Slay the Spire is eindeloos herspeelbaar
Reviews

Slay the Spire is eindeloos herspeelbaar

Aan het eind van het jaar is het altijd prettig om met zijn allen terug te blikken. Soms komen we er dan ineens achter dat we bepaalde games helemaal niet van een review hebben voorzien, terwijl het spel bij sommigen van ons wel hoog op de GOTY-lijstjes terechtkomt. Daarom in de categorie ‘beter laat dan nooit’ alsnog een review van Slay the Spire, een game die in 2017 al in Early Access uitkwam, en dit jaar officieel voor pc, PlayStation 4 en Switch verscheen.

Slay the Spire is een cardbased roguelite dungeoncrawler, wat een stuk ingewikkelder klinkt dan het daadwerkelijk is. Sterker nog de eenvoud van de opzet is een van de sterkste punten van de game. Je begint elke run met een deck vol basiskaarten en wordt een kerker in gestuurd. Gevechten verlopen vervolgens als een soort versimpeld potje Magic of Hearthstone. Elke beurt trek je een hand nieuwe kaarten met elk hun eigen kosten, die je met je beperkte hoeveelheid energie kunt uitspelen. Je kunt telkens zien wat de vijand van plan is om in zijn beurt te doen, zodat je uiterst tactisch te werk kunt gaan. Wil je verdedigen tegen de komende aanval, of sla je zelf nog een keer toe en neem je die paar punten schade voor lief?

Je begint met een stapeltje simpele kaarten, waarmee je vaak alleen kunt aanvallen of verdedigen. Na elk gewonnen gevecht kun je echter een nieuwe kaart kiezen uit drie opties. Langzaam maar zeker vormt zich een strategie en vind je kaarten die goed samenwerken. Zo kun je een deck maken dat constant poison damage uitdeelt, of eentje dat je steeds gratis kaarten geeft om schade mee te doen. Het is echter wel willekeurig, dus je moet maar net mazzel hebben dat je de juiste kaarten tegenkomt. Wellicht moet je halverwege ineens je tactiek overboord gooien.

©GMRimport

Helemaal van de kaart

Die willekeurigheid maakt Slay the Spire ook eindeloos herspeelbaar. Je weet immers nooit wat je tegen gaat komen en welke kaarten je deck zullen versterken. Op je weg door de kerkers loop je bovendien tegen willekeurige events aan, die je kunnen helpen of juist dwarszitten. Daarnaast kom je regelmatig een verkooppunt tegen, waar je nieuwe kaarten kunt kopen of potions kunt halen die je kaarten een tijdelijke boost geven. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de elite-vijanden en eindbazen die je het leven zuur maken.

Het meeste variatie is echter te vinden in de Relics, artefacten die je van bazen krijgt of in schatkisten kunt vinden. Deze magische voorwerpen geven een permanente boost die de rest van de run bij je blijft. Soms is het iets simpels als extra aanvalskracht, maar af en toe vind je krachtige relieken die om een heel nieuwe tactiek vragen. Zo zijn er voorwerpen die een buitengewoon groot voordeel opleveren, maar ook een nadeel met zich meedragen. Denk aan een Relic die je elke beurt extra energie geeft om kaarten mee te spelen, maar er ook voor zorgt dat je geen goud meer kunt verdienen of je gezondheid niet meer bij kunt vullen.

Elke keer wanneer het lijkt alsof Slay the Spire al zijn geheimen heeft blootgelegd, opent zich weer een nieuwe deur die je spelende houdt. Hoewel je elke run helemaal opnieuw begint, speel je bijvoorbeeld wel nieuwe kaarten vrij die je in potentie tegen kunt komen in je volgende potje. Ook zijn er drie verschillende personages om de gevechten mee te beslechten, van een simpele strijder tot een bijzondere krijger die magische bollen om zich heen oproept. Dan zijn er nog de vele verschillende moeilijkheidsgraden en een speltype dat dagelijks een nieuwe uitdaging biedt, om het pakket helemaal compleet te maken.

Slay the Spire is typisch zo’n game die je tot diep in de nacht bezighoudt, omdat je steeds nog één potje wilt spelen

-

Een kwestie om aan te kaarten

Pas als je de Spire met alle drie de personages hebt verslagen en het eindspel zich ontvouwt, wordt je keuzevrijheid ineens beperkt. Zonder al te veel te verklappen verschijnt er een uitdaging die zo moeilijk is, dat je hem eigenlijk alleen met een perfect deck kunt verslaan. Om zover te komen, moet je louter optimale keuzes maken, en kun je dus niet meer lekker aanklooien met je eigen ideeën. Maar op dat moment heb je al tientallen uren plezier gehad met de game, en je kunt er natuurlijk altijd voor kiezen om die uitdaging lekker links te laten liggen.

Wel was wat meer afwisseling in de vijanden geen overbodige luxe geweest. Je komt nu elke run ongeveer dezelfde vijanden tegen, wat het na verloop van tijd een beetje te voorspelbaar maakt. Gelukkig zijn er genoeg willekeurige elementen, zoals je eigen kaarten en de opbouw van een kerker, die elke run toch net weer anders maken.

©GMRimport

In de kaart laten kijken

Al die vijanden zijn gelukkig wel leuk om naar te kijken, want de speelse stijl van de game is een waar genot. Het ontwerp van de vele tegenstanders speelt duidelijk leentjebuur bij een hoop inspiratiebronnen, zoals Cthulhu-achtige tentakelmonsters. Toch heeft de game een eigen smoel, dat netjes balanceert tussen smerige horror en koddige animatie.

Slay the Spire is typisch zo’n game die je tot diep in de nacht bezighoudt, omdat je steeds nog één potje wilt spelen. Door de roguelike opzet begin je elke keer helemaal opnieuw, maar elke keer is er wel een reden om gelijk door te willen gaan. Je speelt bijvoorbeeld nieuwe kaarten vrij en duikt gelijk weer de Spire in, in de hoop dat je die nieuwe spullen ergens tegenkomt.

Veel vaker is het echter je kennis die een upgrade heeft gekregen. Je weet eindelijk hoe je die ene eindbaas moet verslaan, of begrijpt ineens hoe je een bepaalde kaart kunt combineren om je deck naar een hoger niveau te tillen. Dat is uiteindelijk het knappe aan de game: je begint telkens met dezelfde middelen, maar wordt er steeds behendiger in. En dat kun je tientallen uren volhouden.

Deze game is gerecenseerd op een Nintendo Switch. Slay the Spire is tevens verkrijgbaar op pc, Xbox One en PlayStation 4. Ook staat er voor volgend jaar een mobiele versie in de planning.

Uitstekend
Conclusie

Slay the Spire is het hoogtepunt van roguelikes met deckbuilding. Dat is misschien een hele kleine niche om de beste in te zijn, maar de game is zo goed, dat het zonde zou zijn om het daardoor over het hoofd te zien.

Plus- en minpunten
  • Unieke gameplay, strategisch uitdagend, eindeloos herspeelbaar, leuke stijl
  • Tegen het einde iets uit balans, had iets meer variatie kunnen gebruiken

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!