Spelunky 2 is de overtreffende trap van Spelunky
Reviews

Spelunky 2 is de overtreffende trap van Spelunky

Hoe maak je een vervolg op een game die eigenlijk al perfect is? Doe wat Spelunky 2 doet. Maak het groter, complexer en moeilijker en geef de speler hetzelfde magische gevoel als toen ze het eerste deel speelde.

Er is veel hetzelfde gebleven in deze tweede Spelunky. De tweedimensionale grottenstelsels worden nog steeds door een slimme formule op een telkens andere manier in elkaar gezet. Dat heeft als resultaat dat de doolhofachtige platformlevels geen twee keer precies hetzelfde zijn.

Doodgaan hoort erbij in Spelunky. Het is een cruciaal onderdeel van het leerproces. Een gehoornde hagedis is de eerste keer nog een gevaarlijke tegenstander, de tweede keer dat het beest de weg verspert is zo’n beestje nog maar een kleine onderbreking. Wie niet leert van zijn fouten boekt in Spelunky 2 geen voortgang. Ook in dat opzicht is dit vervolg niet veel anders dan zijn geliefde voorganger.

©GMRimport

Nieuw en toch hetzelfde

Zo’n beetje alle omgevingen, vijanden en speciale items uit het eerste deel keren in dit tweede deel terug, maar toch voelt het allemaal net even anders. Reflexen die getraind zijn op de valstrikken uit de eerste Spelunky schieten nu ineens te kort. Neem bijvoorbeeld de geliefde jetpack. In de vorige game was dit een gegarandeerde ticket naar de diepste krochten van het grottenstelsel. In Spelunky 2 is een jetpack minstens zo handig, maar tegelijkertijd ook levensgevaarlijk omdat het ding nu explodeert wanneer het in de buurt van vuur komt.

In Spelunky 2 voelt het alsof je weer helemaal opnieuw begint met het opbouwen van je kennis over de spelwereld. Zoveel dingen zijn net even anders. Net als het eerste deel barst Spelunky 2 daarom uit zijn voegen van onbekende obstakels en gevaren. Ook in het eerste deel moest je honderden keren op hilarische, onhandige en bizarre manieren sneuvelen om verder te komen. Lukte het dan eindelijk om heelhuids door bijvoorbeeld de jungle te komen dan stond er weer een nieuwe uitdaging te wachten.

©GMRimport

Nieuwe wegen, nieuwe doden

Omdat het aantal geheimen en verborgen routes zo goed als verdubbeld is valt er enorm veel nieuws te ontdekken en is het spel een stuk afwisselender geworden. Zo kies je aan het einde van de eerste vier levels voor twee compleet verschillende wegen. De ene leidt naar een dichtbegroeide jungle en de ander naar een kokendhete vulkaan. Beide hebben hun unieke vijanden, beloningen en gevaren. Wie in de jungle niet oppast wordt door een sjamaan vervloekt en in de vulkaan stroomt na een verkeerd geplaatste bom het hele level onder met lava.

Nieuwe routes vergroten de lol, maar minstens zo belangrijk zijn de vele unieke personages, items en mounts die aan de mix zijn toegevoegd. Levels worden nu onder andere bevolkt door kalkoenen die bereden kunnen worden. Als je zo’n grondvogel temt komt er een extra sprong komt tot je beschikking. Ook de oude bekende avonturier Yang is in de eerste wereld druk op zoek naar kalkoenen. Lever er twee bij hem in en je krijgt een beloning.

Het is typisch voor de lastige keuzes die je regelmatig in Spelunky moet maken. Kalkoenen kunnen een fantastische hulp zijn in latere levels, maar Yangs beloning is iedere keer anders, waardoor het steeds weer een afweging is om hem te hulp te staan of niet.

Nieuwe routes vergroten de lol, maar minstens zo belangrijk zijn de vele unieke personages, items en mounts die aan de mix zijn toegevoegd.

-

Neerstortende ufo’s

Spelunky 2 heeft veel meer kleine én grote momenten die de speler voor een keuze stellen. Soms is dat net zo duidelijk als bij Yang en zijn kalkoenen, maar soms zijn de exacte gevolgen van je acties minder voor de hand liggend. Het spel kent een logboek voor nieuwe ontdekkingen, maar aan een echte handleiding voor nieuwe items ontbreekt. De enige oplossing is experimenteren, met iedere keer een kans op een vroege dood.

Het kan niet genoeg benadrukt worden dat doodgaan een cruciaal onderdeel is van Spelunky 2. Soms gaat het mis omdat hebberigheid al in het eerste gebied fatale gevolgen heeft. Bijvoorbeeld door de genadeloze mollen die zich blindelings op ieder bewegend doelwit storten. Soms ontstaat er een bizar domino-effect waarbij explosies, duwende vijanden, neerstortende ufo’s en door het level stuiterende objecten gecombineerd worden met spiesen en vleesetende planten. Met een beetje pech en een onhandige samenloop van omstandigheden komt een bijzonder succesvolle tocht plots tot een tragisch einde.

©GMRimport

Duivels leuk

Die chaotische eindes voelen zo nu en dan best oneerlijk, maar Spelunky is de flauwste niet. Minstens zo vaak beloont het spel riskant gedrag met extra bommen, touwen en andere nuttige items. Leren omgaan met de chaos is essentieel: juist op de momenten dat een plan compleet in de soep loopt gebeuren de meest wonderlijke dingen. Gewaagde ontsnappingen en wonderlijke alternatieve routes zorgen ervoor dat Spelunky 2 blijft verrassen. De zeldzame keren dat het spel gemeen uit de hoek komt zijn daardoor best te vergeven.

Het is niets minder dan wonderlijk dat Spelunky 2 op een grotere en uitgebreidere schaal precies hetzelfde gevoel emuleert als het eerste deel. Zelden voelde een vervolg zo onverwacht en logisch tegelijk. Met de vele verborgen geheimen, de ongelofelijke combinaties van items en een duivelse moeilijkheidgraad is Spelunky 2 de overtreffende trap van alles dat het eerste deel zo goed wist te maken.

©GMRimport

De verbeteringen gaan verder dan alleen de avonturen die je alleen beleeft. Er is nu ook een hubwereld waar vrijgespeelde speelbare personages zich verzamelen en aanmoedigend advies geven. De daily challenges zorgen ervoor dat er iedere dag een nieuwe strijd is om te leveren tegen vrienden, en dan is er ook nog de online co-op. Samen Spelunky proberen te meesteren en tragisch falen is misschien nog wel leuker dan alleen. Pc-spelers moeten daarvoor nog wel een beetje geduld hebben. Een update die online samenspelen mogelijk maakt komt binnenkort uit.

Spelunky 2 is verkrijgbaar voor pc en PlayStation 4.

Meer reviews:

Fantastisch
Conclusie

Noem Spelunky 2 gerust Super Spelunky. Alles voelt net even anders in dit genadeloze vervolg en juist dat maakt deze game zo’n unieke ervaring. Oude kennis is niet genoeg om de nieuwe gevaren en chaotische kettingreacties te overleven. Bij vlagen voelt die chaos oneerlijk en overweldigend, maar minstens zo vaak weet je de dood door een bizarre samenloop van omstandigheden net te vermijden. Juist die momenten maken Spelunky 2 zo ontzettend goed.

Plus- en minpunten
  • Nog meer werelden, nog meer geheimen, nog meer Spelunky
  • Chaos is soms overweldigend

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Idris Elba wil samen met Keanu Reeves in Cyberpunk 2077-film spelen
Nieuws

Idris Elba wil samen met Keanu Reeves in Cyberpunk 2077-film spelen

CD Projekt Red liet al weten dat er een liveactionproject in de maak is

Als het aan acteur Idris Elba ligt wordt er een liveactionfilm gebaseerd op Cyberpunk 2077 gemaakt en krijgt hij daar zelf een rol in.

Dat meldde hij aan Screen Rant. Hoewel het interview vooral draait om zijn rol als Knuckles in de aankomende film Sonic the Hedgehog 3, liet hij zich ook enthousiast uit over zijn rol als Solomon Reed in de Cyberpunk 2077-uitbreiding Phantom Liberty.

Toen Idris werd gevraagd of een film gebaseerd op Cyberpunk 2077 zou kunnen werken, waas hij in ieder geval zeer positief: "Als er ergens een liveactionversie van gemaakt zou kunnen worden, is het (Cyberpunk 2077) wel. Ik denk dat (Keanu Reeves') personage en mijn personage samen 'whoa' zouden zijn. Dus laten we zorgen dat dit gebeurt."

Vorig jaar werd al aangekondigd dat er wordt gewerkt aan een liveactionproject rondom Cyberpunk, al werd toen nog niet duidelijk of het om een film of serie gaat. Toen eerder dit jaar een nieuw Cyberpunk-animatieproject voor Netflix werd aangekondigd, heeft CD Projekt Red aangegeven dat het liveactionproject zich nog in een vroeg stadium bevindt. "We zijn er nog niet klaar voor om het concept aan potentiële streamers of studio's voor te stellen."

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Game Awards-prijswinnaar ontvangt sinds uitreiking haatberichten
Nieuws

The Game Awards-prijswinnaar ontvangt sinds uitreiking haatberichten

Amir Satvat probeert ontslagen ontwikkelaars aan nieuw werk te helpen

Amir Satvat, die voor zijn werk binnen de game-industrie tijdens The Game Awards een Game Changer-award kreeg uitgereikt, ontvangt sindsdien allerlei hatelijke berichten op internet.

Afgelopen week werd voor het eerst de Game Changer-award uitgedeeld tijdens The Game Awards. Deze award is bedoeld voor mensen werkzaam in de game-industrie die op wat voor manier dan ook een verschil maken.

Amir Satvat was de winnaar van de award. Die ontving hij omdat hij meerdere jaren online een overzicht bijhoudt van ontslagen mensen uit de game-industrie en ze op die manier probeert te helpen aan nieuw werk. Dat doet hij kosteloos. Hij reageerde tijdens de prijsuitreiking dankbaar en met merkbare emotie.

Satvat heeft inmiddels via LinkedIn laten weten dat hij sinds de gewonnen award het doelwit is van hatelijke berichten via internet en social media. Ook zijn vrouw en andere familieleden ontvangen dergelijke berichten. Satvat wordt door sommigen als fraudeur bestempeld, omdat hij werkzaam is bij Tencent en dit niet werd gemeld tijdens de awardshow. Ook ontvangt hij antisemitische berichten - ook al is hij zelf niet Joods - en wordt hij spottend autistisch genoemd.

Satvat benadrukt in zijn bericht op LinkedIn dat de complottheorieën dat zijn werk bij Tencent expres verborgen werd gehouden, of dat hij zelfs verantwoordelijk is voor ontslagrondes, nergens op gebaseerd zijn. Hij laat ook weten dat hij zijn pogingen om ontslagen gameontwikkelaars te helpen al voordat hij bij Tencent aan de slag ging ondernam. Daarbij geeft hij aan dat hij niet aan fusies of overnames bij Tencent - of zijn vorige werkplek Amazon - heeft gewerkt.

"Ze hebben mijn werk bij Tencent niet bij The Game Awards benoemd omdat het niets te maken heeft met de gemeenschap die ik heb opgebouwd, en ze wilden zich richten op hoe we dit uit onszelf hebben gedaan." Ergens anders binnen zijn LinkedIn-bericht vertelt hij: "Ik heb in mijn carrière nooit een contract getekend of onderdeel uitgemaakt van een deal dat heeft geresulteerd in ontslagrondes."

De website van Amir Satvat, waar hij mensen aan een baan in de game-industrie probeert te helpen, kan hier bezocht worden. Hieronder is de prijsuitreiking van vorige week te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!