SolSeraph is platformer en city-builder in één
Gamer.nl
Reviews

SolSeraph is platformer en city-builder in één

Begin jaren 90 bracht Enix met ActRaiser een bijzondere game op de markt. Het spel was zowel een city-builder als een actievolle platformer, een onwaarschijnlijke combinatie die verrassend goed uitpakte. Na bijna dertig jaar leek de kans op een vervolg van deze SNES-klassieker wel verkeken, maar als een donderslag bij heldere hemel daalt SolSeraph neer om het tegendeel te bewijzen. Er staan weliswaar andere ontwikkelaars aan het roer en het spel draagt een andere naam, maar hetzelfde ingenieuze concept is onveranderd gebleven.

In SolSeraph neem je als speler de rol aan van een goddelijke entiteit, Helios, die het welzijn van de mensheid moet bewaken. De wereld waarover je waakt is overspoeld met monsterlijke wezens die de bevolking terroriseren en bewoning haast onmogelijk maken. Zonder jouw bovennatuurlijke krachten zijn de mensen ten dode opgeschreven. Om ze van de ondergang te redden moet je op aarde afdalen om de monsters uit te schakelen, zodat je volgelingen uit hun isolement komen en hun gemeenschappen weer kunnen herbouwen. Ook bij dat proces kunnen ze hier en daar wel een beetje sturing of een goddelijk wonder gebruiken.

©GMRimport

Hoeder van de aarde

In de vorm van een engel vlieg je hoog boven de wereld, op zoek naar gebieden waar de bewoners jouw hulp nodig hebben. Naarmate je meer gebieden succesvol van gevaar bevrijdt, ontgrendel je weer nieuwe gebieden, totdat de hele wereld van kwaadaardige krachten is ontdaan. Elk level begint met een korte platformsectie die moet worden voltooid, waarna je aan de slag kunt met het bouwen van de nederzetting. Terwijl je volgelingen houthakken, huizen bouwen en het land bewerken worden zij voortdurend belaagd door monsters die in golven op je kersverse gemeenschap afstormen. Deze monsters bewonen verschillende schuilplaatsen die over de kaart zijn verspreid en door jou goddelijke interventie moeten worden uitgeschakeld.

Om deze schuilplaatsen onschadelijk te maken moet er eerst een tempel in de buurt worden gebouwd om de donkere energie rondom een monsterhol teniet te doen. In tegenstelling tot andere gebouwen kost het oprichten van een tempel niet alleen hout, maar ook zielskracht. Die zielskracht wordt verzameld wanneer de monsters tijdens hun aanvalstochten door jouw volk worden verslagen. Het uitschakelen van een monsterbasis vindt plaats in de vorm van een kort platformsegment, waarna er opnieuw zielen moeten worden verzameld en andere schuilplaatsen moeten worden ontruimd, tot alle monsters uit het level zijn verdreven en je je pijlen op een nieuw gebied kunt richten. Zodoende is SolSeraph een voortdurende afwisseling van korte platformlevels en city-management, waarbij het scherpe contrast tussen het meer bedachtzame management-gedeelte en de directe actie tijdens het platformen wonderen doet.

©GMRimport

Spreid je vleugels

Die afwisseling wordt aangesterkt door het feit dat elk level zijn eigen specifieke karakter heeft waar tijdens het spelen rekening mee moet worden gehouden. Zo is het in de woestijn moeilijker om het land te bebouwen en vinden er in de eilandregio regelmatig overstromingen plaats, waardoor de bewoners tijdelijk alle werkzaamheden stopzetten. Elk gebied heeft tevens zijn eigen verzameling monsters die in beide fasen van het spel op hun eigen manier moeten worden bevochten. Aan het einde van de laatste schuilplaats van ieder gebied kom je tegenover een eindbaas te staan die de oorzaak is van de lokale ellende. Het verslaan van deze booswichten levert een nieuwe vaardigheid op die in toekomstige levels kan worden benut, zoals bijvoorbeeld een genezende kracht of de mogelijkheid om bliksem op tegenstanders neer te laten dalen.

De volgorde waarin je deze regio’s bevrijdt is grotendeels naar eigen inzicht te bepalen en je kunt te allen tijde kiezen om een level even te laten voor wat het is als de uitdaging iets te groot is. Zo kun je moeilijkere werelden bewaren tot je meer levenspunten hebt verdiend of speciale krachten hebt verzameld, maar ze ook juist zo vroeg mogelijk doorlopen om juist die ene speciale kracht eerder tot je beschikking te hebben. De volgorde die je kiest kan de moeilijkheidsgraad van het spel behoorlijk beïnvloeden, maar heeft door de keuzevrijheid gelukkig nooit als gevolg dat je echt voor een struikelblok komt te staan.

Goddelijke beperkingen

Ondanks deze variatie hebben de unieke eigenschappen helaas niet zulke verstrekkende gevolgen als gehoopt en beïnvloeden ze de spelervaring van het level nauwelijks. Uiteindelijk bouw je in elk gebied weer dezelfde tempels om de weinig van elkaar verschillende schuilplaatsen te veroveren. Al in de eerste paar levels zijn bijna alle gebouwen wel beschikbaar en vanaf dat punt voelt elk sim-segment vrijwel hetzelfde aan. Hoewel de speelduur van SolSeraph niet zo heel lang is, wordt het op den duur eentonig en wordt het pijnlijk duidelijk wat de tekortkomingen van het spel zijn.

©GMRimport

Ontwikkelaar Ace Team heeft overduidelijk een eerbetoon aan ActRaiser willen afleveren, maar heeft daarbij misschien wel net iets téveel leentjebuur gespeeld. Er zijn simpelweg te weinig vernieuwingen aangebracht ten opzichte van de inspiratiebron en dat is voor een moderne game niet toereikend. De besturing tijdens de platformsegmenten is stroef, de verschillende mogelijkheden tijdens het city-management iets te beperkt en ook de presentatie laat te wensen over. ActRaiser kampte met veel van dezelfde problemen, maar dat kon door het frisse concept en de beperkingen van de tijd makkelijk door de vingers worden gezien. SolSeraph komt er helaas niet zo makkelijk vanaf.

SolSeraph is geen slechte game, het laat het na om de formule van ActRaiser naar een hoger niveau te tillen. Als er meer was gesleuteld aan de oorspronkelijke blauwdruk had de game waarschijnlijk veel beter kunnen zijn. Deze uitvoering voelt aan als een voorzichtige herhalingsoefening en dat is zonde, want het concept is nog steeds steengoed. Wat overblijft is een vermakelijke game met ruwe randjes, die ons vooral doet smachten naar een volwaardig vervolg op ActRaiser.

SolSeraph is voor 14,99 euro verkrijgbaar op pc, Playstation 4, Xbox One en Nintendo Switch. Voor deze review is de game gespeeld op de Switch.

Laatste reviews op Gamer.nl

Oké
Conclusie

SolSeraph combineert een city-builder met een platformer op dezelfde slimme manier als ActRaiser dat jaren geleden deed. Helaas oogt dit spirituele vervolg wat onafgewerkt en zijn er erg weinig echte vernieuwingen. Daardoor voelt de ervaring anno 2019 toch een tikje te ouderwets aan. In zijn huidige vorm is SolSeraph vooral een aardig tussendoortje dat laat zien dat er in het combineren van deze twee totaal verschillende genres veel potentie zit.

Plus- en minpunten
  • Geniale combinatie van twee verschillende genres, uitdagend
  • Grafisch matig, op langere termijn eentonig, stroeve besturing

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel
Gamer.nl
Nieuws

Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel

Bethesda doet The Elder Scrolls 4: Oblivion morgen officieel uit de doeken.

Dat heeft de uitgever aangekondigd. De remaster wordt uit de doeken gedaan in een livestream van het bedrijf die te volgen is via YouTube en Twitch. De stream begint om 17.00 uur Nederlandse tijd. Verder heeft de uitgever nog niets over de remaster bekendgemaakt.

Dat Oblivion Remastered eraan komt, komt geenszins uit de lucht vallen. De afgelopen tijd gingen er al veel geruchten en lekten er verschillende screenshots. Een chatgesprek dat een X-gebruiker met Xbox Support had, wees er zelfs op dat de game vandaag uit zou komen. Dat blijkt nu in ieder geval niet te kloppen. Journalist Jeff Grubb gaf aan dat de game deze week zou uitkomen. Of dat zo is, is nog niet bekend. Over een eventuele releasedatum is nog niets bekend.

Volgens geruchten draait The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered op Unreal Engine 5. Zes elementen zouden op de schop gaan, namelijk 'stamina', 'sneak', 'archery', 'hit reaction', blocking' en de user interface. Verder zou het staminasysteem minder frustrerend zijn voor spelers, zodat mensen minder snel nauwelijks kunnen bewegen doordat de stamina op is, en de interface zou moderner en mooier zijn gemaakt.

Tot slot zouden er duidelijkere effecten zijn wanneer spelers of npc's worden geraakt tijdens gevechten. De remake wordt waarschijnlijk ontwikkeld door Virtuos, dat ook aan de remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater werkt.

Het spel komt voor zover bekend uit op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!