Stormland geeft je de vrijheid om te knallen
Reviews

Stormland geeft je de vrijheid om te knallen

Op een vreemde wereld word jij als robot wakker. Langzaam komen er flarden van je herinneringen terug over een buitenaardse bloem die zich in je systeem heeft genesteld, en moet je met een groeiend arsenaal aan vaardigheden en wapens het mysterie oplossen van een vreemde bloem en een gevaarlijke invasiemacht. Bewijst Stormland dat openwereldspellen zich thuis voelen in vr?

Bij de eerste momenten van Stormland is duidelijk dat er heel veel zorg en talent in de game is gestoken. Dit is geen schattige indiegame die het moet hebben van een paar goede ideeën en een simpele vormgeving. Stormland ziet er fantastisch uit, mits je het op een krachtige pc speelt. Planten, ruïnes, bergen: het heeft allemaal de detaillering en uitstraling van een ontwikkelaar die wil laten zien hoe tof vr er uit kan zien.

Gelukkig blijft het niet bij mooie beelden en goed acteerwerk. Al snel leer je hoe je jouw robotlichaam kunt opwaarderen via werkbanken die her en der in de spelwereld te vinden zijn, en nog wat later krijg je toegang tot een uitgebreide tech-tree waarbij je jezelf sterker en sneller kan maken, maar ook diverse nieuwe vaardigheden kan toevoegen.

©GMRimport

Systemen

De diverse spelmechanieken zijn op een logische en leuke manier met elkaar verbonden. Zo moet je materialen verzamelen in de vorm van soorten erts (als je die oppakt klinkt dat exact zoals het verzamelen van bouten in Ratchet & Clank), maar ook krijg je ‘munten’ door voorwerpen, planten en andere herkenningspunten (a la Metroid Prime) te scannen. Die munten zijn ook weer te gebruiken om je robotlijf te verbeteren, zodat je een reden hebt om de gedetailleerde wereld beter te verkennen.

Het zijn kortom de verschillende elementen die we dagelijks zien in niet-vr-spellen, maar die nu pas ook in dit nieuwe medium hun intrede maken. Dat is de moeite van het vermelden waard, omdat Stormland duidelijk maakt dat virtual reality echt een aantal grote stappen voorwaarts heeft gemaakt.

©GMRimport

Far Cry met robots

Het blijft gelukkig niet bij rondlopen en rondkijken. Een groot deel van het spel bestaat uit tactische gevechten met een mysterieus robotleger. Deze vijandelijke, mechanische monsters hebben diverse basissen veroverd en het is aan jou om ze met een groeiend (en te upgraden) arsenaal te verdrijven. Je hebt enorm veel vrijheid in hoe je deze gevechten aanpakt. Zo kun je bijna alle oppervlakten beklimmen en zo de vijand uit een onverwachte hoek te lijf gaan. Ook kun je je verstoppen in hoog gras en gebruikmaken van bijvoorbeeld explosieven. Dit alles voelt een beetje aan als Far Cry met robots. En dankzij vr is het alsof je echt midden in de strijd staat.

Je kunt steeds twee wapens aan je holsters hangen en er nog twee vasthouden. Wapens kun je ook verbeteren op een werkbank en er zijn allerlei andere gadgets te ontdekken die het vechten en voortbewegen verbeteren.

Dit is geen Destiny of World of Warcraft. Dit is eerder een soort Far Cry: New Game Plus die per week verandert.

-

Dat voortbewegen gaat overigens niet met het bekende teleporteren. In plaats daarvan beweeg je vrij rond met de joystick. De spelwereld is (een beetje zoals Windwaker) in eilanden opgedeeld, waartussen vreemde wolken een soort zee vormen. Hier kun je in hoge snelheid overheen vliegen door je handen vooruit te steken. Tot slot is er nog, zoals al gezegd, het klimmen. Je robothanden kunnen zich aan bijna elk oppervlak vasthechten en door je op te trekken klim je zo hoog als je maar wil. Hierbij zijn er geen beperkingen door bijvoorbeeld een uithoudingsvermogenmetertje. Klim zoveel je wil, ren zoveel je wil en glij en vlieg zover en zo snel als je wil. Dat gevoel van vrijheid maakt voortbewegen in Stormland erg leuk (en tot onze verbazing ook erg comfortabel), maar maakt gevechten soms ook wat makkelijk.

Omdat je kan gaan waar je wil en omdat je zoveel opties hebt om de vijand uit te schakelen, wordt dat op een gegeven moment ook een stuk minder uitdagend. Vooral wanneer je met zijn tweeën speelt blijkt de kunstmatige intelligentie van de vijanden niet bijster goed. Dat maakt coöp overigens niet minder leuk. Een beetje over-powered zijn is in dit geval eigenlijk wel leuk. Dit is tenslotte Dark Souls niet, het is een lekker overdreven sciencefictionavontuur.

©GMRimport

Nog een keertje

Een avontuur dat helaas na een uur of vier afgelopen is. En dan kom je er achter dat je maar een fractie van alle upgrades hebt kunnen vrijspelen. Dit is bewust, want Stormlands is ontworpen om te herspelen. Elke week reset de ‘live wereld’, wat overigens indrukwekkender klinkt dan het is. Je bent nooit met meer dan twee spelers tegelijk op de planeet. Wel leuk is dat dit eindspel bestaat uit wekelijks veranderende uitdagingen en missies, waarbij je de kans hebt om nieuwe upgrades en beslissingen uit te proberen. Dit is zeker een leuke ervaring en houdt de aandacht vast, maar we zijn wel benieuwd hoe divers en fris het spel over een paar weken nog voelt. Dit is geen Destiny of World of Warcraft. Dit is eerder een soort Far Cry: New Game Plus die per week verandert.

Stormland is een hele toffe ervaring die aanvoelt als een volwaardige game. Maar het is ook zo’n game waarvan je tot op je botten voelt dat er écht een vervolg moet komen dat alle potentie pas werkelijk benut. Tot dat vervolg er is, is dit echter een hele fijne sciencefictionervaring met toffe schietactie. Precies wat vr nodig heeft.

Stormland is nu verkrijgbaar in Oculus Home voor pc met Oculus Rift.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Goed
Conclusie

Stormland laat zien dat echte openwereldspellen ook in vr goed kunnen werken. Soms roept de game (positieve) vergelijkingen op met de vrije gevechten in Far Cry en dankzij de uitgebreide upgradesystemen voelt het spel diep en volledig. Jammer dat de wereld soms wat kunstmatig overkomt en dat het missiesysteem moet verbloemen hoe kort de campagne feitelijk is. Dat euvel wordt bijna goedgemaakt door de ‘end game’, waarin herspelen in co-op zeer vermakelijk blijft.

Plus- en minpunten
  • Grafisch indrukwekkend, mooie, grote wereld, lekker upgradesysteem
  • Hoofdverhaal is kort, te makkelijk

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld
Nieuws

Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld

Dat zijn een hoop bezorgde pakketjes

Het in 2019 uitgekomen Death Stranding is inmiddels door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld.

Dat maakte bedenker Hideo Kojima bekend via social media. De game is al sinds november 2019 verkrijgbaar, maar was in eerste instantie alleen op PlayStation 4 beschikbaar. Inmiddels is de game ook op PlayStation 5, pc, Xbox Series-consoles, Mac en smartphones speelbaar.

Vervolg Death Stranding 2: On the Beach staat gepland voor een release op 26 juni, zo werd onlangs bekendgemaakt. Diverse acteurs en actrices uit de eerste Death Stranding keren terug, waaronder Léa Seydoux, Norman Reedus en Troy Baker. Ook Shioli Kutsuna en Elle Fanning hebben rollen in de game.

De eerste Death Stranding is de eerste game die Kojima ontwikkelde met zijn studio Kojima Productions nadat hij de banden brak met uitgever Konami, waar hij de Metal Gear-reeks voor ontwikkelde. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan.

Michel Musters beloonde Death Stranding in 2019 met een 9,5 op Gamer.nl: "Met Death Stranding behandelt Hideo Kojima grote thema’s als het hiernamaals, ouderschap, de connectie tussen mensen en zelfs klimaatverandering en het uitsterven van de mensheid. Hij brengt dit alles op even fabuleuze als verwarrende wijze in beeld. De kerngameplay – het vervoeren van pakketjes en ondertussen je evenwicht zien te bewaren – lijkt in eerste instantie tegenstrijdig simpel. Klikt het eenmaal, dan biedt het concept oneindig veel voldoening. Gecombineerd met de online functies die in de campagne zijn geïntegreerd, resulteert het in een van de meest unieke virtuele ervaringen ooit."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'
Nieuws

The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'

Ontwikkelaar geeft zijn mening over het einde van de eerste game

The Last of Us-ontwikkelaar Neil Druckmann heeft zich voor het eerst uitgesproken over een belangrijk plotpunt uit de gamereeks: wat hem betreft heeft Joel "de juiste keuze gemaakt".

Let op: Hierna volgen grote spoilers voor de eerste The Last of Us-game en het eerste seizoen van de gelijknamige HBO-serie.

In The Last of Us wordt het meisje Ellie naar een groep genaamd de Fireflies gebracht. Ellie is namelijk immuun voor een virus dat de gehele mensheid treft. De Fireflies zijn van plan om Ellie te opereren om er zo achter te komen of er een medicijn voor het virus gemaakt kan worden, maar zijn wel genoodzaakt haar te doden. Joel, de man waarmee Ellie de reis naar de Fireflies heeft afgelegd, besluit op het laatste moment echter de Fireflies te doden, Ellie te redden en haar zodra ze wakker wordt uit haar narcose te vertellen dat ze niets voor de mensheid kon betekenen.

Dit einde van The Last of Us heeft al jaren discussie bij gamers opgeleverd - heeft Joel de juiste keuze gemaakt? Regisseur Neil Druckmann heeft nu tegen IGN verteld dat hij van mening is dat Joel dat inderdaad heeft gedaan. "Ik geloof dat Joel de juiste keuze maakte. Als ik Joel was geweest, hoop ik dat ik ook zou kunnen doen wat hij deed om mijn 'dochter' te redden."

Craig Mazin, die samen met Druckmann de HBO-verfilming runt, geeft iets meer nuance. Ook hij geeft aan dat hij waarschijnlijk hetzelfde zou doen. "Maar ik zou graag denken dat ik het niet zou doen. Dat is ook juist het interessante moraal van het verhaal. En daarom is het einde van de eerste game zo spraakmakend en geweldig."

Het tweede seizoen van The Last of Us verfilmt het in 2020 verschenen The Last of Us: Part 2, dat zich vier jaar na de eerste game afspeelt. In de serie zit er echter vijf jaar tussen het eerste en tweede seizoen. De game wordt in ieder geval opgedeeld in meerdere seizoenen, al is nog niet bekend hoeveel precies. Het tweede seizoen bestaat uit zeven afleveringen. De eerste aflevering verschijnt op 14 april op HBO Max.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!