Stellaris is een unieke spacegame met ruimte voor verbetering
Reviews

Stellaris is een unieke spacegame met ruimte voor verbetering

De complexe pc-game Stellaris verschijnt plots op consoles. Is dat wel een goed idee voor een spel dat zoveel tijd en aandacht vraagt en waarbij je met zóveel dingen tegelijk rekening moet houden?

In Stellaris begeleid je als speler een beschaving die de Melkweg verkent, nieuwe kolonies sticht en met militaire en/of diplomatieke middelen probeert om concurrenten te verslaan. Maar ook om allianties op te bouwen met andere soorten. Op papier klinkt Stellaris als een soort Civilization in de ruimte, maar dat is slechts ten dele waar. Om te beginnen draait de game in real-time, wat betekent dat je dus niet op je beurt hoeft te wachten. Iedereen (als in: de andere al dan niet computergestuurde beschavingen) is tegelijkertijd bezig met het geven van commando’s.

©GMRimport

Daarnaast is Stellaris vooral een grand-strategygame. Het grote verschil met een ‘standaard’ strategiespel zoals Civ, is dat de enorme spelwereld veel meer tot leven komt. Het spel draait om de bijzondere verhalen die gaandeweg ontstaan. Hierbij moet je denken aan interstellaire oorlogen en verdragen, maar ook politiek gekonkel binnen je eigen sterrenrijk. Facties kunnen zich binnen je rijk afsplitsen en voor zichzelf beginnen (en meteen een deel van je werelden meenemen) of dankzij politieke druk jouw agenda bepalen.

Stellaris is, net zoals andere titels van ontwikkelaar Paradox (denk aan Crusader Kings 2 of Europa Universalis) eigenlijk vooral een verhalen-generator. Een potje Stellaris doet denken aan het lezen van een complexe space-operaroman, zoals de Commonwealth Saga van Peter F. Hamilton, of de Foundation-trilogie van Isaac Asimov. Stellaris draait niet zozeer om winnen maar om het beleven van een alsmaar veranderend verhaal op interstellaire schaal.

Net zo speelbaar op de console

Op pc werkt dat bijzonder goed. Muis en toetsenbord zijn natuurlijk perfect voor het snel selecteren van je ruimtevloot om ze naar een andere ster te sturen. Of om snel een nieuwe technologie te selecteren die je wilt ontwikkelen. Deze port naar Playstation 4 en Xbox One moet het uiteraard doen zonder muis en toetsenbord – maar is alsnog verrassend goed speelbaar. Op het oog ziet het speelscherm er ongeveer hetzelfde uit als op pc, met links menuopties en rechts een soort ‘verkenner’ waar je de diverse planeten, vloten en schepen van je rijk overziet. En met in het midden uiteraard de grote levende spelwereld, waarbij je uit kunt zoomen tot een grote kaart van de Melkweg of juist inzoomt tot je midden tussen je vechtende vloot belandt.

Hoewel je in de consoleversie met een aanwijzer dingen kunt selecteren, is het handiger om de verkenner te gebruiken om zo naar een schip of planeet te springen. Dit werkt snel genoeg om het gevoel van controle te behouden en na een uurtje spelen is het tweede natuur.

Dat is met name te danken aan de ijzersterke tutorial. Dit is niet een aparte ‘cursus’ die je eerst moet spelen, zoals in zoveel andere strategiespellen. In Stellaris kun je ervoor kiezen dat een adviseur je bij je eerste uren begeleid door je bepaalde missies te geven. Deze missies (zoals: verken de planeten in je zonnestelsel, verken andere sterren, bouw een aantal mijnbasissen) leggen uit hoe je de verschillende onderdelen van je rijk bestuurt en opbouwt, en geven je tegelijk een vliegende start. Nieuwe tutorialmissies verschijnen bijvoorbeeld op momenten dat je een nieuwe levensvorm ontdekt of wanneer ergens een crisis plaatsvindt. Je leert al spelende hoe je het meeste uit de game kunt halen.

Zeker de eerste paar uur, waarin je de fundamenten van je sterrenrijk legt, kunnen behoorlijk traag voelen

-

Wachten op actie

Toch is deze consoleversie niet perfect. Om te beginnen zijn de PlayStation 4- en Xbox One-edities oude versies van de game. Ontwikkelaar Paradox heeft in de loop der jaren een aantal ingrijpende patches uitgerold. De versie van Stellaris op pc speelt in heel veel opzichten radicaal anders dan deze port. Neem de manier waarop je individuele planeten ontgint en met de bevolking omgaat. Op de console moet je nog handmatig bewoners naar de juiste tegels verplaatsen om gebouwen te activeren; op pc is zulke gedoe allang verdwenen.

Ook heeft Paradox in de loop de jaren heel veel ‘events’ toegevoegd die vooral in het middendeel van het spel voor de nodige spanning en sensatie zorgen. De consoleversie komt er hier karig van af, met het probleem dat een stabiel groeiende beschaving soms urenlang saai doorkachelt, en het spel pas in de eindfase weer bloedstollend wordt.

Dat probleem wordt versterkt doordat Stellaris je dwingt om op een zeker moment aspecten van je beschaving te automatiseren. Je kunt maar een handvol planeten rechtstreeks aansturen. Groei je verder, dan moet je nieuwe planeten in sectoren plaatsen die je door gouverneurs laat besturen. Je kunt de gouverneurs wel opdragen hoe ze dat moeten doen, maar de details vult de computer zelf in. De reden hiervoor is dat je uiteindelijk je hele rijk moet kunnen overzien, waarbij al dat gepriegel in de weg gaat zitten. Op zich een goed idee, maar als er vervolgens een tijdje weinig spectaculairs gebeurt, zit je vooral te wachten tot je zelf weer iets leuks mag doen.

Het is niet zo dat die middenfase de game kapotmaakt, maar als je de pc-versie gewend bent is het een flinke achteruitgang. Hopelijk dat toekomstige patches hier verandering in brengen.

©GMRimport

Knappe port van een superieure pc-versie

Een ander probleem is meer inherent aan het genre zelf. Stellaris bevat veel tekst. Tekst die in de consoleversie op zich wel te lezen is, als je tenminste niet te ver van je scherm zit. Al die teksten zijn wel van groot belang, omdat ze de diverse grote en kleine crises beschrijven waar je beslissingen over moet nemen.

Stellaris is ook geen snelle game. Zeker de eerste paar uur, waarin je de fundamenten van je sterrenrijk legt, kunnen behoorlijk traag voelen. Soms zit je minutenlang te wachten tot je mijnbasissen genoeg erts hebben gegenereerd voor je weer wat nieuws kunt maken. Dat moet je liggen – en komt eerlijk gezegd beter tot zijn recht achter een pc-monitor dan wanneer je op de bank hangt met je controller.

Alles bij elkaar is het verdraaid knap hoe goed deze port op console werkt. Wie nog nooit een grand-strategygame heeft gespeeld (en geen toegang heeft tot een game-pc) kan hier kennismaken met een oerdegelijke versie van een fantastisch spel. Toch knaagt het gevoel dat Stellaris zich niet helemaal thuis voelt op een televisie.

Stellaris is nu verkrijgbaar op Xbox One en PS4. Wij hebben de PS4-versie gespeeld voor deze review.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Goed
Conclusie

Voor wie zich wil wagen aan grand strategy op de console, vindt in Stellaris een diepe, eindeloos herspeelbare topgame. Dankzij de toegankelijke besturing en briljante tutorial bouw je zonder al te veel problemen aan je sterrenrijk. De overdaad aan priegeltekst en het soms extreem lage tempo verraden wel dat Stellaris zich beter thuisvoelt op de pc.

Plus- en minpunten
  • Enorm diep en toch goed bestuurbaar, een liefdesverklaring aan goede sciencefiction
  • Loopt flink wat patches achter op pc-versie, kleine tekst, traag

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
EA schoot dit jaar Dead Space 4-voorstel van Glen Schofield af
Nieuws

EA schoot dit jaar Dead Space 4-voorstel van Glen Schofield af

De toekomst van de ruimtehorrorfranchise lijkt niet rooskleurig

Glen Schofield, de bedenker van de Dead Space-reeks, stelde eerder dit jaar voor aan franchise-eigenaar Electronic Arts om Dead Space 4 te maken, maar daar had het bedrijf geen interesse in.

Waar Schofield de oorspronkelijke Dead Space uit 2008 regisseerde, waren Bret Robbins de creatieve regisseur en Christopher Stone de animatieregisseur. Het drietal laat in een interview met Dan Allen Gaming weten dat het graag aan een Dead Space 4 had gewerkt.

Volgens Schofield hadden alle drie de heren interesse in een vierde deel en werd er dit jaar zelfs met EA over gepraat, maar die schoten het idee af. "Ze zeiden nee, we hebben nu geen interesse maar we stellen het op prijs. We respecteerden hun mening - ze kennen hun cijfers en weten wat ze moeten verkopen enzo."

Stone voegde toe: "De industrie is op dit moment raar. Mensen aarzelen erg om kansen te nemen, dus je moet (een afwijzing) met een korrel zout nemen. Wie weet, misschien ooit op een dag. We zouden het graag doen."

De drie hoofddelen in de ruimtehorrorfranchise verschenen tussen 2008 en 2013. Daarna bleef het lange tijd stil rondom de reeks, tot vorig jaar een geprezen remake van de eerste game verscheen die werd ontwikkeld door EA Motive Studio. Afgelopen voorjaar bleek dat Motive, dat ook aan een Iron Man-game werkt, mee gaat helpen aan de Battlefield-reeks. Toen kwamen er ook geruchten naar buiten dat Motive zelf ideeën voor een vervolg op de remake had geopperd die door EA werden afgeschoten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Zo klinkt Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii met Engelse stemmen
Nieuws

Zo klinkt Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii met Engelse stemmen

Game komt op 28 februari uit voor PlayStation, Xbox en pc

Sega en Ryu Ga Gotoku Studio hebben een Engelstalige versie van de onthullingstrailer van Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii gepubliceerd.

Toen de game eerder dit jaar werd aangekondigd, was de trailer alleen met Japanstalig acteerwerk te bekijken, maar in onderstaande versie van de trailer zijn dus Engelse dialogen te horen.

Daarbij blijkt dat Matthew Mercer de stem van Goro Majima inspreekt. Andere acteurs die in de game voorkomen zijn Samoa Joe (Raymond Law), Maya Tuttle (Noah Rich), Jeremy Brandt (Jason Rich), Brent Mukai (Masaru Fujita), James Kirkland (Taiga Saejima) en Debra Wilson (Queen Michele).

De nieuwe game in de Like a Dragon-reeks is een actie-adventuregame - en dus geen rpg - rondom het personage Goro Majima, die ook speelbaar was in onder andere Yakuza 0. Spelers varen over de open zee en bezoeken diverse locaties, zoals het in Infinite Wealth geïntroduceerde Hawaii, Rich Island en Madlantis.

Voor het eerst in de reeks is het daarbij mogelijk om te springen tijdens gevechten. Spelers kunnen ook tussen twee vechtstijlen wisselen: Sea Dog en Mad Dog. Laatstgenoemde is gebaseerd op Yakuza, terwijl Sea Dog spelers twee kapmessen laat gebruiken, alsmede een geweer en een kettinghaak. Er zijn ook weer diverse minigames aanwezig, waaronder 'Dragon Kart', karaoke en 'Crazy Delivery'. Er zitten ook live-action beelden in, in de vorm van Masura's Love Journey.

Like a Dragon: Pirate Yakuza verschijnt op 28 februari 2025 op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en Steam.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!