Snack World: The Dungeon Crawl Gold is frustrerend en verwarrend
Gamer.nl
Reviews

Snack World: The Dungeon Crawl Gold is frustrerend en verwarrend

Jaren nadat hij op de Nintendo 3DS verscheen, kunnen we in het westen nu de Switch-versie van Snack World: The Dungeon Crawl Gold spelen. We betwijfelen alleen of de game het lange wachten waard was.

Snack World heeft de ingrediënten om iets bijzonders te zijn. De actie-rpg is ontwikkeld door Level-5, dat met titels zoals Dark Cloud, Ni No Kuni en Yo-Kai Watch een grote naam op de jrpg-markt is. Daarnaast is de Nintendo Switch het ideale apparaat voor een game waar je urenlang in weg kan grinden, wat precies het idee achter Snack World is.

In Snack World speel je een held die met geheugenverlies aan de grens van het koninkrijk wordt gevonden. De koning wil je in eerste instantie de deur wijzen, gezien er geen groot kwaad is om te bestrijden, maar het lijkt zijn dochter reuzeleuk om eens een rpg-held in het echt te zien. Wat volgt is een vrij standaard avontuur dat geregeld de vierde muur doorbreekt om grapjes over het genre te maken.

©GMRimport

Op papier een leuk idee, maar heel goed is dit plot niet geschreven. Grappen landen zelden en zijn vaak ook wat toondoof. De meeste geintjes gaan over hoe dom de rest van de cast is, maar omdat niemand tegengeluid biedt voelt de gehele wereld als een soort onnozel carnaval. Daarnaast lijken de schrijvers steeds aanstalten te maken om onderwerpen uit de echte wereld te persifleren, maar trekken ze bang terug voordat de clou kan landen.

Een goed voorbeeld daarvan is het cafeetje in de hoofdstad, genaamd Café Covfefe. Een duidelijke verwijzing naar een gekke tweet van de Amerikaanse president Donald Trump, waar de game eigenlijk niks mee doet. Het voelt gek en halfslachtig: Level-5 wil verwijzen naar een omstreden moment van een wereldleider, maar weet die grap nooit in context te plaatsen. Het is enkel een naam om je te laten denken: "hé, dat woord ken ik". Het is refereren om het refereren, zonder dat er een duidelijke grap achter schuilt.

Hoewel er een verhaal is om te volgen, heeft de game eigenlijk een ander doel: grinden, grinden en nog eens grinden

-

Missies, missies, missies

Vanuit de hoofdstad van het koninkrijk accepteer je nieuwe missies, waarvoor je vervolgens velden, kerkers en andere gebieden doorkruist. Dat werkt op zich vrij simpel: je kunt wisselen tussen meerdere wapens, die allemaal standaardaanvallen en speciale vaardigheden hebben. Je vermijdt of blokkeert aanvallen en drinkt je suf aan genezingsdrankjes om te blijven leven. Het voelt als een versimpelde variant van Diablo 3 op spelcomputers.

Hoewel er een verhaal is om te volgen, heeft de game eigenlijk een ander doel: grinden, grinden en nog eens grinden. Door missies te voltooien groei je in level en vind je materialen om nieuwe uitrusting mee te maken, waardoor je gaandeweg steeds sterker wordt. Dat kan zelfs offline of online in teamverband, al ben je dan beperkt tot de zijmissies. Het is daarom niet mogelijk om de volledige game samen met een vriend te spelen.

©GMRimport

Verwarring alom

Die onderliggende progressie is buitengewoon verwarrend. Dat begint al bij de voorwerpen die je in de spelwereld vindt: soms mag je na het openen van een kistje er nog eens spullen uit halen, omdat je bij willekeur een tweede kans krijgt. Aan het einde van iedere missie krijg je extra beloningen, op basis van variabelen die je op dat punt pas hoort. Soms vind je lottokaartjes waarmee je kans hebt om een kostbaar zwaard of een uitrusting te winnen. Maar die beloningen kun je ook weer missen, omdat ze ineens uit de prijzenpot worden gehaald.

Door die willekeur voelt Snack World soms als een mobiele game, die je verleidt om geld uit te geven zodat je krijgt wat je zoekt. Bij dat soort spellen is dat al een dubieuze strategie, maar Snack World heeft geen in-app aankopen. Dus waarom leunt Level-5 op zulk design?

Je wordt overladen met wapens, die nagenoeg altijd even sterk zijn als degene die je dan al gebruikt. Je kunt ze sterker maken door ze te upgraden, maar dat vereist materialen die je vaak bij willekeur vindt. Daarnaast moet je ook nog eens dagelijks je uitrusting veranderen om je personage zo sterk mogelijk te maken, omdat de mode in de gamewereld bepaalt wat wel of niet sterk is.

©GMRimport

Verdwalen in de interface

Snack World heeft systemen bovenop systemen bovenop systemen, die je allemaal op die manier iets sterker laten worden. Dat is buitengewoon verwarrend, vooral omdat bijna niks op dezelfde plek wordt bijgehouden. Je springt continu tussen spelmenu’s om te vinden wat je in vredesnaam aan het levellen was. De helft van die menuutjes vind je onder de pauzeknop, maar de rest zit in een compleet andere interface, vermoedelijk omdat ze ooit op het onderste scherm van de Nintendo 3DS werden getoond.

Je kunt proberen een weg te banen door die verwarrende interface en de onnodige hoeveelheid onderliggende systemen, en dan heb je een game die je in potentie honderden uren kan bezighouden. Uiteindelijk zal het je eerder frustreren en verzuchten, dan dat je er vele uren lol aan beleeft.

Snack World: The Dungeon Crawl Gold is vanaf 14 februari verkrijgbaar voor Nintendo Switch.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Conclusie

Snack World had een prima grindspelletje voor onderweg kunnen zijn, maar strandt door de vele verwarrende achterliggende systemen en het matige schrijfwerk. Jammer, want het idee achter deze game is perfect op de Switch.

Plus- en minpunten
  • Veel om te doen.
  • Verwarrende systemen, nadruk op willekeur, onduidelijke menu’s waarin je snel verdwaalt.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Ninja Gaiden: Ragebound bevat een tweede speelbare personage
Gamer.nl
Nieuws

Ninja Gaiden: Ragebound bevat een tweede speelbare personage

Game komt aankomende zomer op consoles en pc uit

Een nieuwe trailer van Ninja Gaiden: Ragebound heeft een tweede speelbare personage voor de game onthuld: Kumori.

Kumori stamt uit de beruchte Black Spider Clan en gebruikt modernere wapens en demonische krachten om de vijand te slim af te zijn. Eerder werd al het speelbare personage

In de game reist Ryu Hayabusa naar de Verenigde Staten om het testament van zijn vader te eren. Terwijl hij weg is, breekt de barrière tussen de menselijke en demonenwereld plots, waardoor er een angstaanjagend leger aan monsters Hayabusa Village aandoet. In Ryu's afwezigheid moet de jonge ninja Kenji Mozu aan de slag om het dorp te redden. Nu blijkt dus ook dat Kumori een belangrijke rol zal spelen.

Ninja Gaiden: Ragebound wordt door Blasphemous-studio The Game Kitchen in samenwerking met Koei Tecmo en Team Ninja gemaakt. De game combineert de klassieke gameplay en lore van de franchise uit de 8-bit-generatie met de diepgang en intensiteit van de later verschenen 3D-games. De pixelgraphics vallen daarbij meteen op.

Ninja Gaiden: Ragebound verschijnt aanstaande zomer voor PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, Nintendo Switch en pc (Steam).

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nintendo start Switch 2-reclamecampagnes in Japan en VS
Gamer.nl
Nieuws

Nintendo start Switch 2-reclamecampagnes in Japan en VS

Waaronder een ode aan de in 1991 verschenen Super NES-reclame met Paul Rudd

In zowel de Verenigde Staten als Japan zijn reclamecampagnes voor de Nintendo Switch 2 van start gegaan.

Zo is in de Verenigde Staten de reclame 'Now You're Playing Together' uitgezonden, waarin acteur Paul Rudd via GameChat samen met anderen Mario Kart World speelt. De reclame is een duidelijke ode aan de Super NES-reclame uit 1991 waarin Rudd ook speelde.

In japan worden diverse korte reclames uitgezonden voor Mario Kart World en de Switch 2. Daarnaast melden diverse Japanse inwoners op social media dat ze op straat ook advertenties voor de console beginnen te zien.

Onlangs werd aangekondigd dat de Nintendo Switch 2 op 5 juni verschijnt. De console gaat 469,99 euro kosten, al komt er ook een bundel met een digitale code voor Mario Kart World die 509,99 euro kost. Reserveringen kunnen in de Benelux sinds enige tijd gemaakt worden bij winkels en Nintendo's eigen webshop. Hou hier alles rondom Switch 2-pre-orders in de gaten.

Met de dock kunnen games op Switch 2 in maximaal 4K en HDR afgespeeld worden op televisies die dat ondersteunen. Het scherm van de Switch 2 zelf geeft games in 1080p en HDR weer, in maximaal 120 fps, en heeft twee keer zoveel pixels als de eerste Switch. Ook is er ondersteuning voor DLSS, de upscaletechnologie van Nvidia.

De Joy-Con-controllers worden ditmaal via magneten verbonden met de console. Er komt tevens een nieuwe Pro Controller die los gekocht kan worden, met nieuwe knoppen aan de achterkant en een ingang voor koptelefoons. Met GameChat kunnen mensen tijdens het gamen met elkaar praten. Er kan ook een camera gekocht worden zodat mensen elkaar kunnen zien bij gebruik van GameChat. De Switch 2 kan ook de meeste games die op de Switch zijn verschenen afspelen.

Watch on YouTube
Watch on YouTube
Watch on YouTube
Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!