Sniper Ghost Warrior Contracts biedt een realistische sluipschutterservaring
Reviews

Sniper Ghost Warrior Contracts biedt een realistische sluipschutterservaring

Hoewel ik weinig tot geen ervaring heb met het gebruiken van een sluipschuttersgeweer, vermoed ik dat het niet zo makkelijk is als de meeste games doen geloven. De Ghost Warrior-serie geeft spelers over het algemeen meer inzicht in hoe het is om doelwitten te raken vanaf een lange afstand. Vergeet het concept van louter klikken en schieten; factoren als wind, afstand, afwijking en ademhaling dienen spelen een belangrijke rol. Daar kom je in Sniper Ghost Warrior Contracts op de harde manier achter.

Dit nieuwe deel speelt zich af in het ijskoude Siberië. Het is misschien niet de meest interessante bestemming voor een weekendje weg, maar een beter landschap voor sluipschutters is lastig te vinden. Het witgekleurde continent krioelt in deze game van de drugsbaronnen, moordenaars, corrupte ambtenaren, wapenhandelaars, illegale oliehandelaren en andere foute types. Het is aan de speler om met dit tuig af te rekenen zonder vragen te stellen. Als Seeker, een beleefde benaming voor huurmoordenaar, is het aan de speler om met dit tuig af te rekenen.

©GMRimport

Losse contracten en zandbakken

Anders dan in eerdere Ghost Warrior-games wordt er gebruikgemaakt van vijf losse en omvangrijke sandbox-gebieden. Wanneer je een contract aanneemt en begint aan een missie, ben je vrij om je eigen volgorde te bepalen waarin je het contract afwerkt. Het is echter lastig om de meest efficiënte route op voorhand uit te stippen en dat leidt vaker dan je lief is tot backtracken. De fast travel-knop belandt dus onder de sneltoets.

Doordat de maps erg groot zijn, is er genoeg ruimte om je eigen plan te trekken. Het uitstippelen van aanvalsroute is cruciaal, evenals de ontsnappingsroute. Wanneer een deel van het contract is voltooid, dien je deze namelijk bij een extractiepunt af te leveren en daar kan geen fast travel bij worden gebruikt. Denk dus goed na bij de schade die je tijdens de inval aanricht, want dat kan je op de terugweg eventueel nekken.

©GMRimport

Mind your step

Elk contract valt of staat met tactiek. Je moet als eenzame krijger af en toe een heel gezelschap slechteriken van kant maken om een missie te voltooien. En hoe goed je ook bent op de lange afstand, zonder tactisch plan maakt niemand kans tegen een zwaar bepantserde zwerm Russen. Enkel een goed aanvalsplan is echter niet afdoende, hoe pienter je ook bent. Het is belangrijk dat je leert van je fouten en aanvalsroutes gaandeweg uit je hoofd leert. Op deze manier kom je er vanzelf achter dat sommige vijanden beter ontweken kunnen worden.

De moeilijkheidsgraad heeft erg veel invloed op het spel en verandert de spelbeleving significant

-

Stealth is dus essentieel in Sniper Ghost Warrior Contracts en vrijwel even belangrijk als het jachtgeweer dat je bij je draagt. Na een aantal mislukte invallen bij de havendokken ondervond ik dat het effectiever is om vijanden simpelweg te omzeilen, in plaats van ze in slow-motion koud te maken. Want ook al leg je er geruisloos negen achter elkaar om - en begrijp mij niet verkeerd: dat voelt heerlijk - is het enorm frustrerend wanneer het alarm alsnog wordt geluid bij het tiende schot. Dat kost je direct de helft van de doelstellingen uit het contract.

©GMRimport

Hoge wiskunde

De Poolse ontwikkelaar CI Games nadert perfectie qua sluipschutterswerk en Sniper Ghost Warrior Contracts voelt eigenlijk meer als een simulatiegame. Als sluipschutter moet je constant dezelfde formule foutloos uitvoeren en dat komt hier uitstekend uit de verf. Het vizier van het jachtgeweer is enorm getailleerd en vormt een essentieel hulpmiddel. Het geeft namelijk het traject van de kogel weer. Hierbij houdt het rekening met de wind en de bullet drop. De afstand moet je zelf berekenen door vijanden te spotten met een verrekijker. Daarnaast moet er rekening gehouden worden met loopacties en ademhaling.

In andere aspecten schiet het vierde deel uit de Ghost Warrior-reeks te kort. Secondaire wapens voegen vrijwel niks toe en manoeuvreren door het landschap voelt wat houterig en onbeholpen aan. Daarnaast is er sprake van een uitgebreid upgradesysteem voor zowel je wapens als gadgets, maar in-game gebruik je deze upgrades maar gering. Hetzelfde geldt voor de speciale munitie die uitgebreid gedemonstreerd wordt tijdens de bootcamp-missie.

©GMRimport

Van haviksoog tot blinde vink

Ik speel games graag op de hoogste moeilijkheidsgraad, maar dat komt games niet altijd ten goede. Dat geldt ook voor Sniper Ghost Warrior Contracts. Het gaat mis bij het onmenselijke vermogen van die Russen om je van mijlenver te spotten, terwijl je gehurkt achter een rotsblok zit met je hoofd tussen de benen. Dit is één keer leuk, daarna heb je het wel gezien. Het middelste niveau is daarentegen goed gebalanceerd en voelt realistisch aan.

De makkelijkste moeilijkheidsgraad is totaal niet realistisch en voelt als een compleet ander spel, maar vormt desalniettemin een uitdaging. Doordat de vijanden plots het verschil tussen een mens een boom niet meer zien, ga je jezelf al snel overschatten. Ik greep bijvoorbeeld steeds sneller naar mijn secondaire wapen, maar die maakt geluid en dat leidt vervolgens tot een laaiend alarm en een dozijn boze Russen. De moeilijkheidsgraad heeft erg veel invloed op het spel en verandert de spelbeleving significant .

Sniper Ghost Warrior Contracts schiet qua first person shooter-aspecten tekort, maar is een prima game voor liefhebbers van specifiek sluipschutterswerk. Het takenpakket van een sluipschutter wordt in de game goed uitgedragen. Helaas geldt dit enkel voor de middelste moeilijkheidsgraad. Het uitstippelen van de ideale aanvals- en ontsnappingsroute is cruciaal en daar geven de vijf omvangrijke sandbox-gebieden spelers genoeg ruimte voor. Klikken en schieten verandert in Sniper Ghost Warrior Contracts in afwegen, positioneren, mikken, berekenen, schieten en wegwezen.

Sniper Ghost Warrior Contracts is nu verkrijgbaar voor pc, PlayStation 4 en Xbox One. Voor deze recensie is de game gespeeld op PlayStation 4.

Goed
Conclusie

Sniper Ghost Warrior Contracts biedt een realistische maar tegelijk imperfecte sluipschutterservaring. Het verbeterde missiesysteem creëert balans tussen vrijheid en onbenullig ronddwalen. Het verschil per moeilijkheidsgraad is echter te groot en leidt tot drie compleet verschillende spelbelevingen, waarvan maar één niveau echt realistisch aanvoelt. Verder voelt de besturing van alles behalve het sluipschutten zelf incompleet en houterig. Toch weet CI Games een gedegen singleplayercampagne af te leveren, mits je van de langeafstandsexecutie houdt.

Plus- en minpunten
  • Realistische sluipschutterservaring , tactische vrijheid, indeling missies en maps
  • Upgrades missen impact, matig verhaal, verschil in moeilijkheidsgraad, backtracken

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Avowed was bijna een 'multiplayer-Skyrim' geworden
Nieuws

Avowed was bijna een 'multiplayer-Skyrim' geworden

De ontwikkeling van de game is tweemaal herstart

De eerder deze week uitgekomen singleplayer-rpg Avowed had bijna een focus op multiplayergameplay gehad.

Dat laat regisseur Carrie Patel weten aan Bloomberg. De game werd in eerste instantie een "multiplayer-Skyrim" genoemd, maar in 2021 ging de ontwikkeling volledig op de schop. Voor die tijd werd het spel als een multiplayergame ontwikkeld. Sterker nog: de ontwikkeling van de game is in totaal twee keer volledig herstart.

Patel onthult ook dat er bij Obsidian behoefte is aan eventuele vervolgen op of dlc voor Avowed. "Nu we deze geweldige spelwereld hebben gebouwd, en het ontwikkelteam ook hebben laten wennen aan deze content en gameplay in deze wereld, zou ik er graag meer van zien."

Avowed is nu verkrijgbaar voor Xbox Series X en S en pc en staat ook op Xbox Game Pass. Ron Vorstermans beloonde het spel met een 9 in zijn review: "Het schrijfwerk is fenomenaal, het vechten vloeit als een actiegame, de spelwereld is iedere vierkante centimeter waard en zelfs de kleinste verhaaltjes zijn memorabel. Avowed is misschien geen grensverleggende, dynamische rpg, maar weet precies waar het goed in is, en zet daar met volle overtuiging op in. Het resultaat is de beste Microsoft-rpg van de afgelopen jaren."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Netflix betrokken bij Sifu-verfilming
Nieuws

Netflix betrokken bij Sifu-verfilming

De scriptschrijver van de The Maze Runner-films zou het script voor de film verzorgen

Netflix is betrokken bij de verfilming van Sloclaps kungfugame Sifu.

In 2022 werd al aangekondigd dat er een film werd gemaakt gebaseerd op Sifu door Story Kitchen, het bedrijf dat ook achter de Sonic the Hedgehog-films en de aankomende Streets of Rage- en Tomb Raider-verfilmingen zit.

Deadline heeft deze week gemeld dat Netflix nu ook betrokken is bij het project en dat TS Nowlin - bekend van de The Maze Runner-films - het script schrijft. Volgens geruchten zal John Wick-regisseur Chad Stahelski met zijn bedrijf 87Eleven Entertainment als producent functioneren.

Eerder gingen er geruchten dat Derek Kolstad, de schrijver van de John Wick-scripts, het script voor Sifu zou schrijven, maar dat lijkt nu dus niet meer het geval te zijn - tenzij hij samenwerkt met TS Nowlin.

De film moet min of meer hetzelfde plot als de game aanhouden, waarbij de hoofdrolspeler elke keer dat ze verslagen worden een stuk ouder wordt. De film wordt beschreven als "John Wick ontmoet M. Night Shyamalan's film Old".

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!