SteamWorld Quest: Hand of Gilgamech schudt de boel op als rpg
Reviews

SteamWorld Quest: Hand of Gilgamech schudt de boel op als rpg

De SteamWorld-reeks is niet in een hokje te stoppen. Het ene deel is een bijzonder geslaagde graafsimulator gecombineerd met een Metroidvania, de andere game een tweedimensionale tactische shooter in de stijl van Xcom. Wat deze games met elkaar gemeen hebben zijn prettig kleurrijke graphics en de roestige, op stoom draaiende robots die in deze spellen de hoofdrol spelen.

De stereotype helden uit de gemiddelde role playing game zijn in SteamWorld Quest machines met een persoonlijkheid. Een naïeve ridder, een nerveuze magiër en de domme brute kracht verlaten de veiligheid van hun dorp om de wereld te redden. Het verhaal is in The Hand of Gilgamech niet bepaald origineel of verrassend.

©GMRimport

Gevechten op stoom

De kracht van deze game zit hem namelijk in het gevechtssysteem. Niet de volgende twist of nieuwe locatie motiveert je om door te spelen, maar de nieuwe mogelijkheden tijdens de strijd met andere primitieve robots.

In SteamWorld Quest draaien de gevechten in beurten om het gebruik van ponskaarten. Alle acties die de robots kunnen uitvoeren staan hierop genoteerd. Een directe zwaardaanval, een pilaar van vlammen of het oproepen van een magisch schild gaan allemaal via dit systeem. Ieder personage mag in totaal acht kaarten met zich meenemen in het gevecht. Met drie robots komt dat neer op een stapel van 24 kaarten waarvan een deel aan het begin van iedere beurt willekeurig wordt klaargelegd.

De gevechten in SteamWorld Quest steken zo in elkaar dat het zonde is om er niet volop gebruik van te maken

-

Met deze beperkte selectie moet er vervolgens een reeks van actie opgezet worden. Niet iedere aanval kan meteen uitgevoerd worden. Sommigen vereisen genoeg stoomkracht. Dat is alleen voor elkaar te krijgen door genoeg gewone aanvallen uit te voeren die de druk op de ketel opvoeren. Met maar drie acties per beurt is het bijvoorbeeld eerst nodig om twee reguliere vuistaanvallen uit te voeren, waarna er genoeg stoom is opgespaard om met een derde kaart bij de hele groep wat schade te herstellen.

©GMRimport

Veelzijdig kaartspel

Dit gevechtssysteem zorgt ervoor dat je met allerlei combinaties van kaarten de strijd kan winnen. De druk opbouwen is altijd van groot belang, waardoor het niet mogelijk is om alleen maar op de gewone aanvallen te leunen. Omdat de stapel kaarten die meegaat in het gevecht naar eigen inzicht kan worden aangepast, is het mogelijk om een personage alle stoompunten te laten maken, terwijl een ander personage met krachtige aanvallen en spreuken deze punten weer gebruikt.

Het arsenaal aan kaarten groeit met ieder nieuw hoofdstuk, waardoor er steeds nieuwe combinaties mogelijk worden. Sommige personages krijgen kleine bonussen wanneer ze na elkaar een specifieke actie uitvoeren, terwijl statuseffecten gecombineerd kunnen worden met destructieve gevolgen. Helemaal mooi zijn de speciale combo’s die alleen kunnen worden uitgevoerd als een personage de hele beurt inneemt. Met de unieke extra aanvalskaart die bovenop de maximale drie gespeeld wordt, kan net het verschil gemaakt worden.

©GMRimport

De gevechten in SteamWorld Quest steken zo in elkaar dat het zonde is om er niet volop gebruik van te maken. Halverwege de ongeveer 14 uur durende game zijn er al combinaties waar de rest van het verhaal mee kan worden uitgespeeld, maar experimenteren en personages omwisselen maken dit spelonderdeel juist zo leuk. Op de normale moeilijkheidsgraad is SteamWorld Quest – op een enkele rare uitschieter tegen het einde na – helaas wat aan de makkelijke kant, waardoor puzzelen met decks en strategieën misschien niet altijd even noodzakelijk aanvoelt.

Beperkt buiten de kaarten

Zoveel als dat er mogelijk is in de gevechten, zo beperkt voelt de rest van het spel soms. De diversiteit aan vijanden is behoorlijk teleurstellend, waardoor je heel vaak tegen dezelfde automatons vecht, maar dan net in een ander kleurtje. De selectie aan kaarten is simpelweg groter dan de poel van vijanden.

Buiten de gevechten is SteamWorld Quest ook opvallend eentonig. Het spel bevat geen overkoepelende wereld met dorpjes en kerkers, maar bestaat uit een reeks van gangen met aan het begin steeds dezelfde winkel. Optionele missies ontbreken in de hoofdstukken, waardoor je tijdens het rondlopen eigenlijk alleen maar van het ene naar het andere gevecht aan het lopen bent. Het enige onderdeel wat ook maar een beetje in de buurt komt van wat afwisseling is de arena waarin het draait om gevechten met allerlei restricties.

©GMRimport

De sleur komt er tegen het einde van het verhaal daarom wel een beetje in. In het gevechtssysteem zijn genoeg creatieve mogelijkheden, maar alles daarbuiten voelt verrassend oppervlakkig. De extreem simpele puzzels of de schatkisten die in sommige gangetjes liggen veranderen daar weinig aan. Het is daarom wel zo prettig dat het nooit echt noodzakelijk voelt om voor wat ervaringspunten te grinden. Simpelweg de levels een keer doorlopen is genoeg om een constant voortgang te blijven boeken.

SteamWorld Quest: Hand of Gilgamech is vanaf 25 april voor 24,99 euro verkrijgbaar op de eShop van de Nintendo Switch.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Goed
Conclusie

Met ijzersterke kaartgevechten weet SteamWorld Quest: Hand of Gilgamech vooral te overtuigen. De andere belangrijke onderdelen van een goede role playing game voelen een beetje ondergeschikt. De levels steken namelijk bijna allemaal hetzelfde in elkaar en het gebrek aan variatie in vijanden is een beetje teleurstellend. De enorme keuze aan speelkaarten zorgt er echter voor dat er tal van creatieve mogelijkheden zijn om ieder gevecht aan te gaan. Experimenteren met de selectie is daarom een must.

Plus- en minpunten
  • Ziet er schitterend uit, ijzersterke kaartgevechten
  • Voorspelbaar verhaal, buiten de gevechten om wat saai, gebrek aan variatie in vijanden

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Unknown 9-franchise geannuleerd, ontslagen bij ontwikkelaar
Nieuws

Unknown 9-franchise geannuleerd, ontslagen bij ontwikkelaar

'Verdere verkenning van de franchise is niet gerechtvaardigd'

Ontwikkelaar Reflector Entertainment heeft na de tegenvallende release van Unknown 9: Awakening besloten de franchise te annuleren en geen games meer in de reeks uit te brengen. Ook zijn er werknemers ontslagen.

Volgens Relector kwamen de resultaten rondom Unknown 9: Awakening niet in de buurt van de verwachtingen. "Verdere verkenning (van de franchise) is dan ook niet gerechtvaardigd".

Het bedrijf laat weten dat als gevolg daarvan een game die zich nog maar in de conceptfase bevond - waarschijnlijk een nieuw deel in de reeks - is geannuleerd. Het zorgt er ook voor dat er wederom een ontslagronde plaats gaat vinden binnen Reflector, nadat het bedrijf in november vorig jaar ook al gebukt ging onder ontslagen.

Er wordt nu aan één game gewerkt binnen de studio. Hoewel het spel nog niet is aangekondigd, maakt het onderdeel uit van een bestaande Bandai Namco-IP en verloopt de ontwikkeling volgens de studio naar wens.

Unknown 9: Awakening verscheen afgelopen najaar. De game volgt het verhaal van Haroona, een zogeheten 'quaestor' die een mysterieuze dimensie genaamd de Fold kan bezoeken. Deze dimensie bevat een krachtige energie en verloren kennis dat een nieuw tijdperk aan vooruitgang in gang kan zetten. Maar als deze kennis in verkeerde handen valt kan dit het einde van de mensheid betekenen. Reflector was van plan ook boeken en comics gebaseerd op Unknown 9 uit te brengen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De verschillende soorten wezens in Avowed uitgelicht
Nieuws

De verschillende soorten wezens in Avowed uitgelicht

Game verschijnt op 18 februari voor Xbox Series, pc en Game Pass

Obsidian heeft een nieuwe video van het aankomende Avowed gedeeld waarin de verschillende wezens die in de spelwereld leven uitgelicht worden.

De video bevat geen beelden van de game zelf, maar toont artwork - soms licht geanimeerd - om kijkers meer informatie te bieden over wat men allemaal in Eora tegen kan komen. Eora is de spelwereld die Obsidian heeft bedacht - niet alleen voor Avowed, maar ook voor de Pillars of Eternity-games.

De spelwereld van de games bestaat bovenal uit zogeheten kith, die weer onder te verdelen zijn in mensen, aumaua, orlans, dwergen en elven. Onder deze vijf rassen worden ook zeldzame wezens geboren met speciale krachten, ook wel bekend als de goddelijken.

Overigens heeft Obsidian laten weten dat dit nog maar de eerste video in een reeks van vijf is waarin dieper wordt ingegaan op informatie rondom Eora. De komende tijd kunnen geïnteresseerden dus nog vier video's verwachten om de kennis over deze spelwereld bij te schaven voordat de game uitkomt.

Avowed komt op 18 februari naar Xbox Series X en S, pc en Xbox Game Pass.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!