ontwikkeling van Streets of Rage 4 is gestoken is te voelen in elke rake klap. De voldoening van combo’s en verslagen midden- en eindbazen is zó sterk, dat je vaak wilt doorspelen tot de kramp in je handen toeslaat. Toch zal voor velen de uitdaging op momenten overgaan in frustratie: mogelijkheden om vijandige aanvallen te blocken of soepeler ontwijken dan door weg te lopen of springen, zijn er niet echt.

En die zouden de spelopzet misschien ook te ingrijpend veranderen, gezien de opzettelijke focus op offensieve strategie. Wel kun je de hulp van vrienden inroepen: twee spelers online, vier spelers lokaal co-op (en minder indrukwekkende competitieve stand), waarbij de game ook mooi schaalt in de hoeveelheid schade die je per persoon kunt toebrengen.

©GMRimport

Al met al verdienen Dotemu, Lizardcube en Guard Crush Games een enorme pluim. Ondanks de enorme tijdspanne tussen de originele trilogie en dit vierde deel voelt Streets of Rage 4 als een échte opvolger. Geen remake of reboot die meer dan noodzakelijk put uit de materie van toen, maar een game die in alle opzichten voortborduurt op de originele formule, met zowel verfijning van bestaande elementen als nieuwe toevoegingen.

Daarmee wordt wederom het bewijs geleverd dat een collectief die-hard-liefhebbers met voldoende kennis van zaken daadwerkelijk voor het beste resultaat kan zorgen. En dankzij hen heb ik nu ook nog een extra goede reden om m’n vroegere schoolvriendjes weer eens te vragen voor een potje Streets of Rage.

Streets of Rage 4 is getest op PlayStation 4 en nu verkrijgbaar, ook voor Xbox One, Nintendo Switch en pc.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Fantastisch
Conclusie

Na een uitzonderlijk lange wachttijd maakt Streets of Rage 4 de zeer hooggespannen verwachtingen waar. Dit uiterst kleurrijke, soepele en pittige werk van een team kundige fans is een van de allerbeste side-scrolling beat ‘em ups die je nu kunt spelen.

Plus- en minpunten
  • Fenomenale opvolger in stokoude franchise, even soepele als bikkelharde vecht-mechanics, prachtige graphics en soundtrack
  • Uitdagende gameplay kan frustreren

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Super Mario Kart-soundtrack toegevoegd aan Nintendo Music
Nieuws

Super Mario Kart-soundtrack toegevoegd aan Nintendo Music

De app is beschikbaar voor Nintendo Switch Online-leden

Nintendo heeft de soundtrack van de SNES-game Super Mario Kart toegevoegd aan de Nintendo Music-app.

De soundtrack bestaat uit 37 nummers die samen 33 minuten beslaan. Super Mario Kart is de eerste game in de gigantisch populaire kartracefranchise. Een van de meest recente delen, Mario Kart 8 Deluxe, is de bestverkochte Switch-game.

Vorig jaar bracht Nintendo Nintendo Music uit. Met de gratis app die alleen beschikbaar is voor Nintendo Switch Online-leden kan men muziek uit diverse Nintendo-games beluisteren op iPhone- of Android-apparaten. De app is daarmee vergelijkbaar met andere muziekapps als Spotify en Apple Music, maar dus louter voor muziek uit Nintendo-spellen.

Mensen kunnen daarbij zoeken op games, personages en verschillende speellijsten. Er is muziek beschikbaar uit games van verschillende consoles. Denk aan spellen als Donkey Kong Country, Super Mario Odyssey, Animal Crossing: New Horizons, The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom en Super Mario Bros.

Diverse nummers kunnen ook 'verlengd' worden tot wel zestig minuten. Bepaalde soundtracks kunnen verborgen worden om spoilers te voorkomen en daarbij worden er soundtracks aangeraden gebaseerd op de speelgeschiedenis op de Switch. Zoals gezegd is een abonnement op Nintendo Switch Online nodig om in te kunnen loggen op Nintendo Music en de app te gebruiken. Dit kost 19,99 euro per jaar.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld
Nieuws

Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld

Diverse gratis updates en drie betaalde uitbreidingen op komst

Deep Silver en Warhorse Studios hebben bekendgemaakt welke content Kingdom Come Deliverance 2-spelers in de loop van het jaar voor de game kunnen verwachten.

Zo zal aankomende lente een aantal gratis updates verschijnen, waaronder een 'kappersfeature' om het uiterlijk van het hoofdpersonage te veranderen, een Hardcore-modus voor nog meer uitdaging en paardenraces. Gedurende de rest van het jaar zullen er diverse gratis updates uitkomen om de game te verbeteren.

In de loop van de zomer verschijnt de betaalde uitbreiding 'Brushes with Death'. Hierin helpt hoofdpersonage Henry een artiest met een twijfelachtig verleden. Ook in het najaar volgt een betaalde uitbreiding, ditmaal met de naam 'Legacy of te Forge', waarin spelers de smidsafkomst van Henry verkennen. Tot slot zal ook volgende winter een betaalde uitbreiding verschijnen in de vorm van 'Mysteria Ecclesia', waarin spelers de intriges van het Sedlec-klooster achterhalen.

De hierboven genoemde betaalde uitbreidingen maken onderdeel uit van de uitbreidingspas van de game, die ook bij de Gold Edition van het spel zit. Deze Gold Edition kost 79,99 euro.

Kingdom Come Deliverance 2 is het vervolg op de in 2018 verschenen eerste game en laat spelers terugkeren naar het Centraal Europa van de vijftiende eeuw - de game speelt zich na het eerste deel af. Spelers besturen Henry, de zoon van een smid, die in een duizelingwekkend verhaal van wraak, bedrog en zelfontdekking terechtkomt.

De game speelt zich af in het Boheems Paradijs, een echte locatie die nog altijd bezocht kan worden in de Tsjechische Republiek. Zo zijn er het majestueuze Kasteel Trosky en de mijnstad Kutná Hora. Het gameplayconcept van het origineel, waarin de wereld realistisch op de acties van de speler reageert, blijft intact. Wel is het vechtsysteem op de schop gegaan, en zijn er nu ook nieuwe wapens voor op afstand, zoals kruisbogen en vroege vuurwapens.

Kingdom Come Deliverance 2 komt op 4 februari naar pc (Steam en Epic Games Store), PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Aankomend voorjaar verschijnt de game ook op GOG. Onlangs bleek nog dat het spel volgens de makers het langste script voor een game ooit heeft.

Marvin Toepoel ging onlangs aan de slag met de game, zoals te lezen valt in de preview: "De rijke natuur van Bohemen komt nog veel beter tot zijn recht dan in het eerste deel, met dank aan sterk verbeterde graphics en belichting. Het geheel draait op PS5 soepel op 60 fps. Vanaf minuut één is ook duidelijk dat Warhorse Studios KCD2 een stuk beter heeft afgewerkt dan zijn voorganger. Npc’s bewegen natuurlijker en het handjevol bugs dat we tegenkomen is zo minimaal dat je goed op moet letten om er überhaupt iets van mee te krijgen (op twee crashes na). Waar deel één na zijn release nog maanden aan patches nodig had, lijkt het vervolg al voor release in een betere staat te verkeren."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!